Režie:
David FincherKamera:
Alex ThomsonHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Sigourney Weaver, Charles S. Dutton, Charles Dance, Paul McGann, Brian Glover, Ralph Brown, Danny Webb, Holt McCallany, Lance Henriksen (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Ve třetí kapitole nejnapínavější sci-fi ságy filmových dějin musí poškozená vesmírná loď Ripleyové nouzově přistát na planetě Fiorina 161, kde v nehostinné pustině přežívají bývalí chovanci nejpřísněji střeženého vězení planety. Ale na palubě její lodi je i Vetřelec...a počet mrtvých těl brzy narůstá! (Magic Box)
Videa (1)
Recenze (1 074)
„Odkiaľ viete moje meno?" – „Máte ho vyšité vzadu na nohavičkách.“ Spoilery. Nebyť štvorky, najhorší Votrelec. Mnohí tvrdia, aký je úžasný, ale mne nesedel ani v r. 1992 v kine, ani po pozretí producentského strihu. Na tom sa mimochodom Fincher síce odmietal podieľať, ale daná verzia je bližšie jeho pôvodnej vízii, než kinoverzia. Takže označenie režisérsky strih napriek Davidovej neprítomnosti paradoxne nie je úplne od veci. Výsledný dojem o čosi vylepšuje, ale ani producentský (režisérsky?) strih nedokáže (asi preto, že na to proste neexistuje žiadna odpoveď) vysvetliť záhadu troch vajec v záchrannom korábe (ešte v Sulacu by to šlo, ale v záchrannom korábe?). A ani on nevylepšuje mnohé chyby kinoverzie (5 - 6 výrazných postáv a zvyšok holohlavá, škaredá a nesympatická masa anonymných magorov, pričom 5 - 6 výrazných postáv by stačilo, problém je v tom, že ani sympaťák Clemens, ani natvrdlý riaditeľ väznice sa pri všetkej snahe nechytajú na Dallasa, Hicksa, či Hudsona). Rozporuplný je i spôsob, akým sa Fincher vyrovnal s udalosťami/postavami z dvojky (Newt s Hicksom zabití mimo záber, svojrázne použitie Bishopa). Záver je (napriek nejasnosti ohľadom "novej" Henriksenovej roly) síce silný a výprava bohovská, ale film má priveľa hluchých a zvláštnych miest. Na strane druhej, oceňujem viacero nezabudnuteľných scén (pohreb, finálny skok, pitva) a návrat k pôvodnému duchu Votrelca. Teda nie nezáživný "mravec", ale tajomný "drak", vynárajúci sa z temnoty a zákerne útočiaci na ničnetušiace, hysterické obete. Na trojke je žiaľ naozaj priveľmi poznať, v akých bolestiach vznikala (menili sa scenáristi, prepisovali sa zápletky, producenti sa debutujúcemu režisérovi príliš starali do roboty, brutálne sa prestrihávalo, mizli kľúčové nápady a scény, napr. pôvodne Votrelec infikoval kravu, až vo verzii pre kiná sa to zmenilo na psa, takisto bola komplet vystrihnutá vôbec nie nezaujímavá časť, v ktorej sa väzňom aspoň na chvíľu podarilo netvora uväzniť). Kino Považan NMnV 1992 ()
Po depresivně napumpované jedničce a akcí natřískané dvojce se třetí díl může pochlubit jistým druhem komornosti. Fincher je mistrem stupňované atmosféry a jeho pojetí celé ságy mi není až tak proti srsti. Nesnažil se jí rozpompéznit, přeplácat, ba naopak spíše zklidnit a víc zhororovatět. Stejně jako si mladík zabeďarovaného ražení patlá do vlasů kila gelů, pak tady se jak režisér tak scénáristi patlají v pokusech nezahanbit legendu. Sigurney a zvlášť to co s její postavou provedli se mi trochu právě tady nepozdává. Závěr sám o sobě taky zapříčinil to, proč trojka Vetřelce nikdy nemůže dostat plné hodnocení. Ty vesmírné potvory mi už taky nepřišly tak děsivé, spíš jen jako po zdech skákající splašený pejsánci. Není to zas úplný pohřeb série, ovšem taková smuteční mše to být může. Razí svůj styl, nekopíruje a to je moc fajn, ovšem než se něco vůbec podaří rozjet, tak to skončí. Je to tak mezi 3ma a 4ma hvězdičkama, ovšem proto, že tady se na půlky nehraje, tak dám 4ku. Jako thriller skvělé, jako sci-fi pokulhává a jako horor něco pro rozjezd. ()
Tenhle díl stavím kousíček pod původní Scottův opus. Fincher je talent, to se nezapře. Bohužel k třetímu pokračování série se údajně zachovalo studio jako k nechtěňátku, takže byl vůbec problém vejít se do rozpočtu (což je místy vidět). Přesto po Cameronově okázale militantní přestřelce je tahle psychologická hra v naprosto odpudivé prostředí kosmického krimu pro ty nejhorší delikventy doslova zjevením. Plíživý děs je záludnější než jindy, zbraní se nedostává a Ripleyová musí bojovat na dvou frontách – s hladovým vetřelcem a úchylnými "spolubydlícími". Možná je "trojka" něco úplně jiného, že se čekalo, ale s odstupem času ji mám raději než Cameronův příspěvek do Vetřelecké famílie. ()
Rozpačitá kapitola vetřelčí mytologie, které výrazně podkopává nohy zásah producentů. V jejich sestřihu je totiž film hrou na efekt, která přihraje Ripley do cesty partu drsoňů (ad Aliens) do depresivně laděného prostředí (ad Alien). Speciální sestřih sice neřídil Fincher, ale podle jeho původních poznámek vznikla nepřekvapivě propracovanější verze, kde se v dialozích více odkazuje na starší díly, prozkoumává se zamračená planeta...a vetřelec se nelíhne ze psa. Přesto třetí obraz alienovské mozaiky nemusím. Podivné vedlejší postavy, zbytečný náboženský podtext a vyloženě špatné triky nedokáže přehlušit ani silný závěr. ()
Spousta deprese, žádný vlasy, žádná naděje. Nejtemnější Vetřelec a nejlepší díl série i když jenom málokdo si toho všimne. David Fincher stvořil mistrovské dílo a nic na tom nemění ani fakt, že to nedopadlo úplně podle jeho představ a později se k tomu ani nehlásil. Já ale tenhle díl miluju a nedám na něj dopustit.95% ()
Galerie (118)
Zajímavosti (59)
- David Fincher si původně vybral ke spolupráci kameramana Jordana Cronenwetha, mezi jehož nejznámější práce patří Blade Runner (1982) v režii autora původního Vetřelce (1979) Ridleyho Scotta. Bohužel během natáčení se u Cronenwetha rozvinula Parkinsonova choroba a film za něj musel dokončit Alex Thomson. Fincher později - počínaje Klubem rváčů (1999) - navázal dlouhodobou spolupráci s jeho synem Jeffem Cronenwethem. (Flexaret)
- Ve speciální edici filmu se vetřelec "nevyklube" z rottweilera, nýbrž z krávy. (messiah)
- První film ságy, v němž můžeme vidět i pohled z perspektivy vetřelce. (ClintEastwood)
Reklama