Režie:
Steven SpielbergKamera:
Dean CundeyHudba:
John WilliamsHrají:
Sam Neill, Laura Dern, Jeff Goldblum, Richard Attenborough, Joseph Mazzello, Ariana Richards, Martin Ferrero, Samuel L. Jackson, BD Wong, Wayne Knight (více)Obsahy(1)
Za vědcem, doktorem Grantem přiletí milionář John Hammond. Řekne jemu a jeho kolegyni, vědkyni Ellie, že má pronajatý ostrov, kde má biologickou rezidenci, kam by mohli jezdit lidé. Ellie a Grant hledají vykopávky koster dinosaurů, jsou to paleontologové. Hammond potřebuje, aby mu někdo udělal posudek. Chce proto po Ellie a Grantovi, aby schválili, že jeho Jurský park je v pořádku. Hammond by jim za to podporoval jejich vykopávky po dobu tří let. Ellie a Grant nejdříve nechtějí, ale nakonec souhlasí. Neznámý muž mezitím přijde za Dennisem, zaměstnancem Hammonda. Nabídne mu mnoho peníz, pokud mu přinese embrya dinosaurů, ale Hammond se to nesmí nikdy dozvědět. Ellie a Grant s kolegou Ianem, Hammondem a dalšími společníky doletí tryskáčem na ostrov. Když projíždí Jurským parkem, Grant ani Ellie nevěří vlastním očím. Jsou tam živí dinosauři. Lidí se nebojí a žijí ve stádech volně v přírodě v parku. Hammond jim pak všem ukáže, že mají i muzeum. Díky videa jim ukáže, že dinosaury rozmnožili. Vzali komáry, kteří byli zatvrdnutí v pryskyřici z přírody před mnoha lety a zkoumali jejich krev. Někteří v sobě měli krev dinosaurů, jelikož jí vysáli. Vědcům se pak podařilo z D.NA. vytvořit dinosaury, jelikož k tomu použili i žabí D.N.A. Následně pak dinosaury rozmnožili. Vědci pak Grantovi oznámí, že volně se dinosauři nerozmnožují, jelikož mají jen samice a řídí jejich chromozomy. Jsou nebezpeční, ale v parku jsou udělaná opatření a mají elektrický plot. Kolegové Granta však budování parku neschvalují. I samotnému Grantovi dochází, že spojování lidí a dinosaurů může být nebezpečné. Hammonda pak přijedou navštívit vnoučata, děti Tim a Lex. Hammondovi je oznámeno, že se blíží bouře. Grant se svým týmem a s vnoučaty mezitím odjede na vyhlídkovou jízdu. Všichni jedou auty, které nemusí nikdo řídit, řídí je počítač. Tým pak řekne Hammondovi, že mají v parku spoustu problémů. Dennis by je měl vyřešit, ale nechce se mu. Pořád Hammondovi říká, že dostává málo peněz. Auto dojede k výběhu s tyranosaurem, ale on se neukáže. Dají mu tam i kozu, kdyby ji chtěl sežrat, ale nepomůže to. Grant následně z auta vyskočí a rozhodne se jít po svých. Ellie vystoupí taky a jdou i vnoučata. Po cestě potkají dinosaura, který leží, je nemocný. Ellie zjistí, že se otrávil, ale musí zjistit přesně čím. Najednou začne bouře, ale Ellie chce dál zkoumat otráveného dinosaura. Zůstane tedy na místě a ostatní jedou pryč. Dennis mezitím Hammondovi a jeho týmu řekne, že vylepšil telefonní síť, takže je možné, že na chvilku vypadne systém. On ho přitom záměrně vypl a jde si pro embrya dinosaurů, ale ostatním řekl, že jde do automatu. Potřebuje se dostat přes elektrickou bránu, ale nesmí se to nikdo dozvědět. Dennis ukradl několik embryí, ale kvůli vypnutému systému se zastavilo auto a přestávají fungovat elektrické ploty. Nefungují ani telefony, takže se s ostatními nemá Grant jak spojit. Dennis mezitím dojde k bráně... (TV Prima)
(více)Videa (15)
Recenze (1 346)
Zřetelně si pamatuju, že lístek na juráč stál svého času nehorázných 40 korun oproti běžným 36 a jak byly knihovny následně zahlcené obrázkovými publikacemi o dinosaurech. Mě samotného tehdy i s celou dinosauří mánií minul a ani při pozdějších zhlídnutích se z něj nestal moje srdcovka, ale uznávám, že je to efektní a napínavý sci-fi blockbuster s parádní hudbou, překvapivě nezastaravšími triky, myšlenkou i srdíčkem. A v kině ve 3D to byla nehorázná pecka. ()
Dokonalá ukázka integrace CGI do vyprávění. Díky tomu, že dinosauři také ve fikčním světě vystupují jako atrakce a postavy je tak vnímají, vyvolává film dodnes patřičný "wow" efekt (vzorovou je v tomto ohledu scéna prvního spatření dinosaurů v celé jejich kráse hlavními postavami). Zároveň jde o výbornou (nebo opovrženíhodnou, záleží, jak moc opovrhujete kapitalismem) ukázku, jak merchandising zakomponovat do příběhu (jednotnost loga filmu a loga filmového parku, "mimochodem" zabraná nabídka gift shopu). Jurský park je sebevědomým hollywoodským produktem, který vám za vaše peníze nabízí nadstandardní, ve všech ohledech fungující zábavu. Nejvíce mne fascinuje, že jeho funkčnost, kterou se zatím podařilo napodobit jen pár režisérům, působí jako něco naprosto samozřejmého. 85% Zajímavé komentáře: Douglas, Lima, anais ()
Nato že sa film točil dva roky a boli prvý krát použité DTS zvuky, sa Spilbergovi podaril natočiť fakt pekný kúsok o vlastnom parku plný dinosaurov. Na ten rok fascinujúce efekty a o deji ani nehovorím............... Soundtrack John Williams: 1. Opening Titles ,2. Theme From Jurassic Park ,3. Incident At The Island ,4. Journey To The Island ,5. The Raptor Attack ,6. Hatching Baby Raptor ,7. Welcome To Jurassic Park ,8. My Friend, The Brachiosaurus ,9. Dennis Steals The Embryo ,10. A Tree For My Bed ,11. High-Wire Stunts ,12. Remembering Petticoat Lane ,13. Jurassic Park Gate ,14. Eye To Eye ,15. T-Rex Rescue And Finale ,16. End Credits , ()
(1001) Když jsem byla malá, uměla jsem Malý atlas dinosaurů zpaměti. Tento film jsem ale viděla až jako velká, a to ještě k tomu až potom, co jsem prošla pseudointelektuální mutací a artovým znesvěcením. Tudíž nic moc zábava a ani ten kult kolem se mě nikdy nestačil dotknout. A ještě bych měla říct, že tím, že otevřel dveře blockbusterům spoléhajícím na počítačové divy a ignorujícím ostatní složky filmové tvorby, si vlastně zasluhuje mé donebevolající opovržení. ()
Galerie (173)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (220)
- Joseph Mazzello (Tim) měl blízko ke spolupráci s režisérem Stevenem Spielbergem už při filmu Hook (1991): účastnil se konkurzu na roli Jacka Banninga a s Robinem Williamsem a Dustinem Hoffmanem absolvoval i kamerové zkoušky. Spielberg si tehdy Mazzella nakonec nevybral kvůli nízkému věku, bylo mu sedm let. Chlapec však na Spielberga udělal takový dojem, že mu režisér slíbil roli ve svém dalšího filmu a slovo dodržel. Mazzello oslavil při natáčení Jurského parku deváté narozeniny. Kvůli tomu se Spielberg rozhodl prohodit věk obou Hammondových vnoučat, v knižní předloze byla Lex (Ariana Richards) mladší než Tim. Režisérovi se rovněž nelíbilo, že by natolik mladá dívka měla být vystavena takovému nebezpečí, i z toho důvodu se rozhodl Lex "ostaršit". (casyy)
- Ve filmu jedou hlavní hrdinové svou vyhlídkovou jízdu v upravených džípech Ford Explorer. V knize to byly terénní džípy značky Toyota. (Landauer)
- Jako alternativy za Richarda Attenborougha do role Johna Hammonda byli zvažováni Ian Bannen, Jon Pertwee, Clint Eastwood, Marlon Brando nebo Sean Connery. (PaTeXx)
„Sú to bylinožravce. Ale u teba urobia výnimku.“ Spoilery. Uviesť behom jedného roka dva také diametrálne odlišné (a tak neskutočne komerčne úspešné) tituly, ako Schindlerov zoznam a Jurský park... akože uf, dole klobúk. Deruhý menovaný patrí k mojim najsilnejším kinozážitkom 90. rokov. Kasting je zaujímavý v zmysle, že sa režisér zaobišiel bez hviezd. Tým šikovne ušetril monštruóznu časť z rozpočtu, keďže dané desaťročie vstúpilo do dejín o.i. aj tým, že najväčšie hviezdy bežne dostávali 20 a viac miliónov za jeden film. Mojím favoritom vždy bol bezpečnostňák Muldoon, ale skvelý miláčik je samozrejme aj Ian Malcolm alias polonahý adonis, ktorý to tu hrá ako hlavnú hviezdu a pritom je to normálna vedľajšia postava, i keď v jeho špecifickom poňatí neprehliadnuteľná a riadne špecifická. Nechýba ekoposolstvo, ľahko zapamätateľné hlášky a dialógy („Stavím sa, že doma na strome máš podobnú preliezačku.“ – „Nemám.“ – „Ani ja.“), strhujúcich akčných scén (džíp vs. dinosaurus), vyložene hororové nápady (mrazivo stupňovaný útok T-Rexa na kolónu, velociraptory v kuchyni), skvelé nápady (otrasy v pohári s vodou), nezabudnuteľné pasáže (koza) a poeticko-bombastická hudba Johna Williamsa (záverečný klavírový nežný odlet z ostrova, ústredný motív). V neposlednom rade máme k dispozícii úžasne exotickú, hravú výpravu džungľového ostrova s elektrickými ohradami, namakanými autami, počítačovými strediskami a jedálňami, do ktorých nevkročila noha zákazníkova (a v ktorých sa topí skvelá zmrzlina, keďže vypadol prúd). Po Jurskom parku sa toho v tvorbe špeciálnych efektov zmenilo nie dosť. Zmenilo sa všetko. Po atmosférickej stránke je to pohrobok 80. rokov (napr. Critters, Gremlins...), kedy to síce bolo hravé, bezstarostné, rodinné a dobrodružné, ale zároveň sa tu nielenže umieralo, ale i pomerne drsne, pričom bytosti (v tomto prípade dinosaury) vyzerajú ako čistý horor (fakt by som v noci v lese nechcel stretnúť kyselinového dilophosaura). Vizuálne je to vďaka kamere Deana Cundeyho (Halloween, Hmla) skutočne krása (Nedry v daždi, Arnold a za jeho chrbtom svetlá v tme, tieň živého raptora prelínajúci sa s jeho kresbou v reálnej veľkosti, odraz v kuchyni). Nepokazí to ani dvojsekundový záber na počítačového letiaceho Malcolma. Oproti knihe sa odohralo množstvo zmien (napr. v knihe je expert na dinosaurov Lex, Hammond s Malcolmom umrú, Hammond je v knihe solídny zmrd a nie rozkošný deduško, chýba množstvo scén a vedľajších dejových línií, Harding dostal oveľa väčší priestor). V scenári mi prekážalo pár logických hovadín (neschopný veterinár, ktorý vôbec nič nevie, hoc to má doslova priamo pred očami) a povinných dramaturgických oblúkov (ak je neustále zdôrazňované, že postava je fanúšik počítačov, je len otázkou času, kedy s nimi bude musieť pracovať, aby ostatným zachránila život), rôzne drobnosti (jedla sa ani nedotkli, výbeh pre raptorov sa veľkostne hodí ledva-ledva pre bernardína, Grant deťom pripomína náučné video, ktoré ale nevideli, keďže prišli až po premietaní a vrcholom je dilophosaurus v džípe, ako tam vliezol?), deus ex machina (T-Rex vs. raptory) a okamihy, ktorým som proste nerozumel (T-Rex vidí len pohybujúce sa predmety? Takže ak je v džungli a vládne v nej úplne bezvetrie, tak je slepý?). Nikdy som nechápal (neviem, možno chyba v preklade dabingu?) Elliein monológ „Viem, že aj ja som urobila chybu, že som nemala dostatok úcty k tej strašnej sile, ktorá sa nám vymkla z rúk.“ Z nostalgie nemôžem dať menej, ako 5*. Rozpočet 63 miliónov, celosvetová tržba nad jednu miliardu, čo dodať. Keby v tom hral Jackson o 2O rokov neskôr, všetko by to tam na kompletku vybúchal plameňometom. Mimochodom, jeho smrť údajne mala reálne vzniknúť, lež na Havaji (kde sa natáčalo) v tom čase zúril hurikán, tak sa to napokon vyriešilo smrťou mimo záber a "rukou" čo je paradoxne možno lepšie, ako explicitne ukázaná smrť asi jednej z mála postáv, ktorá na tom mizernom ostrove dokázala jednať pragmaticky a bez zbytočných citov naokolo). Kino Považan NMnV 1994 () (méně) (více)