Příběh o síle a moci lásky se odehrává v zapadlé vesničce v severním Skotsku v 70. letech, a pojednává o víře, sebeobětování a zázracích. Hluboce věřící protestnatská dívka, mladičká a naivní Bess, se provdá za světem protřelého těžaře Jana, který pracuje na naftařské plošině v Severním moři. Jan je silně přitahován nevinností a čistotou dívky, která pravidelně rozmlouvá s Bohem. Brzy po sňatku ale Jan utrpí při explozi úraz a ochrne na celém těle. Bess se obviňuje, protože se předtím vroucně modlila k Bohu, aby jí ho vrátil domů. Jan nesnese pomyšlení, že se již nikdy nebudou moci milovat a přesvědčí Bess, aby spala s jinými muži. Její mimomanželské sexuální aktivity, doma podrobně líčené, mu snad přinesou úlevu a vysvobození. Když se její chování rozkřikne po vesnici, kde žije, lidé se jí začnou vyhýbat a nakonec je svým okolím vyobcována. Sympatizuje s ní pouze její švagrová Dodo. Téměř všemi opuštěná Bess se přesto rozhodne naplnit to, co vidí jako svůj osud... Prolomit vlny je mystický příběh o síle víry, míře sebeobětování a v neposlední řadě o poutu lásky. Manželství věřící dívky Bess a úrazem s trvalými následky stiženého Jana je spoutáno předivem racionálně nedefinovatelných vazeb a není ohraničeno jeho pozemským trváním. V prostředí skotského venkova se odehrává nesmírně jímavé a strhující drama, které divák sleduje téměř tři hodiny doslova jedním dechem. Velká cena poroty MFF Cannes 1996 je v těch nejlepších rukou. (Leoš Kofroň, Rock and Pop 9/96, s. 81)(oficiální text distributora)
Fr
,,JSEM S JANEM V DUCHOVNÍM SPOJENÍ. BŮH NECHÁ KAŽDÉHO V NĚČEM VYNIKNOUT. JÁ JSEM BYLA VŽDYCKY HLOUPÁ... ALE V TOMHLE JSEM DOBRÁ. BŮH DAL KAŽDÉMU NĚJAKÝ TALENT.…“ /// …a byla svatba. Pár zvláštních postav, romantická svatební šukačka na hajzlu, děkování Bohu za dar lásky. Film o životě Bess a Jana, poskládanej do sedmi kapitol (a jednoho epilogu). Otázky víry – fanatismus(?) nezdravé mysli aneb záchrana života šukáním a duchovním spojením. Úchylný téma, což nikoho nepřekvapí. Taky tady najdete to, co na Trierovi máte (máte, ne? Proč jinak byste… jo ták, kritici…) rádi: jiný postupy vyprávění, jinou kameru, filtr … prostě to, co fungovalo skvěle u Království (včetně Udo Kiera). Spíš jsem překvapenej, že mě to postupně přestává rajcovat a vyhlížím konec, páč nevěřím, že už to má čím překvapit. Tak sedím a čekám na zázrak, kterej by hodnocení zvedl aspoň na 3*… no a měl ho tam! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Chcu si se S. Skarsgårdem přeměřit pinďoura. 2.) Chtěla bych umřít na dobro. (no a nadobro až pak…) 3.) Thx za titule ,,fridatom“. /// PŘÍBĚH ** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ *(12.2.2014)
Radyo
Lars Von Trier, to je Pan Režisér. Dokázal to už několikrát a film Prolomit vlny je asi jeho vrcholem. Neskutečně působivý příběh odkudsi ze severního Skotska nenechá chladným asi nikoho, kdo u filmu nehodlá jen tupě zírat a chroupat popcorn. Tato "nečinnost" se totiž u Von Trierových filmů nenosí. Emily Watson a Stellan Skarsgard tady předvádějí herecký koncert, doslova a do písmene. Nejspíše se jedná o nejlepší evropský film 90. let.(23.7.2002)
nascendi
Neviem, či filmom Larsa von Tiera nerozumiem a preto sa mi nepáčia alebo preto, že jeho svet nie je mojim svetom. Výsledok je rovnaký - Lars von Tier nie je režisérom, ktorého obdivujem, uznávam a ktorého filmy majú pre mňa nespochybniteľnú hodnotu. Nemám z toho najmenšie mindráky, nanajvýš z toho, že mám potrebu pozrieť si viacero filmov slávnych režisérov, aj keď by bolo lepšie opustiť ich dielo po jednom-dvoch filmoch. Takže film považujem za remeselne dobre sfilmovaný neuveriteľný príbeh, u ktorého mám pocit, že ním chcel režisér diváka viac šokovať ako mu priniesť dlhotrvajúci zážitok. Preto tie dve hviezdičky, lebo pre režisérske exhibície nemám pochopenie.(16.4.2018)
J*A*S*M
Typicky Trierovsky nepříjemná emocionální soda. Breaking the Waves je takové neutěšené slzavé údolí, režisér nedává divákovi šanci na zklidnění, mizérie se jen a jen stupňuje. Emily Watson svým výkonem vyráží dech. Přesto to pro mne na plný počet není, proč? Odpověď je jednoduchá - protože Dogville, film bez slabších momentů, který mě dokázal strhnout mnohem víc. Toto je taková light verze toho nejlepšího z Larse.(28.10.2010)
Boss321
Pořádná emocionální nálož ve snímku o milujícím muži, který je po nehodě upoután na lůžko a nutí svou stejně milující ženu spát s jinými muži. Tyto zážitky si pak nechá vyprávět. Opravdu hodně sugestivní filmový zážitek a velice krutá výpověď o ženě, která jen činí vše co po ni její muž žádá. Lars von Trier patří mezi jedny z nejlepších evropských režisérů posledních dvou desetiletí a tímto snímkem to jen a jen potvrzuje. Emily Watson tu předvádí herecký koncert a na to, že se jedná o její první snímek vysloveně exceluje (nominace na Oscara budiž tomu důkazem). Stellan Skarsgård si tímto snímkem otevřel dveře do světa a začal točit s takovými herci jako De Niro, Williams či Damon. Za pochvalu stojí kamera, která místy působí hodně amatérsky, což je samozřejmě záměr. Ačkoliv nemám snímku prakticky co vytknout, tak mi něco brání dát pět hvězdiček. Nejspíš to bude tím, že jsem čekal něco trochu jiného (neříkám, že tohle bylo málo, ale dopředu jsem se navnadil až moc)......(7.4.2008)