Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný televizní scénář Lucie a Josefa Konášových je působivým a dramatickým příběhem lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu. Ačkoliv příběh začíná téměř idylicky, na sklonku roku 1941, předčasnou oslavou Silvestra, s falešným zdáním, že vše je stále v pořádku, a dvě krásné mladé ženy, přítelkyně a obdivovatelky tehdejších filmových hvězd, jako byly Adina Mandlová i Nataša Gollová, jsou středem společnosti, právě v tuto chvíli nedaleko odtud, v zasněženém lese, seskočili padákem tři mladí muži: Bartoš, Potůček a Valčík....
Příchod parašutistů, vyslaných z Anglie, kteří se v Pardubicích objeví, znamená zásadní zlom v dosavadním životě obou žen i v životě jejich manželů. Do nebezpečných akcí, které mají parašutistům pomoci splnit zadaný úkol se zapojí nejen ony, jejich manželé, ale i řada dalších osob kolem nich. Přes to všechno však Hana ani Táňa nezapomínají na svou touhu uplatnit se u filmu, touží po krásných šatech a nemohou přehlédnout mužský šarm a svádění Alfréda Bartoše, jednoho z parašutistů. Přátelství obou dívek začne dostávat povážlivé trhliny. Spolu s tím se přiostřuje i nebezpečí odhalení celé této pardubické skupiny. Němcům se podařilo zachytit několik stop, a jedna z nich vede k Valčíkovi, který se skrývá pod falešným jménem coby vrchní v pardubickém hotelu Veselka. Všichni si začnou uvědomovat vážnost situace. Mistrné propojení ryze soukromých, intimních vztahů jednajících postav s historickými událostmi, které, ať zúčastnění chtěli nebo ne, zasáhly do všech lidských osudů, je nesporným kladem obou autorů.
Příběh se sice odehrává ve velmi krátkém časovém úseku, ale je v něm jakoby v kostce postižena široká škála proměn lidských charakterů, od zcela malých selhání až po ta nejzávažnější. Ale jde v něm současně i o obdivuhodné a mnohdy nečekané důkazy odvahy, statečnosti a obětavosti. Je to i příběh o zkoušce, které je vystaveno přátelství, dosud považované za nejpevnější...
Díky tomu, že se autoři zamýšlejí nad touto dobou právě z tohoto hlediska, přes komplikované a nejednoznačné vztahy a postoje vylíčených postav, vznikl text, který se stal skvělým podkladem pro silný a divácky atraktivní televizní film, jehož působivost a dramatičnost ještě zvýraznila režie Jiřího Stracha a obsazení obou hlavních postav Tatianou Vilhelmovou a Klárou Issovou. V neméně důležitých a skvěle zahraných rolích se setkáte i s Jiřím Dvořákem, Davidem Švehlíkem, Ivanem Trojanem, Miroslavem Táborským, Alešem Hámou, Matějem Hádkem, Viktorem Preissem a dalšími. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (222)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Jiří Strach dává každým svým dalším počinem více a více vědět, že máme co do činění s velkým talentem. Tentokrát převedl do filmové podoby příběh z války, který není ani tak o válce jako o lidech, kteří se jí prakticky náhodou zúčastnili a také o tom, co takové hraní si na odbojáře stojí. A vlastně ani ten fakt, že se tu bojovalo za svobodu národa, není pro tento film tím stěžejním tématem - tím je nespoutaná svoboda skrytá uvnitř mysli a toužící proniknout do světa pevně sevřeného v kleštích strachu a nouze a to jak snadné je nechat se zaslepit tím, že ten smutný svět vytěsníme ven a vytvoříme si vlastní, který je jen a jen o nás. Výtečně napsané a ztvárněné charaktery (obzvlášť kontrast Kláry Issové s Táňou Vilhelmovou a postavy tří výsadkářů jsou libové) zasazené do pořádné výpravy a k tomu ještě skvělá dobová hudba, co víc si přát? Snad jen, aby se podařilo natočit podobný film nejen pro televizi, zdravíme Tmavomodrý Svět a nehezky se na něj šklebíme;) 90% ()

Hunt 

všechny recenze uživatele

50% Moc pěkná výprava, za kterou by se nemusel stydět ani film do kin. Obsazení též velice povedené, někteří herci skutečně výborní, avšak scénář (a dramaturgie) mě zklamala. Na stopáži 150 minut se kromě finále ( do atentátu na Heydricha) řeší téměř stále jen milostný vztah k postavě Alfréda Bartoše a postavy se chovají jako by válka vůbec nebyla. Chodí si v noci venčit psa, chodí si užívat do kaváren, scházejí se v klidu, nechávají u sebe přespávat kdekoho a co chtějí dělat, v čem spočívá jejich odboj- nic se divák nedozví. Že se lidem život změnil poznáváme jen z toho, že jídlo a cigarety jsou na lístky, že není káva, limonáda z náhražek a venku jsou německé nápisy. Žádné větší obavy, že by je někdo mohl udat, že jim hrozí nějaké větší nebezpeční od němců či čechů, kteří s němci spolupracují, klidně si v Praze projíždí na loďce....pro osoby, které nemají o této době žádné či zcela mizivé povědomí film přibližuje atmosféru a skutečnosti, které se v tu dobu děly pouze minimálně a vzdáleně. Proč byl povolán Heydrich do Čech, jaké bylo jeho postavení, co bylo jeho úkolem, proč ho exilová vláda chtěla odstranit..... o tématu řešení židovské otázky se dozvíme pouze to, že jim byly zabavovány auta a kabelky.....místo toho jen řešíme postavu Alfréda, který zkouší sbalit nejdřív Hanu (K. Issová) a pak Táňu (T. Villhemová) a že i když jsou obě vdané a jedna dělá zpočátku drahoty - tak ho ve výsledku chtějí obě......přibližení této velice náročné doby (kromě pěkné výpravy a mučení ve finále) je skutečně promarněné. Bohužel. ()

Reklama

Laurent 

všechny recenze uživatele

I tento snímek zůstal poměrně dobře věrný kvalitám jiných televizních filmů. Trochu méně obvyklá byla pouze práce kameramana. Herecké výkony byly standardní, nekteré lepší některé horší. Docela mi vadila záplava dialogů, které byly někdy vyloženě zbytečné. Také mi připadalo velmi zvláštní, že se některé postavy bavily na ulici o velmi citlivých věcech. Zarážející byla lehkovážnost a neskrývaná spokojenost některých lidí, jakoby za protektorátu zažívali nejlepší chvíle svého života, ještě ke všemu s odbojem. Spíše bych očekával, že by si lidé navzájem dělali malé radosti, aby to celé lépe přežili. Takhle to bohužel ale ztvárněno nebylo. Tvůrci evidentně nevyužili potenciál, který v sobě námět skrýval. ()

InJo 

všechny recenze uživatele

Nechápu, proč filmy Jiřího Stracha jsou posílány rovnou do televize, a ne do kin, když většina z nich splňuje snad všechny potřebné náležitosti - hvězdné herecké obsazení, propracovaný a poutavý děj a profesionální technické zpracování. Minimálně OPERACE SILVER A či třeba BRAINSTORM by si to kino určitě zasloužili... 80 % ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

90%. Ženy, jež si chtějí uchovat ještě trošku té (zdánlivé) bezstarostnosti dřív, než dojde i to nejhorší kafe a muži, kteří přece nemohou jen tak nečinně přihlížet. Teď jde jen o to, zda na to všichni mají... Naprosto opačný případ heroických, kožených charakterů "ala Atentát", které jsou zde o mnoho procent životnější. Na TV tvorbu ÚŽASNÁ kamera (ty filtry!) a např. použití dobové hudby do perfektně skloubeného celku jen logicky zapadá. Snímek nechává vyplout na povrch takové myšlenky, jak bychom se asi zachovali my anebo ty na téma "hrdinství." Výborně, Jirko! ;-) ()

Galerie (16)

Zajímavosti (10)

  • Závěrečná poprava lidí spjatých s pomocí parašutistům se odehrává ve filmu nahnáním do jakéhosi tunelu. Ve skutečnosti se odehrála na pardubickém zámečku, kde je údajně stříleli po dvou, pak písek pečlivě uhrabali, aby nebyl od krve, a přivedli další dva. Nebo zabití Potůčka (Matěj Hádek) českým četníkem – ve filmu vidíme akční útěk lesem, ale ve skutečnosti ho zastřelil ve spánku. (JT19)
  • Na dvoře gestapa je v jedné scéně možné v pozadí na zdi zahlédnout bezpečnostní kamera. V další scéně je již zakrytá. (Reyak)

Reklama

Reklama