Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hlavní zbraní hrdiny akčního sci-fi spektáklu filmového vizionáře Christophera Nolana je jediné slovo - TENET. V temném světě mezinárodní špionáže bojuje o záchranu celého světa. Vydává se na extrémně komplikovanou misi, ve které pro časoprostor neplatí pravidla, tak jak je známe. (Vertical Entertainment)

Recenze (1 447)

ferouser 

všechny recenze uživatele

Tenhle film má výhodu, že i když ho uvidíte po desáté, zjistíte něco nového. Pobrat vše na poprvé myslím že ani nejde. ()

Nikolas__ 

všechny recenze uživatele

Nic převratného ale VELMI fajn akčňák a minimálně scénář, herci a hlavně hudba, jsou naprosto výborné klady filmu. ()

patbat 

všechny recenze uživatele

Konečně v kině, poprvé v roce 2020 a rovnou na předpremiéru filmu, na který jsem se tak těšil. Musím uznat, že se mi nejednou zamotala hlava a musel jsem usilovně přemýšlet, co se to vlastně na plátně stalo. Film, který položil ohromnou spoustu otázek... Na některé jsem přišel sám, dříve než byly objasněny, některé mi odhalil sám film během sledování, no a některé mi vrtaly hlavou cestou z kina, prázdným nočním městem. Nepřekvapivě přenádherný vizuál režiséra Nolana s překvapivě výbornou hudbou. Absence CGI a zeleného plátna v dnešní době zahřeje u srdce, obzvlášť u takového filmu. Bál jsem se absence Zimmera u taktovky, ale neoprávněně. Mladý Švéd Göransson svou hudbou příjemně překvapil. ()

Aundreyka 

všechny recenze uživatele

Hlavní mínus Teneta je v divákově hlavě. Prostě máme omezenou kapacitu na příjem informací. A jakmile se kapacita naplní, zbývá už jen sedět s otevřenými ústy a snažit se odchytit to málo, co ještě jde. K čemuž dojde v rámci desítek minut. Není to uspěchané, přesto Nolanovi nezbývá čas na to, zdržovat se vysvětlováním. V dialozích padne jen nezbytné, ale rozhodně to není dostačující. V tuhle chvíli už potřebujete Ibalgin. Musíte zároveň přemýšlet a pobírat protínající se časové toky, ale zároveň to moc nerozebírat, protože některé věci prostě nejsou vysvětlené a vy je musíte jen přijmout. Po půlroční pauze je to náročné sousto na polknutí a rozhodně to není pro každého. Nečekejte relax, tohle je filmové sudoku s jedním vyplněným číslem. ()

ScarFace_V8 

všechny recenze uživatele

Abych řekl pravdu, na film jsem šel bez toho, aniž bych si o něm něco příliš zjišťoval. WB do něho vkládalo největší naděje a po tom co jsem četl jsem čekal, že bude kdo ví jak složité na pochopení. Hodně se mi to líbilo, ale popravdě mi na tom nic složitého nepřišlo. Obzvláště když to tam Neil během filmu ještě několikrát vysvětlí. Nolan se zde opravdu utrhl ze řetězu a celý film byl prostě nářez. Výborná akce, výborné efekty a ten hudební podkres?! Výborný. Ten neměl vyloženě daleko aby nepřipomínal ozvučení z herní série Battflefield. Brutálně dunivé tóny ve skvěle nastaveném ozvučením v CineStaru bylo prostě top. Göransson se tu opravdu vyřádil. Herci zde též předváděli parádní výkony – Washington Jr, Pattinson nebo sexy dokonalá kobyla Elizabeth Debicki bylo neskutečné trio. Ovšem mínus bych viděl v závěrečném střetu. Ten sice vypadal neskutečně efektní a opět jakoby vystřižený z nějaké válečné hry od EA, ale bojiště působilo prostě prázdně. Jako by tam všichni bojovali s neviditelným nepřítelem, protože nebyly vidět žádná těla, žádné zásahy → prostě jakby neměli vůbec po kom střílet a přesto se tam střílelo. Je vidět, že Rating, který je na PG-13, měl na film opravdu nemalý vliv. Škoda. ()

Parabot 

všechny recenze uživatele

Jednou z největších devíz filmů Christophera Nolana byla propracovaná psychologie postav z hlediska motivace jejich konání. I tak ujetý námět - miliardář převlékající se do obleku létající myši a terorizující pouhými pěstmi gangstery pod noční oblohou, působil jako konzistentní drama, kdy divák chápal životní rozhodování účinkujících charakterů. Tento aspekt se již v Dunkirku začal vytrácet a do popředí více vstupovat obsese časem. Pro zprostředkování válečného chaosu divákovi měl daný přístup opodstatnění ovšem špionážní thriller vyžaduje alespoň nějakou identifikaci s hrdiny, což byl v Tenetu docela problém. Pořád ale menší problém než umanuté boření lineárního času, pardon entropie, které se zde stalo už zcela samoúčelnou záležitostí. Byť vizuálně velmi efektní. Ovšem také chaotickou. Hlavní postava několikrát pronese I'm a protagonist. Jako by tato věta byla projekcí Nolanova ega. "Já jsem pan režisér! Narvu si do filmu, co chci a jak chci. I když to možná nebude dávat občas smysl." A k tomu všemu ještě podivné, toporné až křečovité dialogy, které mě svojí směšností způsobovaly cukání koutku. Na začátku jsem si myslel, že až pojede film pozpátku, tak ty rozhovory začnou dávat smysl. Že je to až tak sofistikovaně vymyšleno. Něco jak rodinná večeře v Happy Endu. Bohužel....Ale, vlastně jsem se bavil celou dobu dlouhé stopáže. OK, občas trochu míň. Největší fail je, že jsem prostě čekal víc. Komplexní, ve všech aspektech vypilované dílo hodné velmistra a to Tenet prostě není. Po prvé po deseti letech jsem šel na Nolanovo dílo do kina pouze jednou a Covid 19 není hlavní příčinou. Každopádně výhodou Tenetu je, že pokud jste ho ještě neviděli, nikdo vám jej nevyspoileruje, i kdyby se fakt hodně snažil :) 70 %. ()

Daniel2003 

všechny recenze uživatele

Strašně těžko hodnotitelný film, i když své kvality bez diskuse má. Nolan se snažil dotáhnout všechno z minula k dokonalosti, ale ne všechno vyšlo. Technická stránka, ta je ohromující. Absolutně nechápu, jak to mohli udělat, co byl (a jestli vůbec byl) a nebyl počítačový trik a kolik práce to muselo dát. To je největší síla Teneta, protože nerozeznat, jestli se jedná o CGI, nebo je to reál, to je aspoň pro mě dokonalost. Co se týče děje, hlavní motiv jsem pochopil, časové linky protagonistů samozřejmě ne, ale to si rád rozeberu při dalších zhlédnutích. Problém ale je, že je dost dřina udržet už ten základní děj. Kde Nolan u Počátku či Interstelaru napínal hranici složitosti filmu, u Teneta už dost přeťal. Tohle už je nad hranice lidského chápání. Hereckému ansámblu nemám co vytknout, až na Washingtona, který mě vůbec neoslovil a jeho nulové charisma mě iritovalo po celou stopáž. Naštěstí měl vedle sebe tentokrát absolutně zářivého Roberta Pattinsona, který dokázal, že je naprosto vynikající charakterní herec. I Branagh byl velice dobrý, ale bylo znát, že o své roli moc neví, a tudíž si s ní nemůže vyhrát. Není to ale jeho chyba a proto to neberu jako jeho problém. Velký otazník vysel nad hudbou, kde po dlouhé době v křesle neseděl Hans Zimmer. Göransson se snažil, napínavé pasáže mu jdou, ale v akci se doslova ztrácí. Elektrická hudba nedokáže vzbudit emoce, obzvlášť ve filmu, který emoce postrádá. Právě hudba mohla být řešením tohoto největšího problému filmu, ale bohužel jím není. Film nemá žádné emoce a to ho pokládá nejvíc. I přes všechna negativa je to ale stejně tak neskutečný zážitek, že pod 8 z 10 jít nemůžu. ()

IZFNP 

všechny recenze uživatele

Mess. Produkčne ako vždy premakané, Nolanove filmy boli, sú a budú remeselne perfektne zvládnuté. Ďalšia myšlienka ohýbajúca zákony času, ďalší výborný námet, ktorý sa vnímavému pozorovateľovi dostane do hlavy. Dobrý herecký výkon Washingtona, Pattinsona i Branagha. Lenže to je tak celé. Obvykle Nolanove filmy vôbec nie sú tak zložité, ako sa na prvý pohľad zdajú, väčšinou po opakovaných zhliadnutiach divák zistí, že režisér ho tak trošku vodil za nos. Ale divák mu to odpustí, pretože o tom kinematografia vlastne je. Obávam sa, že u Tenet k tomuto pocitu po druhom zhliadnutí nedôjde. Prečo? Pretože Tenet je skrátka a dobre chaos, v ktorom neexistuje katarzia. ()

pollstro 

všechny recenze uživatele

Nolanova verze Jamese Bonda, obohacena o více než zajímavou hru s časem v podobě časové smyčky, plná inovativních nápadů a obrazových sekvencí, nemající v rámci filmového tvorby žádné obdoby. Technicky brilantní a hravý kousek, jehož riverzita času a entropie spojená s ní, je v oblasti technických dovedností přenesení myšlenky a nápadu do skutečnosti, dotažena na absolutní vrchol filmařských možností, jednoznačně patřící mezi nejoriginálnější filmy posledních let. Navíc vše dodávající dojem skutečnosti a autentičnosti. Tenet je po vizuální stránce neuvěřitelně chytlavým a hravým filmem, jehož dynamičnost v akčních scénách za doprovodu digitální hudby Göranssona a sympatických hlavních postav, dává pocit uspokojení, které je během akčního blockbusteru žádoucí. Zároveň není puhým akčním filmem nevyžadující divákovo pozornost, naopak je svojí komplexností natolik složitým dílem, ke kterému Nolan překvapivě nedává moc nápověd, které vyžaduje důkladnou pozornost diváka, který skrz nepatrné detaily a zběsilý nápor informací, skládá časový hlavolam. Což o to, jeho doslovnost a snaha divákovi vnucovat vlastní myšlenku a vizi mu byla nespočetněkrát vyčítána v jiných filmem, zde mi ale jeho chladnost, neochota, nevděčnost a odtažitost, přišla těžko stravitelná, odehrávající se v naprosto zběsilém tempu, které lze velmi obtížně stíhat. Jakýkoliv kontakt s divákem, snaha o sympatii, emoce, sounáležitost s veškerým děním a vzbuzující zájem o vývoji příběhu a osudu postav, je absolutně ztraceno pod snahou o reprezentaci dosavadních možností a tvůrčí nadnesenosti a povýšenosti Nolana. Navíc jeho inverzní fungování světa nemá jasně nastavené hranice a pravidla fungování, jako tomu bylo například u Inception, které by dávaly divákovi aspoň nějaký pocit jistoty a porozumění o veškerém dění. Svým způsobem je Tenet inovativním a doposud nevídaným filmovým zážitkem, který nelze neocenit za jeho tvůrčí obsah a filmařské schopnosti, ale uvnitř je to absolutně prázdný film bez jakékoliv hrstky emocí a s blížícím se závěrem dodávající pocit přehnanosti a megalomanství, které jednoduše nelze náležitě ocenit. "All I have for you is a word: Tenet. It'll open the right doors, some of the wrong ones too." ()

wallax 

všechny recenze uživatele

Nolan je dobrý režisér a vie dať filmom kvalitu, zaujímavý vizuál (posledným filmom aj poriadne hlučný zvukový záznam) a scenáru či príbehom hĺbku. A nebolo tomu inak ani tu. Pohodový špionážny thriller s dobrými a u niektorých sa dá povedať nadpriemernými hercami, ktorí dostali priestor hrať úplne priemerne sa asi v polovici prehupsol do časového bordelu. Neviem či chcel Nolan natočiť náborový film pre skupinu Mensa alebo pre teoretických fyzikov a skúšobných experimentálnych pilotov NASA ale ja som si teda film až tak neužil. Sledovať film a pracovať zároveň s virtuálnym nákresom diagramu, kto sa kde v čase práve nachádza, by bolo úplne ok ak by som sedel za stolom v škole na hodine astrofyziky, ale nie v kine. Určite tomu venujem ešte minimálne jednu projekciu, ale nepohrniem sa do toho s nejakým extra nadšením. Stále si myslím, že film nemá na kvality jeho Inception alebo The Prestige...a zároveň premýšľam či Interstellar bol skutočne taký zlý (mne nejak nesadol, ale dám mu ešte šancu). Snímok vo mne zanechal nejaké nezodpovedané otázky, ktoré rád predebatujem pri pivku s niekým kto si myslí, že film úplne pochopil (a rád si to s takým človekom ešte raz pozriem). ()

Pecan206 

všechny recenze uživatele

1* Za nápad Avšak si nemyslím, že by se měl zfilmovat úplně každý nápad, který pak drží na vodou hlavně dobří herci, akce a efekty... ()

Karlos8 

všechny recenze uživatele

Možná nejočekávanější film roku 2020 (vzhledem ke koronavirovému neštěstí a znatelně omezené nabídce nových filmů). Režisér Christopher Nolan. Už samotné jméno by mělo být zárukou kvalitní podívané. Dokonce i promítač Tomáš mluví o tom, že se na film půjdeme podívat ještě minimálně jednou. Začátek v parlamentu tomu ještě nasvědčuje, jenže jakmile odezní tato úvodní scéna, tak nastává přímočará dějová linka, která je svým způsobem poměrně jednoduchá, kdyby ovšem nedošlo k hrátkám s časem. Prožíváte přítomnost a najednou kolem vás začnou jezdit auta pozpátku. Hlava se motá. John David Washington se snaží, ale na oscara to není. V celku hodně podprůměrný film, u kterého se občas usmějete, ale jinak z kina (obýváku) odejdete s rozpoluplným pocitem, který jasně říká nemám potřebu film vidět znovu. Viděno v kině Bio Oko. ()

BobArmstong 

všechny recenze uživatele

Postava Roberta Pattinsona sa v jednej scéne pýta hlavného protagonistu, či ho už bolí z toľkých informácií hlava. Paradoxne, približne tak sa bude cítiť divák, ktorý po prvýkrát pozerá špionážny Tenet. Christopher Nolan vie bezproblémovo vyprodukovať zaujímavú myšlienku, pričom tú v tomto prípade fantasticky skĺbil s old school žánrom o agentoch a tajných organizáciách. Aj z relatívne striedmych akčných scén vďaka Göranssonovej hudbe a sebaistej réžii vytrieska maximum, dokonca ani absencia hlbšej psychológie (na druhé pozretie potešia menšie detaily, ktoré predsa len mierne budujú vzťah medzi ústrednými hrdinami) neprekáža tak veľmi ako v prípade jeho minulého veľkofilmu Dunkirk. Problém ale tkvie v tom, že Nolanovi do toho pravdepodobne nik nevstupuje a tým pádom má vlastne voľnú ruku, čo tentokrát pôsobí kontraproduktívne. Odhliadnuc od toho, že pri bežnom pozeraní v kine len ťažko vypichnete nelogické detaily mechanizmov predstaveného sveta, scenár má na moje prekvapenie až príliš veľa hluchých miest a nezodpovedaných otázok. Na početné otázniky buď nepozná odpoveď ani sám Nolan, prípadne sa do finálneho strihu už nezmestili, avšak vzhľadom na ich podstatu sa prikláňam skôr k prvému variantu. I napriek mierne krívajúcemu scenáru si Tenet užijete. Nie bezvýhradne ako niektoré staršie “nolanovky“, no stále možno hovoriť o audiovizuálne brilantnom diele s naozaj dych vyrážajúcou zvukovou kulisou, pričom dianie náramne dobre graduje. Akurát neočakávajte rýdzo akčný film, ktorý by naplno využil pútavý koncept v rámci žánrovo očakávaných pasáží. Primárne ide o komplexne vystavanú (i keď v základnej premise jednoduchú) špionážnu záležitosť so science fiction lemovaním, kde sa Nolan opiera o praktické efekty a hlboký rozpočet, vďaka ktorému ohuruje neuveriteľnými zábermi a všetkými ďalšími produkčnými kvalitami. O zlý film rozhodne nejde, práve naopak. Vo filmografii iného režiséra a scenáristu by Tenet naozaj vynikal, no s prihliadnutím na predošlú tvorbu Christophera Nolana možno hovoriť o menšom sklamaní, ktoré ale stále pôsobí ako nadštandard bežnej blockbusterovej tvorby. ()

muti 

všechny recenze uživatele

Oceňujem zvlášť natáčanie na malebnom Amalfi. V tomto filme bolo takmer všetko, chýbal snáď už len el Reverso ()

Dweep 

všechny recenze uživatele

Druhou hvězdu dávám proto, že se mi líbila režie a soundtrack a tu třetí jen proto, že je to Nolan. Ale neustále ve mě hlodá pocit, že se někdo posral v křesle .... ()

shaacul 

všechny recenze uživatele

Výborný film, ale měl jsem podobný problém jako u všech post-Batman Nolanových filmů. Celé je to až "něměcky" puntíčkářky dokonalé a perfektní, ale studené a bez emocí. Možná je to až rouhání, ale kdyby se odebrala/zkrátila jedna akční scéna a místo ní se přidala smysluplná lidská interakce, byl by film za plnou palbu. Několik drobných připomínek bych měl ke scénáři, hlavně mě překvapovalo kam všude byl Washington schopen propašovat zbraň, minimálně dvakrát ji vytáhnul na místě, které bylo uzavřené, hlídané a očekával bych, že mu bude před záběrem odebrána. ()

Kinofil 

všechny recenze uživatele

|| PG-13 || Warner Bros. || Rozpočet: $200 mil. || USA: $56 900 000 - ČR: 25 378 180 Kč - Celkem: $356 100 000 || Nejočekávanější film roku. Film, do kterého se vkládaly naděje na znovu nastartování kin, ukončení odsunu premiér a v první řadě nejambicióznější nolanův film. Jen něco z toho se povedlo, a ještě ne na 100%. Nolan si zkrátka ukousnul velké sousto, na které sám jako scénárista, režisér a producent nestačí. Tenet mohl v jeho hlavě vznikat klidně 10 let jako Počátek, během kterých se musel rozmyslet, jestli natočit revoluční vizuální podívanou nebo sondu do nitra charakteru postav. Natočil to první. Technicky je to dokonalé od kamery po akční scény, vyprávění, mindfucky i hudbu. Fungování inverzního světa je dostatečně logické a jen tak se neokouká. Honička na dálnici, červenomodrá místnost, letiště i bitevní pole jsou vše precizní scény. Příběh do sebe krásně zapadá a není problém Tenet pochopit hned na 1. zhlédnutí. S postavami je to těžší. Jsou to šachové figurky ve velmi komplikovaném ději, který spolu s nimi odhalujeme za pochodu. Kenneth často v naštvaném módu přehrává, jakoto "bondovský" záporák. Washington je pro změnu jako např. Brosnanův Bond čili jeho úkolem je všemu zabránit, nedozvíme se nic z jeho minulosti. Pattinson je na tom podobně, byť figuruje jako jeho parťák a je to dáno i zápletkou. Jediná Debicki si prochází emicionální proměnou tak akorát v rámci příběhu. Zbytek (Cane, Johnson, Poésy) dostanou příliš málo prostoru a rychle z filmu vyšumí. Je to i tím, že Nolan stříhá jako o život, háže nás (i postavy) do prostřed děje, akce a až v nejnutnějším okamžiku se pokouší vysvětlovat co a jak. Vysvětluje někdy až moc laicky (jako papír a tužka v Interstellaru), což mírně dráždí a zároveň dokazuje, že na to nemá čas a nechce se mu. "Nesnaž se to pochopit. Prožij to." Nolan musel vědět, že je toho na něj moc a některé věci (charaktery, záporák, motiv) jsou převzaté od jinud (James Bond) a malinko recykluje i sám sebe (Počátek, Interstellar, Memento). Beru mu to za zlé? Ne. Kdo jiný je dnes schopný napsat si a natočit něco podobného? Kdo jiný donutí líné divácké mozky přemýšlet o časovém paradoxu, inverzy a cestování v čase? Pokud je momentálně jediným, pak to udělat musí. Na druhou stranu mi nebude vadit, když jeho další film nebude tak komplikovaný, soustředí se na postavy (Dokonalý trik) a spojí síly se svým bratrem Johnatanem. Nerad bych, aby se Chris zamotal sám do sebe, začal se opakovat nebo v něj studio ztratilo víru. Ovšem už jen za to, že o filmu přemýšlím několikátý den + technická stránka znamená, že nemůžu jít pod 8/10. Další zhlédnutí rozhodne, ale vzhledem k tomu, že letos nic lepšího neuvidím (nanejvýš stejně dobré) je tohle pro mě film roku. 85%. ()

Související novinky

Warner Bros. chce získat zpátky Nolana

Warner Bros. chce získat zpátky Nolana

15.06.2023

Po turbulentním období, příchodu nového vedení a nově naleznuté stabilitě to vypadá, že studio Warner Bros. opět hodlá začít pečovat o vztahy s uznávanými filmaři. Ty byly narušeny během pandemie a… (více)

Christopher Nolan odhalil svůj příští film

Christopher Nolan odhalil svůj příští film

09.09.2021

Režisér Christopher Nolan byl jedním z prvních filmařů, kteří se loni rozhodli vyzkoušet sílu kin během pandemie, když de facto vlastnoručně protlačil svůj snímek Tenet k letní premiéře. Místo… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

02.01.2021

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD se tradičně svěřují s osobními topkami 3 filmů (a seriálů), uvedenými v našich končinách (nebo kdekoliv jinde) v uplynulém roce, a od letoška jejich řady rozšiřují taky… (více)

Reklama

Reklama