Jedna noc a jeden dokonale připravený zločin. Julien Tavernier, bývalý důstojník cizinecké legie, využívá své zkušenosti v práci pro firmu, jejíž činnost je úzce spjata s politickými zájmy a surovinami. Je milencem manželky šéfa společnosti, se kterou se dohodnou, že jejího muže zavraždí. Zločin je dokonale připraven a vše vychází podle plánu, ale stačí jediná maličkost aby... Film Výtah na popraviště režiséra Louise Malla přináší divákům jedinečný filmový zážitek. Vypráví obrazem, atmosférou, hudbou a hereckou tváří tak, jak to dokáže jen málokterý film. V černobílém obraze klasika filmové kamery Henriho Decae prochází noční Paříží chladná Jeanne Moreauová za zvuků tesknivé hudby Milese Davise a připomíná nám, jakým čarovným způsobem dokáže film vyprávět.(Česká televize)
V černobílém, „nově" civilním Výtahu na popraviště nechal režisér svoji hrdinku bezcílně procházet ulicemi nočního města a kameraman dlouze ulpíval na její tváři, nejdříve napjaté, pak unavené a zklamané. Milenec (Maurice Ronet) nepřišel na smluvenou schůzku: buď jejího manžela zabít nedokázal, nebo byl přistižen při činu. Hudební doprovod se mísí s reálnými zvuky ulice, žena bloudí v smutném očekávání a muž, uvězněný v nehybném výtahu v blízkosti místa činu, mobilizuje svoji sílu i um, aby se k ní dostal – nikoli včas, ale vůbec. Vizualita šerosvitné kamery Henriho Decaë v kombinaci s melancholií hudební energie jazzového hudebníka Milese Davise – film noir pur.(NFA)
Debut francúzskeho režiséra L. Malla, predstaviteľa novej francúzskej vlny. Kultový film svojho obdobia, nakrútený podľa románu Noëla Kalefa, s vynikajúcou hudbou Davisa Milesa. Hneď vo svojom prvom samostatnom diele prejavil majstrovstvo dramatickej výstavby a zmysel pre vnútorné napätie, postavené na detailoch. Ideálne naplánovaný a uskutočnený zločin sa skoro prezradil, doslovne sa rúti ako domček z karát. Julien Tavernier (Maurice Ronet) sa musí vrátiť do domu, kde pred malou chvíľou vraždil a ... zasekne sa vo výťahu. Jeho milenka a spoločníčka Florence Carala (Jeanne Moreau) si ide nohy zodrať pri hľadaní nečakane nezvestného milenca...(oficiální text distributora)
Florence Carala je manželkou majetného podnikateľa Simona Caralu. Julien je Florencin Florence a zároveň Simonov podriadený. Milenci spoločne naplánujú Simonovu vraždu, ktorej vykonávateľom má byť sám Julien. Všetko prebieha podľa plánu až do chvíle, keď sa im postaví do cesty osud. Julien, v snahe odstrániť zabudnutý usvedčujúci dôkaz z miesta činu, ostane uväznený v kabínke výťahu… Celovečerný debut Louisa Malla stavia na pôsobivej atmosfére utváranej krásnymi obrazmi Paríža, hereckými výkonmi (v úlohe Florence žiari Jeanne Moreau) a v neposlednom rade vynikajúcim hudobným sprievodom Milesa Davisa.(MFF Cinematik Piešťany)
Bývaly časy, kdy kriminální thrillery mívaly atmosféru. Tady na ní má lví podíl hudba Milese Davise, noční Paříž a šarm Jeanne Moreau. Přitom o dramatické situace není nouze. Zápletka je brilantně propracovaná, hlavní hrdina u výslechu je opravdu v pasti nepředvídaných událostí a navíc se tolik potřebuje vyspat... Ještě bych vyzdvihl zajímavé vedlejší figurky sarkasticky povýšeného německého turisty nebo před novináři se naparujícího policejního hlavouna, co dřív "pracoval ve školství".(26.7.2009)
Vynikající námět i přesvědčivé herecké výkony, bohužel trošku tomu chybělo temnější rozvinutí zápletky. Prostě to dopadlo podle očekávání a myslím, že je to škoda, mohl z toho být pěkně napínavý film noir. Nicméně výkon Jeanne Moreau byl výborný a film celkově řadím k těm zajímavějším z francouzské kinematografie.(11.5.2009)
Velmi milé překvapení. Francouzskou tvorbu sjem nikdyneměl nijak zvlášť v oblibě, ale tenhle film je opravdu příjemný. To hlavní je tu vynikající scénář, který se bohužel nepovedlo zfilmovat tak jak by si zasluhoval. I přes to se jedné o velmi pěkný kousek francouzského dramatu. Nemá daleko k Hitchcockovým lehce (opravdu velmi lehce) naprůměrným filmům. Jediné co mě rožčilovalo bylo neustále blikající světlo ve výtahu, které mě prostě dohánělo k šílenství.(9.1.2007)
Velice zajímavě načatá, leč velice nezajímavě rozvíjená zápletka. Film vlastně tvoří tři povídky, které by mohly existovat i autonomně, ale teprve společně vydávají za srozumitelnou výpověď o zločinu a trestu, o sváru vášně a rozumu. Každý zločinec bude jednou potrestán, byť třeba za zločin, který nespáchal. Skvělá atmosféra filmu noir a neuvěřitelně intenzivní scény typu „Jeanne Moreauová jde po ulici“ nezceluje silnější příběh. Po třiceti minutách jsem jenom s malým zaujetím vyčkával, jak to dopadne. Nemluvě o silně nepravděpodobném chování mladé dvojice milenců, jejichž patetické loučení se se světem je něčím otřesným (pokud nešlo o parodii). Naprosto konvenční závěr pak Výtah na popraviště degraduje na řádovou detektivku. 70% Zajímavé komentáře: Machrovic, Torrance, Gil-galad(16.2.2007)
„Trochu zábavy na cizí účet neuškodí.“ To si nejspíš řekli scénáristé, svorně se objali a poté se, opojeni vlastní imaginární mocí, vyřádili na nebohých postavách, které jsou stíhány jedním krutým žertíkem prozřetelnosti za druhým. Opravdu škodolibý film. Ovšem ani škodolibost nemusí být nutně na škodu. Vždyť každý ví, že i v reálném životě má osud často hodně drsný smysl pro humor...(19.5.2017)
-
Obsazení jazzového kvinteta, které vytvořilo soundtrack filmu, je následující: Kenny Clarke (buben), Miles Davis (trumpeta), Pierre Michelot (kontrabas), René Urtreger (piano) a Barney Wilen (tenorsaxofon).
(vangobseck)
-
Film byl natočen mezi 23. zářím a 15. listopadem 1957. Do distribuce se dostal 29. ledna 1958.
(vangobseck)
Akana
Bývaly časy, kdy kriminální thrillery mívaly atmosféru. Tady na ní má lví podíl hudba Milese Davise, noční Paříž a šarm Jeanne Moreau. Přitom o dramatické situace není nouze. Zápletka je brilantně propracovaná, hlavní hrdina u výslechu je opravdu v pasti nepředvídaných událostí a navíc se tolik potřebuje vyspat... Ještě bych vyzdvihl zajímavé vedlejší figurky sarkasticky povýšeného německého turisty nebo před novináři se naparujícího policejního hlavouna, co dřív "pracoval ve školství".(26.7.2009)
borsalino
Vynikající námět i přesvědčivé herecké výkony, bohužel trošku tomu chybělo temnější rozvinutí zápletky. Prostě to dopadlo podle očekávání a myslím, že je to škoda, mohl z toho být pěkně napínavý film noir. Nicméně výkon Jeanne Moreau byl výborný a film celkově řadím k těm zajímavějším z francouzské kinematografie.(11.5.2009)
Arach.No
Velmi milé překvapení. Francouzskou tvorbu sjem nikdyneměl nijak zvlášť v oblibě, ale tenhle film je opravdu příjemný. To hlavní je tu vynikající scénář, který se bohužel nepovedlo zfilmovat tak jak by si zasluhoval. I přes to se jedné o velmi pěkný kousek francouzského dramatu. Nemá daleko k Hitchcockovým lehce (opravdu velmi lehce) naprůměrným filmům. Jediné co mě rožčilovalo bylo neustále blikající světlo ve výtahu, které mě prostě dohánělo k šílenství.(9.1.2007)
Matty
Velice zajímavě načatá, leč velice nezajímavě rozvíjená zápletka. Film vlastně tvoří tři povídky, které by mohly existovat i autonomně, ale teprve společně vydávají za srozumitelnou výpověď o zločinu a trestu, o sváru vášně a rozumu. Každý zločinec bude jednou potrestán, byť třeba za zločin, který nespáchal. Skvělá atmosféra filmu noir a neuvěřitelně intenzivní scény typu „Jeanne Moreauová jde po ulici“ nezceluje silnější příběh. Po třiceti minutách jsem jenom s malým zaujetím vyčkával, jak to dopadne. Nemluvě o silně nepravděpodobném chování mladé dvojice milenců, jejichž patetické loučení se se světem je něčím otřesným (pokud nešlo o parodii). Naprosto konvenční závěr pak Výtah na popraviště degraduje na řádovou detektivku. 70% Zajímavé komentáře: Machrovic, Torrance, Gil-galad(16.2.2007)
Ghoulman
„Trochu zábavy na cizí účet neuškodí.“ To si nejspíš řekli scénáristé, svorně se objali a poté se, opojeni vlastní imaginární mocí, vyřádili na nebohých postavách, které jsou stíhány jedním krutým žertíkem prozřetelnosti za druhým. Opravdu škodolibý film. Ovšem ani škodolibost nemusí být nutně na škodu. Vždyť každý ví, že i v reálném životě má osud často hodně drsný smysl pro humor...(19.5.2017)