Reklama

Reklama

V moderním westernu hraje Paul Newman Huda Bannona, nelítostného mladého farmáře z Texasu, který zničí všechno, na co sáhne, a každého, s kým přijde do styku. Napjaté vztahy mezi ním a jeho přísným, zásadovým otcem vyústí v hořký konflikt... Hud Bannon (Paul Newman) je mladý texaský farmář, který žije se svým otcem Homerem (Melvyn Douglas), ošetřovatelem dobytka, a synovcem Lonem. Hud je nemorální, bezcitný muž. Jeho otec, který dává Hudovi za vinu smrt svého druhého syna, se snaží Lonovi vštípit základy slušnosti a odpovědnosti za druhé, Lon je však oddaný Hudovi a svému dědovi není příliš ochotný naslouchat. Když jedna z Bannonových starších krav onemocní kulhavkou a slintavkou, Hud chce mermomocí prodat celé stádo dřív, než to zjistí vládní inspektoři. Ale Homer místo toho nařídí stádo porazit (jde o nejtrýznivější sekvenci z celého filmu), čímž mezi sebe a Huda vrazí ještě větší klín. Nakonec Hud překročí všechny meze, když se pokusí znásilnit Almu (Patricia Nealová), jadrnou, ale dobrosrdečnou hospodyni. (Cinemax)

(více)

Recenze (88)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Hud zcela určitě není western, k tomuhle žánru ho přibližuje pouze lokace a polarizovaný konflikt dvou silných osobností. Ve skutečnosti jde o psychologické drama konfliktu otce a syna a zároveň konfliktu dvou odlišných hodnotových žebříčků. Starý farmář je produktem konzervativní Ameriky, která lpí na půdě, má smysl pro rodinu, autoritu a náboženské hodnoty, zatímco syn Hud je dítětem své doby, bohatnoucí Ameriky 50. let, která vyznává konzum a zábavu. Nejhodnotnější na filmu je výkon Paula Newmana, kterého filmoví fanoušci znají především z kladných rolí, svého poživačného floutka zahrál s přehledem a přesvědčivě. V kontextu své doby a hollywoodské produkce určitě výrazně vyčnívající film, který mi ale přece jen přijde s odstupem let trošku šablonovitý. Je to přesně ten druh filmu, kde hlavní postavy a především starý farmář dokážou v ten správný moment najít ta pravá moudrá slova, která člověka reálně napadají až s odstupem delší doby. Ve vyhrocených situacích bych od takového muže čekal spíš pár šťavnatých nadávek nebo poctivou facku. Celkový dojem: 75 %. ()

mm13 

všechny recenze uživatele

Presne ten typ snímkov "proti prúdu", nad ktorými si pomľaská aj ten najkomfortnejší divák (a kritik). Taký vlastne najviac, pretože na takého tu čaká pridaná hodnota v podobe skvelého pocitu zo samého seba, že aký on je vlastne rebel a myšlienkový dobrodruh. Ale s ohľadom na dobu vzniku ešte v pohode. ()

Reklama

Slasher 

všechny recenze uživatele

Neveselý rodinný southern drama, v ústřední roli je pro Hollywood nezvykle záporná postava. Newman jako syn, co se nepodařil, sobec bez zásad a bez respektu. Bavilo mě čekat, zda se ve finále pochlapí a nebo prokáže jen jako sráč. Důležitý kontext na pozadí: konec rančerský romance, přichází čas mechanizace a velkých ropných peněz. "It is effective in drawing a stark contrast between rudderless Hud and his principled father; where the west was and where it is going." (Cine-file) ♪♫ ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Martin Ritt je režisérem ojedinělých westernů ze 60. let, které mi sedí. Podobně jako o rok mladší Zneuctění, i Huda jsem vnímal spíše jako psychologické drama, s westernovým pozadím v podobě kulis amerického ranče a silně vyostřeného konfliktu dvou osobnostních protipólů. Příběh se rozjíždí možná pomalším tempem, ale umožňuje zase divákovi poznat hlavní postavy co nejlépe, Ritt ho nechává plynout se vzájemně často odlišnou atmosférou, nejednou ho i pěkně odlehčí (např. soutěž s prasaty) a postupně odhaluje s patřičným napětím zákoutí i vyústění 15 let starého konfliktu. Dost silně na mě zapůsobilo i nenápadné propojení ústředního vztahového dramatu s vedlejším dramatem na ranči. Ono lze utratit a odklidit na věčnost předčasně celé stádo krav, které chytilo nebezpečnou infekci. Ale odklidit stárnoucího člověka z místa, které mu dlouhá léta patří a má k němu silný vztah? To přeci jen tak nelze... Přetrvávějící napětí ve vztazích neúplné rodiny napříč třema(!) generacemi se povedlo rozehrát mistrovským způsobem, což obzvlášť u Paula Newmana a Melvyna Douglase nepřekvapí. Tady už nevnímám kladné a záporné postavy, ale pro diváka více či méně (ne)sympatické postavy se všemi pozitivními i negativními vlastnostmi. Na hranici plného počtu: [85%] ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Ani nie tak western, ako konflikt medzi pokoleniami vo westernovom prostredí. Úmyselne čiernobiely a žiaľ obsahovo tak do hĺbky popísaný, že 90% sa vie vopred. O tom, ako sa časy menia, prichádza výmena stráží a staršia generácia si nerozumie s mladšou. V podstate večný príbeh so zaujímavosťou, ktorá to potvrdzuje: v románe je hlavná ženská postava černoška, no vo filme je beloška, pretože "Amerika na to nebola ešte pripravená". A dnes po šesťdesiatich rokoch by to bolo presne naopak. Na ranči by bol Morgan Freeman s Willom Smithom a jeho synom a gazdinú by im robila nejaká nepodstatná herečka, hlavne, že by mala na čele vytetované hešteg MeToo. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (21)

  • Postava Patricie Neal, hospodyně Alma, má ve filmu celkem malý prostor. Proto ji Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu na 21. ročníku Zlatých glóbů navrhla na nejlepší vedlejší herečku. Za tu samou roli získala Neal Oscara, avšak za hlavní ženský výkon. Různí kritici zastávali názor, že herečka si cenu vysloužila nikoliv za svůj výkon, nýbrž za soucit. Patricia Neal prodělala totiž několik životních traumat. Největší z nich byla smrt dcery, která zemřela na spalničky. Když 13. dubna 1964 vyhlašoval Gregory Peck nejlepší herečku, vítězka Patricia Neal na 36. udílení cen nebyla. Tou dobou čekala čtvrté dítě a byla doma. Cenu za ni převzala herečka Annabella. (SeanBean)
  • Film bol natočený v oblasti Texas Panhandle, vrátane mesta Claude, Texas. Natáčanie začalo 21. mája 1962 a skončilo druhý júnový týždeň 1962. (Arsenal83)

Reklama

Reklama