Reklama

Reklama

Misery nechce zemřít

  • USA Misery (více)
Trailer

Po autonehodě zachrání zraněnému spisovateli život jeho velká obdivovatelka. Z nadšené čtenářky a pečovatelky se však zakrátko stává brutální tyran a věznitel... (TV Prima)

Videa (1)

Trailer

Recenze (709)

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Kingovu předlohu mám hodně rád a i když se jí snímek úplně nedrží povedla hodně nad má očekávání. Dusivá atmosféra a napětím prosáklé "záchvaty" Annie mrazily v zádech. Hlavní zásluhu na tom nese skvělý James Caan a Kathy Batesová (nezapomenutelné chro chro chro), která za svou roli dostala Oskara. Výborný thriller, který patří bezpochyby k nejlepším Kingovým adaptacím. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Ze všech těch adaptací děl Stephena Kinga se jen málo z nich dalo vychvalovat, ještě z menšího počtu adaptací byl poté spokojený sám přezdívaný král literárních hororů. Na rozdíl od takového Osvícení Stanleyho Kubricka ovšem mezi nejoblíbenější adaptace Stephena Kinga patří Misery nechce zemřít z roku 1990. Režírující Rob Reiner už měl tehdy s adaptováním Kinga zkušenosti, adaptoval již Stůj při mně. Po více než 30 letech je poté film opětován díky mistrovsky děsivému výkonu Kathy Bates, která si tehdy za svůj výkon došla pro zaslouženého Oscara. Tak napůl neprávem ovšem její fantastický výkon zastínil i druhý vynikající herecký výkon. A to výkon Jamese Caana.   Misery nechce zemřít funguje jako ten správně nepříjemný psychologický thriller, který dokáže vyvolat nepříjemnost i napětí. Misery nechce zemřít stojí především na dvou silných hereckých výkonech, kdy jde sice z Kathy Bates správný respekt, James Caan ovšem naopak dokázal vyvolat zoufalost a strach z prakticky každé mimiky. Scénář Williama Goldmana byl sice ve finále o ždibec něžnější než knižní předloha (především i proto, že jeden stěžejní moment z knihy by prostě neprošel), ta správná nepříjemnost ze situace, ve které se hlavní hrdina vyskytne ovšem výtečně fungovala prakticky celou dobu. A v rámci 100 minut se prakticky v uzavřeném prostoru servíruje skutečně pocitově nepříjemná podívaná, která je ovšem vedena solidní audiovizuální stránkou.   Annie Wilkesová v podání Kathy Bates se dodnes umisťuje na seznamu těch nejlepších záporáků a skutečně se není čemu divit. Bates je přitom jednoduché uvěřit její milou a pozornou stránku, jakmile ovšem dojde na zásadní odhalení o osudu Misery, objeví se šílenec, který snadno dokáže vyvolat noční můry. Reiner nemohl přijít s lepším castingem. Kathy Bates totiž na pohled skutečně působí jako milá dáma, od které by málo čekal páchání onoho teroru, který následně celý film páchá. Oscar nemohl být v součtu více zasloužený.   James Caan poté ve své kariéře získal jednu ze svých uklidněnějších rolí, skutečně ovšem platí, že je jeho výkon zastíněn tak trochu neprávem. Napůl především proto, že výkon Bates je skutečně fantastický a napůl, protože je i díky tomu výkon Caana krapet nedoceněný. Reiner nepodcenil casting ani na tomto místě, Caan poté nepodcenil úlohu, která sice na první pohled nevybízela k kdovíjak herecké extravágnosti, Caan ovšem Paul Sheldona a jeho propadání se do většího zoufalství a přitom pořád projevování racionálnosti a snaze nevzdat svůj boj o život zahrál fantasticky.   Už samotný námět původního románu může působit na takzvané meta bázi, kdy slavný spisovatel napsal román o slavném spisovateli. Při diskuzi mezi Sheldonem a Misery poté dochází ke konfrontacím, které vybízejí k otázkám ohledně toho, zda jsou autoři díla naprosto zavázáni svým fanouškům, potencionálně nemají právo na kariérní rozkvět, pokud o to nestojí sami fanoušci a pokud je to na fanoušcích, měli by nadále plodit náměty do něčeho, co už je krapet vyčerpané a sám autor už neví, kam s konceptem dál jít. Na to ovšem v součtu vlastně v průběhu celého filmu tolik času není, stěžejní bylo očividně u Reinera právě prodání nepříjemně budované atmosféry, která velmi funguje i díky klaustrofobicky uzavřenému prostoru.   Knižní předloha možná v součtu zachází ještě o kousek dál, filmová Misery ovšem funguje jako ta ideální kompromisní adaptace, která si z knižní předlohy vezme to stěžejnější a nutně přitom nepřijde o celé jádro předlohy. Už lidé, kterým přijdou výsledné momenty z filmu nepříjemné by ostatně byli ze 100% věrné knižní předlohy ještě více znechuceni. Goldman za psacím stolem a Reiner na režijní židli v tomto ohledu zvládli přijít s nejlepším možným kompromisem, který přesto dokázal vyvolat solidní depku. Modernější adaptace by se už dnes možná nebála jít ještě o kousek dál, dost možná je ovšem přijatelný filmový kompromis z roku 1990 ten lepší.   James Caan pro všechny navždy zůstane především Sonnym Corleonem z Kmotra, pro spousty lidí ovšem zůstane navždy i Paul Sheldon. Kathy Bates sice ve filmu převedla jeden obří famózní herecký koncert, byla by ovšem škoda při té příležitosti zapomenout i právě na Caana, který roli v tomto filmu jednoduše nepodcenil. Reiner měl tehdy jednoduše štěstí na dva vynikající herce, bez kterých by filmová Misery nechce zemřít nefungovala tak skvěle..... () (méně) (více)

Reklama

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

I když se budu na MISERY dívat na nejmenší možné obrazovce v černobílém rozlišení a v nejhorším možném šumu i tak mě Kathy Batesová vyděsí (životní role). Reiner tu servíruje temnou atmosféru domu v horách, kde není úniku. James Caan perfektně sedí do role bezmocné oběti. MISERY je výborně zdařilá adaptace knihy (mého oblíbeného) spisovatele Stephena Kinga. Konec v knize je sice trochu brutálnější, ale u filmového zpracování mi tenhle závěr až tak nevadil. ()

zelvopyr 

všechny recenze uživatele

No a jsem opět zklamán. King se nestal tolik hltaným spisovatelem jen tak náhodou. Krom poutavého psaní si už počínaje prvotinou hraje s látkou a metodami -- vědomě do nich dává čtenáři nahlédnout. Můžeme tedy sledovat i jeho jakoby dokládání, proč píše zrovna tak a ne jinak... Misery je v tomto směru dokonalý klenot už z prostého důvodu, že podrobně sledujeme spisovatele, jak je psychicky a fyzicky týrán, aby psal něco, co nenávidí. Jakoby pracoval se čtenářem -- "no tak, lidi, o tomhle je v obecné rovině tvorba pro prachy...". King líčí postupnou cílevědomost "dostat se z pasti" zároveň s tím, jak Sheldon píše souběžný příběh Misery v 19. století. Zatímco se v knize rozpadá osobnost Annie, rozpadá se i nenáviděný psací stroj: K počáteční nefunkčnosti s chybějícím písmenem n odpadají další písmenka -- to už je opravdu mistrovsky propojené. ... no a tohoto rozměru nemá film bohužel ani stopu. Mně je fakt líto, že je nevyhnutelné srovnávat jej s knihou, protože bez srovnání by byl asi dobrý... a Kathy Bates dostala roli, za kterou by jistě dala půl života, a předvedla ji výtečně... Nicméně musím považovat film za hrozně špatný právě proto, jakou povrchní řidinu udělal z tak promyšlené knihy. A o to víc hanba, že už to jen tak někdo nenatočí znovu právě pro toho Oscara Kathy Bates. Opravdu hodně jsem trpěl pocitem "jak bych to já natočil lépe". Třeba bych vážně váhal, jestli by Misery v okytičkovaných a slaďoučkých výjevech hrála stejná herečka jako Annie -- měl bych důvody pro i proti. A měl bych tudíž víc postav než jen dvě a nemusel tam jak pěst na oko cpát podivného šerifa... Takže ne, tohle prostě neberu. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Jednoduše po všech stránkách povedený, ale zároveň v žádném aspektu vyloženě excelentní thriller. Jistě, Kathy Bates excelentní byla, ale jinak snímek v žádném momentě vyloženě nevyráží dech. Rob Reiner zdařile buduje stísněnou atmosféru kámen po kameni, nechá v postavě Annie rezonovat obětavost, smysl pro péči, obdiv, ale také vztek, hysterii, manipulativnost a samozřejmě i nefalšovanou šílenost. Trošku škoda, že koncept tyranizování rukojmí v domácnosti je hojně využíván béčkovými horrory, takže Misery dnes už nepůsobí příliš originálně. 7/10 ()

Galerie (51)

Zajímavosti (42)

  • Fakt o písacom stroji s chýbajúcim "n" je veľmi vierohodný. V záverečných desiatich minútach filmu môžeme vidieť rukopis budúceho románu, v ktorom písmeno "n" naozaj chýba. Zároveň, pri pohľade na stroj a proces písania môžeme písmeno "n" jasne rozoznať. Písací stroj obsahuje všetky písmená. (giaruj)
  • Režisér Rob Reiner ve snímku ztvárnil roli pilota v letadle. (Dlee)

Související novinky

Zemřel herec James Caan

Zemřel herec James Caan

07.07.2022

Z amerického Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku dvaaosmdesáti let totiž ve středu večer opustil filmový svět americký herec James Caan, jehož si diváci mohou vybavit ze snímků jako Příliš… (více)

Zemřel herec a režisér Carl Reiner

Zemřel herec a režisér Carl Reiner

30.06.2020

V požehnaném věku osmadevadesáti let opustil filmový svět americký herec, režisér a scénárista Carl Reiner. Zemřel z přirozených příčin v noci z pondělí na úterý ve svém domě v Beverly Hills, jak… (více)

Sam Raimi se vrací k hororu

Sam Raimi se vrací k hororu

21.10.2019

Režisér Sam Raimi (Armáda temnot, Lesní duch) se po desíti letech vrátí k žánru, který ho kdysi proslavil. Kultovní režisér chystá zatím nepojmenovaný horor, který by měl být kombinací Misery… (více)

Reklama

Reklama