Režie:
Petr NikolaevKamera:
David PloyharHudba:
Kristian KollHrají:
Ondřej Vetchý, Lukáš Vaculík, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Kryštof Hádek, Pavel Nečas, Filip Kaňkovský, Andrej Hryc, Zuzana Čapková (více)Obsahy(1)
František Vedral byl vekslákem, podvodníkem i mafiánem a nakonec se stal i vrahem, kterého se bálo mnoho lidí. Původně začínal jako malý podvodníček a vekslák ve skupině, kterou vedl za socialismu JUDr. Tipl se svým synem. Skupina prodávala na Západ výměnou za elektroniku kradené umělecké předměty. Když byli chyceni, právě Vedral se dostal z celé záležitosti na podmínku a převzal šéfovy obchody. Po revoluci začal Vedral uplácet politiky a na všechny sháněl kompromitující materiály. S podivným privatizačním fondem se zúčastnili s Tiplem kupónové privatizace. Krytí jim poskytoval jejich kamarád Strnad, který v té době pracoval pro tajnou službu. Jako první začal ohrožovat Vedralovu skupinu novinář Smetana. Ve chvíli, kdy zjistil, že ho nemůže uplatit, zaplatil si jeho vraždu. To už na Vedralově kauze začal pracovat policista Cajthaml, který získal dostatek důkazů na zatčení. Od Strnada se Vedral dozvídá, že jeho kauzu přebírá neúplatná státní zástupkyně, tu také nechá zavraždit. Zdá se, že Vedrala s Tiplem nic nezastaví. Cajthaml odchází od policie a své vyšetřování vede na vlastní pěst. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (708)
Řemeslně zvládnutý, dějově naprosto banální film, který nevysvětluje nic, spíš fikčně zamlžuje. Informační hodnotu to má jako průměrný článek v novinách, emoční hloubku vesměs žádnou. Celkové hledisko vyhovuje jednoduchému moralizujícímu nadávání na poměry bez vidiny budoucnosti. Ondřeji Vetchému jsem Mrázka moc nevěřil, je to spíš takové divadelní deklamování než filmové převtělení. Lukáš Vaculík ztělesňuje jedno velké klišé. ()
Exploatace jak noha od režiséra, do kterého se po cyrilometodějské mystice a vyhlazovacím patosu převtělila asi jedna šestnáctina Tonyho Scotta. Škoda, že to má doslovnou „nováckou“ dramaturgii, při které se na věci upozorňuje tak okatě až to bolí, není to ani trochu temné, už vůbec ne dobové (ve smyslu propracovaného fikčního světa) a Vaculík tu nedává tláču (vysněná aluze tohoto uživatele). Zase jsem se jednou zvrhle bavil a nestydím se za to. ()
Když vás baví film o hajzlech toho nejhrubšího zrna, znamená to, že jste buď sám extraligovej hajzl anebo že rejža odvedl dobrou práci. Už jen kvůli sobě samotnýmu doufám, že si Péťu Nikolaeva pro změnu zase jednou obhájím. I když ona se takováhle látka asi zpracovává sama. Byl to ode mě fakt výbornej tah jít na Příběh kmotra den před volbama, umíte si asi představit můj výraz, když jsem házel obálku do urny... No a teď mi řekněte, co mám odpovědět, až se mě zase jednou někdo zeptá "seš hrdej na to, že jsi Čech?" ()
Že si tvůrci upravili pravdu pro umělecké záměry, to bych jim odpustil, ale že příběh nemá místy hlavu ani patu, to je věc druhá. Šílený střih, scény na sebe občas vůbec nenavazují a motivace či jednání postav místy nemá logiku. Další mínus naprosto nezvládnutá scénografie a kostýmy. Nic nevypadá na rok 1988 a už vůbec ne na roky 1995 nebo 97. Neodpovídající oblečení, lokace i auta. Odfláknuté šíleně. Potěší vidět praktiky mafiánů po revoluci a Vaculík je tady úplně boží a Vica ukáže kozy. Vetchý naprosto komediální a zoufalý výkon. Ten herec od roku 97 otočil z úžasného a svěžího talentu na dementního a arogantního kreténa s lachtaním výrazem. X let co role, to výkon na presdržku. 60%. ()
K čemu takovéhle filmy? Co to mělo být? Nějaká sebereflexe? Timeline o korupci v Čechách od osmdesátek po dnešní časy? Krimi o mafiánovi či snad dokonce psychologické drama o zločinci, který nakonec zůstane sám? A co poslední věta s otazníkem, také jste se strachy otřásli jako já? Brrrr ! Bojim, bojim a bojej se určitě i ti nahoře... A po tomhle filmu, který jistě tak trýznivě roztepe a rozrýpe jejich svědomí se jim bude spát určitě zase o něco hůře! Luki Vaculda si nechal narůst strniště, někde nechal Sagiho a s větrem v kapse honí Mrázka (pardón Vedrala) po Praze a okolí. Kamera je akční, místy zrychluje což je doprovázeno dramatickou hudbou.. Kameraman asi seděl na kolotoči či co... . Rejža si zase potrpěl na umělecké detaily, a tak nám několikrát ukazuje potřesení si rukou mafiánů přesně centrované do obrazu atd... Já měl problém už v těch osmdesátkách. Já jim nevěřil. Snad to bylo Lukiho melírované tričko, nevím. Ačkoliv se tímto časovým úsekem prohání dvnáctsettroska s nápisem Spoje na dveřích a nezbytné žlutobílé Lady a Žigulíky VB ten look to prostě nemělo a to i přes Vetchého kotlety. To už je spíš věřím Vojtkovi ve Vyprávěj... Naštěstí pro tvůrce se doba převalila do devadesátek a dalšího tisíciletí... A mohlo se jet v současných kulisách. Na mně to celé působilo jako taková utahaná výprava do časů zpět, která však ani nešokuje, ani nepřinese nic nového, prostě ji jen prozíváte... Ani herecké výkony nikoho ze zůčastněných mi nepřišly nijak oslnivé. U Lukiho možná ještě nějaká dnes už mamina zavzdychá a zavzpomíná na jeho pletené roláky s výtřihem do V, bílé ponožky a mokasíny... Vetchému jsem jeho kmotra nebral. Nešla z něj hrůza ani odhodlanost. Co jsem slyšel, tak skutečnej Mrázek byl jinej kanón... Ostatní tak jen přicmrndávají. Hádka bych s jeho civilním herectvím poslal raději trhat bobule, Kerekes asi měla dělat Bond girl, ale nějak se to nezdařilo. Osobně mně (jako vždy) zaujal Kaňkovský jehož obličej a hlavně oči děsí sám o sobě aniž by hrál vraha (vzpomeňme třeba na Jarmareční boudu..). Jak jsem psal v úvodu, netuším co to mělo být. Tohle dílo řadím k Hranařům a Kajínkovi, přičemž je z nich nejslabší. A budu ho hodnotit stejně. Za mně to jsou jen dva notesy. * * PS. A kterýpak pán bude další na řadě? Janoušek, Rittig či snad Nagyová - Nečasová? Námětů kolem se válí habaděj, jen já na to už asi nebudu mít chuť koukat. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (32)
- Scenáristé spolupracovali s kriminalisty Karlem Tichým a Hynkem Vlasem, kteří kauzy vyšetřovali ve skutečnosti a v době uvedení stojí mimo službu. (Olík)
- V dopise advokáta rodiny Mrázkových Milana Hulíka filmařům ze dne 9. 10. 2013 stálo: "S ohledem na blížící se uvedení filmu do kin Vás, vyzýváme k zdržení se používání jména Františka Mrázka, jeho podobizen, obrazových snímků, obrazových a zvukových záznamů týkajících se osoby Františka Mrázka v souvislosti s filmem Příběh Kmotra… Vyzýváme vás, aby součástí úvodních titulků, tedy před začátkem filmu, bylo ve velikosti písma 26, po dobu 12 sekund vždy písemně, čitelně uvedeno: 'Nejedná se o pravdivý životní příběh Františka Mrázka, ale o fikci'." Kdyby tak učiněno nebylo, byl by klient nucen učinit další právní kroky a žádat mimo jiné zákaz promítání, či odstranění fiktivních scén, spolu s finančním odškodněním. (nopud)
- Některá vozidla, která se ve filmu objevují, mají značku s pruhem vozů Evropské Unie a evropskou značkou 3A2, přestože v době, do které je snímek zasazen, ještě ČR součástí EU nebyla. (janek85)
Reklama