Reklama

Reklama

V roce 2089 archeologové Elizabeth Shawová a Charlie Holloway objeví nástěnnou malbu v jeskyni ve Skotsku, která se podobá několika dalším malbám jiných kultur. Elisabeth a Charlie považují postavy na nich ztvárněné za Stvořitele lidí z jiných planet. Stárnoucí boháč Peter Weyland financuje výpravu vesmírné lodi Prometheus na vzdálenou planetu LV-223, z níž Stvořitelé údajně pocházejí. Na palubě cestuje skupina vědců, Weyland, velitelka mise Wickersová a android David. Prometheus přistane na opuštěné hornaté planetě, kterou posádka začne zkoumat. Naleznou zde válcovité nádoby, kamennou sochu humanoidní hlavy a neznámé bezhlavé tělo, o němž se domnívají, že patřilo jednomu ze Stvořitelů. Vědci najdou i další těla, což je přivede k domněnce, že Stvořitelé patrně již vymřeli. Členové posádky Millburn a Fifield se rozhodnou vrátit zpátky na loď, ale cestou se ztratí. Spustí se draslíková bouře, expedice musí být přerušena a posádka se vrací na loď. David tajně vezme jednu z nalezených nádob, v nichž se nachází tajemná tekutina. V lodní laboratoři je objevena shoda mezi DNA Stvořitelů a lidskou DNA. David zkoumá válce s tekutinou a její vzorek nepozorovaně přimíchá Charliemu do pití. Krátce poté se spolu Charlie a Elizabeth vyspí. Mezitím hadovité zvíře zaútočí na ztracené vědce Millburna a Fifielda. Millburn zemře a Fifielda pohltí temná tekutina. Při dalším průzkumu planety David objeví další tělo Stvořitele, tentokrát ovšem přežívajícího ve stázi, a spolu s ním i vesmírnou mapu, na které je zvýrazněna Země. Mezitím se u Charlieho projeví příznaky neznámého onemocnění a znetvoří mu obličej. Wickersová odmítne ho dále držet na palubě a upálí ho plamenometem. Testy ukážou, že Shawová je těhotná, ovšem v jejím těle je ukrytý mimozemský zárodek. Pomocí chirurgického robota se podaří zárodek z jejího břicha vyoperovat. Shawová poté zjistí, že Weyland se chce setkat s posledním žijícím Stvořitelem, aby ho zachránil před blížící se smrtí stářím... (TV Prima)

(více)

Videa (39)

Trailer 3

Recenze (2 869)

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Perfektní audiovizuální stránka, zajímavý námět, ani krásně temná a tajemná (a díky tomu i rychle odsýpající) první polovina filmu ze mě nedokázaly dostat pocit lehce promarněné šance a hlavně velmi špatného scénáře. To tajemno, kdy není nic vidět a člověk jen sedí zaražený strachy do židle, to Ridley umí. Stejně tak nadhazovat chytré otázky, které si může bystrý divák zodpovědět sám, ale ten méně vnímavý asi nebude nadšen, že nedostal pointu naservírovanou na zlatém podnose. Bohužel ale druhá polovina sklouzává někam do hlubokých béčkových vod, co se příběhu a chování postav týče, a dokázala mi zkazit poměrně dobře rozjetou podívanou. Je to velká škoda, protože našlápnuto bylo, ale dotáhnout do zdárného konce se nepodařilo. ()

ricci.s 

všechny recenze uživatele

Dobre, nebudem tu filozofovať na trištvrte strany nad nejakou filozofickou, vizuálnou, epickou, bombastickou stránkou a ďalšími hovadinami, ale komentáre typu "záver je tuctová, béčková" a neviem aká vyvražďovačka ma pobavili ako už dlho nič. Nebyť záverečných 30 minút, tak tomu dám 1-2 hviezdy - maximálne, pretože keď sa v kine každú chvíľu pozerám na hodinky, kedy to už konečne skončí (alebo kedy sa už niečo začne diať), tak je asi niekde problém. Nádejný úvod, vzápätí zdĺhavá sci-fi nuda (áno, dokonale nakrútená, ale aj tak nuda), a konečne to pol hodinu pred koncom začne aspoň trochu pripomínať horor. Trochu neskoro, ale aspoň som sa toho dočkal, takže som nemusel odchádzať úplne nasratý. Očakávania sa však nenaplnili, miliardová "(ne)hororová" komercia očividne nie je nič pre mňa. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Kur.. Tak dobře, budu slušný, ale napíšu pouze fuj! Prometheus, ať už osobou režiséra, který stál na počátku vetřelčí ságy, nebo velmi šikovnou reklamní kampaní na internetu s dobře dávkovanými videi a rozhovory nebo dohady o stupni přístupnosti sliboval mnohé a žánrové fanoušky dokázal navnadit na nejvyšší stupeň očekávání. První ohlasy byly sice vlažné, ale to jsem přikládal právě na vrub nerealistickým vyšponovaným očekáváním. Takže co říct k viděnému - opravdu se o tom těžko píše, protože tohle se opravdu musí vidět. Svoje zklamání opravdu nemůžu připsat velkým očekáváním a byl jsem připravený na nedokonalý film. Pokud ale chcete z tohohle snímku radost, vzdejte se jakýchkoli asociací s původním Vetřelcem a připravte se na to, co trefně napsal v úvodní větě svého komentáře POMO. Je to skutečně duševní bratříček Vetřelců a Predátorů. S neuvěřitelně, ale opravdu neuvěřitelně, pitomým scénářem, děsivě hloupými dialogy a zcela nelogickým chováním prakticky všech zúčastněných. Celé to zachraňuje skvělý vizuál - úroveň triků se od konce 70. let pochopitelně fantasticky zvedla, rozpočet měl Scott taky víc než slušný a je to z Promethea znát. Protože áčkových vysokorozpočtových sci-fi se natáčí minimum, nemá Prometheus ani nikterak velkou konkurenci. Je škoda, že se režisér smířil s takovým maglajsem a nesnažil se aspoň o nějaký kompromis, protože tohle opravdu kompromis není, to je naprostá rezignace na původní vyznění a atmosféru Vetřelce. Najdete tam sice všecko od mimozemšťanů přes mutanty po vetřelčí miminko, velkolepé kosmické lodě, akci a umírání, ale výsledek je ubohý. Tohle je letní blockbuster, který od svých diváků nečeká ani minimum mozkové činnosti. Noomi Rapace se novou Ripleyovou nestane a to ani ne tak proto, že by neměla herecký potenciál, jako spíš pro nemohoucnost postavy z důvodů lobotomie u scénáristického týmu. Předchozí čtyři Vetřelci byli sice v každém ohledu odlišní, ale navýsost osobití a v podstatě mě i přes kolísání kvality a určité logické lapsy ani jeden nezklamal. Prometheus je průšvih především pro děsivou nekonzistentnost filmu, kde se sešly desítky motivů, které scénáristi prapodivně splácali dohromady. Celkový dojem: 25 % za ten ohromující vizuál a za kvalitní marketing. Dodatek s týdenní prodlevou a jako reakce na probíhající prometheovskou diskuzi a četné komentáře... Přiznám se, že pokud v letních měsících navštívím kino, činím tak vždy se zpožděním, abych vynechal reklamní masáž na blockbustery, které nás v onen čas masivně bombardují. Jsou totiž natolik blbé, že i pouhé upoutávky na mě působí skličujícím dojmem. Před zhlédnutím Promethea jsem byl nucen sledovat amerického prezidenta, jak mrštně skáče jako opice a na potkání likviduje krvelačné upíry. Vzápětí se na mě z vodovodního sifonu pokoušela vrhnout zmutovaná piraňa a já jen toužebně čekal, až se objeví něco, co dává hlavu a patu. Ridley Scott nikdy nenatáčel velké umění a jeho rané filmy, jako byl Vetřelec nebo Blade Runner, pochopitelně neměly ten záměr, s jakým natáčel Tarkovskij svého Stalkera nebo Solaris. Měl ale jednu obrovskou zásluhu - dokázal, že žánrové filmy (jmenovitě sci-fi, ale můžete to projektovat na jakýkoli žánr) můžou být zábavné ale zároveň chytré a můžou oslovit ty nejširší masy diváků. Scott vyšel z braku, ale dokázal ho povýšit na mistrovské dílo. O několik desítek let později se pokorně na stará kolena k tomu braku vrátil, protože natočil opravdu hloupý film. Když se podívám na vetřelčí ságu s odstupem, pak nejlepší je jednoznačně dvojka, byť Cameronovo militaristické drama mi duchem není tak blízké jako atmosférická jednička. Vetřelci mají kvalitní scénář, přitažlivé postavy, dynamický děj a schopné herce. Srovnejte si i toho posledního vojáka určeného v první akční scéně k likvidaci s těmi zoufalci, které nám Prometheus předkládá jako členy posádky. V prvním případě mají i vedlejší postavy jasně propracovaný charakter, v tom druhém se ani o hlavních postavách vlastně nic nedovíte. Hned za Vetřelci se dá postavit původní Scottův Vetřelec, který sice, co se triků ale i vývoje žánru týče, doba lehce poznamenala, ale díky vizuální stránce, hereckému obsazení a atmosféře jde stále ještě zaslouženě o legendární dílo. Trojku poznamenal nedostatek finančních prostředků, který se projevil v menší výpravnosti i ve volbě scénáře zasazeného do neatraktivního prostředí věznice, ale přiznejme si otevřeně, nepřízeň fanoušků zapříčinila i tahy, které vedly ke ztrátě nejoblíbenějších postav z minulého dílu a smrti hlavní hrdinky. Jinak jde pořád o chytrý a velmi dobře natočený film, který je ozdobou svého žánru. Čtyřku, která byla prozatím nejslabší, poznamenala volba režiséra, který směřoval od počátku někam jinam a natočil vlastně film, který vetřelčí mytologii ironizuje a staví na hlavu. Je to podobné, jako byste Michaela Baye nechali natáčet Hamleta, Johna Woo Baladu o Narajamě nebo Tarkovského Noční můru v Elm Street. Pořád to byl ale, pokud jste byli ochotni přistoupit na režisérovu hru, nadprůměrný film, který sice s původním Vetřelcem měl společné už jen příšerky, ale zase - nebyl hloupý. V Prometheovi neselhává jen druhá akční polovina, je blbý i svou mytologií, svými dialogy, svou doslovností, svou neschopností imaginace, hereckým obsazením (s výjimkou Fassbindera a částečně Noomi), zkrátka a dobře s výjimkou vizuality a hudby prakticky vším. Následná diskuze, která se pokouší hledat významy, které prostě film nemá, je u filmu, který je tak doslovný, spíš reakcí na to, že obrazy díky pitomému scénáři jaksi nedávají smysl. Prometheus je ultimátní áčkový brak s velkým rozpočtem a promakaným vizuálem. Spousta béčkových produkcí svou chytrostí Prometheus o několik tříd překonává. Jak je vidět, je nemálo diváků, pro které chytrost filmu není podstatný prvek při hodnocení. Konec konců, u hloupého filmu si snadno můžete nahonit své ego. Scott měl jako koproducent nepoměrně větší tvůrčí svobodu než jeho předchůdci a spáchal filmový zločin. Áčkové sci-fi je dneska popelkou, protože vyžaduje velký rozpočet, ale obvykle se neumí obracet na tzv. rodinné publikum a na ty, kteří mezi diváky převládají, tzn. na teenagery. Vůbec není náhodou, že se natáčí desítky komiksových adaptací se superhrdinskými postavami, kdežto desítky a stovky význačných literárních děl v žánru sci-fi zůstávají stranou. Vyžadují vzdělanější publikum a jsou komerčně méně zajímavé. Jenom dvakrát měli režiséři šanci udělat sci-fi žánrovku bez kompromisů a v obou případech to podělali. Vedle Promethea to byla obě pokračování Matrixu... () (méně) (více)

Traffic 

všechny recenze uživatele

S odstupem se Prometheus jeví jako další (s Konzultantem) z nedoceněných pozdních filmů Ridleyho Scotta, které se svojsky odmítají podřizovat diváckým požadavkům spojeným s (vysokorozpočtovou) hollywoodskou produkcí. Scott například zatvrzele znemožňuje publiku prožívat uspokojení ze splněného cíle. Jeho hrdinové jsou často naivní, trochu přihlouplí snílci, ne nepodobní samotným fanouškům alieního univerza, kteří jako správní geekové očekávají jasné, do kánonu zapadající odpovědi na předestřené, ve Vetřelcích nezodpovězené otázky - když už tedy jde o něco jako prequel. Jenže tato očekávání jsou nakonec brutálně smetena ze stolu, a to jak ve vztahu k fikčním postavám, tak ve vztahu k fanouškům. K tomu chci jenom dodat, že Prometheus přitom nepostrádá sofistikovaný černý smysl pro humor, když řadu důležitých postav nechá ironicky zabít tím, po čem samy toužily (spoilers ahoy). Zhulenec Fifield s tím druhým pseudovědcem zažívá jasný homoerotický pnutí (Janek je napomene, aby tam spolu v tunýlku moc nelaškovali) a pak to dostane vaginopenisem přímo do pusy. Podobně Vickersová, která si to rozdá s Janekem, nakonec zahyne pod obřím tmavým ptákem (Engineerova loď). Weyland, kterej chce nesmrtelnost, to v nejvtipnější scéně filmu schytá od utržený Davidovy hlavy (sám nesmrtelnej android a jeho vlastní výtvor). A tak dál. Abyste si tyhle subverzivní hrátky užili, je potřeba přijmout určitou iracionalitu scénáře, která je ale opodstatněná výše uvedeným, a navíc - sami nemůžete tušit, co je v takové situaci "pravděpodobné", protože jste se v ní nikdy neoctli a nevíte, jak byste reagovali (paradoxně zastánci tohoto přístupu zhusta Prometheovi vytýkají právě nelogičnost). ()

robbiee 

všechny recenze uživatele

[imdb: 7.7/10] | me: Do namakaného vizuálu plného pozoruhodných efektov zabalený film o pra-kulturistoch, ktorý je po dejovej a charakterovej stránke deravý ako grécky štátny rozpočet. Nelogickosť je jediný jav, ktorý sa drží filmu celý čas. Nepochopiteľné reakcie hlavných postáv, ktoré sa menia z minutý na minútu sú len kvapkou v celkovej nezmyselnosti, ktorú film prezentuje. A práve preto vďaka za efekty a Michaela Fassbendera, ktoré dodali filmu istý ráz, ktorý sa síce snaží prezentovať neuveriteľný vesmírny zážitok, ale topí sa v obrovskom množstve totálne nelogických chýb a rozhodnutí. Je to film, pri ktorom sa človek nenudí, ale proste - nedá sa brať vážne ako kedysi Alien. ... hmm, sklamanie. [2 a pol *] How far would you go to get your answers? ()

Galerie (492)

Zajímavosti (84)

  • Celosvětová premiéra proběhla 11. dubna 2012 v Paříži. (Varan)
  • Natáčení scény, kdy si Elisabeth Shaw (Noomi Rapace) sama vyoperovala mládě Trilobita, herečka označila za nejtěžší scénu, kterou kdy musela zahrát s tím, že nic podobného už nechce zažít. (Yoshitsune)

Související novinky

Tvůrce Watchmenů údajně chystá Star Wars

Tvůrce Watchmenů údajně chystá Star Wars

17.03.2022

Zatímco do premiéry seriálového Obi-Wana už fanoušci odpočítávají pouhé týdny, na filmové frontě Lucasfilm nadále podezřele mlčí. Loni byl akorát odložen Rogue Squadron režisérky Patty Jenkins, jak… (více)

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

05.03.2022

Zatímco plánovaný vetřelčí seriál pro kanál FX je stále v přípravách a jeho natáčení by mělo začít v roce 2023, kolem vzniku nových celovečerních filmů této franšízy panuje složitá situace. Stále se… (více)

Skončí Del Torův vysněný projekt u Netflixu?

Skončí Del Torův vysněný projekt u Netflixu?

02.12.2021

Pro fanoušky filmaře Guillerma Del Tora (Tvář vody, Hellboy) není žádným tajemstvím, že jeho snem je natočit jednoho dne adaptaci knihy spisovatele H. P. Lovecrafta V horách šílenství. Jednou už k… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

02.01.2021

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD se tradičně svěřují s osobními topkami 3 filmů (a seriálů), uvedenými v našich končinách (nebo kdekoliv jinde) v uplynulém roce, a od letoška jejich řady rozšiřují taky… (více)

Reklama

Reklama