Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ellen Ripleyová je už 200 let po smrti, ale vědci ve službách vojenské organizace se rozhodli, že ji ze starých krevních vzorků znovu „oživí“... Na zdravotnické výzkumné lodi Auriga z těla obnovené Ripleyové vyoperuje dr. Gediman malého vetřelce. Ripleyová je evidována pod číslem 8, které má vytetované na paži, a je spoutaná. Dr. Gediman je pokusem nadšený, ale generála Pereze zajímá, jak je možné, že má Ripleyová i paměť. Doktoři jí pokládají za úspěch genetického křížení, generál ji však chce nechat zlikvidovat, protože než kdysi zemřela, pokoušela se vyhladit vetřelce, a on má obavy, že se k tomu vrátí. V lodi je totiž také vetřelec-královna, o kterou se generál s doktory stará a která má brzy začít snášet vejce.... Dr. Gediman vysvětlí Ripleyové, že jí klonovali ze vzorků jejího těla, které našli. Ona mu řekne, že královna brzy porodí a on i s ostatními zemře. Druhý lékař jí ale vysvětluje, že si dokázali vetřelce podrobit a mohou je využívat. Přilétá obchodní loď Betty s kapitánem Elgynem a s potravou pro královniny potomky – zmrazenými lidskými těly. S Elgynem přiletěla i Call, která večer pronikne do střežené oblasti a chce Ripleyovou zabít. Přitom dojde k bitce se stráží a ve stejném okamžiku se vetřelcům podaří ze střežené laboratoře uniknout... (TV Prima)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (973)

tron 

všechny recenze uživatele

„Koho musím pretiahnuť, aby som sa dostal na Zem?“ V roku 1998 (kedy na Slovensku išla štvorka do kín) som mal 16 a bol som obrovský fanúšik jednotky aj dvojky. Trojka ma síce sklamala, ale napriek tomu som na štvorku vyrazil s nadšením do kina. Viacero vecí treba uznať. Exot Jeunet filmu dodal značne špecifickú "európsku" atmošku, Whedonov scenár obsahuje množstvo originálnych vecí (už spôsob, akým sa vrátila na scénu Ripley + desivá scéna s jej klonmi, perfektný je i nápad ohľadom autonov t.j. robotmi, ktorých vyrobili roboti). Akcie je veľa a miestami je obdivuhodná (myslím, že zatopenú kuchyňu môžeme pokladať za predčasný vrchol celého filmu). Rozhodne treba oceniť aj mimoriadne pestrú galériu postáv, čo je značné zlepšenie v porovnaní s trojkou (mojimi miláčikmi sa stali Perlman, Wincott a Dourdan). V prvej polovici Jeunet ponúka výbornú, tiesnivú atmosféru a po vizuálnej stránke je to lahôdka - obrovská vojenská loď Auriga je niečo úplne iné, než Nostromo a Sulaco. Napriek tomu na mňa v kine čakalo sklamanie, pretože k hore spomenutým kladom treba postaviť tiež absurdne nevydarené finále, Whedonov miestami až príliš z reťaze odtrhnutý a parodický scenár (dychová skúška, Otec), viacero megaotravných postáv a čudných hereckých výkonov (J.E. Freeman, Winona Ryder, Dan Hedaya), z Votrelcov už nejde strach, síce dobre vyzerajú, ale tentokrát sú skôr štatistami. Akcia je väčšinou super, ale práveže sa do ničoho, čo sa volá Votrelec, nehodí. Vinou toho sa štvorka bohužiaľ zaradila do série konkurenčných, vysokorozpočtových hitov roka 1997, ktoré boli očakávané a nakoniec sklamali (Jurský park 2, Nebezpečná rýchlosť 2). Z legendárnych alienov sa v tomto filme stali tupé, tajomstva zbavené, trikové zvieratá, slúžiace iba ako výplň akčných scén. Posledná polhodina je potom vyložene mizerná. Kino Považan NMnV 1998 ()

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

Na způsob jakým dokázali Ridley Scott a James Cameron rozehrát jedinečnou emoci s mistrovskou formou paradoxně právě jednoduchosti, ale zároveň v dokonalosti filmu, kdy otevřeli prostor sci-fi k tomu, že prožitek z něj nestárne ani o vteřinu ani po desítkách let - hrůza a panika jaké jsou zachyceny v čiré a virtuózní podobě: tu J-Pierre Jeunet nedokázal udržet geniálnost tak vysoko. Ale dokázal se velmi přiblížit. Má výborné nápady a skvělou režii. I když je divák "rozmazlen" s prostředí jedinečné podívané s prvních dvou dílů, RESURRECTION ho bude velmi bavit ! ()

Reklama

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Celá série je imho nejlepší sc-fi hororovou sérií všech dob. Každý díl natočil jiný režisér, což je jedině dobře neboť každý dodal svému filmu určitý look. Scott to celé nejenom začal, on natočil vynikající sci-fi horor s neopakovatelnou atmosférou, Cameron zopakoval vše dobré z jedničky a navrch přidal akci a jednu z nejlepších skupin mariňáků, Fincher zase natočil depresivní thriller s pocitem beznaděje a strachu o vlastní přežití byť jen jediné noci. Jeunet natočil moderní sci-fi, toho hororu už tolik ne. Vetřelci jsou dokonalí (hlavně ve vodě, mňam), Ellen by se hodila k mariňákům z dvojky do týmu, Ron Perlman hláškuje jak o život (Země...taková díra) a navíc je tu oku lahodící android(ka) ;) ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Jestli něco charakterizuje vetřelčí tetralogii, pak nezvykle bystrý komentář celospolečenského obratu zájmu od fyziky k biologii, který proběhl ve dvacátém století, a s nástupem biologie úzce související enormní nakynutí všemožných třídních, sexuálních, pohlavních, etnických a rasových konfliktů. ____ Nakreslíme-li si úsečku, na jejíž jeden kraj umístíme biologii a na kraj druhý technologii, můžeme na ni směle rozmístit jednotlivé postavy ze všech čtyř dílů a úsečku jimi rovnoměrně zaplnit: k biologii patří lidé, dál od ní nelidsky vycvičení, biochemií napumpovaní vojáci, přesně mezi biologii a technologii náleží částečně animální a částečně strojoví vetřelci a samotná smíšenina člověka a zvířete Ripleyová, spíše k technologii se řadí kripl na vozíčku spoléhající na protetiku a do čistě strojové technologie spadají cyborgové. Vidíme jasný kontrast a z něj plynoucí monstrozitu. Daleko viditelnější se ve vetřelčí tetralogii diskutuje o rasách, etnikách nebo společenských třídách, zatímco fyzika, cestování v čase, jaderné zbraně a einsteinovská relativita vyklízí pozice. Posádky obrovských korábů, tito novodobí argonauti ovládající vesmírný prostor, se problematikou mezihvězdného cestování vůbec nezabývají, dokládají to dva ošoupaní technici, nebo spíš údržbáři lodi z jedničky. Problém se odehrává vždy na palubě. S přechodem z první do druhé poloviny dvacátého století se těžiště celospolečenské debaty v západním světě přesunulo od fyziky k biologii – k otázkám třídním (spodek lodi v jedničce připadá krysám a technikům, kteří na svých zádech nesou privilegovanou posádku), rasovým (výše uvedená osa biologie-technologie, odlišující morfologické a fyziognomické znaky jednotlivých skupin), sexuálním (poněvadž si nikdo z posádky nemůže být jistý identitou spolubližních, například cyborgů, kteří jsou od skutečných lidí k nerozeznání, vypovídá celá tetralogie více o nejednoznačné sexuální identitě a prvoplánový sexuální akt nechává stranou: mužatku Vasquezovou si pletou s chlapem, tekutá bisexuální identita vojandy Ripley vábí lesbičku Winonu Ryder i mariňáka Rona Perlmana, vězni ze trojky neviděli léta ženu a jsou tak odkázáni na homosexuální styk anebo sebeukájení a Ripley ve čtyřce je zároveň matkou vetřelce i jeho milenkou - sexuálně je to dost perverzní a pro prudérní Ameriku by to mohlo být silné sousto, ale nešokovalo je to, protože se jedná o film s monstry) a genetickým (vetřelčí tetralogie zahrnuje pestrý soubor prognóz od klonování živých tvorů přes zloděje orgánů a americké vědce napojené na farmaceutický organizovaný zločin až po možnost být chirurgicky transformován na neutrální pohlaví). Antičtí bohové jsou už minulostí, ale fátum řeckých tragédií je mezi námi stále přítomno v přestrojen za dědičnost a třídní boj. Z tohoto pohledu se často vykládají Star Wars nebo Star Trek jako maska, jejíž funkci je udržovat stav věci, ale která zároveň zakrývá nerovnosti a odlišnosti mezi samotnými lidmi. Obě tyto staromódní pohádky nabízí vzrušující návštěvy exotických krajin, cesty napříč galaxiemi a vesmír jako nekonečný prostor překypující těmi nejúžasnějšími objevy, které si jen člověk dokáže představit, ale jednotlivá etnika nikdy doopravdy nekonfrontují a nechávají je žít pohodlně na svém biotopu, kontinentu či planetě. Tím bagatelizují svět pozdního kapitalismu, v němž brutální zavádění sjednoceného globálního trhu ohrožuje veškeré lokální etnické tradice, včetně samotné formy národního státu. Tu přichází ke slovu vetřelčí tetralogie a na místo v nekonečném vesmíru decentralizovaných excesivních zábavných ras, které se tu a tam pošťuchují, je nutí žít pospolu a konfrontovat v uzavřeném klaustrofobním prostředí. Není hlavní vetřelec ze čtyřky, který v sobě slučuje lidské oči a vetřelčí umrlčí cizáckost, ve skutečnosti etnikem ze Třetího světa? Falešný zájem prospěchářských skupin na přežití vetřelců, patrný z každého dílu, které hodlají unikátní vetřelčí druh pěstovat s cílem získat dokonalého vojáka, kopíruje např. situaci z Haiti, jejíž pokusy o nastolení sociálně spravedlivého demokratického zřízení byly pokaždé zmařeny za aktivního přispění těch, kteří se předhánějí v organizování humanitární pomoci a pokrytecky se rozplývají nad neštěstím této „prokleté země". Místo jasných hranic a čitelných rozdílů ve Star Wars nebo Star Trek frančízách se vetřelčí tetralogie mnohem víc soustřeďuje na tělo fragmentizované, dislokované, na zážitek odporu, který se nás zvláště silně zmocňuje v kontaktu se substancemi opouštějícími naše tělo (jako jsou exkrementy, ostříhané vlasy a nehty, tělesné tekutiny atd.) nebo do těla vstupujícími (například vyplivnuté rozžvýkané jídlo). Původcem naší panické reakce je především zkušenost s něčím, co se vymyká jasně vymezené hranici mezi subjektem a objektem. Je to místo, kde se význam hroutí, podprahové hraničení, jež vymezuje, co je zcela lidské a co nikoliv. Tento efekt se ukazuje v narušení tělesnosti nedobrovolných hostitelů, ve vetřelčí královně opouštějící obří kladélko a rozervaných droidech, ze kterých vypadávají čipy a kabely, v barokní čtyřce dávající přednost asymetrickým formám, vyklenutým a vydutým zaoblením, nadsazeným proporcím, prostorově rozvinutým gestům, v nejkrajnější rovině pak v otázce mateřství a bytostného narušení pomyslně nejintimnějšího prostoru, který existuje – prostoru lidského, přesněji ženského těla –, a konečně ve vizitě děsivého klonovacího centra, kabinetu kuriozit nové doby plodové selekce, diskrétních předměstských klinik a starých dobrých ušmudlaných potratových doupat. ____ Bez zajímavosti nejsou posuny mezi jednotlivými díly série - v jedničce i trojce se popasovávají lidé s jedním vetřelcem, ve dvojce a čtyřce s celým hejnem - a z toho vyplývající změny v žánru: jednička představuje střet s iraconálnem, dvojka akci (katarzní moment), trojka slasher a čtyřka opět akci (druhý katarzní moment). Díky tomu se nabízí vnímat celou tetralogii jako jeden dramatický makrooblouk. Osobně si ale myslím, že je nejvhodnější číst celou tetralogii jako evoluci, s jakou se lidské plémě vypořádávalo s nočními můrami: v jedničce se střetávají s dosud nepoznanou noční můrou dospělí, ve dvojce děti, ve trojce se staví proti nočním můrám náboženství a ve čtyřce se s existencí monster, svých dětí a klonů musí vypořádat sama božská Ripleyová. Na začátku čtyřky říká, že všichni umřou, celá společnost, tak jako to říkala malá dívka ve dvojce. Jestliže se ve dvojce rozřešení otázky, kdo je lepší matka, jestli Ripleyová, nebo vetřelčí královna, odráželo v symbolickém střetu strojního nakladače s biologickou královnou, ve čtyřce zjišťujeme, jestli dokonale vyšlechtěná Ripleyová sní o ovečkách – jestli má Bůh noční můry a o čem sní ďábel. Lidská, byť mimořádně statečná Ripleyová z jedničky se ve čtyřce ztratila pod nánosem jedinečné a dokonalé nelidské bytosti, udílející nám tím krutou lekci ve stěžejní pointě celé tetralogie: my sami jsme vetřelci kontrolující naše těla. Lidství znamená, že vetřelec řídí zvířecí těla. Tělo je jen tělo, ovládá ho ego. () (méně) (více)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Naklonovaná talentovaná paní Ripleyová, trénink basketbalu, kostka whisky a závěrečné vykuklení překrásného motýlka. Pár zajímavých nápadů, jinak tupé béčko se scénářem plným děr vyleptaných kyselinou. Vetřelčí vzkříšení snad, umrtvení vašich nervů nulovým napětím zcela jistě.. V rámci série o Alienech mě zaujalo, jak se každý film profiluje v charakteristických barevných tónech (u Scotta je to gotická čerň a šeď, Cameron je ocelově namodralý, Fincher ohnivě oranžový a nyní Jeunet slizce zelenkavý) a taky to, že jména androidů byla postupně Ash (I.Holm), Bishop (L.Henriksen) a Call (W.Ryder), což nám tvoří hezkou abecednou posloupnost a já již nedočkavě čekám na Vetřelce 11, kdy bude Kryton kosit zubaté Gigerovy stvůry plazmovou puškou napojenou na tříselnou zásuvku.. ()

Galerie (90)

Zajímavosti (44)

  • Scéna, ve které Ripleyová hodí za hlavu míč a trefí se do basketbalového koše, nebyla triková. Sigourney Weaver se skutečně trefila. Ron Perlman (Johner) z toho byl tak překvapený, že vypadl z role a střih musel přijít dříve, než bylo plánováno. (Dadel)
  • Na motivy filmu vznikl román, který se ovšem od snímku značně liší. Rozdíly (část 3.):
    - Krátce poté, co kříženec zabije královnu, vybuchne z mrtvoly dr. Gedimana chestburster.
    - Ripley 8 sdílí psychické spojení také s křížencem a téměř se rozhodne s ním zůstat, než vzpomínky na její dceru (a Newt) způsobí, že se jednou provždy zbaví svých xenomorfních impulzů a uteče.
    - Když prchá, nervózně hučí "You Are My Lucky Star" - tutéž píseň, kterou si postava mumlala v závěru prvního filmu.
    - Dvě třetiny Země jsou uzavřeny do obří obíhající vesmírné stanice, tvořící částečný plášť kolem planety.
    - O samotné Zemi se říká, že je z velké části neobývaná.
    - Místo do Afriky narazí Auriga do australského vnitrozemí. Jakmile jsou přeživší na palubě Betty, Distephano zvažuje trvalé připojení k posádce lodi.
    - Kříženec jí Distephanův mozek (jako Gedimanův) místo toho, aby mu roztrhl hlavu, jako ve filmu. Poté se podívá na Call a usměje se.
    - Těsně předtím, než je kříženec zabit, se jeho měkký lidský jazyk při pohledu na Ripley 8 promění v xenomorfní vnitřní čelist.
    - Stejně jako v případě mentálního propojení s královnou, i při vysávání křížence do vesmíru Ripley 8 křičí bolestí spolu s ním, dokonce začne i krvácet z uší.
    - Román končí stejně jako kinoverze filmu (tedy nikoli jako jeho rozšířená edice), s Betty stále na oběžné dráze nad Zemí a s Ripley 8 a Call shlížejícími na povrch planety z okna. (Jan.Kanak)

Reklama

Reklama