Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Velká výpravná pohádka o chlapci, jehož touha napravovat lidskou špatnost byla silnější než moc samotného pekla... Kořenářka Apolena nalezne v žitném lánu odložené novorozeně. Vezme ho k sobě a dá mu jméno Žito. Ten vyroste v mladíka s citem pro právo a čest, a proto - než by sloužil u krále jako výběrčí daní a zrazoval tak svou spravedlivou povahu - skončí v jeho stájích. Tam se seznámí s královou schovankou, princeznou Adélkou. Kromě princezny najde ale v Žitovi zalíbení také čertice Filištína, která se rozhodne získat jej stůj co stůj. Nabídne mu proto bohatství a moc, ovšem nic z toho by nenabyl poctivou cestou. Navíc, na vysněnou Adélku si začne myslet i králův správce Neklan. Odolá Žito svodům a nástrahám pekla? I přes to, že by to znamenalo nebezpečí pro Apolenu s Adélkou? (Česká televize)

(více)

Recenze (592)

flanker.27 odpad!

všechny recenze uživatele

Kouzelník Tráva. No, dalo se to čekat, to si soudruzi přiznejme. Splnili jsme plán, ale jen proto, že jsme si laťku položili zatraceně nízko... Představte si všechno, co je na novodobých pohádkách špatně. Přesně to samé najdete i zde. Dialogy strašné, herecké nevýkony k uzoufání, celek naprosto nevěrohodný. Hlavní postavák (nikoli hrdina) je nejasné sexuální orientace, všemu se vyhýbá, simuluje a podvádí, a to ani ne tak vtipně jako Švejk, přesto princeznu (Anna Kadeřávková je jediné pozitivní světýlko tohoto díla) uhrane na první pohled. Za drzost je "velmi zlými" nadřízenými potrestán pouze tím, že ho odvezou domů. To panečku zasluhuje peklo. Věci se přihodí prostě proto, že to tak scénárista chce, kdo se na obrazovce objeví, je tou nejprimitivnější a nejotřepanější karikaturou své "profese" (zlý rádce, dobrá kořenářka...). Děj je vlastně jen slepenec několika epizodek násilně na sebe naroubovaných, tím pádem mu chybí spád, jediná myšlenka, která se tam snad rýsovala, tedy možnost zneužití moci v touze dělat spravedlnost, byla ihned zašlapána do země a pokusy o humor by rozplakaly i notorického cynika. A abych parafrázoval Světáky, nejhůř mi bylo, když začala hudební čísla. Pamatujete tu nádhernou scénu z Jak se budí princezny, kdy princezna hraje na loutnu a v okně naproti princ na flétnu? To je ukázka, jak dokonale přirozeně vpravit do děje hudbu, bylo to romantické, naprosto to tam sedlo. Ne, tady se najednou všichni seberou a začnou falešně recitovat špatné verše a k tomu hraje podřadná hudba. Filmaři zjevně považují děti za chovance z Liškova - totiž z Jedličkova - ústavu. To, že tenhle patvar ČT ohraničila Werichem a Třemi oříšky, je jen důkazem toho, jak ti páni televizní sami své nové tvorbě nevěří a musí si takhle nasrané štědrovečerní diváky udobřovat. To je fakt takový problém napsat normální postavy, smysluplné dialogy a trochu zajímavý děj? Asi jo, páč nás o tom každoročně přesvědčují. Sám Zelenka se před pár lety vyjádřil, že je pohádka mrtvý žánr. Pak se naskýtá otázka, proč se na to tedy nechává najímat. Jinak nemá samozřejmě pravdu, jen to nesmí dělat hlupáci. P. S. Strašnosti Slíbené princezny dosaženo sice nebylo, ale jen proto, že to nebylo vulgární. Na jednu hvězdu by tam museli obsadit aspoň Landu. ()

ripo 

všechny recenze uživatele

Toto čudo som si pozrel včera na STV. To, že to bolo dabované, bolo síce dosť na prd, ale ten príbeh? To čo bolo? Trápny príbeh (scenár), kulisy snáď ako by sa to točilo v roku 1992 s požičanou západonemeckou technikou, priblblé pesničky a chovanie Žita voči Neklanovi mi spôsobovali žalúdočné problémy. Klasické čiernobiele rozdelenie na dobrých a zlých je síce bežné v rozprávkach, ale žeby až takto prihlúplo a okato? Jedna z najslabších vianočných rozprávok v poprevratovom období. A to majú byť Vianoce výkladná skriňa pôvodnej (českej) televíznej tvorby... ()

Reklama

Tyckin 

všechny recenze uživatele

Bídná hudba včetně písniček, zase vlezlá Bohdalka, nespisovná mluva, pitvořící se čerti, princezna i Žito herecky naprosto tragičtí, prostě jen odříkávají text. Scénář dost ubohý, dialogy to samé. Nemohu si pomoci, ale když princezna vojákům nastupujícím do služby při odjezdu říká "Pá pá", nepůsobí to zrovna pohádkově. To samé platí o hláškách typu "Sluší jim to cóó", ale holt takkové ujetosti současné mluvy se bohužel objevují prakticky ve všech současných "pohádkách". Zkrátka nejde to - v dnešní době chybí herci, hudební skladatelé, scénáristé, režiséři a zkrátka vůbec někdo, kdo dokáže pohádce vnuknout toho ducha a poetiku. ()

zdepapepa 

všechny recenze uživatele

Neduhy moderních pohádek přetrvávají, ale objevují se i koncepty jiných moderních pořadů, které jsou pro mě krokem správným směrem. Aby tam taky ta moderna nebyla znát, když jsem v ději našel hned několik podobností s populární kulturou současnosti - ústřední záporná postava je Severus Snape wannabe (na můj vkus málo Affably Evil, ale to od pohádek nečekám; je také zajímavé vidět, jak někteří pohádkoví princové promují na krále, Pavel Kříž pro změnu na záporáka) a ústřední kladná postava je pak Light Yagami reborn se svým komplexem boha a vlastní představou spravedlnosti. Casting se povedl, já osobně jsem rád, že repliky nejsou odříkávány se stoprocentní přesností, byť pro někoho to pak může vypadat amatérsky. Efekty jsou kvalitně tak 50:50, na jednu stranu tu máme skvěle zvládnuté "ďábelské" přechody, na druhou stranu všechna ostatní kouzla. Díky pánům z ČSFD můžu i oslovit konkrétní lidi - bez hudebních čísel bych se obešel, hudební doprovod by taky mohl být ještě vylepšen, pane Bartáku. Scénář vypadal nadějně, nakousl dokonce pár zajímavých myšlenek, ale dokola opakovaná aktivace a deaktivace kouzelného kamene a omezení délkou celovečerního filmu a) nedovolily nic dostatečně rozvinout a b) devalvovaly pravidla daná filmem. Vůbec se nedivím, že pan režisér na konci zvolil rozuzlení formou Diabolus Ex Machina. ()

Pink.Panther 

všechny recenze uživatele

Dodat každý rok povedenou vánoční pohádku je úkol nereálný, zvláště dnes kdy nejsou lidi. Co tak občas místo toho natočit reklamu? Pokud tvůrce přesvědčuje diváka že je to dobrý film, je to podobně krkolomně nevhodné jako když rodiče Cimrmanovi do jeho 15 let tajili že je chlapec, aby donosil oblečení po své starší sestře Luise. Denis Šafařík, Anna Kadeřávková selhali. Scénář selhal. Ani na režijní stoličce se tentokrát nepovedlo nic vykouzlit. V tomto případě s tímto kastingem (teens - katastrofa) a tímto scénářem bych to předem vzdal, prostě raději nekouzlit a rovnou hodit flintu do Žita. 30% ()

Galerie (49)

Zajímavosti (4)

  • Natáčelo se na hradě Křivoklát. Točilo se 26 dní. (mar48)

Reklama

Reklama