Reklama

Reklama

Stárnoucímu spisovateli Karlu Šejnohovi (Zdeněk Svěrák) už psaní nejde jako dřív. Nedokončené povídky se mu hromadí v hlavě, jejich postavy vylézají na denní světlo a dožadují se, aby autor pokračoval v ději. Všichni něco chtějí. Fotograf Matěj chce získat nedobytnou Vendulu z lékárny, pan Bohumil prosí, aby udělal zázrak, automechanik Bakalář by chtěl být léčitelem. Do toho vstupuje z reálného světa Šejnohova manželka, která si myslí, že už by měl psaní nechat a konečně se věnovat jí. Komedie s prvky magického realismu servíruje univerzální otázky lidského života s nadsázkou a humorem. Scénář filmu Jana Svěráka vznikl na motivy oblíbených povídek Zdeňka Svěráka. (Bioscop)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (295)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Zdeněk Svěrák cítí, že už je za zenitem své tvůrčí činnosti. Mám ho rád, beru ho jako takové naše české rodinné stříbro. Moudrost, laskavost, vtipnost, kultivovanost, ale také hravost... Tím vším je Zdeněk Svěrák obdařen a celou náručí to národu rozdává už pěkných pár dekád ze svých  knížek, povídek, filmů i prostřednictvím geniálních her z Cimrmanovského divadla. Takže už má nárok, ubírat plyn. Přesto se zdá, že by ještě něco rád řekl a doufám, že Betlémské světlo nebylo ještě posledním poselstvím, byť pro někoho bude těžko stravitelné. Kdo je zvyklý na jeho dřívější filmy, které tvořil se Smoljakem asi bude zklamán. Taškařice se zde nekonají a i když je film plný jemného humoru, musí si jej divák umět najít. A aby to fungovalo, musíte se naladit na Svěrákovu notu. Hrdinou filmu je stárnoucí spisovatel Karel. Jeho knihy jsou úspěšně prodávány, ale je toho ještě dost co nenapsal. Jenže stáří je mrcha a začínají se hlásit zdravotní problémy. Dokonce vážné, život ohrožující. K postupným úvahám o smrti se Karlovi do reálného života začínají zjevovat postavy z jeho nenapsaných povídek. Každá má nějaké přání a hlavně by ráda žila v nějakém uceleném příběhu či povídce nebo by chtěla změnit svůj trpký Karlem určený úděl. Tento moment mne ve filmu moc bavil. Sám píšu (mno pokouším se) knihu a věřte nebo ne, když se občas nehlídám, tak s těmi kluky z osádky britského bombardéru  Lancaster trávím docela dost času v jejich super společnosti. Kdo někdy něco psal, moc dobře ví co myslím a samozřejmě sakra dobře to ví i starej spisovatelskej kozák Zdeněk Svěrák. Herecké obsazení bylo moc fajn, poslední dobou se ve Svěrákových filmech zabydlela Tereza Ramba (brrr já si na to příjmení Terko prostě nezvyknu). A jsem za ní rád hned dvakrát. Jednak hraje opravdu pěkně a pak je z ní kus nádherný ženský, což jsem několikrát musel nahlas zdůraznit  během sledování filmu i mimo erotické scény. Vůbec nestárnoucí, jak prohodila (snad v dobrém) :-) má drahá polovička. Kotek, Javorský a Vetchý super... Havrani Budař s Táborským byli taky výborný i ten klučina co chtěl tu praktickou čepici. Ale jako by se filmový scénář ke konci prolnul se skutečností, v závěru jsem měl dojem, že panu Svěrákovi došly nápady. Rozhodně to nebylo špatné, ale v hodnocení se musím přiklonit k soudu vyšetřujícího lékaře Karla Šejnohy... Nedá se nic dělat, ale líp už bylo pane Svěráku... A tak dávám za 3 rozkrojené cibule na rozproudění krve. * * * ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

První a bohužel zřejmě i poslední cimrmanovsky laděný film Jana Svěráka se setkal s nepochopením, které zase nechápu já. Po dlouhé době si Jan Svěrák na nic nehraje, nedává na odiv své ego, jen pokorně užívá chvil se svým tátou. Ten film je milý přesně jak umí Zdeněk Svěrák být. Po zhlédnutí Po strništi bos mne jala hrůza, že Svěrák starší zblbnul. Naštěstí tomu tak není, to pouze do jeho námětu vnesl příliš sebe jeho syn. Zde Svěrák starší spolupracoval na scénáři zřejmě mnohem více a je to znát. Některé scény jsou hodně dada a dovedu si je představit i v rozhlasovém provedení v nealkoholické vinárně U pavouka. Není to film na plný počet, ale tak mizerné hodnocení (aktuálně 54%) si nezaslouží, navíc jsem se několikrát smála nahlas, takže bez uzardění přimhouřím oko a kus hvězdičky přihodím. ()

Reklama

Marze 

všechny recenze uživatele

Oproti dilum syna s otcem Sverakovymi je to neobvykle. Jan motivy povidek otce spojil do scenare, jez vyvolava pocit pohadkove mystyky, ale chybela mi Sverakova poetika potouchleho stylu. Nic moc dohromady nepasuje. Sverak spisovatele Svejnohu hraje jako sve alter ego. Chybi emoce i napad. Humor je trochu detinsky. Film se rozpada do ruznych nalad. A moc tu nefunguji postavy. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Já nedělám zázraky, ale legraci..."  Filmový zázrak tenhle film tedy není a že by to bylo vysloveně k popukání, to asi taky ne. Přesto to v lecčems je typický Svěrák (ať už otec tak i syn). Otce Svěráka film nezapře některými hláškami ("to je intimní záležitost jako když se sprchuješ... a ty mi lezeš do sprchy") či moudrými výroky ("Lidé dneska nechtějí praktické věci"...V kostele si taky věřící nestěžují na svého  stvořitele. Bylo by to marný..."), syna Svěráka zas výběr herců odkazující na jeho předchozí tvorbu. A nejde jen o oba hlavní protagonisty (Zdeněk Svěrák s Danou Kolářovou), u nichž má divák občas pocit, jako by si jen na chvíli odskočili a pak znovu naskočili do vlaku jménem Vratné  lahve. Hned v jedné z prvních replik, které pronese Ondřej Vetchý, nelze neslyšet jeho postavu hrobaře z Kolji. A Tereza Ramba je furt "kočka" a slušňačka zároveň jakou byla její maminka v Po strništi bos. Někomu možná může ta charakterová podobnost u zmiňovaných herců připadat trošku jako ztráta režisérské invence, mě to však připadá spíše  jako režisérský záměr. Záměr, který hned v úvodní snové scéně vtipně replikuje sám Zdeněk Svěrák: "Helenko, ani jsme se nerozloučili...."  Bylo by škoda se s tvorbou Zdeňka Svěráka nepřijít rozloučit. Zvláště když tento film rozhodně nejsou jen "páprdovské vtipy". ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Strašně zvláštní a nebál bych se říct, že až divné. Zdeněk Svěrák má evidentně stále nápadů plný hrnec, ale celý ten námět je zabalený do takového zvláštního snového světa, že vlastně nevím, co je realita a co fikce. Což je patrně i záměr. Mně se ten záměr ale moc nelíbil. Líbily se mi tu momenty, ale ty bohužel nedělají celý film. Mám pocit, že Honza Svěrák svému tatínkovi v dnešní fázi natočí cokoliv, jenom, aby s ním mohl dělat. Jenže ono zřejmě není všechno úplně k zfilmování. Fantaskní komedie, která je málo fantastická. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (16)

  • Ve druhé polovině filmu je zmíněn český malíř Josef Jíra a zpěvačka Madonna. (Zix.)
  • U závěrečné scény, kdy rodina sedí u vánočního stolu, se matce (Jitka Čvančarová) změní svetr z červeného na hnědý. (Hans.)

Reklama

Reklama