Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mladý, asi dvacetiletý muž, horečně odjede z Prahy dálkovým autobusem. Pozdě večer vystoupí v Kromperku a stopuje auta, mířící k pohraničnímu pásmu. Netuší, že jej celou dobu sleduje muž v modré Octavii. Ten v plné rychlosti stopaře srazí. Druhý den je mrtvý muž nalezen v příkopu u silnice. Nemá u sebe žádné doklady. Do Kromperku přijíždí major Kalaš s nadporučíkem Vargou. Vyšetřovací mašinérie se naplno rozjíždí, avšak než se oběma kriminalistům podaří případ vyřešit, budou následovat další úmrtí a záhadné loupeže… Snímek Strach je detektivka o vyšetřování případu, v jehož pozadí stojí strach ctihodných občanů z prozrazení, jak nečestně se chovali za okupace. Film byl natočen na motivy detektivního románu Eduarda Fikera "Kilometr 19". S majorem Kalašem se filmoví diváci později setkali i v dalších filmech Vrah skrývá tvář, Po stopách krve a Diagnóza smrti. (Česká televize)

(více)

Recenze (151)

Rosalinda 

všechny recenze uživatele

Tak tohle mne fakt zaujalo a zaujatě jsem na to koukala celou dobu. Opravdu jsem téměř po celou dobu netušila, kdo co vlasně udělal, čemuž hlasitě tleskám. Hlavní dvojice vyšetřovatelů je vynikající a i ostatní jsou neméně dobří, zápletka velice zajímavá a v konečném resumé i nečekaná, řešení dosti poutavé, hudba vhodně dokonalá, celková atmosféra přesvědčivá. Blablabla. Nicméně já s průzkumem podobných filmů teprve začínám, ale jestli tohle má být ten nepatrně slabší kousek, tak se na další už doslova třesu. Ale nemám ani za nic ráda slovo chajda. ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

"Strach" je detektivka natočená stejně skvěle jako obě mladší pokračování, jen ten ideologický nános je, naštěstí pouze v závěru, citelně větší. Ještě na počátku šedesátých let bylo evidentně hodně složité natočit "normální" detektivku, takže tvůrci chtě nechtě museli sáhnout k látce "ideologicky nezávadné". Nutno říci, že se jim podařilo tuhle "propagandistickou úlitbu moci" maximálně potlačit. Dokonce jsem nevšiml ani toho, že by se ve filmu někdo nějak zvlášť moc oslovoval oním oblíbeným "soudruhu", natožpak oním "okřídleným" "čest práci". Naopak. Maximálně syrová detektivka s výbornou kamerou, geniální režií i střihem a znamenitými hereckými výkony, to všechno navzdory poměrně slabé knižní předloze. Na to, že je to Schulhoffova téměř prvotina zcela neuvěřitelný výkon. Výkon o to překvapivější, že ten samý Schulhoff kromě tří skvělých detektivek natočil taky řadu vcelku průměrných a dneska i dokonale vyčpělých komedií, několik povedených satyr a to je asi tak všechno. Celkový dojem: 75% Zajímavé komentáře: Rosalinda, hans500, Zazie, Tosim ()

Reklama

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

O existenci čtvrtého resp. prvního Schulhoffova filmu s protagonistou Hrušínským coby fízlem Kalašem [a Brzobohatým jako tím volem, co většinou nic nechápe] jsem se dozvěděl nedávno z komentáře na DVD Vrah skrývá tvář. Pokud mohu soudit, i slabší Diagnózu smrti reprízují častěji. Už vím proč. Strach prostě není tak dobrý. Mezi protagonisty to sice příjemně sherlockovsko-watsonovsky jiskří, ale to nestačí. Zatímco v mladších titulech se to dramatickými, překvapivě drsnými a strašidelnými scénami jen hemží, Strach je překvapivě suchý. Zápletce nelce vyčítat televizní přehlednost, ale je složité se o ni zajímat - oběť(i) divák buď nezná, nebo nemá důvod je řešit [srovnejme se zle kuchanými dětmi Po stopách krve], ještě slabší jsou postupně odhalované motivy. Případ za mnoho nestojí, neobsahuje fungující propriety dalších dílů [obviněný blázen, závěrečný akt podle notiček soudní psychiatrie, odporné mrtvoly, které mne stašily v dětství jen o trochu méně než dnes]. Nakonec ideovou poplatnost detektívky, kterou u pitomých filmů pro trochu toho pobavení vítám, u Kalaše ruší. Fajn nicméně je, že si Schulhoff-Hrušínský v kalašovské sérii vybrali nejslabší chvilku hned na začátku. To nebývá. Přes všechno to mrmlání slušné. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

(2x) Krimi klasika zlatých šedesátých, s osobitou atmosférou táhnoucí celým filmem. Knižní styl Eduarda Fikera mi vyhovuje, stejně jako v případě thrilleru Na kolejích čeká vrah se převedení jeho "detektivní fantasie" na filmové plátno velice povedlo. Petr Schulhoff možná v roce 1963 ani netušil, jaký vzdělávací film z hlediska zachycení spousty originálních a dobových kriminalistických metod nabídl, nejvíce mě zaujalo hledání zakopané mrtvoly na základě pachu pomocí nasávací pumpičky :o). V úvodě, kdy se docela akčním způsobem a poměrně dlouhými sekvencemi bez jediného slova seznamujeme s člověkem, jenž byl chvíli na to zavražděn, netušíme, jaký velice zložitý případ, do kterého vstoupili i nevyřízené účty z dob válečné okupace, se začne pomalu rozplétat. Rozhodně bylo na co koukat od první minuty, včetně ztvárnění kriminalistické dvojky v podání Rudolfa Hrušínského a Radoslava Brzobohatého − ti dva byli vzájemně tak naprosto odlišní, až jim to kontrastně spolu docela ladilo :-). (90%) ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Tak už třikrát jsem svůj komentář přemazal, ne že bych se s ním tak sral a chtěl ho nominovat na mistroství světa komentářů, ale po každý jsem v něm prozradil tolik, že bych tím mohl potencionálního diváka připravit o možný zážitek a to bych nerad. Osobně si myslím, že se jedná o jednu z nejhorších "kalašovek", zejména díky záverečné části, která je zbytečně překombinovaná a v podstatě mě nebavila. Ono vůbec o napínavé atmosféře kalašovky "vrah skrývá svou tvář" se nedá mluvit ani ve zbytku filmu, ale vše fantasticky táhne tandem Hrušinský - Brzobohatý, leč i tady si myslím, že náhled na patrání byl značně odfláklej. Většinou chlapi dostali všechna infa na podnose aniž by se nějak moc snažili a to právě byla asi ta hlavní chyba. Ovšem že by Strach dělal z diváka přímo debila to zas ne. Když nepočítám, že jako přihranický městečko zde posloužil Nový Knín, který je cca 15km od Slapský přehrady a kde byl natáčen mimo jiné film Ať žijí duchové, ale to je poznámka spíš pro mýho kámoše Honzíka, stejného milovníka filmových výletů jako jsem já, na hodnocení filmu to samozřejmě nemá vliv. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (9)

  • Věra Klímová (Helga Čočková) čeká na vraha všech obětí u nechvalně známého Bránického mostu, zvaného též Most inteligence pro železniční přeložku z Braníka přes Vltavu do Chuchle. (Robbi)
  • Svoji dávku hrůzy si při natáčení filmu prožili i herci. Radoslav Brzobohatý vzpomínal, že se při přípravě na roli musel na přání režiséra účastnit výjezdů pražské mordparty, včetně ohledávání mrtvol. (raininface)
  • Roli Helgy Čočkové předabovala Jiřina Bohdalová. (offlineman)

Reklama

Reklama