Režie:
David FincherKamera:
Alex ThomsonHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Sigourney Weaver, Charles S. Dutton, Charles Dance, Paul McGann, Brian Glover, Ralph Brown, Danny Webb, Holt McCallany, Lance Henriksen (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Ve třetí kapitole nejnapínavější sci-fi ságy filmových dějin musí poškozená vesmírná loď Ripleyové nouzově přistát na planetě Fiorina 161, kde v nehostinné pustině přežívají bývalí chovanci nejpřísněji střeženého vězení planety. Ale na palubě její lodi je i Vetřelec...a počet mrtvých těl brzy narůstá! (Magic Box)
Videa (1)
Recenze (1 073)
Každý díl je jiný, co režisér, to unikát. A v tomto případě to platí víc než kdy jindy. Fincher opět zabodoval (jeho kouzla s kamerou jsou tu opět přítomna v míře vrchovaté...aby také ne, když má k dispozici zvířátko které dokáže lézt rychlostí ve všech směrech smrtící...vertigo 4ever, zdravíme hráče AvP:)) ... a H. R. Giger ostatně taky zaperlil, konečně uvidíme, že při vývoji Vetřelce je klíčová DNA hostitele (myšlenka, kterou naplno rozvinul až čtvrtý díl)... ()
Fincherův celovečerní debut studio evidentně potrápilo macešskou peněženkou i propagací, což je i po letech, kdy si film stihnul dobýt zpět zaslouženou reputaci, docela viditelné. Každopádně to jde ruku v ruce s trendem, aby k tomu každý režisér přistoupil radikálně jinak, což se daří i zde na výbornou. Atmosféra trestanecké kolonie, kde nic nefunguje, má rozhodně něco do sebe, zvláště při pohledu na místní osazenstvo, které za život spáchalo evidentní řádku nepěkných věcí. Jako bonus slušná Goldenthalova hudba, skvělé kamerové fígle s FPS pohledem a vystřihaná Elen Ripley. 4 a ½. (Zbytek ponechávám možnostem rozšířené edice.) ()
Jako audio-vizuálně působivé komorní existencionální drama o hledání odpouštění a Boha na místě bez Jeho přítomnosti je to výborné, ale v půlce jako by si Fincher z ničeho nic vzpomněl (či ho spíše producenti donutili "si vzpomenout"), že vlastně točí nového vetřelce a ne sci-fi adaptaci Dostojevského. Na vše předchozí rázem zapomíná a spouští naprosto standardní vyvražďovačku bez nápadu a co hůře - bez atmosféry (a přitom v té první polovině přítomna je). A to platí jak o klasickém sestřihu, tak i o tom režisérském, který sice je lepší z nabízených verzí, ale je pouze lepší verzí téhož a nikoli "něčím zcela jiným" jak tu mnozí naznačují. ()
Dle mého nejlepší díl série. Naprosto nadupaná podívaná, vizuálně strhující, herci skvělí (i ty nejmenší roličky). Geniální je vizuál, Valná většina záběrů brána z podhledu, naprostá většina je koncipovaná tak, že prostředek záběru je více méně prázdý, a podstatné se odehrává po stranách. Director's cut smaozřejmě výrazně lepší, i kino verze si ale zaslouží plný počet... ()
Komentar k Special Edition. Tak tohle je asi nejslabsi film o vetrelci, tohle tema Fincherovi moc nesedlo. Misto, aby pokracoval ve stylu Vetrelcu (2. dil), spis se snazil navazat na dil prvni a do toho jeste nacpal spoustu nabozenskejch kecu a dohadu mezi vezni a cely to udelal vic jako drama nez jako sci-fi horor a i kdyz se mu povedla urcita depresivni atmosfera, ty vezni nejsou moc sympaticky, takze mi bylo uplne fuk, co se s nima stane. Prvni hodinu se prakticky nic nedeje a to kecani mezi veznema neni nijak zvlast zajimavy, ale aspon se hezky navazalo na predchozi dil. Pak se sice zacne neco dit a vetrelec se objevuje cim dal castejc, ale do toho vseho jsou furt hadky mezi veznema, ktery pohrbivaj atmosferu a to i presto, ze to je hezka sbirka uchylaku. Sigourney sice krapet zestarla, ale jakmile se oholi, tak to uz neni znat a bojuje proti vetrelci opet jinym zpusobem. Co me dost prekvapilo, jsou triky, byli horsi nez v predchozim dile a tudiz atmosfere taky moc neprospeli. Celej film na me pusobil zbytecne protahovane, nektery sceny se opakovali, takze sem se obcas nudil. Sice si kino verzi uz nijak zvlast nepamatuju, ale SE mi prisla lepsi (Hlavne znasilneni Ripleyovy je udelany fakt stylove.), ale presto to bude jen na lepsi 3*. ()
Galerie (118)
Photo © 1992 Twentieth Century Fox
Zajímavosti (59)
- David Fincher si původně vybral ke spolupráci kameramana Jordana Cronenwetha, mezi jehož nejznámější práce patří Blade Runner (1982) v režii autora původního Vetřelce (1979) Ridleyho Scotta. Bohužel během natáčení se u Cronenwetha rozvinula Parkinsonova choroba a film za něj musel dokončit Alex Thomson. Fincher později - počínaje Klubem rváčů (1999) - navázal dlouhodobou spolupráci s jeho synem Jeffem Cronenwethem. (Flexaret)
- Planeta Fiorina 161 (též Fury) obíhá okolo dvouhvězdy. Přestože má dýchatelnou atmosféru, během desetidenního cyklu otočky kolem své osy nebývá příliš dlouho vhodná k lidskému pobytu. Teploty v noci klesají k -40 stupňům a v atmosféře jsou velmi časté prudké bouře. (messiah)
- Záběry celého vetřelce nebyly vytvořeny s použitím CGI (až na několik výjimek, zejména závěrečné scény u pecí). Zčásti se jedná o loutku, zčásti o tvůrce speciálních efektů Toma Woodruffa Jr. v kostýmu. (baronGrga)
Reklama