Reklama

Reklama

THX 1138

Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Vítejte ve světě monstrózního labyrintu, kde jsou všichni obyvatelé ve stereotypních uniformách a odlidštěnou vizáž jím dodává nepřehlédnutelný lesk holohlavých lebek. Hlavní hrdina (Robert Duvall) je jedním z mnoha nádeníků v ohromném lidském mraveništi, jeho "osobnost" je symbolicky zredukována do znaků - THX 1138. Jeden z mnoha, kterého pohltila všeobjímající mašinérie. Film není komedie, ale drama, jinak by možná tvůrce mohl hledat odlehčující paralelu s Chaplinovou Moderní dobou. K procitnutí THX dopomůže základní lidská emoce, láska, a to jak jinak než v duchu revoltující generace mladých tvůrců, THX okusí "zapovězené ovoce" a přijde o panictví. Prozření mu zprostředkuje soulož se spolubydlící LUH 3417. Následně je ale LUH zabita a plod umístěn do zkumavky. THX se snaží utéct, ale je to vůbec možné? Lucas zaujme nejen příběhem, ale hlavně vizuální stylizací do spektra studených barev. Zdi kolem jsou bílé, uniformy rovněž a stejně tak bezbarvý, dokonale hrůzně sterilní, je design pokojů. Lidé v nich žijí jen z donucení, bez vyšší motivace. Možná, že je to další stádium civilizace, kde již neexistuje "velitel," jen komerční náboženství s automatickými zpovědnicemi. "Kup si barbiturát, užij si ho... cítils to? Kup si víc... a víc! Budiž ti odpuštěno, synu." (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (252)

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Je pravda co jsem o tomto filmu slyšel: skvěle vymyšlené prostředí budoucnosti (která je karikaturou západního konzumu i tehdy aktuálního socialismu) a její výborné technické zpracování, zvláště kamera, na druhou stranu ovšem nekonzistentní příběh. Autor neví zda chce vyprávět lovestory nebo thriller a děj sestává spíše z krátkých na sebe moc nenavazujících epizodek, které budí dojem improvizace (něco jako kdyby Godard točil sci-fi). Herci jsou solidní, neví ovšem často co mají hrát. Některé věci z tohoto filmu byly jistě později okopírovány (a to i v Brazilu), něco však zůstává stále neokoukané - např. nápad s naprogramovanou zpovědní budkou, který mi přišel skvělý. Ať má tento film kolik chce much a mušek, pořád mi přijde lepší než celé Hvězdné války. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Doposud mi bylo menší záhadou, proč bývá George Lucas tolik oslavován v souvislosti se sci-fi. (Omlouvám se fanouškům Star Wars, viděl jsem z nich sice jen první film z roku 1977, ale mimo zasazení do vesmíru a pár robotů jsem v tom jaksi žádné sci-fi neshledal, jako spíše ryzí moderní pohádku z vesmíru nebo-li fantasy...) Nicméně stačilo mi doplnit si jeden zásadní americký žánrový snímek z roku 1971 a teď už to konečně vím! :) Ve filmu THX 1138 jsem dostal vizuálně fascinující, nadčasovou a v kontrastu k tomu pocitově až bezútěšnou vizi předtechnizovaného a odlištěného světa, v němž není čas na vlastní city, jenom na peníze. Vizionář Lucas, který morálním poselstvím i vizuálním provedením výrazně předběhl dobu, dokázal ve svém debutu to, s čímž měl ještě o 11 let později velký problém naopak zkušený Vojtěch Jasný (když na prakticky stejné téma natočil v Západním Německu snímek Wir) a sice zpracovat dystopický obraz monotónně působícího světa bez emocí, plného lidí proměněných v řadová čísla tak, aby navzdory pocitu silného chladu a odtažitosti (jež k takové vizi do jisté míry nezbytně patří) dokázal diváka pravidelně zaujmout svou atmosférou a nepostrádal v sobě napětí. Osobně mi akorát v některých dlouhých scénách překáželo to nepříjemně prázdné bílé pozadí k postavám s rovněž bílým oblečením (asi záměr), ale když už moje pozornost chvílemi začala klesat, zanedlouho mě pak ke konci strhl akční závěr a přes jistou otevřenost a tajuplnost moje silné pocity podtrhla i závěrečná „sluneční“ sekvence. Díky ní se Lucas pomyslně přidává ke Kubrickovi, Jewisonovi a Tarkovskému, neboť také dobře ví, jak dechberoucí pocit může ve sci-fi vyvolat vážná hudba starých klasiků. [75%] ()

Reklama

Javert 

všechny recenze uživatele

Na tenhle film musí být nálada. Lucas nám totiž servíruje svojí vizi nedaleké budoucnosti a ta nevypadá jako něco, co byste chtěli zažít. Téměř celý film se odehrává v bílých interiérech a ty, ve spojení s mrazivou hudbou, dokáží v určitých okamžicích nahnat solidní husí kůži. A na konec musím Lucase pochválit za stopáž. Být to delší, tak to nudí. Takhle si ale, na hodině a půl, film dokáže stále udržovat konstantní atmosféru. A i díky ní se může směle zařadit mezi nejlepší díla svého žánru. ()

becki_tu 

všechny recenze uživatele

Těžko uchopitelný a určitě jeden z nejzvláštnějších filmů co jsem kdy viděl. Bohužel Lucas se příliš pitvá v dialozích plných čísel a znaků a samotný příběh tak začně po čase nudit. Z této nudy vás probere až závěrečných zhruba deset minut. Formální (vizuální) stránka má zde jasně navrch nad tou obsahovou a samozřejmě je i rozdíl, když podobný film vidíte v roce 1971 nebo v roce 2010. George Lucas by mě tímhle asi nepřesvědčil o své genialitě, ale naštěstí pro něj (a pro nás) přišly za několik let Star Wars... 50% ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

V průběhu sledování byl můj dojem čistě dvou hvězdičkový. Oceňoval jsem herecké výkony Roberta Duvalla a Donalda Pleasence, také vizuální efekty, hudbu a vykreslení sterilního prostředí tajemného labyrintu. Často mi snímek připomínal svoji atmosférou známý film 1984, který však proti THX 1138 působil "špinavým" dojmem, nikoliv tak sterilním. Tomuto pocitu zde napomáhá všudypřítomná bílá barva. Posledních pár minut však bylo značně napínavých a svižně se přibližovala závěrečná pointa, která se dala sice očekávat, ale zapůsobila, byť zcela jasně neodpověděla na otázky, které divákovi vyvstanou na mysli. Za závěrečnou pasáž přidávám třetí hvězdičku. ()

Galerie (90)

Zajímavosti (30)

  • Pod úvodními titulky je slyšet mix dvou skladeb. Jedna z nich se jmenuje „Stabat Mater Dolorosa“, je z roku 1736 a napsal ji barokní skladatel Giovanni Battista Prgolesi. Můžeme ji slyšet v méně časté sborové úpravě. (Svatopluk.Vi)
  • Název filmu byl údajně vymyšlen podle telefonního čísla, které v jistou dobu patřilo režisérovi Georgi Lucasovi. (Vojcl)
  • George Lucas na tento film odkazuje v mnoha svých dalších snímcích. Poznávací značka jednoho z aut v American Graffiti (1973) je "THX 138". Ve Hvězdných válkách (1977) je zase "vězeňská cela 1138". (Bajda)

Reklama

Reklama