Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Sedmnáctiletý Tomáš má rád koně a trpělivě se o ně stará. Ve volných chvílích sní o drsné romantice skutečných kovbojů. Netuší, že právě on pomůže odhalit pachatele skutečné loupeže. (oficiální text distributora)

Videa (5)

Rozhovor 4 - Rudolf Jelínek

Recenze (81)

Matty 

všechny recenze uživatele

Bez rodokopasové linie by mohlo jít o další Krškovu adaptaci Šrámka: lyrické záběry přírody, mladá láska, vždy vzorně upravení herci. Westernová poetika do filmu proniká jen náznakově ve formě zpívání countryových písniček, točení lasem nebo jednotvárně nasnímaného cválání na koni s typicky ruským jménem Ivan. Jalová kriminální zápletka se rozbíhá až po nějakých čtyřiceti minutách her na kovboje, které jsou podány jako nezodpovědná, ba přímo nebezpečná kratochvíle, od níž by každý slušný socialistický občan měl v dospělosti přejít k rozumnějšímu trávení volného času. Hlavním postavou oproti pravým westernům není výrazně individualizovaný hrdina, který by jednal dle vlastních rozhodnutí, ale naivní plantážník, řídící se příkazy uvědomělých jezeďáků. Sám přitom není pro vyřešení spáchaného zločinu přínosný jinak než jako svědek. Namísto nespoutané akce v otevřené krajině mají nejdramatičtější scény filmu podobu relativně klidného popojíždění po vhodných cestách, přičemž veškeré potenciálně nebezpečné dění koordinují příslušníci SNB. Kromě cinemaskopického formátu tak západní kulturu reprezentují akorát zloduši, kteří mají cizí jména, ovládají cizí jazyky a pro peníze jsou schopni vraždit. Tuzemská snaha vyhovět poptávce po exotických dějových filmech západního střihu tak zplodila skoro dokonalou negaci koňských oper a jimi reprezentovaných hodnot. Nic to nemění na skutečnosti, že jakéhokoli dobrodružství lační doboví diváci byli kromobyčejně spokojeni a do kina jich do konce roku 1959 přišlo přes dva miliony. 50% Zajímavé komentáře: Marthos, vypravěč ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Ro(dokapso)mantický, mírně uvolněně socialisticko-realistický dobrodružný film pro mládež. Na svou dobu myslím dosti dobrý - i přes lehkou naivnost - film s téměř detektivní zápletkou. Záporáci jsou jasní a na konci po zásluze potrestaní. Tři hvězdičky i za tu krásu koňskou a přírodní, před půlstoletím ještě socialismem a následnými izmy v dosti přirozeném stavu uchované... ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Průhledný děj prvoplánové agitky viděné mladýma očima, které přes opar indiánek ještě nestačily dohlédnout do velmi šedivé dobové současnosti. Ale současně skutečná romantika, povznášející dřinu v hřebčinci - tehdy jedno z nejhůře placených povolání - na poslání. A s tou romantikou přichází i skutečné posluchačské okouzlení. Je ho sice jako šafránu, ale zapřít se nedá. Stejně jako Polákova režie. Film-odraziště, film-příslib. Na konec padesátých let je toho poměrně dost. A to není málo. Určitě. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Nějak jsem nikdy nerozuměl nadšení z tohoto filmu. Mladík, který si hraje na kovboje a zaplete se do skutečného zločinu, je sice zajímavý nápad, ale podání je nudné a nijaké. Vždy jsem měl pocit, že ten film trvá dvě a půl hodiny, jak se vlekl. Kamera slušná, ale to je tak to jediné. ---- z DVD recenze: Smrt v sedle Režisér Jindřich polák je známý spíše díky svým sci-fi komediím nebo seriálům Návštěvníci a Pan Tau. Přesto se zpočátku proslavil právě tímto filmem, ve kterém viděli tehdejší komunističtí mocní odsouzení západních rodokapsových románků. Ty ostatně hlavní hrdina filmu z roku 1959, sedmnáctiletý Tomáš (v podání Rudolfa Jelínka), čte ze všeho nejraději. A protože se v hřebčíně stará o koně, má těmito westerny popletenou hlavu. kamarádi se rozhodnou mu dát trochu za vyučenou, ale podivnou shodou okolností dojde ke skutečnému zločinu. A Tomáš se pokusí uvést vyčtené postupy westernů v praxi. Překvapivě málo úspěšně, alespoň zpočátku. V dalších rolích se objeví např. Eduard Dubský, Radovan Lukavský, Jiří Sovák, Jana Kasanová, Josef Beyvl, Martin Růžek, Miloš Nesvadba, Jan Přeučil, Jan Skopeček a další. Film vydává ve své pečlivé úpravě Filmexport, ale přece jenom tentokrát si s obrazem příliš nepohrál. Není ani čistý, ani jak se patří barevný, jak má být, a navíc původní formát obrazu byl 2,35:1, zatímco na disku je zhruba 2,17:1, navíc v letterboxovém 1,33 (4:3) podání, tedy neanamorfně. Zvuk je v původním Dolby Digital 2.0, titulky české pro neslyšící a anglické. Bonusy pak zahrnují dobové články v časopisech v DVD-ROM sekci (automaticky se spustí v prohlížeči po vložení disku do počítačové mechaniky), i v bonusech DVD. Najdeme zde podrobné biografie a filmografie, fotogalerii i s fotkami z natáčení. Ve Slovu historika v sedmnácti minutách dr. Pavel Taussig připomene českou filmovou produkci toho roku, aby se pak zaměřil na vznik tohoto snímku a věci v pozadí natáčení. Rozhovory nabízejí možnost poslechnout si zhruba šestiminutová vzpomínání Rudolfa Jelínka, Jany Kasanové, Miloše Nesvadby, Jana Přeučila a Jana Skopečka na natáčení. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Režisér Jindřich Polák se proslavil zejména filmovou a televizní tvorbou pro děti a mládež, avšak zejména v 60. letech dokázal svou jedinečnost v několika snímcích úplně odlišných žánrů. Uprostřed budovatelského období 50.let dokázal vnést na filmové plátno i zcela neangažovanou dobrodružní kriminálku ve stylu westernu... a že jde dodnes o jedinečnou podívanou (byť chvíli lehce naivní), které osobité kouzlo vedle zajímavého širokouhlého formátu a barevného obrazu dodává i konfrotace s populárními příběhy z Rodokapsů. K tomu parta nadšenců kolem koní a rajtování, dostatečná dávka humoru a v druhé polovině i nečekaná krimi zápletka, která vyvrcholí v špionážní akci. Navíc exlcelují tady takoví herci jako Radovan Lukavský nebo Edaurd Dubský, potěšila i neznámá krásná Jana Kasanová a v hlavní roli mladý Rudolf Jelínek /Muž v osidlech, Rukojmí v Bella Vista/, který měl snad již zde předurčeno stát se vhodným představitelem podobně dobrodružně akčních rolích v československé kinematografii. Pro tenhle film mám slabost ještě z jednoho důvodu - zčásti se natáčel v exteriérech velice blízko mého bydliště na východním Slovensku (Slovenský raj, Dedinky - Mlynky, Muráň). 95%           "Píseň v sedle" zpívá Karel Duda - text písně Zdeněk Borovec. Hraje Orchestr Gustava Broma.                                      (deníček - Z československého filmu 50.let: Pestrá paleta žánrů) ()

Galerie (25)

Zajímavosti (15)

  • Domovským prostredím hrdinov filmu sa stala Výskumná stanica pre chov koní vo Slatiňanoch, preto sa celoštátne slávnostná premiéra konala v Pardubiciach. (Raccoon.city)
  • Jiří Sovák (Mikota) vzpomínal, že "pro jezdecké scény mi připravili dvojníka, nějakého zubaře, amatérského jezdce. (..) Ten kousek před kameru vždycky nějak popojedu, říkal jsem si. To, co umím, mi stačí. Ovšem od vojny už uplynulo mnoho let a já po celou tu dobu, žel, na koni neseděl." Před samotným natáčením ovšem narazila kosa na kámen: "Trenér mi povídá: 'Pane Sováku, pojďte si zkusit toho vašeho koně. Váš dvojník si včera přerazil obratel. Spadl ve stáji z koně rovnou na hrábě!' Nic jiného nezbývalo, točit se muselo a já tedy, bez zvláštních kurzů a cvičení, jezdil sám. Na koních. Ne na jednom, na dvou. Na ostrá natáčení v jiných exteriérech vybraného koně nepřeváželi kvůli prodražení. Musel tedy zaskakovat jiný, který mu byl podobný. Jmenoval se Brus a byl to blbec, koňský blbec. (...) Řekli mi: 'Tak si ho projeďte, abyste věděl jak a co, protože zítra začínáme.' (...) Než jsem vyrazil, povídá mi šéf stáje odborně: 'Dejte pozor, zahazuje levou přední!' Dělal jsem machra a povídám: 'To je dobrý.' Nevěděl jsem ovšem, do čeho jdu. Kůň vyrazil normálně, dal se do klusu, rozběhl se - a v tom si to rozmyslel, změnil nohu. Tam nahoře, na koni, se to projeví nevídaným škubancem. Nějak jsem to tenkrát zvládl, zkoušel jsem trap a zastavit, klus a zastavit... Jakmile jsem nabyl trochu jistoty, rozpálil jsem koně přes louku. Samozřejmě že on, potvora, přehodil v největším trapu rytmus. Změnil krok. Zůstal jsem mu viset pod nosem jako nudle. Sjel jsem po jeho krku, naštěstí ho měl dost dlouhý, ušlajfoval jsem to. Brus bral všechno stoicky, klidně se mnou odkráčel do své stáje. Teprve tam jsem se pustil, ovšem padl jsem rovnou do kobylinců. Od té doby jsem tvrdil, že mám 'zbrusa' nové zkušenosti." (NIRO)
  • Film si do kín prišlo pozrieť vyše tri milióny divákov. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama