Reklama

Reklama

Limonádový Joe aneb Koňská opera

  • angličtina Lemonade Joe (více)
Trailer

Obsahy(1)

Píše se rok 1885 a v Arizoně je pořádné dusno. Obyvatelé Stetson City se napájí whisky a morální hodnoty citelně upadají. V Trigger Whisky Saloonu řádí skutečně vykutálená skupinka gangsterů. Majitelem vyhlášeného lokálu je Doug Badman (Rudolf Deyl ml.), k chlípnému pobavení zpívá Tornádo Lou (Květa Fialová) a své hříšné a podlé plány osnuje gangster od přírody Horác alias Hogo Fogo (Miloš Kopecký). Posledními spravedlivými v tomto otřesném a korupcí prolezlém městě je lékárník Ezra Goodman (Bohuš Záhorský) se svou dcerou Winnifred (Olga Schoberová). Jednoho dne přijede na bílém koni obchodní zástupce firmy Kolaloka, jistý Joe (Karel Fiala), který se alkoholikům rozhodne nabídnout napravení v podobě nealkoholické limonády. Je snad jasné, že alkoholici své mety neopustí tak snadno. (AČFK)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (700)

Pítrs85 

všechny recenze uživatele

Za mě nejlepší český film všech dob, který těžce předběhl svojí dobu. Líbí se mi ten pomyslný zvednutý prostředníček všem bolševikům do ksichtu, stejně jako fakt, že se ten film vůbec nebere vážně. Legendární věc, která nejen, že by dnes u cenzora a hlídače všeho neprošla, ale hlavně není kvalita, aby se vůbec mohla natočit. Tak buďme rádi, že před těma šedesáti rokama tohle všechno šlo. ()

golfista 

všechny recenze uživatele

Pan režisér Lipský byl opravdu génius komedie. Podařilo se mu natočit naprosto bezchybnou parodii, kterou nám závidí celý svět - snad kromě NDR :-). Notoricky známá fakta o tomhle filmu mi zásluhou jeho vydání na DVD byla výrazně doplněna. Historka o povinném nošení hřebíků do práce (na stavbu dekorací) všech zúčastněných na filmu jen dokresluje v jakých podmínkách film vznikal. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Takže tentokrát iba za štyri. Je to vtipné, kultové, legendárne a satirické, ale na čistých päť hviezd tu chýba jeden stratený náboj v zásobníku. Asi mi najviac vadil "zombie" prekombinovaný koniec, kde sa už ani na klasickú hrdinskú westernovú smrť nemôžete spolahnúť. Kopecký je prototypom záporáka crazy komédií. To je ale termín, vlaste vlastný iba hercovi jeho formátu. Aby nedošlo k nedorozumeniu, štyri hviezdy sú vysoké hodnotenie. Nechcem sa dostať do nejakej prestrelky, ktorú by som neprežil. Nemám doma totiž kolalokovú limonádu. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Když vám někdo někdy řekne, že český/československý film nebyl nikdy reálně na světové úrovni tak mu rovnou můžete říct, že se plete. A to teď neodkazuji na současné velkorozpočtové historické české filmy, které se svými production values jsou schopny vyrovnat minimálně klasické velké evropské produkci, ale paradoxně filmy starší kdy se na československé scéně objevili dvě dvojice, jejichž náměty byli velmi ambiciózní a obsahovali elementy, které připomínali světovou produkci- Jednu takovou dvojici tvořili Václav Vorlíček a Miloš Macourek, z jejichž spolupráce vznikli snímky jako Kdo chce zabít Jessii?, Konec agenta 4C prostřednictvím psa pana Foustky, Dívka na koštěti, ,, Pane vy jste vdova!´´, Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách nebo také seriál Arabela. Macourek poté též spolupracoval ještě s jedním významným režisérem jménem Ondřej Lipský se kterým společně stáli za filmy jako Happy end, Zabil jsem Einsteina, pánové..., ,, Čtyři vraždy stačí, drahoušku!´´ nebo Šest medvědů s Cibulkou. A právě Oldřich Lipský tvořil jednu polovinu druhé a přece jen významnější dvojice, kterou tvořil společně se scenáristou a spisovatelem Brdečkou. Oldřich Lipský a Jiří Brdečka společně stojí za trojicí filmů, které vznikli v rozmezí let 1964-1981 (o rok později Brdečka zemřel, což znamenalo konec nadějí pro další spolupráci této významné dvojice) a vypadali nejen světově, ale dokonce se dostali i na zahraniční festivaly, kde též získali několik významných cen. Konkrétně jde o tyto snímky- Tajemství hradu v Karpatech, Adéla ještě nevečeřela a právě Limonádový Joe aneb Koňská opera, jehož největším úspěchem ve finále není výhra Stříbrné mušle na Mezinárodním filmovém festivalu v San Sebastiánu, ale fakt, že se na její projekci údajně neskutečně řezal samotný Henry Fonda. Spoluscenárista Jiří Brdečka je už strůjcem knižní předlohy a díky faktu, že si s Oldřichem Lipským vznikla legendární česká parodie u které si snad každý musí najít alespoň jednou vyloženě oblíbenou pasáž, která ho vždy rozesměje od ucha k uchu. Právě Limonádový Joe je start Lipského a Brdečkovy parodické trilogie, zároveň má ale Limonádový Joe opravdu náramnou výpravu a dokáže tak fungovat i jako dobrodružný film jen s mnoha humornými pasážemi a odlehčeným nádechem, který byste těžko svým nádechem přirovnávali ke klasikám takových westernových velikánů jako Sergio Leone nebo Sergio Cobrucci, i přes fakt, že film vznikl v ČSSR se ale jedná o jeden z těch mála českých filmů, který se povedlo usadit i v zahraničí a především jde o jeden z mála českých filmů, jehož humor nebyl omezen pouze na české publikum a reálně i díky často situačním momentům, gagům a vizuálním nápadům jde naprosto pochopitelně právě o ten film, který měl legendárního Henry Fondu dohnat k slzám smíchu. Koňská opera si naprosto bravurně utahuje z westernového žánru a zároveň mu svým zvláštním způsobem dává poctu a drží se víceméně zajetých pravidel, které jsou odlišené právě až těmi humornými a a úsměvnými momenty. Zároveň se velmi skutečně podařilo vystihnout dobové zasazení a celá westernová atmosféra v tomhle filmu sála ze všech koutů neskutečně. Už v roce 1964 Limonádový Joe představil několik zdařilých filmových triků a především je brán jako film, který položil základy kaskadérům v Čechách a i díky tomu mohlo dojít k akčním pasážím o kterých opět platí, že jsou účelově úsměvné, ale přesto by s trochu jiným pojetím mohli fungovat i v klasickém westernu. Koňská opera má též nezvyklé vizuální zpracování, které na rozdíl od většiny co tady padlo nemusí sednout skutečně každému. I v tomhle vizuálním pojetí mají ale eskapády Limonádového Joea své specifické a jedinečné kouzlo. Padá tu několik dnes již legendárních hlášek a i díky svému velkolepému zpracování se film za ta léta jednoduše neokoukal a i díky tomu patří mezi legendární české filmové klasiky, přičemž mu tento status už nic jen tak nesebere. Limonádový Joe je na to po 56 letech pořád příliš až tak moc svůj než aby byl totiž zaměnitelný. Oldřich Lipský měl po tomhle filmu definitivně nakročeno k tomu stát se jedním z nejlegendárnějších českých (nejen) komediálních režisérů (krom ,, české světové trilogie´´ stojí třeba za ,, Marečku, podejte mi pero!, Jáchyme, hoď ho do stroje! nebo Třemi veterány) a i díky jeho citu k humoru u Koňské opery humorná stránka tolik funguje. Je tu i parádní casting- Po původních volbách jakými byli třeba Karel Gott (hádejte, čí je nakonec alespoň hlas hlavního hrdiny? nebo Jiří Kodet se nakonec role ujal čerstvě Karel Fiala, který se předtím a ani poté už tak velké filmové role nedočkal, přes to ale bude jeho odkaz právě v legendárním pistolníkovi, který by se s nadsázkou mohl rovnat takovému Blonďákovi z Dolarové trilogie nebo Harmonikovi z Tenkrát na Západě. Miloš Kopecký si tu jako padouch Hogo Fogo položil základy pro své legendární ztvárňování záporáků a i jeho výkon se v zahraničí dočkal právem velké obliby. Je tu naprosto parádní Květa Fialová, velmi fajn Olga Schoberová a také plejáda dalších parádních či sympatických herců v menších a přesto zapamatovatelných úlohách, ať už mluvíme o Vladimíru Menšíkovi, Waldemaru Matuškovi, Stelle Zázvorkové nebo Zdeňku Srstkovi. Ten film je jednoduše sranda, která perfektně balancuje na tom jak vzdávat poctu a zároveň si z toho razantně utahovat a především i v závěru naprosto parádně nejen, že prodá zásadní zvrat přitažený tak za vlasy, že k téhle bláznivé parodii sedí (byl to tvůrčí záměr), ale zároveň představí dost možná nejlepší filmový Product placement všech dob. A i za tohle jasné plusové body. Kouzlu Limonádového Joea aneb Koňské opery jsem nikdy zcela nepropadl a nečekám, že by se to ještě někdy mělo změnit. Přesto ale ten film cením z mnoha důvodů a především se poprvé v rámci filmového světa o nás výrazněji dozvěděli v USA (ještě předtím než si o 2 roky později došel pro Oscara za nejlepší zahraniční film Obchod na korze). Je to naprosto zábavná a chytrá parodie, která je též filmařsky velmi vypiplaná, minimálně v rámci české filmové scény přelomová a člověk jí tak odpustí, že se některé gagy možná po humorné stránce míjí účinkem a když se ukáže, že méně je někdy opravdu více, přesto všechno je ale Limonádový Joe jednoduše jeden z těch filmů, který přece jen stojí za to před jadernou válkou strčit do trezoru. Až se totiž za 20 bude chodit do kina na Kameňák 12 nebo Bony a klid VII: Síla se probouzí, tak nové generace budou dost možná ještě obtížněji věřit tomu, že čeští filmaři vytvářeli něco co se mohlo světovému filmu vyrovnat. V tom případě jim tedy nevlepte pár facek a radši jim pusťte celou volnou trilogii, kterou naprosto stylově odstartoval právě Limonádový Joe aneb Koňská opera, který i nadále bude šampiónem srdcí českých filmových diváků....... () (méně) (více)

woody 

všechny recenze uživatele

Tuplovaný oposum Brdečka a páchnoucí skunk Lipský stvořili spolu s pekelným zmetkem Fialou, perfidní rachomejtlí Fialovou a se salátem,který prohrál Kopeckým parodii parodií kterou jim může závidět i prašivý kojot John Wayn i kdyby s ním cloumal supercloumák a v báru by houstl dým a on nad likérem snil tohle je komedií šampióóón.To je tutovka! ()

Galerie (57)

Zajímavosti (80)

  • Karel Gott, který propůjčil v písních hlas Karlu Fialovi, se k filmu dostal tak, že filmoví tvůrci sháněli zpěváka, který zpívá tak, že to zní jako angličtina, ale není to angličtina. Někdo si vzpomněl na Gotta, který v té době zpíval v kavárně Alfa, a protože tehdy anglicky neuměl, zpíval jazykem, který angličtinu vzdáleně připomínal. A tak vznikla píseň „Sou fár tu jú aj mej“, ke které napsal text scenárista Brdečka – jinak jeden z mála československých tvůrců dobře ovládajících cizí jazyky. Text napsal ve fiktivním anglicko-mexickém dialektu. (sator)
  • Role byla slíbena také Karlu Gottovi, ten byl však zaneprázdněn angažmá v Německu, a tak ve filmu zní pouze jeho hlas při písních. (Lottr)
  • V izbe Tornádo Lou (Květa Fialová) bol zavesený nad mosadznou posteľou zarámovaný nápis "Tvrdá práca prináša úspech", čo bolo pionierske heslo z čias dobývania Západu. Pri premietaní na Sansebastianskom festivale, keď sa objavil tento záber, zaznel z americkej lóže obrovský výbuch smiechu. Známy režisér Nicholas Ray sa ohromne bavil. Pôvodne mal nad posteľou visieť svätý obrázok. (Raccoon.city)

Související novinky

Kino na hranici: hvězdy na těšínském nebi

Kino na hranici: hvězdy na těšínském nebi

22.07.2021

Letos se v obou Těšínech budou slavit prázdniny s filmem. Na přelomu července a srpna se po pandemické přestávce diváci setkají naživo v rámci filmové přehlídky „Kino na hranici”. Co je čeká? „Loňský… (více)

Retro biják 60. – 90. let

Retro biják 60. – 90. let

16.06.2018

Fanoušci retro filmů, zbystřete! Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Limonádový Joe, Marečku, podejte mi pero!, Starci na chmelu, Adéla ještě nevečeřela, Noc na Karlštejně, Čtyři vraždy stačí,… (více)

Kánon filmu 2011

Kánon filmu 2011

13.02.2012

V sobotu 21. ledna byl ukončen výběr filmů Kánonu filmu za rok 2011 a přinesl opět zajímavé výsledky. Původní prosincový termín konání výběru byl z důvodů nečekaných a smutných předvánočních událostí… (více)

Reklama

Reklama