poster

Výtah na popraviště

  • francouzský

    Ascenseur pour l'échafaud

  • slovenský

    Výťah na popravisko

  • anglický

    Elevator to the Gallows

  • anglický

    Frantic

  • anglický

    Lift to the Scaffold

Krimi / Drama / Film-Noir

Francie, 1958, 88 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • ScarPoul
    *****

    Existujú filmy a potom existujú filmy. Čo tým chcem povedať, že pri niektorých snímkoch dokážete vycítiť schopnosť všetkých tvorcov vytvoriť plnohodnotný, ničím nerušený umelecký zážitok, ktorý vás dokáže nadchnúť a prejaviť vo vás to správne nadšenie. Nie všetky filmy podobnú schopnosť majú, aj keď predpokladám že je to hlavne vec vkusu. Výťah na popravisko je pre mňa naozaj výborným filmom, ktorému ani nemám veľmi čo uprieť, pretože celá stavba príbehu - od úvodu, cez prevedenie vraždy a následné komplikácie u hlavných predstaviteľov až po koniec, predstavuje pre mňa neuveriteľné filmárske potešenie. Výborná práca z napätím aj vedľajšími postavami. Jeden z mnohých dôvodov, že francúzska kinematografie dokáže prekvapiť aj starými snímkami. Štek Lina Venturu bol len akousi čerešničkou na torte, ktorá rozpráva o vášni a zároveň o najtemnejších stránkach ľudskej osobnosti. Malle výborne vrstvuje príbeh aj jeho celkové vyznenie práve vďaka tomu, že nám prezrádza súvislosti postupne a to v troch rôznych dejových líniách. Pre mňa je Výťah pre popravisko jeden z vrcholných diel, ku ktorému sa rozhodne ešte vrátim.(7.3.2012)

  • Autogram
    ***

    Predchodca klaustrofobických thrillerov? Bohužiaľ výťah je jediná vetva príbehu, ktorá normálne funguje. Mladá zlodejská dvojica sa správa debilne a o vnútorných monológoch zamilovanej milenky vraha ani nehovorím. Ako krimi to nakoniec celkom zafunguje, samozrejme v rámci vtedajšieho roku vzniku filmu.(1.7.2013)

  • nascendi
    ***

    Výťah na popravisko bol pre mňa v čase jeho premiéry vo filmovom klube veľkým zážitkom. Temná atmosféra, akoby z Hitchcocka, kvílivá trúbka Milesa Davisa, prekvapujúci začiatok. Vtedy som ešte nevnímal, že týmto filmom začal 26 ročný Louis Malle svoju režisérsku kariéru, Jeanne Moreau svoju hviezdnu desaťročnicu a Lino Ventura so Jeanom-Claudom Brialym dostávali prvé úlohy. Vtedy som však nevnímal ani chyby v scenári, nelogickosti a čudné správanie sa niektorých postáv, ktoré mi už dnes prekážalo. Nie je to prelomové dielo ani v rámci francúzskej novej vlny, ale určite film, na ktorý sa dá aj po rokoch pozrieť.(29.12.2011)

  • Machrovic
    *****

    Já jsem se bavil náramně. Asi hlavně proto, že jsem film nebral smrtelně vážně. Cynický úsměv (pramenící z situací do kterých se postavy dostaly) se na mé tváři pravidelně střídal s výrazem plného zvědavosti a očekávání. Djkoma: Já myslím, že lze zapomenout na cokoliv. Třeba to byl mikrozáchvat sklerózy. :) A dá se to pochopit už jenom díky tomu, že se snažil zajistit si co nejrychleji "alibi". Byl by hned prvním podezřelým, kdyby ten nedočkavec vtrhl do jeho kanceláře. Tu kotvu mohl sebrat pak. Když máte dva cíle podobné důležitosti a nevěnujetese jednomu dostatečně, můžete udělat chybu. (Ne, každý je Napoleon, aby zvládl myslet na jedenáct věcí naráz. ) Matty: Já jsem se nenudil ani minutku. Text oficiálního distributora mi nepříjde zas tak úplně mimo. Legas: Mě ten konec dostal. Podle mě byl perfektní.(11.5.2007)

  • 5150
    ****

    Důležitým prvkem pro budování atmosféry je zde hudba. Tu zkomponoval a sólovou trumpetu zahrál Miles Davis (nar. 1926). Byl to slavný černošský jazzový trumpetista a skladatel. I díky němu je VÝTAH NA POPRAVIŠTĚ zajímavé drama s krimi zápletkou a slušivou pointou v podobě ironie osudu. Herecké výkony byly dobré - mj. Lino Ventura v roli policejního inspektora.(31.1.2007)

  • - Původní album „Ascenseur pour l'échafaud“ z roku 1958 obsahuje deset skladeb z filmu. Miles Davis byl v zápětí v roce 1960 nominován za výkon na cenu Grammy za nejlepší jazzové album, jazzového sólistu nebo menší jazzové těleso. (vangobseck)

  • - Julien Tavernier (Maurice Ronet) a Florence Carala (Jeanne Moreau) sice tvoří ve filmu pár, ale nemají ani jednu společnou scénu. (Epistemolog)

  • - V televizním dokumentu The Miles Davis Story (2001) se uvádí, že soundtrack k filmu vznikl v noci z 4. na 5. prosince 1957, přesněji mezi třiadvacátou hodinou večerní a pátou hodinou ranní. (vangobseck)