Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Historické doku-drama Poslední útěk Jeronýma Pražského je natočeno poměrně komorním způsobem, a i když se tvůrci soustředili především na poslední fázi Jeronýmova života, snažili se, aby film nebyl informačně chudý. Pro režiséra Lubomíra Hlavsu je docela typické, že jeho filmy nejsou historickou rekonstrukcí, ale spíš používá určitou míru fabulace a nadsázky. I u tohoto filmu jej více než historická fakta zajímá poselství, které sice Jeroným Pražský hlásá společně se svým přítelem Janem Husem, ale přece jen jinak, protože je od Husa povahově velmi odlišný. Zatímco Mistr Jan Hus je pro většinu lidí jakousi nedostižnou ikonou, Jeroným jako by spíš patřil do současnosti. Je více mužem „z masa a kostí“. Například přiznává, že celý život zápasí se strachem, že má sklony k prudké vznětlivosti a dokonce i k násilí... Film přibližuje divákům život jednoho neobyčejného filozofa a mučedníka, o kterém se toho dnes nikde moc nedočtou. Přesto se jedná o osobnost, která spolu s Janem Husem zahýbala celou Evropou. Jeroným se mohl i v temném středověku mít dobře a žít si v blahobytu, ale veden hlubokou křesťanskou vírou nakonec zvolil variantu, která byla pro něj sice fatální, avšak zároveň i vítězná. Ve filmovém příběhu o vítězství nad strachem snad vyzní Jeronýmovo odhodlání tím silněji, že se nakonec vzdává i lásky k ženě, aby své existenci dal ten nejvyšší možný smysl. Je také patrné, že záměrem režiséra bylo, aby měl příběh přesah do dneška. Proto například, když zaznívá z úst mocných věta „vždyť jsou to jen pouhá slova“, připomíná to i tu dnešní devalvaci obsahu a významu slov. V kontrastu s Jeronýmovým přesvědčením a odhodláním jít za Pravdu i na smrt, vyznívá chování jeho oponentů téměř bizarně a jen to dotvrzuje skutečnost, že se doba v tomto směru vůbec nezměnila. V případě Jeronýma Pražského nechtěli tvůrci jen oprášit nějakou zapomenutou osobnost českých dějin, ale také připomenout, že v historii Čech a Moravy se už po staletí v principu opakují různé klíčové události a je na každém člověku zvlášť, jak se k nim v daném okamžiku postaví. (Česká televize)

(více)

Diskuze

honajz

honajz (hodnocení, recenze)

Jak to, že je to v ČSFD nabídce na Českého lva, když je to čistě TV věc, v kinech masově neuvedená?

Uživatel VaHo smazal svůj příspěvek.

StarAmateur

StarAmateur (hodnocení, recenze)

Je super, že vůbec někdo točí takové téma. :-) Bylo mi ctí zúčastnit se natáčení, lidi tam jsou přátelští, režisér je pohodář s pevnými nervy. Ondra Vetchý příběh nesl a další známí herci zdobili. Někteří pobavili, bylo vidět, že si film užívají (Pavel Nečas) Perfektní kamera, zvládnuté lokace, exteriéry i interiéry.

Co bylo slabší? Chyběly mi scény z Jeronýmova života, kde způsobil nějakou ostudu :-) a rozruch, jen se o tom mluvilo. A představitel vysokého preláta Pavel Rímský snad se příliš opakoval ve svých sděleních, ale jinak byl perfektní. Krásná Jitka Čvančarová - chlapi jistě na ni mohli oči nechat :-). Ale jako svobodná mladá dívka žijící u otce - to mi moc nepasovalo, to by měla mít tak o 10 let méně, jelikož dívky se vdávaly strašně brzy. Pasovala by tam více jako čerstvá vdova s nějakými dětmi, která otci vypomáhá. No, to je jen detail. Romantiky bych ovšem ubrala. 

Celkově se mi film líbil, takové téma na filmařské scéně chybí. Historie je poučná a hlavně v druhé polovině bylo mrazivě cítit jak moc mocných drtí a ničí pod záminkou dobra. A bezmoc obyčejných lidí byla hmatatelná.

A natočit historický film je dneska těžké. A natočit ho za málo peněz - to už je fakt kumšt a dřina.

Reklama

Reklama