poster

Výtah na popraviště

  • Francie

    Ascenseur pour l'échafaud

  • Slovensko

    Výťah na popravisko

  • USA

    Elevator to the Gallows

  • USA

    Frantic

  • Velká Británie

    Lift to the Scaffold

Krimi / Drama

Francie, 1958, 88 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • dobytek
    ***

    Já chápu, že starý filmy jsou z dnešního pohledu tak trochu naivní a hloupý, ale tohle je fakt moc. Chování některých postav hraničí s těžkou debilitou nebo je úplně mimo realitu. Hlavně ten páreček mladýho zlodějíčka a prodavačky květin a pak ten skopčák z filmu dělali nechtěnou parodii. Představte si, že do někoho nabouráte a ten člověk vyskočí z auta celej vysmátej a řekne něco jako: "Jééé, vy jste mi naboural auto. Tak to vás zvu na skleničku a společně to oslavíme." Nebo rozhodnutí o spáchání sebevraždy proběhne asi takto: "Policie nás nedostane. Mám tady nějaký prášky na spaní, tak radši spácháme sebevraždu. - A to musíme? - Jo, musíme. - Hmm, tak jo." To si snad museli i ty herci připadat jako idioti, když to natáčeli. Jinak třeba klaustrofobický scény z výtahu mi špatný nepřišly a sledovat Jeanne Moreau, jak bloumá po nočních ulicích Paříže, mě taky docela bavilo, ale od takhle slavnýho filmu jsem čekal víc. Připadá mi, že ty filmy označovaný jako francouzská nová vlna jsou celkově strašně přeceňovaný. Ale pořád mě to teda bavilo víc než ještě slavnější U konce s dechem. Je to horko těžko na 3 hvězdy. A tu třetí hvězdu dávám hlavně za skvělou Jeanne Moreau a za Lino Venturu, kterej se teda ve filmu objeví až na pár minut na konci.(31.8.2020)

  • Jossie
    ***

    Celkem dobře se na to dívalo, byla to taková jednoduchá detektivka s uměleckým pozadím. Trochu mi vadily ty podivné herecké výkony, moc jednoduché vyřešení celého případu tří vražd a hlavně ty charaktery postav, především u mladé dvojice, která byla chvíli naprosto bezstarostná a vzápětí strašně vystrašená a celé to nepůsobilo nijak přesvědčivým dojmem.(9.1.2007)

  • lsd
    ***

    Jen mě mrzí to, že potenciál tohoto snímku byl určitě velký(hlavní nápad a příběh, to oboje je výborné, dokonce hlavní zápletka trochu přípomíná geniální film Muž, který nebyl), ale Malle toho nedokázal dostatečně využít, což bylo možná dáno jeho nezkušeností, protože toto byl jeho první film. Mohl to být fantastický, napínavý thriller u kterého byste se báli i mrknout, abyste náhodou o něco nepřišli. Takhle je to vcelku napínavé, ale některá místa jsou prostě nezáživná a tím pádem film nemá takový spád, jaký by potřeboval. Herci jsou také spíše sterilní a celově takový nepřesvědčivý až umělý. Snímek za 3 plus geniálí hudba Milese Davise za půl bod, čili dohromady je to za 3,5 za nápad a vcelku přesvědčivou atmosféru Francie konce 50. let.(14.1.2007)

  • Master19
    ****

    Po mírném přimhouření očí nad podivně uspěchaným koncem, samoúčelně zmatkující mladé dvojici a dalšími drobnými nelogičnostmi (jak mě asi může rozmačkat výtah, kterému jsem odklopil dno?!??), se mi ovšem dostává zamotaná, ale pěkná detektivka. Místy jsou emoce vygradovány docela pěkně (téměř Hitchcockovým stylem) a pár vtípků film i pěkně oživuje. Pro mě příjemná podívaná.(10.1.2007)

  • dopitak
    ****

    Bez těch pískajících gum a klaksonů na dálnici by to byl asi nejtišší noirek v historii. Moc se mi líbil způsob střihu resp.. vyprávění - třeba vražda pana Caralu. Nechápu, proč Česká televize nenapíše minimálně KAPITÁLKAMA, že film pustila v původním, nikdy nevysílaném dabingu. To je počin hodný chvály, výjimečná práce. Excelují tu Bohdanová, Brousek st., Satoranský a Potměšil.(13.5.2017)

  • - Byt Louise (Georges Poujouly) a Véronique (Yori Bertin) je na ulici 55 boulevard de Grenelle v Paříži. (vangobseck)

  • - Florence Carala (Jeanne Moreau) vysloví jméno "Julien" třiadvacetkrát. (vangobseck)

  • - Původní album „Ascenseur pour l'échafaud“ z roku 1958 obsahuje deset skladeb z filmu. Miles Davis byl v zápětí v roce 1960 nominován za výkon na cenu Grammy za nejlepší jazzové album, jazzového sólistu nebo menší jazzové těleso. (vangobseck)