Režie:
Dušan KleinScénář:
Dušan KleinKamera:
Emil SirotekHudba:
Zdeněk MaratHrají:
Pavel Kříž, David Matásek, Miroslava Šafránková, František Filipovský, Josef Somr, Jiří Císler, Oldřich Navrátil, Lenka Kořínková, František Ringo Čech (více)Obsahy(1)
Nerozluční kamarádi Štěpán a Kendy jsou studenty maturitního ročníku gymnázia v jednom okresním městě. Když jsou po průšvihu s poněkud skandální písničkou "na koberečku" v ředitelně, vnukne jim ředitelka školy nápad nastudovat divadelní představení. Rozhodnou se pro Tylovu Lesní pannu v poněkud netradičním provedení - s hudbou, zpěvy a řadou neobvyklých rekvizit. Zatímco Kendy v divadle vidí nejen příležitost pořádně si užít, pro Štěpána je to šance sblížit se s půvabnou Marcelou Borůvkovou, přezdívanou Borůvka, o niž se uchází i uhlazený úředník Nádeníček. To, co bylo původně jen studentskou recesí, se začne oběma autorům brzy vymykat z rukou, a to nejen vinou svérázného hereckého obsazení, ale také díky informacím v tisku, o které se postará otec jedné ze spolužaček. Podnik nabírá na velikosti, dokonce se ozve i televize, která projeví zájem natočit o představení pořad. V tu chvíli se Štěpánovi a Kendymu zdá katastrofa neodvratnou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (309)
Je to laskavé a lehké, vyfoukané a osvěžující, elegantní a odlehčené. To laskavé pohlazení provází diváka od začátku až po úplný konec. A výtvarná stránka Stanislava Holého je vhodným doplňkem s občasnou hlavní rolí. Dospívání přináší tolik nových zážitků! Dospívat lze duchaplně a vzdorovitě, s chutí a touhou. K dospívání patří první ochutnávky lásky a rebelantské sebevyjádření. Hlavní postavou je student maturitního ročníku gymnázia Štěpán Šafránek (sympatický Pavel Kříž). Má básnické nadání, přesně daný cíl svého vyznávání citu lásky a společensky vynucovanou povinnost s osobním zapojením do kulturního života obce. Druhým v pořadí je Štěpánův spolužák a věrný kamarád Marek alias Kendy (příjemný David Matásek). Oba mají podobné vidění světa, oba mají podobné směřování a touhy, jednou je více poetičtější a podruhé zase více praktičtější. Hlavní ženskou postavou je cíl Štěpánových milostných tuh a básnických vyznání Marcela Borůvková alias Borůvka (pohledná Miroslava Šafránková), mladá sekretářka a bývalá Štěpánova spolužákyně ze základní školy. Život je pohodlnější s finančním zabezpečením, ale i tak lze prožít ty velkolepé okamžiky lásky a okouzlení. Z dalších rolí: Štěpánova starostlivá maminka a švadlena na volné noze (láskyplná Míla Myslíková), gymnaziální profesor chemie Libor Ječmen (dobrý Josef Somr), cílevědomý ctitel Marcely a suchopárný propagační referent Emil Nádeníček (solidní Oldřich Navrátil), Kendyho múza a bezstarostná servírka Vránová (Lenka Kořínková), svérázný důchodce s neumdlévající chutí do života Valerián Adolf (dobrý František Filipovský), ochotný režisér studentského divadelního kusu a řezník Čermáček (Jiří Císler), Kendyho otec a ředitel socialistického závodu Karel Marek (Adolf Filip), ochotný a náročný choreograf Hugo Snowden (sympatický Luděk Kopřiva), nadšený saunař a amatérský houslista Bouchal (František Ringo Čech), trpělivá třídní profesorka Šindlerová (Zdena Hadrbolcová), pracovitý televizní režisér v rozpacích Pergl (Jiří Kodet), či vnadami obdařená spolužákyně hlavních postav Jana Hrdličková (Barbora Štěpánová). Není to o ochotnickém představení, je to o dospívání, o láskách, o touhách, o ambicích i o zakořeněné rebelii a snaze dospívajícího provokovat. A zůstává nadhled, lehký vtip a laskavost, se kterou se pohlíží na svět a všechny jeho rozmanité krásy. ()
"Žák, který myslí je pro studium efektivně ztracen." Dlouho jsem se při komedii nenasmál a dlouho mě nic, tak dobře nepobavilo. Perfektní dialogy, vtip, co člověka rozesměje, a herci, kteří si celé natáčení vyloženě užívali (Somr, Císler, Kříž, Filipovský, Kostelka). Hodně jsem se ztotožňoval s Křížem. S ženskýma je to těžké, o tom snad každý chlap ví svoje. A práce na divadle není vůbec jednoduchá (hlavně, když má člověk sepsaný scénář divadla a režíruje to někdo jiný, než on sám. Z vlastní zkušenosti.) "Sex na jedničku ovládá Pán Bůh, na dvojku já, na trojku... hergot to musíš pořád číst?" ()
Houby s voctem.¬ Poznámka: Toto opoznámkování a i mé (zprůměrované) hodnocení je za všechny díly "Básníků" v režii D. Kleina a podle předlohy/scénáře L. Pecháčka. Vysvětlení, proč hodnotím více snímků jako celek, lze nalézti na mém profilu v úvodní části "O hodnocení".¬ Slušně udělaná romantická řada se sestupující kvalitou, točící se kolem studentů medicíny. Mně osobně to připomnělo americký veleúspěšný seriál "Přátelé", k němuž mám obdobné výhrady dající se stručně shrnouti do stejné věty: Je to nasáklé umělostí, chtěností, nevěrohodností; že to je ze života, se tak pouze tváří. Ještě jinak, co lze odpustiti (poněvadž tam to není důležito) v "Dívce na koštěti" Vorlíčka, Frankové a Macourka, to není odpustitelno zde — byť jde o komedii —, v romantickém příběhu "ze skutečnosti".¬ Tento první díl patří mezi ty lepší z řady "Básníků" a naděluji mu 3 *. ()
To je zajímavý. Ať řekneš sebevětší pitomost, když to podáš náležitě vědecky, vždycky se najde nějákej blbec, co ti zatleská. Svatá pravda. A proto mohu říct, že jsem taky takový básník...Akorát bez básniček, chemických znalosti, zato také se zájmem o amatérské divadlo...Akorát bych nesáhl po Tylovi. Jinak jsem rád, že jsem před časem smazal hodnocení ohodnoceným dílům série a rozhodl se na ni podívat radši komplet celou znovu. Sice jsem utržky (hlavně z prvních dílů) už několikrát viděl asi jako každý v této republice (nejvíce znám a mám v paměti asi třetí díl s hláskující paní Hlaváčovou), ale celé jsem to neznal dostatečně. Tady v tomto prvním díle mám pocit ještě menší rozehřívačky a toho, že to nejlepší snad ještě přijde. I tak´si nakonec nebudu ponechávat moc velkou rezervu v hodnocení a klidně hned sáhnu po 4.hvězdě. Už jenom kvůli Borůvce.:o A taky úvodní písničce. Jde snad lépe a veseleji popsat první lásky? Tohle je prostě ideální znělka na jaro.:o Navíc v jedničce mám ještě z Básníky asi téměř stejný věk a opravdu nás spojuje i to divadelní prostředí. A jít vymýšlet nápady do sauny a bazénu mi příjde taky jako zajímavý nápad.:o Jen kdyby mě tam někdo zavřel (notabene František Ringo Čech), tak bych byl asi zdrcen. V podstatě celý film byl takový veselý, bezstarostný a najednou mě přímo na konci zarazila závěrečná hláška ve vnitřním monologu, která ve mě doznívá ještě teď po zhlédnutí a možná ještě dlouho bude...Že by nám ji chtěl Štěpánek říct, že nejlepší na vztahu je právě první přijetí, začátky, zato pak odchází romantické představy? Básnící mají obtížné začátky a konce. Zato mezidobí je radostné a plodné. Jsem na konci.....Tak svět přichází svět o básníky. ()
První a rozhodně nejkvalitnější "díl" serie, která nikdy neměla mít tolik pokračování, kolik má - svět měl prostě jednou pro vždy přijít o básníky a už never more. To, co bylo ze začátku alespoň místy vtipné, bylo stokrát vykradeno a opakováno a to, co vtipné nebylo bohužel taky. 2 za Ulicí nezpustošeného Pavla Kříže. ()
Galerie (13)
Zajímavosti (22)
- Komunistické noviny Rudé právo pozvali do kín divákov titulkom recenzie "Jenom legrácky nemohou stačit". Toto slovné spojenie režisér použil v pokračovaní Ako básnici prichádzajú o ilúzie (1984), kde Štěpán (Pavel Kříž) hodnotí Kendyho (David Matásek) snímku natočenú ako študentskú prácu na FAMU. (Zdroj: instinkt.tyden.cz) (Raccoon.city)
- V roli hlavního kameramana ČST, povětšinou sedícího za režisérem Perglem (Jiří Kodet), si zahrál skutečný kameraman filmu Emil Sirotek. (Ganglion)
- Pri schvaľovacej projekcii riaditeľ českého filmu, slovenský básnik Milan Lajčiak, po oneskorenom príchode hneď tvrdo zaspal. Následne film zhodnotil slovami, že je mu z toho zle a niečo, čo hanobí spoločnosť, nemôžu pustiť do kín. Nakoniec rozhodnutie zmenili, keď režisér súhlasil, že vystrihne dve básničky, ktoré v zastúpení Štefana Šafránka (Pavel Kříž) zložil MUDr. Pecháček. (Zdroj: instinkt.tyden.cz) (Raccoon.city)
Reklama