Biografie
Nataša Gollová se narodila jako Nataša Hodáčová 27. února 1912 v Brně. Narodila se do velmi bohaté rodiny politika Františka Xavera Hodáče (1883 – 1943), který měl ještě s herečkou Annou Sedláčkovou (1887 – 1967) dceru Marcelu Sedláčkovou (1926 – 1969).
Své křestní jméno získala podle hrdinky z románu „Vojna a mír" a svůj pseudonym si zvolila na počest svého dědečka, historika Jaroslava Golla (1846 – 1929). Už od dětství se věnovala uměleckým zájmům, ale odmaturovala na gymnáziu Elišky Krásnohorské v Praze a nedokončila Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, kterou opustila kvůli umění.
Zdokonalovala se ve scénickém tanci u Jelizavety Nikolské a Jarmily Kröschlové, se kterou vystupovala i v Paříži, a v hereckém umění u Karla Dostala a Jiřího Frejky. Jako herečka prošla olomouckým Českým divadlem (1932 – 1934), bratislavským Slovenským národním divadlem (1934 – 1935) a pražským Divadlem na Vinohradech (1935 – 1945). Její herecká kariéra byla narušena po válce, kdy byla obviněna ze spolupráce s nacisty.
Obvinění bylo důkazy vyvráceno, i faktem, že na samém konci války odešla prvoplánově jako ošetřovatelka do Terezína. S manželem, divadelním režisérem Karlem Konstantinem (1903 – 1961), nejdříve začala hrát v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích (1947 – 1950) a poté opět v Praze: Divadlo Na Fidlovačce (1952 – 1953), Divadlo ABC (1955 – 1962) a Městská divadla pražská (1962 – 1971), z nichž musela pro nemoc odejít na odpočinek.
Nataša Gollová byla opravdu herecky nadána. V začátcích své kariéry dokázala sehrát křehké a lyrické dívky a zároveň temperamentem nabytá a ztřeštěná mladá děvčata. Její komika měla vtip a inteligenci, kterou vládla herečka i v soukromém životě. Zahrála si Ofélii v „Hamletovi", Hildu v „Staviteli Solnessovi", Olivii ve „Večeru tříkrálovém", „Princeznu Pampelišku", Emilku v „Našem městečku", Solvejgu v „Peer Gyntovi", „Noru" či „Láska má své klíče".
V pozdějších letech, kdy hrála charakterní komické role, se předvedla jako „Záhadná paní Savageová", Güllwentová ve „Třech dámách s pistolí", Edna v „Křehké rovnováze" a „Jezinky a bezinky"). Ve filmu poprvé statovala jako septimánka v komedii Martina Friče KANTOR IDEÁL (1932).
K další práci se dostala až po svém příchodu do Prahy v roce 1935 hlavní rolí Evy v Krňanského BEZDĚTNÉ (1935). Po dalších méně i více velkých rolí: Nina (NAŠE XI.), paní Smutná (DÍVKA V MODRÉM), Mater Filoména (LÍZINO ŠTĚSTÍ), Lilian (TULÁK MACOUN) i Mařenka (RUKAVIČKA), získala u diváků velkolepou popularitu rolemi Jiřiny Bártlové v Cikánově komedii PŘÍKLADY TÁHNOU (1939), putičky Mařenky, bláznivé Evy, dcery Ireny, lživé Poldy Krušinové a hoteliérky Zuzanky ve Fričových komediích KRISTIÁN (1939), EVA TROPÍ HLOUPOSTI (1939), KATAKOMBY (1940), ROZTOMILÝ ČLOVĚK (1941), HOTEL MODRÁ HVĚZDA (1941), plaché Helenky a poblázněné Fanynky ve Vávrově POHÁDCE MÁJE (1940) a ŠŤASTÉ CESTĚ (1943).
Pod jménem Ada Goll hrála v německém filmu KOMM ZU MIR ZURÜCK (1944) Heinze Paula.
Po válce nejdříve získala krásnou hlavní úlohu umělé dívky Sirael ve Fričově komedii CÍSAŘŮV PEKAŘ a PEKAŘŮV CÍSAŘ (1951) a poději ještě čilé důchodkyně Fany v komedii DRAHÉ TETY A JÁ (1974) Zdeňka Podskalského. Jinak získávala menší komediální úlohy ve filmech PUNŤA A ČTYŘLÍSTEK (Marie Prouzová), KUDY KAM? (Žofie Macková), KOMEDIE S KLIKOU (matka Evelyna), FANTOM MORRISVILLU (lady Whiteová), SPALOVAČ MRTVOL (madam v masérském salonu), PŘÍPAD PRO ZAČÍNAJÍCÍHO KATA (referentka), HVĚZDA (herečka Urbánková), HLÍDAČ (cukrářka Mašková), BIELA STUŽKA V TVOJICH VLASOCH (Helena), PÁTEK NENÍ SVÁTEK (vrátná) a naposled v KONEČNÉ STANICI Jaroslava Balíka (1981), kde byla důchodkyní Aničkou.
Často spolupracovala s rozhlasem („Čiřikí" apod.) a televizí: inscenace (OBRAZ, DRAHÝ ZESNULÝ, PROČ SE VRAŽDÍ STARŠÍ DÁMY, RESTAURACE atd.) a seriály (RODINA BLÁHOVA, HŘÍŠNÍ LIDÉ MĚSTA PRAŽSKÉHO, SŇATKY Z ROZUMU, DNES V JEDNOM DOMĚ a SANITKA). Životními osudy Gollové se zabývají monografie Aleše Cibulky (2002 a 2003).
Za výkony ve filmech HOTEL MODRÁ HVĚZDA, POHÁDKA MÁJE, RUKAVIČKA a ROZTOMILÝ ČLOVĚK získala Národní cenu (1941). Ke konci života byla sužována několika nemocemi a jako chudá a osamocená dožila v pražském domově důchodců, kde také 29. října 1988 zemřela ve věku sedmdesáti šesti let.
Herečka
Seriály | |
---|---|
1984 |
Sanitka |
Epizoda 3 (E03) |
|
1980 |
Dnes v jednom domě |
Chybujícím neodpouštěti (E07) |
|
Radostné zlézání katedrály (E05) |
|
Archa Noemova (E03) |
|
1978 |
Stříbrná pila |
Nevěsta (E03) |
|
1976 |
Der Knabe mit den 13 Vätern |
1970 |
Rozsudek |
1969 |
Hříšní lidé města pražského |
Turecké náušnice (E09) |
|
1968 |
Andersenovy pohádky |
Létající kufr (E06) |
|
Hup a Hop |
|
Sňatky z rozumu |
|
Epizoda 3 (E03) |
|
Epizoda 1 (E01) |
|
1967 |
Vědecké metody poručíka Borůvky |
1959 |
Rodina Bláhova |
Dokumentární | |
---|---|
2023 |
Hana Podolská, legenda české módy (TV film) - a.z. |
2022 |
Životní styl první republiky (seriál) - a.z. |
Kino a divadlo - a.z. (E04) |
|
2016 |
Zkáza krásou - a.z. |
2007 |
Příběhy slavných (seriál) - a.z. |
Naška, slečna z dobré rodiny - a.z. (S08E13) |
|
1984 |
Modravých dálek volání (seriál) |
1978 |
Magistři smíchu |
1971 |
Jak začínali: Dnes vzpomíná Marie Rosůlková (TV film) |
1941 |
II. Filmové žně |
Krátkometrážní | |
---|---|
1978 |
Babička je ráda (TV film) |
1966 |
Ceremoniál (studentský film) |
1964 |
Obraz (TV film) |
1958 |
Jen jeden den (TV film) |
1955 |
Něco se tu změnilo |
Host
Pořady | |
---|---|
1995 |
Úsměvy českého filmu |
1972 |
Jsem jen inženýr chemie aneb z českých barů - a.z. |
1964 |
Půjčovna talentů |
Fanklub
(1 439)- Lima herečka
- May herečka
- Gimli herečka
- monolog herečka
- sportovec herečka
- Jeoffrey herečka
- Eddard herečka
- Jezinka.Jezinka herečka
- Ej Hlemýžď herečka
- belldandy herečka
- Bigrambo herečka
- Disk herečka
- Snorlax herečka
- johnys herečka
- Marthos herečka
- Zazie herečka
- triatlet herečka
- giblma herečka
- rikitiki herečka
- Ištván87 herečka