Reklama

Reklama

Oliver Stone: Neznámé dějiny Spojených států

(seriál)
  • Česko Americké století očima Olivera Stonea (více)
Ukázka z filmu 8
USA, (2012–2013), 9 h 40 min (Minutáž: 58 min)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Jako režisér a producent zůstal Oliver Stone věrný své pověsti kontroverzního tvůrce i ve střihovém dokumentu, který se v deseti hodinových dílech věnuje některým aspektům moderní historie USA. Spolu s britským scenáristou Mattem Grahamem a americkým historikem Peterem J. Kuznickem nabízí publiku kritický pohled na USA jako velmoc sledující napříč nejrůznějšími dějinnými situacemi – od 2. světové války po současnost – vlastní dobyvačné a ziskuchtivé cíle. Ze seriálu uvádíme třetí díl, věnovaný atomové bombě, a desátý díl, zabývající se přístupem prezidentů Bushe a Obamy k válce proti terorismu. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Videa (8)

Ukázka z filmu 8

Recenze (138)

Visáč 

všechny recenze uživatele

Grandiózny a rozhodne najvýznamnejší Stoneov dokumentárny počin. K niečomu podobnému prakticky smeroval celý život a musí to byť pre tvorcu i fanúšikov obrovským zadosťučinením. Nijaké hovoriace hlavy, iba dobové zábery, super muzika, Oliverova plynulá narácia a príbeh o zasľúbenej zemi... Stoneov veľký triumf! ()

Gwaihir 

všechny recenze uživatele

Jakkoli může mít divák výhrady k některým menším či větším nepřestostem nebo vykladovým zkreslením, není možné této dokumentární sérii upřít takřka perfektní vykreslení vývoje Spojených států amerických a jimi ovlivňovaných dějin ve světě 20. století. Oliver Stone neúprosně odhaluje i méně známá pozadí, aktéry a okolnosti většiny důležitých událostí, přičemž vyvrací mnohé mýty a také nastiňuje alternativní příběhy některých z nich, jež by pravděpodobně zcela změnily dané situace a tím také podobu současné společnosti. 90 % ()

Reklama

VictorMartel 

všechny recenze uživatele

Režisérův závěrečný optimismus nesdílím. Vcelku ale jeho pohled nabízí velmi zralé zhodnocení, jehož audiovisuálními prameny podepřená argumentace obstojí před otevřeným publikem. Světovým antikomunismem velebená demokracie „made in USA“ má vedle těch Stonem zmíněných nebo aktuálních (migrační krize) i jiné vroubky: zatímco sovětům se mnohem silnější Car-bomba nevymkla, Yankeeové způsobili testem Castle Bravo v roce 1954 největší jadernou katastrofu od svržení bomb v Japonsku, od II. sv. v. do poloviny 70. let bylo až 16 tisíc občanů - včetně dětí, mentálně postižených a vězňů - podrobeno pokusům s fysiologickými důsledky radioaktivity (článek Count of Subjects in Radiation Experiments Is Raised to 16,000 publikovaný k 20. srpnu 1995 v The New York Times), dnes je komercionalisovaný vězeňský systém a spousta nevyřešených sociálních otázek, především ohledně rasové segregace indiánů a černochů (a kdo ví, jak bude probíhat konflikt s hispánským prvkem, který má v polovině tohoto století představovat největší skupinu obyvytel Spojených států; srv. Kateřina Březinová - El imaginario chicano, Praga, Karolinum 2014), desítky milionů občanů závisí na potravinových poukázkách… Domácí ostudu pak „řeší“ tím, že deklaratorními provokacemi tlačí Rusy do mohutného přezbrojování. Sniper Nicholas Irving poukazuje i na systematickou selekci psychicky narušených adeptů vojenské služby, kteří by u nás měli problém projít základním vzděláním, ale po několikaměsíčním cvičení jsou z nich v normální vyrovnané válce sice nepoužitelní, zato při okupacích užiteční sadističtí „hrdinové“ (vzácně odhalené mučení a znásilňování ve věznici v Abu Ghraib; k existenci tohoto typu náboru promluvil i Václav Cílek v pořadu Jak to vidí... 30. 4. 2015). A v roce 2002 nás knihou The War Against the Terror Masters, hlásící se ke staré myšlence nietzscheánského „kreativního ničení“, chtěl uhranout neokon Michael Ledeen (pozoruhodně prorocky k ní kdysi přispěl Schumpeter svojí představou o demisi kapitalismu a z Frankfurtské školy bývá připomínán především Marcuseho text Jednorozměrný člověk; tyto konotace uvádím proto, aby bylo zřetelnější, jaké antipody - nesocialistického antikapitalistu Nietzsche, jednoho z theoretických „opravářů“ kapitalismu Schumpetera, socialistického antikapitalistu Marcuse a kdovíkoho Ledeena - tato metafysicko-geopolitická strategie spojuje). Podle dostatečně komplexní výpočtové methodiky je sociální stát USA 2. největší na světě, britský pak 5., zatímco z hlediska efektivity řádově úspěšnější Švédsko zde zaujímá až 11. posici (zdrojem je analysa OECD, resp. fiskální odborník profesor Jaroslav Vostatek, jenž s touto statistickou presentací vystoupil na přednášce konané k 200. výročí narození Otto von Bismarck při Institutu Václava Klause; zveřejněno na Youtube; tento výpočet totiž zahrnuje i zfixlovanými methodikami nezahrnované různými kathegoriemi neblahého sociálního stavu garantované daňové úlevy, jimiž se vyznačují uvedené anglosaské koncepce; osobně si myslím, že nadto může také významný ukazatel představovat míra efektivity daných mandatorních opatření, protože uvolňuje-li stát nízké přímé sociální dávky, pak i kdyby nepomáhal nepřímo zmíněnou cestou, může mít in summa mnohem vyšší sociální náklady v závislosti na POČTU takto potřebných, jelikož je prostě z mnoha důvodů, především v důsledku extrémní ekonomické nerovnováhy, dysfunkční, což koresponduje s faktem prvenství anglosaských států na Indexu zdravotních a sociálních problémů, jehož záviděníhodnou úroveň představují naopak sever Evropy, Benelux a Japonsko [odpresentováno 4. 5. 2015 na ČT24 v pořadu Fokus Václava Moravce/Chudí versus bohatí]). Tolika rozporuplných podob nabyl již anglosaský kapitalismus, že nadšenecké důvěře v jeho vnitřní harmonický kurs se už snad nelze ani smát. Ať ho reflektujeme v klasické formě asketického kalvinismu, zrod z něhož mu krajně redukcionisticky a ovšemže osobně předpojatě přičítal Weber a jehož naivní metafysiku asi nejlépe jak přímo ve spojitosti s kalvinismem, tak s odkazy na Franklinovo selfmademanství vylíčila Ossowska ve své knize Měšťanská morálka (česky vydáno v překladu Svatavy Navrátilové Praha, Academia 2012), nebo s ohledem na jeho podporu klerofašistických diktatur, popř. skrze jeho současný stav, kdy je politika kapitálu internacionalizována a generuje spoustu nevyzpytatelných externalit environmentálních, sociálních či kulturních, takže zneklidňuje jak levicovou, tak pravicovou část ideologického spektra, - vždy se nám tento liberalistický sociálně inženýrský experiment vytrácí z rozumného dohledu odkud silou peněz rozhoduje o politice, kultuře, o všem, bez veškerého heilování. Zbrojí se jako dosud nikdy, zbrojí se všude a stále sofistikovaněji, přičemž každému musí být zřejmá prostá rovnice, jejímž základním východiskem je omezený prostor, že čím více je zbraní, tím jsou blíže (tedy ochutnáme vlastní výrobu). Pouze národ Yankeeů je pořád stejně triumfalisticky zahleděný a navzdory obezitě, školství a věrohodnosti jeho tolikrát demaskovaných representantů přesvědčený o své výjimečnosti a odpovědnosti za svět. () (méně) (více)

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Obecně se jedná o Stoneův monolog na daná témata, který je podložený dobovými záběry ze všech možných, známých i neznámých, zdrojů. 1. II. Světová válka + 2. Roosevelt, Truman a Wallace - pěkně ucelený průřez průběhem WWII. Zjevné levičácké tendence v podobě vyzvedávání sovětského utrpení a zásluh při ignoraci Spojenců. Dá se souhlasit. 90% 3. Bomba - vynikající díl, popisující zvěrstva konvenčního bombardování, šance US na invazi do Japonska, japonské podmínky kapitulace, pohnutky k použití jaderných zbraní a hlavně poukazuje na mýtus, který říká, že právě použití jaderných zbraní ukončilo WWII. 100% 4. Studená válka - Marshallův plán, Berlín, nástup komunismu v Evropě a ve světě. Opět je hojně skloňován Henry Wallace a jeho "komunisti" v USA vs. antisovětská propaganda. 85% 5. Eisenhower, bomba & Třetí svět - nové garnitury (Eik vs. Chruščov), závody ve zbrojení, Korea, Írán. 75% 6. J.F.K. k okraji propasti - díl se skoro vůbec nezabývá zavražděním JFK, tomu se Stone věnoval plně zde. Díl pojednává především o Kubánské krizi, Kennedyho odlišném (čti demokratickém, pro republikány levičáckém, pro fanatiky komunistickém) pohledu na svět a Studenou válku, jeho vztahu s Chruščovem. 100% 7. Johnson, Nixon & Vietnam - zvrat štěstěny - válka ve Vietnamu, okamžité otočení Johnsona po Kennedyho smrti, zvěrstva Američanů ve Vietnamu za Nixona, přehledově tajné operace CIA při převratech všude ve světě. Nazval bych to bojem o sféry vlivu. 100% 8. Regan, Gorbatschev a Třetí svět-vzestup pravice - hvězdné války, SALT, Afgánistán, sbližování. 85% 9. Bush & Clinton: Promarnění míru - Nový světový řád - pád SSSR, Perský záliv, rozšiřování NATO v Evropě 80% 10. Bush & Obama-Věk teroru - to už všichni známe + současná orientace USA na Pacifik vs. China 80% Celkové jde o dokument stojící si za svým názvem. Stone jde zdánlivě proti proudu a známým, někdy propagandisticky lživým proudům. Super cyklus. 90% ()

Djoker 

všechny recenze uživatele

Název dokumentu je lehce zavádějící. Stone nepřináší nic úplně nového. Jen vytahuje fakta, která po letech zapadla a zručně je dává do souvislostí. Místy kvůli tomu až příliš skáče v čase a vzhledem k soustu, které si ukousl, nepotěší ani určitá zkratkovitost. Levičácký a hlavně proruský pohled na věc možná chvílemi trhá uši, ale zaslouží respekt, protože z pozice slavného amerického režiséra jde o věc nevídanou. Snad všichni už dávno vědí, že USA se z 2. světové války nepoučily a naopak měly neustálou potřebu se srát do cizích zemí a ještě tam válčit. Vidět postupně chyby amerických prezidentů (od blba Trumana) a jejich spolupracovníků je skutečně výživné. Když se o jejich válečných výpadech a agresivní zahraniční politice začínají točit dokumenty, které mapují skoro celé století, možná je na čase si konečně přiznat, že někde bude problém a je třeba zvolit jinou cestu. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (13)

  • Všechny titulky v seriálu ve stylu psacího stroje byly napsané fontem Bohemian Typewriter českého typografa Lukáše Krákory. (Narcius)

Související novinky

Oliver Stone hvězdou 48. MFF Karlovy Vary

Oliver Stone hvězdou 48. MFF Karlovy Vary

24.04.2013

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary ocení Křišťálovým globem za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii amerického scenáristu, režiséra a producenta, trojnásobného držitele Oscara… (více)

Reklama

Reklama