
FREM
-
FREM
-
FREM
Dokumentární
Česko / Slovensko, 2019, 73 min
Režie:
Viera ČákanyováKamera:
Tomáš Klein, Viera ČákanyováProducenti:
Nina NumankadićStřih:
Marek Šulík, Viera ČákanyováZvuk:
Miroslav Tóth, Stanislav AbrahámObsah
-
„Frem“ je slovo, které nic neznamená; slovo, které pouze cosi připomíná. Jeho nejbližší etymologickou konotací je staroanglické slovo „fremd“ znamenající cizí. Při pokusu vytvořit univerzální umělou inteligenci se nevyhneme antropomorfickému uvažování, protože nemůžeme překročit hranice vlastní mysli. Film FREM je pokusem dostat se za tyto hranice; pokusem vytvořit neantropomorfický film. Je to audiovizuální rekviem za druh Homo sapiens.(Doc-Air)
- Film je reakcí na současnou vlnu posthumanistického uvažování způsobeného rozvojem technologií a umělé inteligence stejně jako klimatickou krizí. Lidský druh si začíná uvědomovat svou nedůležitost a pomíjivost a lidská identita se ocitá v krizi. Snímek FREM se pokouší tento pocit reflektovat a vytváří odlidštěný a odcizený pohled na krajinu a přírodu za hranicemi lidského vnímání skutečnosti. Kusé myšlenky a útržky dialogů, různorodá hudba přerušovaná ruchy a glitchy a zdánlivě zmatená, neukotvená kamera vytvářejí znepokojivou filozofickou úvahu nad limity antropocentrického myšlení.(MFDF Ji.hlava)
- Až hypnotizující zážitek nabízí svým unikátním pohledem na nekonečné antarktické pláně režisérka Viera Čákanyová. Jejímu týmu se podařilo nasnímat, sestříhat a ozvučit precizní a unikátní celek, založený na zdánlivě jednoduchém konceptu, tedy užití dronů. Jejich prostřednictvím dochází k jedinečnému zcizujícímu efektu, v němž je snadné se zcela zapomenout a propadnout mu. Obraz pořízený nevyzpytatelným digitálním okem ztrácí lidská měřítka a vypráví příběh o přírodě, její kráse, nebezpečnosti a lhostejnosti vůči nám. Když se nakonec jako vzdálená silueta objeví i osamělý vědec, jedná se o jediného člověka zasazeného do celého představeného systému. Je tu však pro lidi vůbec nějaké místo?(Jeden svět)
- Co když se člověk dostal do konečné fáze svého vývoje? Přetechnizovaná doba, rozvoj umělé inteligence, klimatická krize. Lidská identita už dost možná nemá kam udělat další krok. Připomeňme si obrazy zrození, života i zániku. Obrazy z míst, kde je člověk nedůležitý a jeho stopa pomíjivá.(Elbe Dock)
- Film je reakciou na súčasnú vlnu posthumanistického uvažovania, spôsobeného rozvojom technológií a umelej inteligencie, ako aj klimatickou krízou. Ľudský druh si začína uvedomovať svoju nedôležitosť a pominuteľnosť a ľudská identita sa ocitá v kríze. Snímka FREM sa pokúša tento pocit reflektovať a vytvára odľudštený a odcudzený pohľad na krajinu a prírodu za hranicami ľudského vnímania skutočnosti. Kusé myšlienky a útržky dialógov, rôznorodá hudba prerušovaná ruchmi a glitchmi a zdanlivo zmätená, neukotvená kamera vytvárajú znepokojivú filozofickú úvahu o limitoch antropocentrického myslenia.(Film Expanded)
65%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
žádní fanoušci
Premiéry
![]() |
17.09.2020 Film Expanded |
---|
Komentáře uživatelů k filmu (8)
xxmartinxx
Prvních 20 - 30 minut jsem byl absolutně nadšený a stržený prací s obrazem a zvukem. Jasných 5/5. No a pak jsem nadšený a stržený být přestal. A pak to trvalo ještě třičtvrtě hodiny. Působí to fakt tak, že byla nasmlouvaná nějaká stopáž a nešlo jít pod ní, tak se prostě přidávaly a přidávaly záběry tak dlouho, dokud to nesmělo skončit. A je to opravdu hřích, protože jak říkám - tím filmem jsem byl naprosto stržený. A rád bych připomněl, že jsem si užil Vachkův Komunismus, takže 73 minut bych teoreticky zvládnou taky mohl. Teoreticky. Ale tenhle film mít 73 minut prostě neměl.(28.10.2019)
Radko
FREM nie je značka pre krém. Je to filozofia radikálneho environmentu: monoľadu. A vody. Človek i zvieratá v tomto kráľovstve sú zastúpené len veľmi parciálne. Panujú odtiene bielej, rozpadávajúceho sa ľadu a morskej vody. Dýchajú, dýcha človek, dýcha stroj. V závere sa otvára ozónová diera. V nej nejaké bytosti. Je tam človek? Kdeže. No diera je zároveň bránou ponúkajúcou iné možnosti. Napríkad výmenu chladu antarktickej zimnej zemnej krajiny za príťažlivo všeobjímajúci chlad vesmíru. V ktorom nebude treba ani tie stroje. Sprievodné slovo nie je slovom vysvetľujúcim. Je len občasné a v podstate navyše, zbytočné. Divák by sa bez neho zaobišiel. Človek nechýba. Je to vraj rekviem za zdochýnajúce ľudstvo. Predčasné. Pretože, kto bude jeho divákom po smrti ľudského druhu? Vtedy, kedy vyvstáva naozajstná potreba rekviem? Nech je ako chce, nech sú interpretácie rôzne, na zmes netradične nakrútených záberov s rôznymi doplnkami a dýchajúcimi ruchmi, vrkmi a hrkmi sa pozeralo veľmi príjemne. Od začiatku do konca. Aj dalo zabudnúť na vyvrhovanie vnútorností a odrezané zvieracie hlavy z úvodu.(17.2.2021)
pepo
Bavilo ma to. Aj ked viac ako velmi zaujimavy experiment nez vynimocne umelecke dielo. Kazdopadne klobuk dole za odvahu. 7/10(22.2.2021)
InJo
Některé "filmy" prostě nedávám. Nedokážu říct, o čem to má být (oficiální synopse mi v tom taky příliš nepomohla), nedokážu posoudit objektivní kvality či slabiny. Tohle je podle mě typ filmu, u nějž je jedno, jestli trvá pár minut, nebo několik hodin. A kdybyste náhodně přeházeli jednotlivé záběry, těžko by to někdo poznal a na celkovém "vyznění" by to jen stěží něco změnilo. Pro některé jedince jsou takováto díla vrcholem umění, pro mě bohužel jen nekonečná nuda beze smyslu.(28.1.2021)
Filmmaniak
Umělecký a divácky velmi nevlídný experimentální dokument natočený v nehostinné Antarktidě, který nevypráví žádný konkrétní příběh, ale o to více významů a interpretací si na něj zřejmě můžete nabalit. Těch zdánlivě střídmých 73 minut dá docela práci vydržet, mimo jiné i kvůli záměrně kakofonické audio stopě sestávající převážně z všelijakého šumu, ruchů a něčího dýchání. Objektivně se toho ve filmu moc nestane - úvod zajišťuje pár minut domácího videa s vypravěčským komentářem, amatérská vivisekce srnky a trocha abstrakce, zbylých 65 minut tvoří dlouhé bezeslovné záběry antarktické přírody pořízené z letícího dronu, natáčejícího se do různých směrů. Tu a tam je nějaké zvíře a v druhé polovině se vyskytuje i osamocený vědec, přičemž některé obrazy vizuálně působí až uhrančivě a hypnoticky, ale většina je akorát zbytečně dlouhá. Do jednoho záběru je digitálně vloženo stádo dinosaurů a na konci dojde i na černou díru vedoucí do vesmíru (možná jde o metaforické připomínky minulosti a budoucnosti, možná ne). Podle tvůrců film reflektuje krizi lidské identity a vlnu posthumanistického uvažování způsobenou rozvojem technologií a umělé inteligence a také klimatickou změnou. Jsem za tuto informaci vděčný, protože sám bych to z něj nikdy nevyčetl.(15.11.2020)
Topco
Odvážne, vizionárske, s mimoriadnou prácou so zvukovou stopou (a to od prvej do poslednej sekundy). Prinášajúce "mindfuck momenty", ktoré vyvolávajú vzrušujúci pocit dosiaľ nevideného (mne sa natislo prirovnanie napr. ku Kubrickovmu monolitu). Film si ponecháva svoje tajomstvo od začiatku do konca, a to ako po formálnej i obsahovej stránke. Ak sa naladíte na "pravidlá" (tohto experimentálneho sci-fi dokumentu), dá sa pri ňom meditovať a zároveň si odniesť kopu myšlienok a podnetov k premýšľaniu. Veľká spokojnosť; v rámci našej kinematografie určite mimoriadne.(29.9.2020)
Hanka_M
Velmi zajímavá atmosféra, velmi zajímavé ticho, velmi zajímavý zvuk. Interesantní, ale v druhé polovině už jen doznívající dílko, které by chtělo ještě více domyslet a dotáhnout, aby nepůsobilo jen jako efektivní obrazová báseň, ale jako skutečný distribuční dokufilm. Rozhodně impozantní kus kinematografie, která si zaslouží pozornost, byť je plná impulsů k výtkám a otázkám. Možná ale dobrým otázkám. Lepší průměr.(14.12.2020)
Germanicvs
Bohužel, režisérčina téměř geniální Bílá na bílé (s hlubokým filosofickým přesahem) učinila z FREMu pouhý vizuálně působivý předfilm. Některé motivy (prvoci, vesmír či dinosauři) mi evokují Malickův Strom života.(1.1.2021)