Reklama

Reklama

V černobílém, „nově" civilním Výtahu na popraviště nechal režisér svoji hrdinku bezcílně procházet ulicemi nočního města a kameraman dlouze ulpíval na její tváři, nejdříve napjaté, pak unavené a zklamané. Milenec (Maurice Ronet) nepřišel na smluvenou schůzku: buď jejího manžela zabít nedokázal, nebo byl přistižen při činu. Hudební doprovod se mísí s reálnými zvuky ulice, žena bloudí v smutném očekávání a muž, uvězněný v nehybném výtahu v blízkosti místa činu, mobilizuje svoji sílu i um, aby se k ní dostal – nikoli včas, ale vůbec. Vizualita šerosvitné kamery Henriho Decaë v kombinaci s melancholií hudební energie jazzového hudebníka Milese Davise – film noir pur. (NFA)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (95)

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Příliš nudné a prakticky nezamotané (vše je jasné i když postavy se tváří jako by ve všem byl nějaký velký hlavolam...). Francouzi umí natočit dobrý snímek, ale mít dobrý nápad prostě nestačí. V pár momentech to postavy se svou inteligencí (resp. hloupostí) silně přehání a pokud někdo opravdu chce spáchat vraždu vylezením o patro výše pomocí lana, neměl by ho tam při cestě zpět zapomínat... To se prostě stát nemůže, když je to věc tak důležitá a vy po ní lezete dolů. Tato stupidita kazí věrohodnost snímku, který by měl působit úplně jinak a který totálně symboliku výtahu (na popraviště) nezvládá. Velká škoda. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Já chápu, že starý filmy jsou z dnešního pohledu tak trochu naivní a hloupý, ale tohle je fakt moc. Chování některých postav hraničí s těžkou debilitou nebo je úplně mimo realitu. Hlavně ten páreček mladýho zlodějíčka a prodavačky květin a pak ten skopčák z filmu dělali nechtěnou parodii. Představte si, že do někoho nabouráte a ten člověk vyskočí z auta celej vysmátej a řekne něco jako: "Jééé, vy jste mi naboural auto. Tak to vás zvu na skleničku a společně to oslavíme." Nebo rozhodnutí o spáchání sebevraždy proběhne asi takto: "Policie nás nedostane. Mám tady nějaký prášky na spaní, tak radši spácháme sebevraždu. - A to musíme? - Jo, musíme. - Hmm, tak jo." To si snad museli i ty herci připadat jako idioti, když to natáčeli. Jinak třeba klaustrofobický scény z výtahu mi špatný nepřišly a sledovat Jeanne Moreau, jak bloumá po nočních ulicích Paříže, mě taky docela bavilo, ale od takhle slavnýho filmu jsem čekal víc. Připadá mi, že ty filmy označovaný jako francouzská nová vlna jsou celkově strašně přeceňovaný. Ale pořád mě to teda bavilo víc než ještě slavnější U konce s dechem. Je to horko těžko na 3 hvězdy. A tu třetí hvězdu dávám hlavně za skvělou Jeanne Moreau a za Lino Venturu, kterej se teda ve filmu objeví až na pár minut na konci. ()

Reklama

Jossie 

všechny recenze uživatele

Celkem dobře se na to dívalo, byla to taková jednoduchá detektivka s uměleckým pozadím. Trochu mi vadily ty podivné herecké výkony, moc jednoduché vyřešení celého případu tří vražd a hlavně ty charaktery postav, především u mladé dvojice, která byla chvíli naprosto bezstarostná a vzápětí strašně vystrašená a celé to nepůsobilo nijak přesvědčivým dojmem. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Zajímavě načatá, leč nezajímavě rozvíjená zápletka. Film vlastně tvoří tři povídky o zločinu a trestu, sváru rozumu a vášně, které by mohly existovat i autonomně. Každý zločinec bude jednou potrestán, byť třeba za zločin, který nespáchal. Skvělá atmosféra filmu noir a neuvěřitelně intenzivní scény typu „Jeanne Moreauová jde po ulici“ nepojí silnější příběh. Po třiceti minutách jsem jenom s malým zaujetím vyčkával, co bude dál. Nemluvě o silně nepravděpodobném chování mladé dvojice milenců, jejichž patetické loučení se se světem je něčím otřesným (pokud nešlo o parodii). Kkonvenční závěr pak Výtah na popraviště degraduje na řadovou detektivku. 70% Zajímavé komentáře: Machrovic, Torrance, Gil-galad ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Pověstné problémy s výtahy už jsou tak daleko, že stálo za to natočit kvůli tomu docela slušnou detektivku. Ovšem už nikomu nestálo za to promyslet si chování hlavních postav. Ještě něco. Prosím vás, pro jistotu si uložte toto telefoní číslo do svého mobilu: 26121 5761-2. Je to na firmu Nova - bene a provádí nonstop vyprošťování z výtahů. Vyhnete se tak situaci, která se stala hlavnímu hrdinovi v tomto filmu. ()

Galerie (43)

Zajímavosti (37)

  • Príbuznosť snímky a klasickej tragédie má mnoho odkazov. Postavy vo filme stavajú mnohokrát na mylných domnienkach. Významným je aj prvok fatalizmu – hrdinovia nevedia čo im osud nachystal a nevedia sa mu vymaniť, drobné chyby ich vedú do pasce. Paralelu s klasickou tragédiou vysloví aj postava zástupcu prokurátora keď v replike pred novinármi vyhlási: „Tento nový prípad Dominici je ako klasická tragédia a bude vyriešený do 24 hodín.“ Prípad Dominici je jeden z najznámejších prípadov vo Francúzsku a nikdy nebol jednoznačne odhalený. V roku 1952 došlo na vidieku v Provensálsku k vražde anglického aristokrata, jeho manželky a dcéry. Z vraždy bol obvinený statkár, majiteľ pozemku, na ktorom boli nájdené telá. (Biopler)
  • Príbeh o dokonale naplánovanom zločine, ktorý však stroskotá, nadväzuje nielen na tradíciu noiru z USA, ale aj francúzskeho film policier. Zároveň naratívnymi postupmi a žánrovou hybridnosťou predznamenáva nástup novej vlny. (Biopler)
  • Obsazení jazzového kvinteta, které vytvořilo soundtrack filmu, je následující: Kenny Clarke (buben), Miles Davis (trumpeta), Pierre Michelot (kontrabas), René Urtreger (piano) a Barney Wilen (tenorsaxofon). (vangobseck)

Reklama

Reklama