Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Co by se stalo, kdyby žil Ježíš v současnosti? Lidé by jím opovrhovali možná ještě více, než před 2000 lety. Stal by se předmětem klepů, protože tráví svůj čas s Máří Magdalenou? Byl by pronásledován novodobými farizeji? Nepochybně ano. A jak by se teprve k člověku hlásajícímu dobro ke všem lidem bez rozdílu postavila katolická církev? To ve svém filmu ukazuje Luis Buñuel. Příběh se odehrává kolem roku 1900 v chudinské čtvrti Mexika. Tam bydlí obklopen děvkami, chudáky a zloději kněz Nazarín, člověk vysokých mravních ideálů. Jeho snaha pomoci každému, obzvláště pokud je v nouzi, už z titulu svého přesvědčení vyvolává nechuť jeho církevních nadřízených. Pokrytecká církev a pokrytecká společnost. Nazarín končí v okovech. (IvanSheva)

(více)

Recenze (34)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Nazarin je existenciální prozření nezištného mravního principu a superega lidské společnosti. Luis Buñuel dokonale využil přednosti Galdósovy literární předlohy, zkultivoval své anarchistické přesvědčení a jemné tahy nihilismu budují jedinečné obrazové kompozice se surrealistickou poetikou, antiklerikální symbolikou a citlivě bystrou kritikou stavu společenské morálky. Katolické dědictví Ježíšova učení se nezajímá o upřímnou pomoc člověku, ale pečlivě střeží neporušenou kondici důstojnosti zásluh a moci církve. Nesobecká ušlechtilost je varovným prvkem nebezpečí, celkové uspořádání společnosti se cítí ohroženo a brání se přijmout mezi sebe vznešený idealismus lidského ducha, který je děsivou hrozbou váženého statutu moci. Chudobu zajímá pouze samotná existence důstojného přežití a lidumilnost se pro svou cizorodost ponižuje a týrá, bohatství je zneklidněno a brání se právní ochranou svých svatých zájmů. Samotné křesťanství je v praktickém chodu zatíženou pověrou, obětováním a zneužíváním a na lásku s pravdou nemá prostor, potřebu, ani čas. Ani sociální napětí nemá pro ideály pochopení díky své vlastní zkušenosti se zástupci moci a církve. Hlavní obětí lidské přízemnosti je otec Nazario (velmi zajímavý Francisco Rabal), ušlechtilý obětavec. Sprostá chudinská část je pod jeho hájemstvím, přestože má všechny negativní aspekty bídy každý den naservírovány na jídelním stole. Pomáhá slovem a činem, povzbuzuje, rozdává a krotí nebezpečné vášně trápených duší. Je srážen a hanoben zlobou, frustrací, strachem i závistí, s úsměvem děkuje a putuje dál. Dobro není vnímáno jako dobro a každá ušlechtilá snaha narazí v nepřátelském prostředí na dno svých psychických sil odhodlání. Druhou obětí lidské spravedlnosti je Andara (pozoruhodná Rita Macedo), temperamentní prostitutka. Vlastní hrdost je její jedinou životní hodnotou a zhanobení se trestá v záchvatu hněvu. Její vztah k náboženství je zmrzačen prostředím, vzájemný střet má příchuť sadistického uspokojení. Nakonec i přes zjevné zkratkovité jednání je nejsilnější touhou dostávat i dávat lásku a porozumění. Třetím vyděděncem z chudinské ubytovny je Beatriz (zajímavá Marga López), osamělá žena v zajetí vášně silného muže. Rozpor nitra s realitou se trápí úzkostí, nedobrovolné přijmutí skutečnosti má své velkolepé záchvaty melancholického smutku osobnosti. Idealistická víra pomalu ztrácí pevnou půdu pod nohama. Výraznou postavou je Chanfa (příjemná Ofelia Guilmáin), majitelka a provozovatelka ubytovny pro chudé. V lesku bídy je zapotřebí přísnost i laskavost. Lidská solidárnost má své pragmatické omezení. Důležitou postavou je Pinto (zajímavý Noé Murayama), zástupce macho muže. Zlomil Beatrizinu vůli ke své potřebě potěšení, nevybíravě uchvacuje a jakýkoliv náznak odporu zaslouží potrestání. K výraznějším postavám patří Ujo (sympatický Jesús Fernández), trpaslík a pouliční prodavač dušeného hovězího masa. Je zasažen šípem amorovým a po svém způsobu se dvoří prokleté Andaře. Láska má svou nejčistší podobu. Z dalších rolí: kostelní zloděj, Nazarinův letmý zachránce i chmaták jeho posledního majetku (Ignacio López Tarso), zahořklý vězeň a Nazarinův trapitel (Luis Aceves Castañeda), z nemoci dcerky zoufalá Beatrizina sestra Josefa (Ada Carrasco), kradoucí prostitutka Carmela (Aurora Molina), Nazarinův nadřízený a ctihodný kněz Don Ángel (Edmundo Barbero), či Beatrizina domlouvající matka (Paz Villegas). Nazarin je existenciální zboření ctihodných kulis uspořádání společnosti. Křesťanský ideál vzájemné úcty a lásky zůstal pouze symbolem, pro který není v reálných poměrech žádné vhodné místo a zastání. Jedny dráždí svou askezí, další jí nedůvěřují a horlivě se bouří ve veřejném pohoršení amorálnosti. Nihilismus získal lehkost kultivovaného vyjadřování i cit pro rozpor nitra s vnějškem. Nazarin je jedinečnou satirou, institucionální povýšenost svléká donaha a vykazuje ji do patřičných míst. Vynikající existenciální balada o praktickém stavu křesťanské víry a společnosti. () (méně) (více)

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Velmi trpký snímek, natočený metodou co největší surovosti, obyčejnosti a stupňované autentičnosti, jež zobrazuje svět kolem nás snad ještě ošklivěji, než jaký ve skutečnosti je. Proto možná až příliš nepříjemný, myšlenkově však neuvěřitelně bohatý. Zamyšlení nad obtížností následování Krista, nad tím, kolik překážek se soustavně staví do cesty tomu, kdo chce evangelium žít opravdu naplno a takovým způsobem, který nepřipouští žádných pochyb, kompromisů, ohledů a přizpůsobování. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Ani nevím. Standardní čtyři hvězdy zachovám za to, že bunuelovská atmosféra vystrkuje růžky. Ale k tomuhle filmu by se víc hodil režisér zručnější v klasickém slova smyslu. Téma mě rozhodně zaujalo, že Bunuel ho zvládá, vím. Nazarín je povedený film plus mínus takový, jak se očekává. 3 a 1/2 ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Kňaz Nazario, hlavná postava filmu žije skromne, v odriekaní a pokore. Prostredie, v ktorom koná svoju pastoračnú činnosť - chudobná štvrť plná drobných zlodejíčkov a kuriev, však nemá čas na rozjímanie o duchovných veciach. Základom je snaha prežiť zo dňa na deň. Kňaza miestni považujú za neškodného idealistu, ktorého možno kedykoľvek využiť, okradnúť, či nakričať na neho - ako sa komu hodí. Pre poskytnutie pomoci je mu nespravodlivo odobratá možnosť celebrovať omše a preto odchádza putovať krajinou. Dokonalé je vykreslenie prostredia a charakterov. Zvláštna, účastne groteskná atmosféra, známa z iných režisérovych filmov je prítomná v úvode a pri konci filmu. Zinštitucionalizované kresťanstvo sa nevie a nechce vyrovnať s úprimnou cestou viery, ktorá obetavo a pokorne ctí nemenné pravdy. Najúčinnejšie prejavenie súcitu s trpiacim a strádajúcim je i tak v obyčajnej ľudskej solidarite, pričom nemusí byť zabalená pláštikom žiadnej ideológie ani inštitúcie. To pravdepodobne v závere pochopil i Nazario. A možno si nakoniec pochutnal i na ananáse. ()

Eddard 

všechny recenze uživatele

Moje první setkání s Luisem Bunuelem... a dopadlo výborně. Příběh o křesťanské pokoře, ve kterém je vedena paralela s životem Krista ve mě jako v agnostikovi vyvolal a zanechal docela silné pocity, možná proto, že i když jde příběh veskrze křesťanský, není na něj nazíráno křesťanskou optikou (sám Bunuel byl surrealista, zapřísáhlý odpůrce kolenoklekačství). Jednoduchý příběh je ověšen mnoha nelehce interpretovatelnými motivy a podtrhnut velice příjemnými hereckými výkony. 80% ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Jakoby Luis po té 30-ti leté filmové dovolené po Andaluském psovi ještě pořádně nenabral tempo, které ho zdobí v jeho pozdějších filmech. Tohle bylo zoufale prázdné a nudné. Čtu tady, že je to myšlenkově bohatý snímek, trochu pochybuji, ovšem budiž, jsou to ale už myšlenky stokrát slyšené, ničím překvapivé, pro mě nezajímavé. Je hezké, že se Buñuel neustále zabývá problémem náboženství (respektive křesťanství), ale zde použil, k mému nemilému překvapení, víceméně nekritický přístup. Těžko říct, zda jde o podobný umělecký záměr, jaký udělal třeba Pasolini ve svém Evangeliu podle Svatého Matouše, nebo tehdy skutečně proti církvi tolik neměl. Herecké výkony ženských nic moc, hudba opět nic, škoda absence surrealismu. Navíc jsem fakt nebyl schopen udržet 100% pozornost, jak moc mě to nebavilo. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Další Buńuelova chuťovka, která ostře útočí na církev a lidskou malost. Mladý kněz Nazario žije klidný vyrovnaný život v pokoře, když je okolnostmi nucen opustit svůj příbytek a vydat se na cesty. Doprovázen jen dvěma prostitutkami, toulá se světem jako Don Quijote, žije svým idealismem a jeho neochvějná víra v Boha a snaha pomáhat druhým z něj v očích chudých lidí dělá světce. Buńuel bez servítek ukazuje kontrast mezi tímto dobrým člověkem, který nevěří v zázraky a je neskutečně dobrý, a církevními hodnostáři a vůbec "zbožnými" lidmi, kteří jej pro jeho dobrotu a ochotu pomáhat neváhají označit za kacíře. Nazario bojuje s lidskými předsudky a pověrami a nejde mu o nic jiného, než aby ulevil prostým lidem od jejich trápení. Odměnou mu je stíhání za smilstvo s prostitutkou a opovržení "slušných" lidí. Nazarin je výbroně natočený film, syrový se zvláštní atmosférou. Jde o hodně dobrého předchůdce ještě slavnější Viridiany. 4 a 1/2* ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Uznávám, že Buňuelovy filmy, v nichž se naváží do církve, stojí na skutečně propracovaných a logických argumentech. Nazarin názorně předvádí život kněze přísně se řídícího podle evangelií římskokatolické církve. Bohužel pro něj však žije v krutém světě a tak je již od počátku sám sebou odsouzen k záhubě. Hlavní myšlenkou je, že člověkm který by chtěl upřímně žít podle kázání Krista, nemá šanci v reálném životě obstát. S tím se nedá než souhlasit. Film je asi provokativní, ale jak pro koho. Jelikož mě otázky víry úplně míjejí, necítil jsem při filmu nic víc než souhlasné zadostiučinění. Rozhodně mi zde scházely věrohodnější herecké výkony a celkově pak ona semozřejmá řemeslná zručnost s niíž dokázal Buňuel tvořit své pozdní filmy. ()

Aidan 

všechny recenze uživatele

Doporučuji komentář S. Greydana (http://www.decentfilms.com/sections/reviews/nazarin.html ), který dobře popsal, jak je Bunuelův snímek posledku k náboženství skeptický a že ukazuje křesťanství jako bezvýznamné navzdory tomu, že příběh Nazarína pojednává o svatém knězi bez vší ironie a výsměchu. Otec Nazario je skutečným, radikálním následovníkem Krista, ale jeho svědectví je představeno jako marné, nezanechává ve světě ani v lidech stopy. Film je naštěstí prost vší jednostranné ideologičnosti a může se stát podnětem k mnoha úvahám. Vatikán dokonce roku 1995 zařadil Nazarína mezi patnáctku zvláště významných filmů o náboženství (http://www.decentfilms.com/sections/articles/vaticanfilmlist.html ). ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Luis Buñuel se nezapře v tématu víry, stejně jako v několika lehce vtipných nápadech vložených do jinak hodně vážného děje (např. přicházení a vycházení do bydliště hlavní postavy oknem), doplní si společnost vedlejších postav i liliputánem, natočí poutavé scény, odvypráví zajímavý alegorický příběh s nejedným pozoruhodným dialogem a myšlenkou... ale tentokrát mě přesto neoslovil vcelku tolik, jak jsem zvyklý. Možná se až příliš motá kolem té posvátné víry, k níž oproti panu režisérovi nemám tolik silný vztah. Ale spíše mám dojem, že tenhle černobílý mexický snímek z konce 50. let už přeci jen zestárl na to, aby i z dnešního pohledu přinesl v rámci žánru dramatu souvisle hutný prožitek po celou dobu. Příběh o střetu názorů a postojů odhodlaného lidského jedince s radikálně smýšlícím okolím, uznávanými dogmaty a lidskými předsudky vnímám rozhodně jako silný, provedení s kolísavou atmosféru už zdaleka tolik ne. [70%] ()

Ghoulman 

všechny recenze uživatele

Podobně jako kníže Myškin u Dostojevského, funguje postava Nazarina jako model pro zamyšlení se nad možnostmi/nemožností být opravdu dobrým člověkem ve světě, kde převládá zlo, bezohlednost a sobectví. Buñuel zde opouští svůj klasicky výsměšný tón (a když už se usměje, tak velmi hořce). Naopak, s vážnou tváří nechává kněze Nazarina za každý další dobrý skutek slíznout stále tvrdší a tvrdší rány – od přátel, či nepřátel, od světa i osudu. Je zajímavé, že archetyp ušlechtilého blázna (a nic jiného Myškin, nebo Nazarin nejsou), se periodicky opakuje ve vizi těch nejtalentovanějších umělců. Nedávno mi jeden známý řekl, že postava Myškina je stále něčím fascinující. Jistě, že je. A taky zůstane až do konce času. Protože právě ona ukazuje skutečnou (a smutnou) pravdu, že dobro se prostě nevyplácí – jenže právě díky této nepřikrášlenosti se „dobrota“ stává tím skutečně nejvyšším ideálem - tím nejušlechtilejším a nejodvážnějším způsobem života, k němuž může člověk směřovat. Často se lidé snaží vysmívat naivitě svých bližních, kteří chtějí změnit svět (nebo alespoň sebe sama) k lepšímu. Nicméně i pragmatismus může nabít zvláštních zákrutů. V tomto ohledu mne nepřestane fascinovat Cervantes. Ten začal psát Důmyslného rytíře dona Quijota za účelem výsměchu. Chtěl potupit všechny ty opravdu naivním rytířské romány o dokonalých mužích, vzdychajících po lásce dokonalých panen, jež překonávají nekonečné překážky v jejich nekonečných těžkostech, etc. Ale když čtete pozorně, začnete postupně v Quijotovi vnímat více, než pouhý výsměch. Najednou vám mezi stránkami pomalu, ale jistě začíná prosvítat něco víc. Autorův (původně netušený) obdiv. Obdiv k bláznovství, které si jde za svým nehledě na posměch, ústrky a krutost okolí. Obdiv ke cti, která se stala tragickou proto, že v očích obyčejných lidí již není více než šílenstvím. Obdiv k duchu jednotlivce, který se ve své nekompromisnosti nakonec stává jediným skutečně počestným člověkem. Člověkem, pro něhož ještě pojmy jako odvaha, láska a rytířství nevymřely a který i přes předem jistou porážku ve svém boji neustává... ()

raroh 

všechny recenze uživatele

V prvé řadě si je třeba uvědomit, že se jedná o adaptaci povídky španělského liberálního kritického realisty Benita Peréze Galdose (z Buňuelovy dílny je i další zpracování jeho díla, a to Tristana), která dokonce vyšla v českém překladu (a jeho další práce, zvláště velmi kritická Doňa Perfecta, jsou také známy českému čtenáři). Možná je pro leckoho matoucí, že hlavní postava Nazarin je sympaticky altruistická a připomíná Krista, ale to, co španělské liberály, anarchisty a komunisty hlavně iritovalo, byla teologie hodně zahořeněná ve středověku a baroku, s kombinací askeze a třpytivosti, podporování pověrčivosti. V Mléčné dráze podává obraz španělského typu římské církve Buňuel ve frašce, v Nazarinovi skrze zrcadlo obětavého kněze. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Donkichotovský boj chudobného kňaza Nazarina s cirkevnou a spoločenskou malosťou je Luisom Buñuelom hnaná do extrémov. Pokorný kňaz sa až naivne stavia proti farizejskej cirkvi a nastavuje jej zrkadlo, hoci vie, že sa nikdy nestane novodobým Mesiášom. ()

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Dalsi Bunueluv nabozensky kus. Tentokrat jsem si odnesl poznatek, ze hystericka devka, to je pohroma, ale ani zdaleka ne takova pohroma, jako hystericka krestanka. Kdyz dostane amok hystericka krestanka, je z toho neskutecna party (coz muzu potvrdit) a zaroven jsou z toho nejlepsi a nejzabavnejsi momenty tohohle filmu. Skoda, ze se Bunuel nenarodil o nejakych 20 let pozdeji, protoze jeho novejsi francouzska tvorba je mi o dost sympatictejsi, nez tyhle oldschool low-tech kousky z Mexika. 6/10 ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Pro mě jeden z vrcholů Bunuelovy tvorby, který zastíní i mnohá jeho pozdější díla, vlastně pozdní mexická tvorba tohoto tvůrce mi sedí asi nejlépe (společně se Zapomenutými) pro svůj základ v tajuplných obrazech, sázících spíše na intuitivní vztah k tématu a vnitřní upřímnost než na hru intelektu. A hrozně mě baví Bunuelova provokativní reflexe víry z pozice klidného a nedogmatického ateismu, který dokáže v náboženství najít i poetický a lidsky dojímavý rozměr. Zde na mě tyto aspekty působily ještě víc než ve Viridianě. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Nazarín (Nazário) je s dávkou prehnanosti novodobým "mesiášom", ktorý je rovnako tulácky opustený a nútený vysporadúvať sa so životom ako len môže, než hocikto iný. Lenže pri kolektívnym chápaní spoločenských konvencií a nepochopiteľnosti jeho ideí je obeťou, ktorá sa bráni iba silou ducha a nie fyzickou vytrvalosťou. Nie je jeho úmyslom poukazovať na chyby hlúpych ľudí donemoty, to by sa snáď zbláznil. Veľmi podnetnou súčasťou jeho cesty vo mne rezonuje nenápadná premena žien (predovšetkým Beatriz), ktorých prvotné falošné zlúčenie ciest za cieľom akejsi nadľudskej odplaty od pohľadného farára sa zmení v úprimnú a o to ťažšiu skľúčenosť v skrz oných, spoločenských kruhoch, ku ktorým dovtedy patrili. Okolie to nechápe a vyvodzuje si svojské dôsledky takéhoto pustovníckeho života a hľadá v tom rôzne nekalosti. A tam končí duchovná snaha. Moc fyziky, pudovosti, vášne a matérie dominuje nad nenásilnou cestou. V našom svete ponímania, akým žijeme, určite. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Film jako zrcadlo, které odráží myšlenky divákovy. Nevím zda je tento film plodem režísérova ateismu, spíše snad poznání (či zhrzené lásky k církvi, neb jako Španěl měl zřejmě katolickou výchovu), že evangelium je o lásce, ale katolicismus o řádu. Proto také film dle autora vyznívá tak, že Ježíš by v této době nemohl být knězem, neboť s důstojným pánem, který má ideologicky podpírat společnost, se nesrovnává obcování s lůzou a prostitutkami. A naopak, jak lze důsledně následovat Krista při popíjení čokolády? ()

d-fens 

všechny recenze uživatele

ocenenia : "Vatikánsky zoznam" (vznikol v roku 1995) - zaradené v sekcii 'Náboženstvo' ◘◘◘◘ MFF Cannes 1959 - Zvláštna cena poroty ()

Reklama

Reklama