Režie:
Peter BogdanovichKamera:
László KovácsHrají:
Barbra Streisand, Ryan O'Neal, Madeline Kahn, Kenneth Mars, Austin Pendleton, Michael Murphy, Sorrell Booke, Graham Jarvis, Randy Quaid, M. Emmet Walsh (více)Obsahy(2)
Ryan O’Neal a Barbra Streisand v bláznivé komedii o roztržitém hudebním vědci, excentrické mladé dámě a čtyřech navlas stejných zavazadlech. Americká crazykomedie s hvězdným obsazením je založena na existenci čtyř navlas stejných kabel, mezi nimiž dojde k řadě záměn. V jednom zavazadle jsou šperky závratné ceny, v dalším jsou zase přísně tajné vládní dokumenty. Zcela bez důležitosti není ani zavazadlo třetí, ve kterém má jistá dáma svoji „garderóbu“ na cestu. Zdánlivě bezcenná je poslední taška, plná „kamení“, pokud by ovšem její obsah nesloužil k demonstraci převratné vědecké teorie. V důsledku toho dojde i k propletenci lidských osudů. Tak se seznámí dvě zcela rozdílné osobnosti – roztržitý hudební teoretik Howard a excentrická slečna Judy... Děj samotný se odehrává jednak ve velkém hotelu, jednak v ulicích San Francisca, a je „prošpikován“ množstvím gagů a nápadů. Film získal Cenu britských kritiků za nejlepší komedii roku 1972 a byl v témže roce vyhlášen za pátý nejnavštěvovanější film v USA i Kanadě. (Česká televize)
(více)Recenze (124)
No vida, tuhle komedii jsem kdysi viděl a je to naprostý masakr. Uťáplý hudební profesor přijíždí do hotelu s příšernou uječenou snoubenkou a stává se terčem krásné studentky, která se nezastaví před ničím, aby ho dostala. Oba mají stejné kufříky, pak je tu kufřík se šperky a kufřík s tajnými dokumenty. A taky plejáda výborných postaviček co po nich jdou či sledují vlastní zájmy. Zpočátku to vypadá "jen" na konverzačku (plnou neskutečných hlodů), ale pak přibývá dalších a dalších fyzických gagů a v poslední třetině se to mění na grotesku, u které jsem řval smíchy a musel si některé scény vracet. Honička v San Franciscu je tak dokonalá, že sem zvedl hodnocení, třeba naprosto geniálně vypointovaná scéna se sklem :D A finále u soudu s neurotickým soudcem je třešnička na dortu (s luxusní pointou). Výborní povětšinou neznámí herci, kupodivu krásná Barbra, milion fórků které na poprvé nemáte šanci ani pobrat a na konci výborný odkaz na O´Nealovu Love Story. I nějaká ta romantika se najde. Zasloužených 5* a komedie roku 1972. ()
I kdybyste Barbru Streisand nakrásně nesnášeli, tady ji budete milovat! No a protože já jí mám rád i normálně...;oD. Leopardí žena je jedna z mých nejoblíbenějších komedií a tahle volná variace na ní (+ pár přímých odkazů typu trhání nejrůznějších oděvů;oD) je skvělá. Postava Judy není tak excentrická jako Susan v Leopardí ženě, což způsobuje, že působí mnohem méně bezprostředně, ale hlavní schéma (seriózní vědec x "madcap" dívka) je snadno rozpoznatelné. A Ryan O'Neal je sice jen slabý odvar Caryho Granta, ale i tak je výborný;oD. ()
V prvej polovici sa mi zdalo, že je to celé príliš chaotické a bláznivé, ale potom prišla druhá polovica s bláznivou naháňačkou a tá prvá polovica sa mi zdala celkom pokojná. Najlepšou scénou je pre mňa určite sklo a rebrík na ceste. Kostkovaný kufřík vytvoril komédiu, ktorá má správne tempo, stupňovanie a vyvrcholenie na súde, takže som spokojný. Na dokonalého Funèsovho Oscara tomu chýba dokonale bláznivý hlavný hrdina, ale aj O'Neal a Barbra neboli zlí a s jej výzorom v mladom veku nemám žiadny problém, jednoducho je pekná aj s tým nosom. ()
Bogdanovichova o dvacet let mladší Fraška je podle mě ještě propracovanější a vtipnější, ale dát Co dál, doktore? méně než plný počet hvězdiček, by bylo vzhledem k těm výbuchům smíchu nefér. Příběh je krásně ztřeštěný, záměna kufrů tak dokonalá, že si při příštím sledování budu muset dělat poznámky na papír, abych věděl, kdo který vlastně chce a čí se právě kde nachází. Zajímavé je, že mě mnohem více než Barbra Streisand a Ryan O'Neal bavilo to úžasné panoptikum vedlejších postav a postaviček - od nebožáka vláčejícího vak s golfovými holemi přes ředitele hotelu po muže přenášející sklo a úžasného soudce. Na DVD je navíc často vzpomínaný dabing s Viktorem Preissem a Taťánou Medveckou. ()
Psycho stalkerka Streisand vyráží do ulic San Francisca s úmyslem někoho sbalit a když to neklapne s pekařem za výlohou, vrhá se s cílem vyhrát za každou cenu na nebohého, již zasnoubeného doktora. Ale mimo děsivou Barbru je film ukázkou zábavné praštěné sedmdesátkové komedie, kde nechybí honičky v autech, vtipné dialogy i výborný "obrazový" humor - např. za těžký den nosičů skla si film zaslouží respekt. ()
Galerie (71)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (8)
- Madeline Kahn v tomto filmu debutovala. (Pumiiix)
- Česká verze měla "zničené" titulky, takže až po letech se mohli diváci podívat na elegantní ručku Barbry Streisand, jak v úvodu filmu převrací listy v knize, na jejichž stránkách jsou napsáni herci a filmový štáb. (Robbi)
- Jedna z posledních pronesených vět ve filmu "Láska znamená, že se nikdy nemusíš omlouvat" je vtipnou narážkou na dva roky starší zahraniční film Love Story (1970). I zde je totiž jednou z posledních řečených vět, tentokrát však s mnohem dramatičtějším podtextem. (Chegi)
Reklama