poster

Výtah na popraviště

  • francouzský

    Ascenseur pour l'échafaud

  • slovenský

    Výťah na popravisko

  • anglický

    Elevator to the Gallows

  • anglický

    Frantic

  • anglický

    Lift to the Scaffold

Krimi / Drama / Film-Noir

Francie, 1958, 88 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Vančura
    *****

    V době, kdy jsem ještě nevěděl, oč v tom filmu půjde, jsem se podle jeho "sartrovsky znějícího" titulu domníval, že to bude něco filosoficky laděného (řekněme něco à la Wellesův Proces) - byl jsem proto mírně překvapen, když se z toho vyklubala noirová kriminálka. Ovšem jaká! Ten film mě vtáhnul do sebe v podstatě od prvního záběru a nepustil až do konce - natočeno je to fantastickým způsobem (nota bene uvážíme-li stáří snímku, a především pak skutečnost, že se jedná o režijní debut). Kromě skvěle vystavěného a napínavého děje je zážitek sám o sobě sledovat nádherné pařížské lokace (podbarvené výtečným jazzovým doprovodem Milese Davise), kochat se oslnivým herectvím Jeanne Moreau (v roli detektiva pro změnu exceluje Lino Ventura, byť jeho herecký prostor ve filmu je velmi malý a na scénu nastupuje až po neuvěřitelných 57 minutách od začátku filmu), či obdivovat nadčasové tvary Mercedesu-Benz 300 SL, jednoho z nejkrásnějších vozů automobilové historie, který si zde zahrál důležitou úlohu (zajímavých aut se ve filmu objeví daleko víc). Závěrem náznak lehké výtky - ačkoli mi scénář přišel velmi promyšlený a skvělý, chování některých postav přece jen občas působí nelogicky - především většina děje kolem partnerské dvojice zlodějíčka a květinářky působí, řekněme, poněkud nevěrohodně - těžko například věřit, že postarší řidič luxusního Mercedesu s nimi začne jen tak bezdůvodně na silnici závodit, a v momentě, kdy mu v cíli ťuknou autem do espézetky, je za to ještě "za odměnu" pozve na šampaňské (podobně nevěrohodně působí i jejich pozdější rozhodnutí vzít si život). Za sebe jsem ale nad tím velkoryse mávnul rukou, protože tenhle film je prostě jedna velká retro libovka, která musí potěšit každého správného fandu kvalitních starých filmů.(15.7.2017)

  • nascendi
    ***

    Výťah na popravisko bol pre mňa v čase jeho premiéry vo filmovom klube veľkým zážitkom. Temná atmosféra, akoby z Hitchcocka, kvílivá trúbka Milesa Davisa, prekvapujúci začiatok. Vtedy som ešte nevnímal, že týmto filmom začal 26 ročný Louis Malle svoju režisérsku kariéru, Jeanne Moreau svoju hviezdnu desaťročnicu a Lino Ventura so Jeanom-Claudom Brialym dostávali prvé úlohy. Vtedy som však nevnímal ani chyby v scenári, nelogickosti a čudné správanie sa niektorých postáv, ktoré mi už dnes prekážalo. Nie je to prelomové dielo ani v rámci francúzskej novej vlny, ale určite film, na ktorý sa dá aj po rokoch pozrieť.(29.12.2011)

  • FireTight
    ***

    Tedy upřímně, když jsem si tohoto filmu včera na STV2 všiml a uvědomil si, že tu někde máme i knižní předlohu, docela mne zajímalo, o čem vlastně ten slavný "Výtah na popraviště" je. Popravdě řečeno, není to zase tak špatný film, ačkoliv se právě od zmiňované knihy z velké části odklonil a šel si vlastně "svojí vlastní cestou". A jelikož mi máti hned při závěrečných titulcích řekla, že kniha je daleko lepší, snad si ji někdy přečtu. Filmová verze je totiž taková... zvláštní. Nechci říct špatná, to rozhodně ne, ale nějak jsem tomu celou dobu nemohl přijít na chuť.(4.12.2011)

  • Pierre
    ****

    Některé věci zde malinko divné jsou. Mladá dívka nadšeně obdivuje Taverniera, ale vzápětí jí nedělá problém mu ukrást auto. Její kluk se poněkud nevěrohodně promění z frajírka na úplného slabocha. Ale tyto věci se dají tolerovat. Scénář totiž má hlavu a patu. Je docela dobře promýšlený a v závěru všechny tři dějové linie zapadnou do jednoho celku. Užíval jsem si hlavně žánr Film-Noir, který mě začíná fascinovat. Atmosféra ,,černého filmu´´ z Paříže se slavným improvizovaným trumpetovým sólem a do roku 2017 nikdy nevysílaným úžasným dabingem od ČST je skvělá. Třešničkou na tomto ,,černém dortu´´ je určitě Lino Ventura v menší roli komisaře. Pokud jste milovníci starého francouzského Noiru, vřele vám Výtah na popraviště doporučuji.(20.7.2018)

  • Ghoulman
    *****

    „Trochu zábavy na cizí účet neuškodí.“ To si nejspíš řekli scénáristé, svorně se objali a poté se, opojeni vlastní imaginární mocí, vyřádili na nebohých postavách, které jsou stíhány jedním krutým žertíkem prozřetelnosti za druhým. Opravdu škodolibý film. Ovšem ani škodolibost nemusí být nutně na škodu. Vždyť každý ví, že i v reálném životě má osud často hodně drsný smysl pro humor...(19.5.2017)

  • - Původní album „Ascenseur pour l'échafaud“ z roku 1958 obsahuje deset skladeb z filmu. Miles Davis byl v zápětí v roce 1960 nominován za výkon na cenu Grammy za nejlepší jazzové album, jazzového sólistu nebo menší jazzové těleso. (vangobseck)

  • - Milese Davise k filmu přivedl Jean-Paul Rappeneau, jazzový fanoušek a asistent režiséra Louise Malleho. Miles, který v listopadu 1957 vystupoval v pařížském klubu Saint-Germain, nabídku přijal. (vangobseck)

  • - Florence Carala (Jeanne Moreau) vysloví jméno "Julien" třiadvacetkrát. (vangobseck)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace