Režie:
Henry SelickScénář:
Henry SelickKamera:
Pete KozachikHudba:
Bruno CoulaisHrají:
Dakota Fanning, Dawn French, Teri Hatcher, Ian McShane, Jennifer Saunders, Keith David, John Hodgman, Emerson Tenney, Robert Bailey Jr., Christopher MurrieVOD (1)
Obsahy(2)
Jedenáctiletá Koralína Jonesová je zvědavé a neposedné děvče. Přestěhovala se s rodiči na nudný venkov. Doma musí být zticha, hlavně nevyrušovat a jít nervózní mamince a duchem nepřítomnému tatínkovi z cesty. Koralína se nudí, a tak se vydá na průzkum okolí. Seznámí se s poněkud střeleným a upovídaným chlapcem Wybiem a jeho kocourem. V domě pak objeví tajná dvířka, která ji zavedou do světa skoro stejného jako je ten současný, jen tatínek a maminka tam mají místo očí knoflíky. Všechno je tam dokonalé, rodiče jsou hodní a mají pro ni vždycky spoustu času. Ale netrvá dlouho a Koralína zjistí, že vše není tak růžové, jak se původně zdálo. V ohrožení se octne nejen ona, ale také její skuteční rodiče. Koralína bude muset vynaložit veškerý svůj důvtip a odvahu, aby svou skutečnou rodinu zachránila. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (851)
Spočiatku som mal síce voči tomuto typu animácie nedôveru, ale veľmi rýchlo si ma získala. Detský príbeh a rozprávočka s poučením aj pre dospelých, navyše zabalený do opojnej, príjemne potemnelej, clivej, mysterióznej atmosféry a v doprovode skvelej hudby, ktorá tu náramne zapasovala. Skoro ako keby mal v tom prsty Tim Burton. 85/100 ()
Především teda veliká spokojenost, co jiného, když filmu nasázím pěti hvězdovou dardu, ale zase jsem se na druhou stranu docela bál, protože u kreslených filmů člověk vlastně nikdy neví co má čekat, a u Koralíny zvlášťě. I tak to nakonec překvapilo, sice jsem celý film měl takový zvláštní pocit, že příběh se nějak rozjede, nějak intenzivněji, než doposavad, jenže nakonec se nerozjel, a mně to vlastně vůbec nevadilo, naopak mě to ještě více potěšilo. Dejme tomu, že ve filmu se objeví jako jedna z hlavních postav kočka, a to už je u mě polovina úspěchu, viz třeba Bolt, dále tu také záleží hodně na tom, že příběh je vlastně hodně neobvyklá věc, která se jen tak nevidí, a kreslené už vůbec ne a co je nejdůležitější, je hrozně těžké natočit něco takového, co by se líbilo i dětem, protože hlavně je film pro děti, a ty především. Nakonec je to tak pěkné, až jsem to vlastně vůbec nečekal. Děti to musí potěšit, a k tomu ještě určitě poučit, nenápadnou formou, a určitě ne nijak obyčejně, nebo stereotypně, protože to co tady je, je určitě dost zvláštní, a hlavně jsem si myslel, že nad tím drží ochranou ruku Tim Burton, a nakonec jsem se docela divil, jelikož na tomhle filmu neudělal skoro nic, až na pár výtvarných kreseb. Henry Selick si to všecko odbyl sám, a jelikož s tím měl zkušenosti s o dost let starším animákem o ukradených vánocích, tak úspěch musel být zaručený a také že je, u mě tedy určitě. Koralína je holka, ve které se musí vidět plno dětí, ale dokáže pobavit i starší diváky, a když se tyhle dva světy skloubí do jednoho, tak je to vizuální potěšení, fakt jsem si u toho filmu přišel hrozně hezky, a žral jsem ten příběh, jak malej kluk, co se těší na další díl Mumínků nebo hopsacích medvídků. ()
Až na posledných päť minút a nejasné dorozprávanie príbehu je Koralína absolútne famóznym hororovo-rozprávkovým zážitkom s božskou hudbou, vizuálom, dabingom, príbehom, štylizáciou, scenárom, úžasnou mrazivou hororovu atmosférou a množstvom čarovných detailov. Koralína sa proste približuje dokonalému filmu. Je tam asi všetko, čo robí tento zaprášený nudný pozemský život krajším! A strašidelnejším! Nech žijú gombíky! ()
Děj filmu vypadá na důkaz velké Gaimanovy vyčerpanosti. X-tá variace na Alenku v říši divů, ale zoufale překombinovaná, se snahou působit originálně, ale výsledek přitom zůstává velmi konzervativní. Technický skvost, který působí, jako když se rodič násilně snaží vymyslet dětem před spaní novou pohádku. Po přečtení předlohy je ale jasné, že problém je v adaptátorovi Selickovi, který děj přehlcuje bizarními stylistickými nápady. ()
Henry Selick je zaujímava postavička. Všetky tie opletačky okolo Predvianočnej Nočnej Mory sú veľmi zvláštne a zavádzajúce. PNM je braná každým ako Burtonov film, bez ohľadu na to, že na režisérskej stoličke bol Selick. Coraline je už úplne bez Burtona a ikeď práca týchto dvoch pánov je určite podobná, Selick sa ukázal ako úplne sebestačný a vyspelý tvorca. Coraline je parádna potemnelá rozprávka s kúzelnou stop-motion animáciou, nechýba jej skutočne nič. Mierna neoriginalita mi je ukradnutá, keďže toto dobrodružstvo šlape skutočne na vysoké obrátky a prakticky každá scéna prináša fantastické kúzelné divadlo. Som veĺmi zvedavý, čo vzíde s ohlásenej spolupráce Selicka a Pixaru. (8/10) ()
Galerie (90)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (30)
- Film je částečně inspirovaný Švankmajerovým snímkem Něco z Alenky (1988). Oba filmy jsou točeny pomocí techniky stop-motion, využívají loutky a jsou ovlivněny Carrollovým dílem „Alenka v říši divů“. (Facillitant)
- Pozadí světa, ve kterém Koralína (Dakota Fanning) žije, je laděno do šedé, aby připomínalo nudu a jednotvárnost. Oproti tomu lidé, kteří v něm žijí, mají živé barvy, což má poukazovat na to, že jsou to právě lidé, kdo dávají životu účel, nikoliv prostředí. Naopak pozadí světa za tajemnými dveřmi je barevné, aby dítě přilákalo, ale loutky, vytvořené knoflíkovou čarodějnicí, jsou zbarvené šedě - protože ve finále nejsou nic jiného než prach. (Chariot)
- V druhém světě dělá druhá matka (Teri Hatcher) Koralíně (Dakota Fanning) vejce. Když ho rozklepne do pánve, je ve žloutku vidět tvář Kostlivce Jacka, postavy z Ukradených Vánoc (1993) režiséra tohoto filmu Henryho Selicka. (j.o.j.o.)
Reklama