Režie:
Petr SchulhoffKamera:
Bedřich BaťkaHudba:
Václav LídlHrají:
Rudolf Hrušínský, Radoslav Brzobohatý, Bohuš Záhorský, Jarmila Smejkalová, Helga Čočková, Václav Lohniský, Soběslav Sejk, Ladislav Trojan, Zdeněk Hodr (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Mladý, asi dvacetiletý muž, horečně odjede z Prahy dálkovým autobusem. Pozdě večer vystoupí v Kromperku a stopuje auta, mířící k pohraničnímu pásmu. Netuší, že jej celou dobu sleduje muž v modré Octavii. Ten v plné rychlosti stopaře srazí. Druhý den je mrtvý muž nalezen v příkopu u silnice. Nemá u sebe žádné doklady. Do Kromperku přijíždí major Kalaš s nadporučíkem Vargou. Vyšetřovací mašinérie se naplno rozjíždí, avšak než se oběma kriminalistům podaří případ vyřešit, budou následovat další úmrtí a záhadné loupeže… Snímek Strach je detektivka o vyšetřování případu, v jehož pozadí stojí strach ctihodných občanů z prozrazení, jak nečestně se chovali za okupace. Film byl natočen na motivy detektivního románu Eduarda Fikera "Kilometr 19". S majorem Kalašem se filmoví diváci později setkali i v dalších filmech Vrah skrývá tvář, Po stopách krve a Diagnóza smrti. (Česká televize)
(více)Recenze (152)
Dobře natočená pomalá detektivka, která se zamotává a zamotává, až ji skoro nikdo už nemůže rozmotat a tak se kostrbatě a složitě dostáváme k vrahům a motivům, a celé my to přijde vykonstruované jako politické procesy padesátých let. Jestli to tak mělo vypadat, pak se to povedlo. Jinak ovšem napětí tam je, herci skvělí. 70% ()
(2x) Krimi klasika zlatých šedesátých, s osobitou atmosférou táhnoucí celým filmem. Knižní styl Eduarda Fikera mi vyhovuje, stejně jako v případě thrilleru Na kolejích čeká vrah se převedení jeho "detektivní fantasie" na filmové plátno velice povedlo. Petr Schulhoff možná v roce 1963 ani netušil, jaký vzdělávací film z hlediska zachycení spousty originálních a dobových kriminalistických metod nabídl, nejvíce mě zaujalo hledání zakopané mrtvoly na základě pachu pomocí nasávací pumpičky :o). V úvodě, kdy se docela akčním způsobem a poměrně dlouhými sekvencemi bez jediného slova seznamujeme s člověkem, jenž byl chvíli na to zavražděn, netušíme, jaký velice zložitý případ, do kterého vstoupili i nevyřízené účty z dob válečné okupace, se začne pomalu rozplétat. Rozhodně bylo na co koukat od první minuty, včetně ztvárnění kriminalistické dvojky v podání Rudolfa Hrušínského a Radoslava Brzobohatého − ti dva byli vzájemně tak naprosto odlišní, až jim to kontrastně spolu docela ladilo :-). (90%) ()
Velmi příjemné vyšetřování s ještě příjemnějším hlavním duem vyšetřovatelů, kteří pro mě byli hlavním lákadlem pro zkouknutí. Pravda, trošku se mi toulala pozornost jinam, takže jsem se v ději ztrácela, ale i tak jsem si kriminálku vychutnala. U dalšího dílu už jsem dávala větší pozor. Musím se poplácat po rameni, že jsem poznala malého Potměšila. Uhádnout vraha bylo těžké, i když vyšetřování bylo velmi důkladné. Těším se na další díl a zajímavější vraždy mladých dam. ()
Krimi svojej doby, dnes už so slabým spádom vyšetrovania, kriminalisti vlastne ani nič nevyšetrili a riešenie prišlo za nimi aj s vysvetlením celého prípadu. Politické pozadie a súdny proces na záver to všetko ešte viac pokazil. Hrušínský má určite na viac ako na rolu súdruha majora, kde sa v takejto "obyčajnej" roli nemohol naplno prejaviť. Viac ako krimi zápletka ma na filme zaujalo prezentovanie progresívnych postupov a hlavne vtedajších moderných technických prostriedkov. ()
Poprvé jsem tuhle detektivku viděla v televizi, když mi bylo asi 10 let, a nebyl to dobrý nápad. Ještě několik nocí potom jsem nespala. Ne že by tu byly nějak extra děsivé scény, spíš taková podprahová hrůza. Zavedou svědka do místnosti a on při pohledu na obyčejný kus nábytku omdlí. V deseti letech to stačí. Pak jsem se tomuto filmu dlouho vyhýbala. Pustila jsem si ho nedávno, abych zjistila, jak na mě bude po letech působit. A byla jsem mile překvapená. Když se odmyslí nánosy v té době všudypřítomného ideového balastu, zůstává velmi slušná detektivka s dobře vybudovaným příběhem. ()
Galerie (6)
Zajímavosti (9)
- Místa vražd jsou smyšlená. Například obce Kromperk ani Horní Lučná neexistují. (ondey)
- Román Eduarda Fikera Kilometr devatenáct poprvé vyšel v roce 1960. (NinadeL)
- Coufalík (Miroslav Nohýnek) na začátku filmu přestupuje z tramvaje na autobus poblíž autobusového nádraží Pankrác v ulici 5. května. Od natáčení se toto místo změnilo k nepoznání: nejdříve v roce 1967 zmizela trolejbusová smyčka JAWA, které si lze povšimnout v pozadí, v roce 1974 zde byla zrušena tramvajová trať a místní autobusové nádraží ukončilo provoz v roce 1988. Během výstavby pražské silniční magistrály byla tato část ulice od zbytku třídy 5. května oddělena, zaslepena a přejmenována na současnou Pikrtovu ulici. Později zde ještě přibyly novostavby. Jediné, co z filmového záběru dodnes existuje, jsou domy v pozadí – nachází se v Neveklovské ulici. (Šéfik)
Reklama