poster

Prolomit vlny

  • Dánsko

    Breaking the Waves

  • Francie

    Breaking the Waves

  • Slovensko

    Prelomiť vlny

Drama / Romantický

Dánsko / Švédsko / Francie / Nizozemsko, 1996, 159 min (Director's cut: 153 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Galadriel
    ****

    Emily Watson by její schizofrenii i Glum mohl závidět a já jsem konečně našla film od Larse von Triera, který mi nepřipadá samoúčelný ani nudný a který opravdu stojí za to vidět. Přesto je tam několik věcí, které mi nesednou - ač církev opravdu nemám v lásce, moralizování nad ní mi zde přišlo až příliš okaté a hlavně konec docela zabil celou pečlivě budovanou atmosféru. Mohlo to skončit bublajícím potůčkem podbarveným "Your Song", ale ne, Lars potřeboval víc... Tak tam vrazil doktůrka a jeho "dobro" a hlavně pak ten úplně poslední záběr na vrtné plošině. To byl takový symbolický hřebíček do rakvičky, resp. úbytek jedné hvězdičky.(29.1.2010)

  • GodComplex
    ***

    Lars Von Trier plne zanalyzovan. Breaking The Waves jsem si od nej nechal jako posledni v domeni, ze se bude jednat o vrchol a nevyslo to. Je to sice jeden z lepsich Trier filmu, ale vzhledem k tomu, ze minimalne polovina jeho filmografie jsou nudne braky, to neni buhvijak triumfalni hodnoceni. Waves tezi predevsim z velmi kvalitniho pribehu a tematu, film jako takovy uz na tom tak slavne neni. To je mimochodem pro Triera naprosto typicky faktor, schopnejsi reziser by s jeho tematy prevedl mnohem chutnejsi zradlo. Mozna by se mel vybodnout na rezii a drzet se psani scenaru. Chvalim Emily Watson, ktera si to tady davala predevsim se svoji drcenou skotskou artikulaci, ale jinak me moc pozitiv nenapada. Snazilo se to byt emotivni, scenaristicky zaklad to na to melo k dispozici, ale narozdil od Dancer In The Dark, ktery me emocionalne takrka vyzdimal me tyhle vlny zanechaly v naprosto chladnem klidu. Ve finale tak plati, ze jedine 3 opravdu kvalitni kousky v Trierove filmografii, ktere skutecne stoji za to videt jsou - Antichrist, The Element Of Crime a Dancer In The Dark. "We do not need bells in our church to worship God." 6/10(13.1.2010)

  • sidzej
    ***

    Po tom, čo ma Trier dokonale odzbrojil mozajkou vzťahov a pokleskov obyvateľov mestečka Dogville som bol zvedavý ako ma zaujme táto severská romantická dráma. Zatiaľ čo v Dogville ma zaujal nielen obsah ale aj forma v Breaking the Waves som mal pocity vcelku rozporupné. Dokumentaristický štýl možno dodával snímke realistický prvok no v kombinácii s niekedy až príliš brutálnymi strihmi zo scény na scénu a s častokrát len útržkovým vysvetlením danej situácie som v tom mal menší chaos. Trier ponúka divákovi vodítko, podľa ktorého si zbytok musí logicky vydedukovať. Film ponúka a rozoberá zaujímavé otázky napr. kam až je človek schopný zájsť kvôli láske a čo s ľudskou psychikou dokáže urobiť trvalé postihnutie. Skrytý obsah tohoto výnimočného diela tentokrát vyhráva nad formou ktorá je zámerne amatérsky realistická. Vo filme úplne absentuje orchestrálna hudba a okrem niektorých krátkych úryvkov piesní je film po hudobnej stránke prakticky nemý. Čo je vážne škoda pretože niektoré scény by s jej využitím boli ešte o stupeň silnejšie a pôsobivejšie. Z hereckého obsadenia jednoznačne vyzdvihujem Emily Watson ktorá právom získala nomináciu na oscara. Svojím výkonom dokonale zatienila všetkých ostatných. 70%(23.8.2008)

  • Sarkastic
    ****

    V pořadí třetí film z tvorby Larse von Triera, který jsem zhlédl a znovu mi přišel něčím jiný. Je o podivném vztahu dvou lidí, který se ze strany ženy dostává až do patologického stádia. Film stojí především na herectví Emily Watson, které bylo velmi silné, uvěřitelné a zároveň zvláštní (její prapodivné výrazy v obličeji). Z počátku i místy úsměvný film nabírá postupně dramatických obrátek a konec je jen důsledkem jedné velké tragédie-setkání těchto dvou lidí. Snímek Prolomit vlny ve mně vyvolal spoustu těžko popsatelných emocí a jsem si téměř jist, že se mi jen tak nevymaže z paměti. Ze záporů bych jmenoval snad jen prology mezi jednotlivými kapitoly, především jejich do filmu nepasující hudbu. Hodnotím silnými 4* a jsem zvědavý na další režisérův počin.(24.7.2011)

  • jojinecko
    ****

    Trierovka jak vyšitá! Myslené skôr v dobrom...Oproti napr. Tancu v Temnotách, napriek istej podobnosti aj kvôli nezameniteľnému štýlu rozprávania, postavám, je tento film na tom podstatne lepšie. Psychológia postáv je silnejšia a predovšetkým prirodzenejšia, netlačí sa tak na emócie, určite nie umelo a manipulatívne. Trier má svoj ksicht a to je na ňom to najlepšie, rovnako ako fakt, že jeho filmy vždy vyvolávajú pocity a emócie (ich odtiene sú isto veľmi pestré, často protichodné). Nemôžem povedať, že formálna stránka filmov podľa charty Dogma ´95 je pre mňa lákavá, ale ak je obsah tak silný ako tu, tak nie je o čom..A klobúk dole pred Emily Watson a jej výkonom!(26.11.2009)

  • - Herečku Catherine Deneuve snímek natolik fascinoval, že napsala režisérovi osobní dopis a požádala ho o roli v některém z jeho dalších filmů. Výsledkem byla účast ve snímku Tanec v temnotách (2000). [Zdroj: Cinema] (*Elfík*)

  • - Roli Bess odmítla Helena Bonham Carter kvůli příliš explicitním sexuálním scénám. (Roman.Ticka)

  • - Emily Watson se v důsledku namáhavého natáčení úplně zhroutila. (Kamkon)