Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sedmnáctiletá Bára (A. Kameníková) je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče (L. Žáčková, V. Javorský) už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec (J. Hájek). Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)

(více)

Recenze (79)

Rejže 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Viděli jsme prozatím 1.díl z minisérie a rozhodně mne navnadil dívat se dál. Anna Kameníková mne dost překvapila. Boženka nemá být vyloženě poslušné děvčátko, jak si mnozí myslí. Je to pořádná divá Bára, živel, který jen tak někdo nezkrotí. Zároveň ale i v té paličatosti můžeme hledat kus dobroty a to je pro neznalce Boženy Němcové matoucí. U Kameníkové se mi líbí, jak z divokého kotěte se stává pomalu mladá žena, ve které ale zůstává dravost vymanit se z konvencí a stereotypu podobnému domácímu vězení. Ve scéně, kdy se vášnivě zdivočí ze sladkých slov o vlastenectví, dokážu si ji představit, že ta múza v ní skutečně zapracovala, i když na první pohled bychom mohli hledat kliché, zapracovala. Její největší psycho měla být svatební noc, už nevím, ve které životopisné knize to bylo, ale jsem ráda, že tvůrci se drželi hlavní linie, kdy zpočátku Betty měla dát Němcovi šanci a podlehla jeho šarmu, ale až po svatbě zjistila, že to nebude tak růžové. Co se mi líbí je skutečně překrásná práce kameramanů a osvětlovačů. To je klobouk dolů, to dělá z televizního formátu další level. Oko filmaře žasne s jakou propracovaností je vše připravené do dokonalosti. ()

quixote 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Zatím spokojenost. Myslím, že se velmi povedl casting i výtvarná stránka. Chválím dvojjazyčnost a titulky, bez toho by to nebylo autentické. Dialogy místy drhnou, nejzajímavější jsou místa, kdy spolu postavy komunikují mimoslovně. Kameníková není špatná. Nevím, jestli se takhle nějak projevovala /nejen způsobem mluvy) dívka v 1. polovině 19.století, ale to nevíme nikdo. Hudby je strašně moc, po hodině těch tříčtvrťových klavírních melodií mě z nich rozbolela hlava. Méně je někdy více! ()

Reklama

mira007 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

První díl o životě naší největší spisovatelky má určitě pár pozitiv: 1) technicky nadprůměrné od hereckých výkonů po výpravu 2) po F.L Věkovi teprve druhé dílo, kde je nepřímo zřetelně ukázaný, že chybělo málo a němčina by do konce 19.století vymazala náš jazyk. A pak to má pár věcí, který z toho zatím nějaký terno nedělají 1) spíš laciná vztahovka než historické dílo ( ikdyž co natočit o spisovatelce, která je nejslavnější, ale známá je dneska jen Babičkou ) 2) normálně na to nejsem přecitlivělý, ale asi je znát, že scénář a režie byla v rukou žen, což mělo asi za následek předchozí bod a poměr vztahy vs historie a i akcent ve vyprávění. Je to jen první díl prvního seriálu roku 2021 tak budu doufat v zlepšení v dalších dílech a přehlídnu, že jsem se i nudil. ()

Mariin 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

První díl hodnotím něco mezi 2-3 hvězdičkami. Klady: historický kolorit, kostýmy, herecké výkony, zapojení němčiny do dialogů. Zápory: ačkoliv jsou tu několikrát použity katolické kulisy (kříže, svaté obrazy) domácnosti Panklů i Němců nikde není scéna, že by se lidé (i Barbora) modlili. Zato scény sexuálně-intimního rázu tu jsou víckrát.Tipuji, že takových 70% stopáže prvního dílů není ničím podložená, k nimž patří právě tyto intimní scény. Z toho důvodu se mi jeví pominutí vlivu babičky na malou Barboru (pozdější Boženu) asi jako nejzávažnější nedostatek. ()

chrispe 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Po Marii Terezii jsem doufala, že ČT zainvestuje do dalších podobných projektů a je to tady. Božena. Já byla s prvním dílem spokojená, rozhodně jsem se nenudila a bouřilo ve mně dost emocí. Protože ať už Bára, Ivana, Anna je to jedno, postavení žen v tehdejší společnosti bylo zoufalé (a to zdaleka ne v historii nejhorší) a nic negarantovalo ani to, když jste "dopadly líp" a vzaly ste si někoho, jako byl Josef - sekáš latinu, posloucháš, chováš se jak já chci, budeš se mít dobře, vzdoruješ, připomenu ti, komu patříš. A zastání nemáš u nikoho. Bára patřila k těm ženám, které odmítaly sklopit hlavu a i díky nim doba pro ženy pokročila. Anna Kameníková se dle mého zhostila své role skvěle, tu mladistvou drzost měla v očích a stejně tak dokázala obrátit a zahrát vyjukanou pannu o první noci. Pan Hájek jako Josef Němec taky skvělý. Pořád jsem přemítala, zda to s ním Bára (ve své době) vyhrála nebo ne, přeci jen to je právě on, kdo jí otevřel cestu ke knihám, k češtině, vydělal peníze, aby měli co do pusy, získala nějaké postavení ve společnosti. No po scéně na stole jsem v tom měla jasno. Nešlo o to, co bylo viděno, to nikdo neví, ale co představovala. Těším se na další díly a doufám, že pro mě budou stejně dobré. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (1)

  • Ve scéně, kdy jsou Barbora (Aňa Geislerová) a Josef (Jan Hájek) oddáváni, pronáší kněz slova: „Hunc vestrum consensum,“ která následují bezprostředně po slibu. Tato modlitba je však obsažena až v liturgii svatby po II. vatikánském koncilu, tedy až po roce 1970. V tehdejším ritu bezprostředně po slibu následovala slova „Quod Deus coniúngit, homo non séparet“, další slova byla pronášena v národním jazyce. (Thanoris)

Reklama

Reklama