Režie:
Billy WilderKamera:
Joseph LaShelleHudba:
Adolph DeutschHrají:
Jack Lemmon, Shirley MacLaine, Fred MacMurray, Ray Walston, Jack Kruschen, David Lewis, Hope Holiday, Joan Shawlee, Naomi Stevens, Johnny Seven, Joyce Jameson (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (370)
Nezapomenutelné "útrapy" starého mládence , který si dělá dobré jméno u nadřízených půjčováním svého bytu pro jejich milostné hrátky. A který nakonec sám propadá tak vytouženému milostnému vzplanutí. Neuvěřitelně roztomilý Jack Lemmon v roli mile nervózního pracovitého ne příliš sebevědomého chlapíka. Pasáže, kdy v noci vysedává v parku na lavičce, zatímco je jeho byt využíván k úplně jiným účelům, jsou opravdu k "usmání". ()
Kdejaký pokoj na studentských kolejích by mohl vyprávět zajímavější historky než tu o vychcánkovi, který leze šéfům do zadnice skrze zapůjčování šmajchlkabinetu na dlouhé zimní večery... Ale vážně, snad v každém druhém komentáři je zmiňována civilnost Lemmona. Což je zajímavé, mně naopak na jinak výtečném filmu vadila právě jeho naprostá necivilnost a přehrávání (zvláště pasáž s horečkou byla na pár výchovných). A ještě více to bije do očí tváří v tvář naprosto civilnímu (ehm, ehm) a okouzlujícímu výkonu Shirley MacLaine. Ona vždy tak posedává a on zmateně pobíhá kolem a mává rukama jak kdyby hrál spíše v grotesce. ()
Dokonalý romantický příběh, který v dnešní době neuvidíte. Díky bohu za, že existuje něco jako internet a dvd, protože nevidět tyhle klenoty by byl hřích. Musím souhlasit s uživatelem Boss321 a jeho tvrzení, že Lemmon a MacLaine předváději herecký galakoncert. Wildera si píšu na seznam režiséra od kterého chci vidět vše. ()
Jedna z nejopěvovanějších Willderovek mi vůbec neučarovala tak, jak jsem čekal. Místy jsem zažíval děsivou nudu a z Jacka Lemmona - který vypadá jako hubenější Martin Zounar - mě rozbolela hlava. Přeceňované, nevyrovnané, asi nejhorší Wilder, kterého jsem viděl. Komediální mi to vůbec nepřišlo a i když jsem milovník romantických komedii, pane golfisto, tohle mi vůbec nepřišlo jako černobílý klenot. ()
Ani se nedivím, že Byt vyluxoval Oskarové nominace. Na svůj rok působí dost pamětnicky, jak staré české filmy pro pamětníky, ale pořád má v sobě takového laskavého ducha, který nenuceně baví a hlavně nic a nikoho neuráží, jak je u dnešních komedií zvykem. Jedná se vlastně o absolutně klasické a totálně omšelé téma, ale natočené milou a zábavnou formou. Trošku v tom cítím tu prášky vyhnanou pozitivní atmosféru tehdejšího Hollywoodu, ale s laskavými rysy, které ani urazit nemůžou. ()
Galerie (95)
Zajímavosti (34)
- Nosní sprej, který Jack Lemmon (C.C. Baxter) užívá, byl ve skutečnosti mléčný. (Kulmon)
- Přestože Billy Wilder režíroval Marylin Monroe ve filmech Slaměný vdovec a Někdo to rád horké, dál ji obsazovat nechtěl. Štvaly ho její hvězdné manýry. Proto na oplátku zařadil do tohoto filmu postavu, která se Monroe náramně podobala. (Kulmon)
- Časopis Premiere zařadil v roce 2006 snímek mezi 50 nejlepších komedií všech dob. (Kulmon)
Reklama