Režie:
František FilipKamera:
Andrej BarlaHudba:
Karel SvobodaHrají:
Jaromír Hanzlík, Petr Haničinec, Kathy Kriegel, Josef Kemr, Martin Růžek, Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý, Claudine Coster, Josef Dvořák (více)Epizody(12)
-
Návrat (E01)
-
Nabídka k sňatku (E02)
-
Carlo se loučí (E03)
-
Nový domov (E04)
-
Maringotka číslo osm (E05)
-
Natrvalo (E06)
-
Konkurence (E07)
-
Láska (E08)
-
Rozhodnutí (E09)
-
Varieté (E10)
-
Útěk (E11)
-
Slavné jméno (E12)
Obsahy(3)
Jeden z nejvýpravnějších seriálů České televize podle slavného románu Eduarda Basse, k němuž složil hudbu Karel Svoboda a ústřední melodii nazpíval Karel Gott. Životní příběhy šesti generací rodu Humberto zobrazují pohnuté osudy lidí, kterým se cirkusová manéž stala osudem. (Česká televize)
Videa (12)
Recenze (295)
Dal bych tomu nejradši 4*, protože navzdory původnímu očekávání mi nakonec celá ta parta okolo Humberta přirostla k srdci, ale kazí mi to především dvě věci: Za prvý extrémně nevyvážený herecký výkony, což není u takhle výpravnýho a koprodukčního seriálu o desítkách herců nic zas tak moc překvapujícího, ale i tak je to škoda (na jedný straně vysokou laťku nasazující známější herci včetně obrovskýho překvapení v Mangovi/malym Vaškovi, na straně druhý ale např. dospělá Helena/Kathy Kriegel nebo Malinova Anička/Martina Hudečková, který jsou nejenže extrémně nesympatický a ošklivý ženský, ale i mimořádně špatný herečky). Obecně mi přijde, že casting poloviny ženskejch postav nebyl úplně šťastnej; výjimkou mezi touhle jejich špatně hrající a ošklivou polovinou je třeba Lída Karasová (Jana Janatová-Havlátová), která je sice roztomilá a celkem pěkná, hraje ale o to hůř - trochu mi občas připomínala výstupy ze školních besídek. A za druhý mi vadilo, jak se seriál loučil/neloučil s některejma naprosto zásadníma postavama, se kterejma člověk strávil několik dílů, sledoval jejich osudy, trable a cirkusovej život, a který prostě najednou přestaly existovat a divák se o nich už prakticky nic víc nedozví. Jinak je to ale chvályhodnej projekt obrovskýho rozsahu a se skvělym obsazením (aspoň z tý půlky, což ale u tohodle seriálu i tak znamená několik desítek skvělejch herců). ()
Právoplatná součást našeho televizního rodinného stříbra, ale stejně si neodpustím pár výtek. Obsazení některých herců nepovažuji za příliš šťastné (jak mohli do role Heleny obsadit tak nevzhlednou a nesympatickou ženskou !? - na druhou stranu z Němců zahrál pořádně snad jen Werner Possardt) a některé dějové skoky mi přijdou příliš násilné (postavu Vaška měl IMHO hrát mezi Pavlem Mangem a Jaromírem Hanzlíkem ještě někdo). I tak je to ale nezapomenutelný seriál s nádhernou výpravou, výtečnými hereckými výkony (Haničinec, Kemr, Postránecký) a nadpozemsky krásnou melodií Karla Svobody, u které se mi vždy derou slzy do očí (stejně jako v závěru poslední epizody). 85%. ()
Můj nejoblíbenější seriál z domácích pastvin a vzorová ukázka, jak převést knihu na plátno/televizní obrazovku, aniž by scénárista úzkostlivě hlídal každý svůj krok. Ne vždy se takový postup vyplácí, zde se ale vyplatil vrchovatě. Výkvět nejlepších českých herců, kteří spolupracují se zahraničními ve stejné shodě, v jaké funguje běh samotného cirkusu, zaručuje spolu s nestárnoucím příběhem nestárnoucí podívanou. Za okupace udělal Bassův román pro Čechy zázraky, aniž vznesl jediné slovo proti německému národu, dnes se to jeho televizní podobě daří se stejnou silou. Nestydím se přiznat, že pokaždé, když vidím a slyším Bureše-Bartošku recitovat Máj, tlačí se mi slzy do očí. ()
Spolu s DOBRODRUŽSTVÍM KRIMINALISTIKY nejzajímavější český přínos světové seriálové pokladnici. Opět výpravná historická záležitost podle skutečných událostí, zahrnující široký časoprostor, kdy mezi díly a kolikrát i během nich poskočíme dopředu o několik let. A opět hudební znělka, která vás sama o sobě rozloží, tady ještě doplněná o Lukavského glorifikujícího melancholického vypravěče. Samotná idea točit o cirkusu je geniální - sledujeme přicházet a odcházet několik generací cirkusového klanu na jeho cestě napříč Evropou, prožíváme s nimi vyhrocené osobní i podnikové problémy a přihlížíme jednotlivým kouskům z dobového cirkusového repertoáru, což působí až dokumentárně. To celé z českého pohledu, zaměřené na u cirkusu pracující Čechy a na to, jak cirkus svým umem a úsilím pozvedali až se zaslouženě ocitl v jejich rukou a oni ho zachránili před krachem transformováním do úspěšného varieté v Praze. Slušné je obsazení, byť Hanzlík jako dospělý Vašků, ani ta jeho příšerná zahraniční mařena (nebyl to nakonec chlap?) mi příliš sympatičtí nebyli, ovšem Laufer jako dospělý Paolo byl úžasný záporák a Kemr výborný podivín. ()
Od dětství mam pro tento seriál obrovskou slabost.... Dokonalé hudební podbarvení celého tohoto mistrovského díla dotvarovává náladu tohoto seriálu. Herecké hvězdy snad všech generací. Od Josefa Kemr až po Jaromíra Hanzlíka. Další jako Radoslav Brzobohatý, Dvořák, Bartoška, Nárožný, Lipský.... Všichni tu ukazují co umějí nejlépe a to hrát. Všem to jde skvělé!!! Tento seriál je hodně legendární a neznám nikoho kdo ho aspon jednou v životě neviděl. Pokud někdo takový je, nechápu proč to nezmění. ()
Galerie (392)
Photo © Česká televize / Jaromír Komárek
Zajímavosti (60)
- V seriálu účinkovalo 162 herců, 6830 komparsistů, 422 hudebníků, 600 koní a samozřejmě několik desítek artistů a drezérů. (jenik71)
- Pro scény se lvy byly použity dvě klece v sobě, které byly kovovými pruty v přesném zákrytu, takže herci byli v bezpečí. (M.B)
- V úseku od 32:13 do 32:24 je možné spatřit v levém horním rohu mikrofon. (me116)
Reklama