Tvůrci:
Mike FlanaganRežie:
Mike FlanaganKamera:
Michael FimognariHudba:
The Newton BrothersHrají:
Paxton Singleton, Carla Gugino, Michiel Huisman, Jeremy Ambler, May Badr, Keith Arthur Bolden, Saidah Arrika Ekulona, Annabeth Gish, Mckenna Grace (více)VOD (1)
Epizody(10)
-
Jak Steven viděl ducha (S01E01)
-
Otevřená rakev (S01E02)
-
Na dotek (S01E03)
-
Jenom dvojčata (S01E04)
-
Paní s ohnutým krkem (S01E05)
-
Dvě bouřky (S01E06)
-
Chvalozpěvy (S01E07)
-
Znamení času (S01E08)
-
Hrůzostrašné sny (S01E09)
-
Skličující ticho (S01E10)
Obsahy(1)
Roztříštěná rodina bojuje se strašlivými vzpomínkami na svůj bývalý domov a děsivé události, které je z něj nakonec vyhnaly. (Netflix)
Videa (1)
Recenze (174)
/// Horor je v Hill House až na druhé koleji, on jde totiž hlavně po emocích a dobrém příběhu s postavami, o které se budete zajímat. Podle mě ani desetidílný seriál nejde natočit tak, aby měl tak propracovaný příběh a strašilo se v něm o mnoho víc. Fantastické herecké výkony vrcholí v pátem díle, který utkví v hlavě na dlouho. No a k tomu hororu - když už je, tak taky hodně dobrej. Lekačky, hutná atmosféra a duchové, kteří sice za dne sice jen nenápadně někde stojí, ale když si jich všimnete, je to síla. Trochu škoda jen toho finále, které přeci jen dojede spíše na neutrál a zbyde pár věcí, které by mě zajímaly trochu více do hloubky. A třeba děvčátko Abigail určitě mohlo být vidět častěji. Každopádně pět hvězd, které mi na druhé zhlédnutí vychází, zaslouženě. Při prvním zhlédnutí spíše na čtyři, protože jsem se v přeskakování ve dvou časových liních ztrácel. ()
I přes trošku kýčovité finále mě Hill House poměrně silně zasáhl. Mike Flanagan se totiž přesně trefil do věcí, které mám upřímně rád. // (a) Velice chytře vypráví! Systematicky pracuje se spoustou elips, které později zaplňuje využitím perspektivy jiné postavy. Každá z prvních čtyř epizod tak zvládá vyprávět chytrý příběh, ale zároveň vypouštět klíčové informace a neustále divákům odepírat všechny souvislosti. Pátý díl potom vyplní mezery týkající se současnosti a ten šestý definitivně – ve fenomenálně inscenovaných dlouhých záběrech – dovysvětlí minulost. Na těchto základech se pak vystaví zbylé čtyři epizody. Brilantní narativní mozaika! // (b) Soudržnost stylu! Flanigan nekompromisně lpí na spoustě promyšlených návazností – kompozice, pohledu, akce, zvukových můstků –, jejichž zapojením plynule přechází mezi několika časovými rovinami. Do toho patří i zmiňované dlouhé záběry, v nichž se také přechází časem (ačkoliv zde už rafinovaně skrytými střihy). I strašení pak probíhá především v delších záběrech s promyšlenou inscenací v několika plánech. Nejde tak o tradiční jump scare, ale o zdůraznění přítomnosti nepřátelských prvků uvnitř prostoru, do kterého nepatří. Podobně jako ty nejlepší duchařiny: Oculus, Annabelle nebo Insidious. // (c) Přístup k žánru! Obrací totiž tradiční dynamiku mezi dramatem a hororem, v tom se spojují oba předešlé body. Značná část současných duchařin si na rodinném dramatu sice zakládá, ale využívá jej pouze jako základní motivaci ke strašení. To není nutně špatně, první Insidious s tím pracuje výborně! Ale desetidílný seriál by takový přístup asi neunesl, případně by se brzo omrzel. Zde totiž hororové zápletky slouží pouze k rozvíjení rodinných traumat z dětství a neschopnosti se s nimi později konfrontovat. // Spolu s nemotivovanými absurdními násilnostmi je tohle přístup, který mám u hororu nejraději. Mike Flanagan pro mě představuje asi nejzajímavějšího žánrového režiséra současnosti – ať už s limitovanými prostředky natáčí home invasion (Hush) nebo variuje podobná duchařská schémata v různém rozsahu (Oculus x Hill House). ()
Velice ošoupaný příběh, nikterak nápaditý, strašlivě natažený a šíleně ukecaný. Každý malý krůček, který posouvá současný děj vpřed je tvrdě vykoupen půl hodinou zbytečných keců v minulostní dějové lince a tohle neustálé časové přeskakování nejenže nudí ale velice brzo se stává otravným. První půlka postupně rozebírá příběhy celé rodiny a druhá půlka klopýtá do nudného finále. Pozitivem je atraktivní obsazení i slušné herectví a skoro ve všech dílech jedna slušná lekačka. To je vše. Zdejší vysoké hodnocení mi hlava opravdu nebere. ()
„...a čokoľvek tade kráčalo, kráčalo samo.“ Zaujímavo zadaptovaná klasická kniha od Shirley Jackson: je aktualizovaná do súčasnosti, odohráva sa behom dvoch časových línií (čo spočiatku vytvára chaos, ale postupne pochopíte, prečo to tak urobili) a postavy nie sú cudzí ľudia, ale rodina. Hill House vyzerá dobre zvonku aj zvnútra a prístup Mikea Flanagana v strašiacich pasážach je fajn – necháva hovoriť kameru a šikovný strih, kedy cítime prítomnosť niečoho desivého a nadprirodzeného, na hranici povšimnutia sa mihajú siluety postáv, ktoré tam nemajú čo robiť alebo v tme čosi šramotí. Nie je to zrovna revolučný prístup k strašeniu diváka, ale má to niečo do seba. Niečo do seba majú aj fajn postavy, ktorým sa vďaka sympatickým hercom dostanete pod kožu (najlepšiu rolu zrejme dostal Timothy Hutton ako hlava rodiny, ktorá musela v minulosti prijať neľahké rozhodnutia, aby ochránila svoje deti, čo však bohužiaľ zároveň viedlo k tomu, že vzťahy medzi nimi klesli na bod mrazu). Na strane druhej, občas je všetkých tých dialógových a vzťahových scén ozaj až priveľmi a dostavuje sa nuda a stereotyp. Skrátiť o dve tri časti a mohlo to byť (asi, neviem) za 80%. Kladne hodnotím záver, ktorý je prekvapivo dojemný. ()
Horory fungují nejlépe, když jsou obestavěné okolo základů jiného žánru. The Haunting of Hill House je toho perfektním důkazem, protože z duchařských základů tento seriál vyrostl především do propracovaného rodinného (melo)dramatu, vrstevnatého a pečlivě promyšleného. Rozdrobená struktura vyprávění a proplétání několika časových rovin (na úrovni epizody) i úhlů pohledu na minulost, potažmo přítomnost (na úrovni celého seriálu) probouzí zdání úctyhodné komplexnosti. Jako nepřehlédnutelný bonus beru zjištění, že Mike Flanagan je evidentně mnohem schopnější realizátor, než jsem si kdy troufal hádat. Šestá epizoda, která je sestavena výhradně z několika mnohaminutových záběrů, jednoduše bere dech. Navíc má daleko k samoúčelnosti, práce s prostorem a postavami v něm je pečlivě promyšlená a pomáhá k budování dusivé atmosféry, která ústí v regulérní divácký strach. Hill House nestojí na lekačkách, ale na sepjetí tohoto strachu s psychikou postav, na vnitrozáběrovém děsu a očistné (často navíc funkčně dojímavé) katarzi, která následuje po šokujících pointách. Klíčový seriál minulého roku. 95 % ()
Galerie (47)
Zajímavosti (13)
- Písnička, která hraje v 9. minutě, je „All You Got Is Gold“ od The Great Escape. Ve 12. minutě hraje „Heavenly Day“ od Patty Griffin, která hraje i v 62. minutě. (Duoscop)
- Herec Russ Tamblyn, jenž hrál v původní filmové adaptaci z roku 1965, se zde objeví v roli psychiatra Nell (Victoria Pedretti). (NiWi)
-
Herečka Victoria Pedretti, ktorá v sérii stvárňuje Nell, je dvojvaječnou dvojičkou problémového Lukea
(Oliver Jackson-Cohen). Rovnako spomínaná herečka stvárňuje dvojvaječnú dvojičku aj v ďalšej sérii od netflixu TY (2018–2019), kde pre zmenu tvorí jej postava Love dvojvaječnú dvojičku s Fortym (James Scully). (mato1387)
Reklama