Reklama

Reklama

Duel

(TV film)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Spielbergův film, který byl původně natočen pro televizi. V Evropě ho však uváděli v kinech. Obchodní cestující Mann jede po arizonské poušti na jednání se šéfem. Cesta probíhá poklidně do té doby, než se objeví cisterna řízená tajemným řidičem. Začne Manna vytlačovat ze silnice, chce ho dostat pod vlak, atd. Jaký má důvod? Spielberg natočil film s rozpočtem 350 000$ za dva týdny podle historky Richarda Mathesona z Playboye, který říkal že to sám zažil. (woody)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (395)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Tento film som už kedysi dávno videl, a to, že mi z neho v pamäti neostalo veľa, vypovedá aj o dojme, ktorý som si obnovil pri dnešnom sledovaní. Film má všetky znaky debutu. Je zmiešaninou zaujímavého námetu, vynikajúcej atmosféry vytváranej kombináciou nápaditej kamery a zvukov, napätia, ale tiež uťahanosti druhej časti filmu, keď už došli nápady a Mann sa začal správať veľmi nepravdepodobne. Aj keď prenasledovanie a ohrozovanie niekým, ktorého tvár, ani motív konania nepoznáte, nie je jednoduchým orieškom ani pre niekoho, kto nie je podpapučovým typom, akým bol Mann. Chváliť musím utajenie tváre a motívu konania vodiča kamiónu, ktoré dodáva filmu tajomný charakter a je podmienkou toho, aby divák nevnímal film ako napínavú naháňačku po arizonských cestách. ()

Anthony 

všechny recenze uživatele

Původně to chtěl Steve natočit jako němý film a bylo by to lepší. Ty dodatečně vložené komentáře hlavního hrdiny jsou tu navíc. Ale scény na silnici jsou skvěle propracované - skvělé stylistické cvičení na téma napětí. Film natočen za 16 dnů za 375 000 dolarů vydělal 7 milionů dolarů. A do světa filmu vstoupil král pokladen Steven Spielberg. ()

Reklama

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Trochu jsem se bál, že mě miláček Spielberg svým debutem zklame. Přeci jen mají jeho starší filmy slabší dynamiku, jsou mnohdy docela natahovány a zápletka Duelu (jakkoli je zajímavá) zrovna nevypadá, že by byla roztažitelná do devadesátiminutové stopáže. Obavy, že zastihnu mistra Stevena v začátečnických dobách režisérské neohrabanosti se začaly otřásat v základech už po prvních minutách a přibližně v půlce filmu se po nich jen zaprášilo a do krve se mi naopak vlila dávka adrenalinu. Vždyť on ten Steven byl skvělý režisér už od začátku! Již při tvorbě duelu věděl jak zrežírovat scénu tak aby byla co nejsugestivnější a hnula s divákovými emocemi, věděl kam šoupnout kameru a věděl jak pracovat se zvukem. Díky vám, mistře. Pozvedl jste titěrný a skromný projekt podle nijak oslnivého scénáře na napínavou jízdu a, z dnešního pohledu, zajímavou sondu ke kořenům vlastního filmařského stylu. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Človek nevie. Človek nikdy nevie. Proste si žije svoj život a predpokladá, že niektoré veci sú dané. Napríklad ísť po ceste a myslieť si, že vás na nej nikto nezabije“ Steven Spielberg viackrát určil smer konkrétneho filmového žánru. ČEĽUSTE odštartovali záplavu drsných ekologických zvieracích hororov, po BLÍZKYCH STRETNUTÍ TRETIEHO DRUHU a E.T. – MIMOZEMŠTANOVI chcel zrazu každý divák (a producent) svojho priateľského ufóna, POLTERGEISTOM odštartoval nový záujem o „ghost house“ - a DUEL stvoril podžáner „cestného trileru“. Po ňom prišli zručné kópie STOPÁR (Rutger Hauer), ÚNOS (Kurt Russell), STOPÁR (Sean Bean) a JAZDA DO PEKIEL (Paul Walker). DUEL je o mužovi, ktorý cestuje autom krajinou kvôli práci, tu mu však situáciu skomplikuje tajomný šofér cisternového vozidla. To, čo na začiatku vyzerá ako nevinné meranie dvoch nadurdených mužov kto ho má dlhšieho, sa časom, v exteriéroch strašidelne prázdnych ciest, mení na čoraz vyhrotenejší psychologický až fyzický súboj áut, pováh a života a smrti. Minimalistické, no čertovsky pôsobivé. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Spielberg to má po celých 90 minut jasně ve svých rukou. Atmosféra automobilového nahánění v některých momentech překračuje hranice standardního thrilleru a koketuje s téměř až hororovým fellingem, k čemuž si mistr dopomáhá jednoduše vedenou kamerou, dobrým střihem jak obrazu, tak i zvukových efektů a v neposlední řadě minimalistickou výpravou v podobě odlehlé dálnice v nekonečné pouštní scenérii a démonickým náklaďákem, který pronásleduje hlavního hrdinu. Bohužel Dennis Weaver v hlavní roli postrádá jakékoliv charisma, tudíž se mu nemůže dostat ani kapky divácké empatie, kterou navíc likvidují jeho příšerně ukňourané vnitřní monology. Tenhle nedostatek, společně s diskutabilní bezdějovostí (kterou však Spielberg zručně maskuje formou), způsobuje, že se mé hodnocení zasekává těsně pod vrcholem. ()

Galerie (68)

Zajímavosti (33)

  • Maximální rychlost kamionu Peterbilt 281 je 152 km/h, rychlost osobáku Plymouth 1970 je 196 km/h. Což je největší úskalí věrohodnosti snímku. Schopnost manévrovat s návěsem, plus s plným návěsem, dává jasnou výhodu pro Plymouth. (sator)
  • Poznávací značky na náklaďáku byly z aut, která zničil. Podle Stevena Spielberga chtěl řidič zničit auto v každém státě. (Xixao)
  • Námet na poviedku Richarda Mathesona vznikol potom, ako autor cestoval domov s priateľom z golfu. Cestou domou ich niekoľko míľ obťažoval kamión, ktorý im nedal možnosť predbiehať. Stalo sa to v deň keď Mathesonovi oznámili smrť J.F. Kennedyho (1963). Tému poviedky si zapísal na starú obálku a keď ju neskôr po pár rokoch našiel, vytvoril z nej celý príbeh, ktorý v roku 1971 publikoval v Playboyi. Matheson neskôr napísal i scenár pre Spielbergov film. (toi-toi)

Související novinky

Jamie Dornan bude turistou v Austrálii

Jamie Dornan bude turistou v Austrálii

28.01.2021

Britský herec Jamie Dornan (Synchronic, Anthropoid) byl obsazen do hlavní role v připravované koprodukční limitované sérii s jednoznačným názvem The Tourist. Natáčení šestidílného seriálového… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno