Režie:
Rian JohnsonScénář:
Rian JohnsonKamera:
Steve YedlinHudba:
John WilliamsHrají:
Daisy Ridley, Adam Driver, Mark Hamill, Carrie Fisher, Oscar Isaac, John Boyega, Kelly Marie Tran, Domhnall Gleeson, Benicio Del Toro, Andy Serkis, Laura Dern (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Ve filmu Star Wars: Poslední z Jediů od studia Lucasfilm pokračuje sága rodu Skywalkerů. Postavy předchozího filmu Star Wars: Síla se probouzí spolu s legendárními hrdiny galaxie prožívají strhující dobrodružství, během kterých odhalí prastará tajemství Síly a šokující události z minulosti. (Falcon)
Videa (18)
Recenze (1 662)
Žadonil tu někdo po vpravdě zpátečnickém stylu plně nedigitálních nepřebarvičkovaných Star Wars? George Lucas to rozhodně nebyl, ale přesto je tady máme. Džej Džej před dvěma lety vlastně jen vykopl Hvězdné války do povědomí těch, co na ně po prequelech rezignovali a Rian Johnson bohabojné dílo dokonal. Já jsem odrostlý na epizodách 1-3, takže vždycky budu mít blíže ke konfliktu Jediů se Sithy, ale vlastně jsem plně smířený s nynějším směřováním nejmocnější frančízy všech dob. Už začátek vyloženě překypuje nerdgasmem a tím co dělá Star Wars jimi samými, tedy samozřejmě monumentální vesmírnou bitvou, která prostě musí snad v každém fanouškovi vyvolat pocit, že něco tak obřího tu ještě nebylo a vyplatí se tomu věnovat pozornost. Následuje představení starých známých nebo známých z prvního (sedmého) dílu, vše jede v přesně zajetých kolejích a nic nenasvědčuje výhybce v přesně řízeném myším korporátu studia Disney. Jenže pak to přijde, v průběhu poslední cca hodinovky dojde na několik tak neskutečně vypjatých, kulervoucích a zároveň nepředvídatelných (minimálně v důsledku režijního uchopení) situací, které mě svou bezprostředností vyloženě ohromily a zatajil se mi při nich dech. Jistě, humoru je o něco více než jsme možná zvyklí, ve Force Awakens asi také něco bylo, ale stojím si za tím, že si výsledný film s ničím nezadá s krásně sestříhanými a temnými trailery. První hodina taktéž klasicky jede v pozvolnějším tempu, mnoho postav se svými dílčími osudy je rozdroleno po celé galaxii a chvíli trvá na rozdíl od jiných filmů a seriálů, než se dostanou na potřebné místo k posunutí zápletky a tempo semtam povážlivě klesá až na úroveň snesitelnosti. Jenže Rian Johnson nikdy nezapomene, kde je jeho místo a co se po něm chce (dokonce na rozdíl od Trevorrowa, původního režiséra devítky, přečkal zásahy šéfky Kathleen Kennedy a chystá nám novou trilogii?) a všechno ustojí, aby nám v závěru naservíroval bezprecedentní oslí můstek na uzavření trilogie. Dle mého předchozí epizoda značně trpí dějově a v rámci trilogie bude působit konzistentněji. Abrams se nemohl pouštět do nějakých odvážných zákrutů tohoto světa a jsem pevně ubezpečen, že se u Epizody IX vyblbne stejně jako Johnson u Last Jedi. Čekají nás velké věci. PS : Jsem člověk, kterého baví fan service a rád ho přijímám ve velkých dávkách, i když mi to někdy také přijde až moc očividné. Nicméně pokud někdo zas bude říkat, že je toho tady moc, tak si dokážu představit ještě mnohem více i co se týče snesitelných mezí. PPS : Už konečně přicházím na kloub Daisy Ridley, ale o fous u mě stále vede Adam Driver. Naproti tomu John Boyega je tu snad jen kvůli jednomu snadno vystřihnutelnému souboji a Oscar Isaac mě taky nebaví úplně tak, jak je asi zamýšleno. ()
Inovativní Hvězdné války. Rian Johnson vtiskl Poslednímu z Jediů osobitou tvář, asi nejzásadnější v celé historii ságy. Pokud byl Abrams obviňován z nedostatku odvahy cokoli měnit tak zde jde o pravý opak. Ať už jde o humor občas připomínající Monty Pythona nebo krvavé šplíchance z rozšmelcovaných vojáků - je to jiné. Bohužel místy těžce nekonzistentní. Určité pasáže se trochu táhnou, jindy je děj zbytečně zkratkovitý (jako by film měl mít tři hodiny, ale producenti zasáhli, že je to přes čáru), naštěstí se vždy objeví pamětihodná scéna, která to ospravedlní. Odpovědí je tak akorát, i když konspirátoři budou malinko zklamaní. Skywalker je pojatý skvěle a Hamillovi řeči najednou dávají větší smysl. Příště ale doufám ve větší cílení na Rey a mladého Sola. Ty nejsi nový Vader, jsi jen děcko v masce! ()
Být tam tak polovina postav, třeba by se podařilo z té změti vydolovat i nějaký nosný příběh, který bolestivě chybí. Vlastně to o ničem není - každý tu má nějakou svojí vlastní záležitost, ale není tu nic "velkého" - osud povstání je skoro pro všechny až druhořadým cílem (a u těch, u kterých jde o prvořadý cíl, jako Finn, to nedává moc smysl), takže není divu, že to moc zásadně nepůsobí ani na mě jako diváka. Jinak se s tím ale Johnson popral o dost líp, než jsem si troufal odhadovat. Sice je hodně vidět, že (podobně jako u Blade Runnera) se hodně sází na to, že meta rovina příběhové sebereflexe nahradí příběh uvnitř filmu (což je úspěšné jen částečně), ale nakonec cokoliv bych z toho moře oprávněných výtek vytáhl, by svěřovalo hlavně k zopakování, že se s tím Johnson vypořádal směrem k překvapivě uspokojujícímu kompromisu. Bezprostředně po zhlédnutí mě ani nenapadlo, že by mohl mít film nějak kontroverzní postavení - v důsledku stvrzuje status quo a naplňuje všechny požadavky. Tím, jak ten film popudil iracionální část fanouškovské základny, si u mě přece jenom získal trochu sympatie. Člověk na hysterické reakci vůči tomuhle filmu pochopí jak popkultura funguje. Holt je to jediný Star Wars film točený pro dospělé lidi - z toho musely být problémy. ()
Pár spoileroidních poznámek ke skutečnostem přispívajícím k tomu, že Poslední z Jediů považuji za nejlepší epizodu Star Wars (o chlup lepší než Impérium, které tenhle film – stejně jako jiné díly ságy - v lecčem zrcadlí, případně směle reviduje): 1) Ve vyprávění se proplétají tři ústřední konflikty – mezigenerační, třídní a mezi světlou a temnou stranou síly (všechny dialogy mezi Kylem a Rey i dialog, který vede Rey sama se sebou). Horliví mladí hrdinové dělají unáhlená rozhodnutí, která pro ně zpravidla končí špatně. Kdyby naslouchali svým starším a zkušenějším mistrům, mohli by předejít některým komplikacím. Generační obměna je ovšem nevyhnutelná. Bude proto záležet, zda mladí rebelové učení svých předchůdců zcela odmítnou anebo se jím nechají inspirovat. Schopnost být inspirací pro mladší generaci je směrodatná pro dějovou linii se zotročenými dětmi na planetě Canto Bight. Aby se mohla buržoazie bavit, musí za ní někdo dřít. Poslední scéna přitom naznačuje, že se tohle vykořisťování může stát podnětem k třídní revoluci. 2) Luke své učednici vysvětluje, že síla nevychází pouze z Jediova nitra, ale je založena na rovnováze s okolním světem. Příkladem člověka, který dosáhl harmonie s přírodou je sám Luke, který si vystačí s dary, které mu ostrov nabízí (kritizovaná scéna s dojením má své opodstatnění, neslouží jen jako komická vsuvka). Později jsme ještě dvakrát svědky toho, jak hrdinům naslouchání přírodě zachrání životy – Finn a Rose uniknou z Canto Bight díky kopytníkům připomínajícím křížence koně a lamy, poslední povstalci najdou cestu ven z jeskyně díky arktickým (krystalickým) liškám. 3) Film opakovaně záměrně nenaplňuje naše očekávání, mýty nestaví, ale zpochybňuje a bourá, nehraje podle pravidel, kterých se držely předchozí epizody a díky tomu je jeho sledování velmi stimulující. Nenechá nás jen pasivně koukat a odškrtávat si „povinné položky“. Jedijský výcvik je ukončen předčasně, výprava na Canto Bight končí navenek fiaskem (jakkoli darování prstenu chlapci zřejmě bude mít významnou dohru v následující epizodě), hlavní záporák umírá mnohem dřív, než byste předpokládali, kladní hrdinové se vyjma úvodní akce nacházejí v defenzivě, skoro neustále před někým utíkají a snaží si zachránit životy, což je plně v souladu s mottem osmé epizody – nemá smysl bojovat s tím, co nenávidíme, ale zachraňovat to, co milujeme. 4) Celé to neskutečně dobře vypadá. Je poznat, že si tvůrci dali ohromně záležet na kompozicích, přemýšleli nad volbou objektivů, velikosti záběrů a barevnými kontrasty (to, co v závěru rozehrají s červenou a bílou, bere dech). Kamera zde zkrátka oproti jiným franšízovým žánrovkám neplní pouze servisní funkci, ale skoro každým záběrem si říká o nominaci na Oscara. 5) Je to opravdu vtipné i opravdu pochmurné (přičemž obě polohy se navzájem netlučou a přechody mezi nimi jsou velice přirozené) a zejména ve druhé polovině jedna boží scéna střídá druhou, takže jde o neskutečnou emocionální jízdu. 90% Zajímavé komentáře: kiddo, Marigold, Lavran, JFK, Indy, Eodeon () (méně) (více)
Ty mladý na to bohužel nemaj. A ten často překvapivě vedený příběh, kde se relativizuje Síla a schází ryzí zlo s věrozvěstem typu Dartha Vadera a Císaře, utáhnout úplně nezvládnou. I když máte řemeslně vypucovaný blockbuster realizovaný v maximálních produkčních podmínkách špičkovým filmařem, může výsledek haprovat - když na skladě nejsou hotové (a dost cool) postavy, rozmělňuje se i síla jejich dobrodružství. ()
Galerie (114)
Zajímavosti (55)
- Luke (Mark Hamill) žil v ústraní na Ahch-To 6 let. (LostRyba)
- Druhý Star Wars film, který byl zčásti natáčen na imaxové kamery. (MasterMagic)
- Mark Hamill (Luke Skywalker) se o osudu svojí postavy dozvěděl až na premiéře filmu, z čehož byl značně v šoku. Jediný z herců, kdo znal její osud, byla Daisy Ridley (Rey), která měla přísný zákaz od Disneyho se o tom kdekoliv zmiňovat. (UncleMorty)
Reklama