poster

Podivné vyšetřování

  • italský

    Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto

  • slovenský

    Nezvyčajné vyšetrovanie

  • anglický

    Investigation of a Citizen Above Suspicion

Drama / Thriller / Krimi

Itálie, 1970, 109 min

Komentáře uživatelů k filmu (76)

  • PetrPan
    ***

    Na jedné straně odporný a skvělý slizoun Volonté, na druhé rozpačitost z přehrávání, na třetí skvělá ukázka zneužívání moci, na čtvrté prostoduchá levičácká agitka. A na páté stojí pouze nohy Florindy Bolkan. Čili to máme zaokrouhleno na dvě desetinná místa 66, 67 %(26.8.2014)

  • borsalino
    ****

    Podivné? Ale kdeže... Bylo to ulítlé, režisér byl nejspíš pěkně zkouřenej a měl pořádnou pifku na italské papaláše. Velmi mě oslovil satirický a současně kritický pohled na státní úředníky opojené mocí, které už prakticky nic nemůže ohrozit, což v tomto snímku výborně personifikoval a ztvárnil Gian Maria Volonte. Když nejdřív začal sám sebe vyšetřovat a později se udávat, byl příliš vysoko, než aby mu to někdo věřil nebo ho nechal padnout. Nakonec to připomínalo výlet za hranice nejbizarnějšího absurdistánu....(19.11.2010)

  • Chrustyn
    ***

    Po všech směrech nestandardní kriminálka o ješitném policistovi, který vyšetřuje smrt mladé dívky, kterou sám podřízl.(5.1.2014)

  • Flakotaso
    *****

    Pořádně hutný a náročný kus filmu. Samotný námět je sám o sobě téměř geniální, ale Petri s Pirrem nezůstali jenom u nápadu a skvěle jej rozvedli na ještě vyšší úroveň. Ale scénář není jediným špičkovým prvkem tohoto snímku. Hudba a zejména kamera a celkové rozzáběrování je také vynikající a velmi originální, dodnes svěží. Petri navíc výtečně pracuje s tempem, takže film ani přes svou komplikovanost ani na vteřinu neztrácí nit a tím pádem divákovu pozornost. No a to nejlepší na konec - neuvěřitelný Gian Maria Volonté. Věděl jsem, že je to skvělý herec, ale tady mě přesto naprosto ohromil. Takový výkon jsem už hodně dlouho neviděl.(25.3.2013)

  • Anderton
    ****

    "Podivný" film, na ktorý som sa dlho adaptoval. Až som nakoniec musel pochopiť, že je zámerne predimenzovaný, že postavy sa chovajú neprirodzene kvôli Petriho záujmu ich v očiach diváka zosmiešniť. Divné vyšetrovanie tak pre mňa predstavuje viac politickú krimi satiru niež klasické krimi, možno aj s prvkami grotesky. Je jasné, že pri takomto arogantnom chovaní a nepríjemnom výrazy v tvári by Volontého podozrievali všetci od kolegov po susedov. Film ale už predsa nahlodal zub času, bol presne namierený na svoje dobové publikum a my ho tak berieme trochu z nadhľadu. I keď nadčasový je, to si nič nenahovárajme. Vidieť Volontého v počas jedného dňa v dvoch absolútne odlišných úlohách (Každému, čo si zaslúži) je dosť nevšedný zážitok, čo je len dôkazom jeho hereckého umu.(10.9.2018)

  • anderson
    ****

    SLOVENSKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: ČST 1 = 16.12.1977, réžia slovenského znenia (ČST Bratislava) = EDUARD GREČNER (8.2.2009)(8.2.2009)

  • Jellini
    *****

    Konformismus a kariérismus aby čert vzal. Tady máme co dočinění s duševně chorým člověkem, pro něhož je jakýkoliv jiný názor (nebo třeba jen neochota názor sdělit) jasným signálem k útoku. K útoku na jednotlivce i skupiny, a s růstem vlastní moci k útoku na celé třídy, masy a národy. To vše za pomoci vyhrožování, vydírání a mučení (prostředkům se tu meze nekladou) a s jediným cílem - vyvolat strach a opět tak rozšířit či upevnit své mocenské teritorium. O moc se přitom nelze dělit, je třeba mít autoritu u všech - budovat jakékoliv osobní vztahy je tedy nežádoucí. Navíc takovému člověku hrozí, že by se mu někdo mohl dostat pod kůži a najít slabinu, která usvědčuje (v tomto případě, ne-li ve všech takovýchto a jim podobných případech je to duševní zakrnělost, projevující se v občasné děckosti a nedospělosti). Ve své době důležitý film, dnes ale bohužel o nic méně aktuální - v některých zemích na západ od nás se dá pozorovat v lecčems podobná mentalita, o způsobu "boje s nepřítelem" nemluvě. Každopádně perfektní scénář Ugo Pirra, hlavní postava v odpudivém podání Volontého a suverénní Petriho režie. Dokonalá studie narcistického člověka, v němž zlo už dávno zvítězilo nad dobrem (v literárně-teoretické oblasti doporučuju "Lidská srdce" Ericha Fromma, zabývající se stejnou problematikou).(25.6.2014)

  • d.beseda
    *****

    Skvěle vystavěný příběh, který má od začátku do konce hlavu a patu a ani na vteřinu nenechá diváka vydechnout. Gian Maria Volonté předvádí skvostný herecký výkon v roli úspěšného šéfa oddělení vražd, který má charisma, respek a velkou moc ovlivňovat osudy ostatních lidí a své moci si je patřičně vědom. Jeho dlouholetá pozice na vrcholu moci ho dohání až k chorobnému fanatismu. Síla moci je navíc téma, které je aktuální i v dnešní době. To vše navíc za doprovodu opět skvělé hudby Ennia Morriconeho. MFF KV.(9.7.2014)

  • argenson
    *****

    To není Gian Maria Volonté v roli hajzla, to je regulérní hajzl s Volontého tváří. A ta rétorika, hele, za to by se nemusel stydět ani Hitler. Famózní film, shlédnuto jedním dechem.(10.9.2014)

  • CiTrus007
    *****

    Kafkovsky temné drama začíná nevysvětleným zločinem, který se postupem času projasňuje formou vzpomínek a podivných záblesků z minulosti. Petri v průběhu filmu krásně ilustruje, jak italská policejní tradice, trocha přirozené autority a pečlivá manipulace s lidmi mohou ochránit vysokého komisaře před spravedlností i navzdory jasným a zdrcujícím důkazům o jeho vině. Na konci spatřujeme, jak může taková přílišná koncentrace moci vést k nesmyslu. V tomto snímku je Petri mistrem napětí, věcí nevyřčených a nálady okamžiku. Jedinečným je také hudební podklad Ennia Morricone, který používá originální technické efekty. 9/10 [KVIFF 2014](9.7.2014)

  • curunir
    *****

    ,,JEDEN DETAIL PRE TVOJICH ĽAVICOVÝCH ČITATEĽOV. V BYTE NIE JE ANI JEDNA PAMIATKA PO SPODNOM PRÁDLE." ,,FETIŠIZMUS?" ,,AKÝ FETIŠIZMUS! JEDNODUCHO HO NENOSILA." __ Nielen z názvu, ale tiež z predchádzajúcich komentároch som sa dozvedal, že mám čakať netradičný zážitok. A po zhliadnutí pridávam prídomok skvelý predovšetkým vďaka prekvapivému a dejovo bohatému scenáru, ktorý si povšimli aj americkí akademici keď film ocenili svojim najvyšším hodnotením, aj keď jedným dychom treba dodať, že podobne zamerané/angažované filmy boli v danej dobe v móde (napr. rovnako ocenený, o rok starší Gavrasov ,,Z"). Volontého prejav je ozaj miestami silne afektovaný, ale išlo o hereckého chameleóna, preto ho nijako neodsudzujem, rovnako tak ,,netradičný" záver s oporou v podobe Kafkovho citátu. Dôkazom Morriconeho obdivuhodných schopností pracovať vo vtedajšej dobe na obrovskom množstve projektov je úsporný a predsa úderný soundtrack. (652. hodnotenie, 57. komentár k filmu)(10.9.2018)

  • kareen
    ***

    Co na tom, že jde o výborný snímek s originální atmosférou, scénářem plným kafkovsky absurdních rozhovorů, podbarvený tradičně dobrou Morriconeho hudbou, když mi na rozdíl od některých strašně vadilo to příšerné přehrávání všech herců? Volonteho samolibý a zpupný obličej sice seděl na arogantního člověka, jistého si svou mocí, ale to,že si držel ten samý výraz po celou dobu, pro mě bylo spíš únavné. Nevím, možná to byl umělecký záměr, který nejsem schopna náležitě pochopit a docenit, ale at' je to tak či onak, bránilo mi to v tom si tohle kriminální drama naplno užít.(4.1.2014)

  • MikO_NR_1909
    ****

    Už aj na svoju dobu trochu tuctovejšie lavírovanie hlavného šéfa vyšetrovacieho tímu. Jeho vlastnosti a profesionálna lojálnosť, ktorou sa obklopuje a vlastní démoni, ktorí protirečia jeho odbornej schopnosti v kontradikcii prirodzenosti autority, ktorej sa dôveruje, poukazuje na krehkú hranicu dobrého a zlého úmyslu, ktorá je zakorenená v každom človeku. A je jedno, či ste cukrák, ktorý odflákol narodeninový koláč, alebo detektív, ktorý sa chce svojho prípadu čo najrýchlejšie zbaviť a otravuje ho kľučkovanie kauzou, ktorej vyšetrovanie nikam nespeje. "Kafkovské" maniere a inteligentné prepojenie čudáckej diverzie s posadnutosťou falzifikovať a neskôr sa do krvi priznávať k vlastnému trestnému činu je typickou črtou ľudskej nerovnováhy a strachu. Snímok ukazuje, aké je to, keď sa nechá prietrž nelogickostí presiaknuť až za pomyselnú zdravú hranicu. Potom je možné, že nastane aj tá najnepravdepodobnejšia situácia, akú sme mali možnosť vidieť.(12.6.2019)

  • Dionysos
    *****

    Manipulativní sebestředný představitel toho nejhoršího z arogance mocných, nebo pomalu šílející ritualista zvnitřňující pravidla a zbožšťující řád? Na první pohled jen to první, ale napětí mezi těmito póly vytváří rozpor v jednání hlavního hrdiny, který žene celý děj ve vražedném tempu kupředu. Snaha o absolutní kontrolu situace s potvrzením si bezmocnosti ostatních lidí, v jejichž očích a jejich strachu může vidět svou moc a tím růst sám před sebou. A naopak touha být potrestán za porušení těch hranic zákona, které vymezují hřiště, ve kterém se stal sám králem. A o tom, kdo je oním krkem, jenž hýbe hlavou, nemusí nikdo dík závěru pochybovat. Skvělý způsob vyprávění, kamera, střih a samozřejmě hudba. A Volonté film katapuluje do nebeských sfér./// P.S. Anglicky dabovaná verze v distribuci Columbia (běží v tv na kanále Cinemax) má změněné řazení některých scén (ty s instalatérem a modrou kravatou a detektivem co jde hledat inkriminovanou kravatu k Volontému domů). V italské verzi (pro česká kina otitulkováno v 70. letech, viděno v Ponrepu) jsou scény řazeny nechronologicky, což sice ztěžuje prvotní pochopení, ale jen více dokazuje Petriho svěží a diváky znejisťující styl.(18.3.2014)

  • flyboyeda
    ****

    Hodne zvlastni a v mnoha smerech zajimavy film, Volonteho upoceny oblicej me bude strasit jeste dlouho... :) Slusna kritika spolecnosti, politiky a s ni spojene korupce, velka porce ironie a jedno prorizle hrdlo... bla bla, to se musi videt... Hodne vyrazna muzika by bozsky Ennio tomu dodava grady...(22.6.2012)

  • classic
    ****

    Jediné,čo mi asi vadilo,že je to nadabované do angličtiny,zrejme pre amícke publikum,ktorému sa nechcú čítať titulky,inak tomuto kontroverznému počinu nie je čo vytknúť,Gian Maria je herec,ktorého nie je problém zapamätať si,ja som ho videl vo westernoch Sergia Leoneho,a tak som vedel,kto ma čaká a nesklame,takže tento snímok stojí najmä na jeho výkone,ktorý je spoľahlivý a nemá obdoby v tom ako je podaný cez jeho osobu.Tak ako je výrazný Gian,tak je výrazná aj herečka Florinda Bolkan,kde jej postava Augusta Terzi je úchylná,perverzná a manipuluje s hlavným hrdinom,t.j inšpektorom,ktorého prehovára k aktivitám,ktoré mu prerastajú cez hlavu,ale on si z toho aj tak nič nerobí... Réžia a scenár sú potrebné filmové postupy,ktoré s hercami vytvárajú neobyčajný počin,ktorý svojou skladbou vzbudzuje de facto k tomu,že korupcia je mocná,t.j priznanie sa človeka k spáchaniu zločinu nie je v podstate dôležité,pokiaľ sa to týka oddelenia,ktoré by to mohlo stiahnúť na dno,že zahrať to do autu je to najpodstatnejšie,čo sa dá robiť,čestnosť neexistuje,snímok,ktorý si servítku pred ústa nikdy nedáva.Pozor na to!(23.5.2014)

  • kaylin
    ****

    Italský film, který ve skutečně nepříjemném a depresivním světle ukazuje, co je to elitářství a jak je možné provést v podstatě cokoli a obejít se bez toho, že by byl člověk potrestán. Je celkem smutné, že snímek za chvíli bude padesátiletý, ale jeho podstata je nadále aktuální a nadále je možné jej vztáhnout na současný svět.(12.4.2017)

  • d-fens

    ocenenia : Oscar 1971 - Najlepší zahraničný film ◘◘◘◘ MFF Cannes 1970 - Špeciálna veľká cena poroty, Cena FIPRESCI(31.1.2012)

  • danecek24

    28. Zlatý Glóbus za rok 1970 - nominace (1) - Nejlepší cizojazyčný film - Itálie(5.1.2009)

  • slunicko2
    ***

    Jak vyšetřovat sám sebe. 1) 37letý Gian Maria Volonté (vrah milenky) podal vynikající herecký výkon._____ 2) Oceňuji logickou kafkoidní pointu._____ 3) Potřebujete důkazy, abyste dokázal svou vinu.(10.9.2019)

  • zette
    ****

    Jeden z nejlepsich scenaru, ktery kdy vznikl. Uzasna myslenka a kritika systemu. Verim, ze kdyby si tvurci jeste vice s dejem a dialogy pohrali, byl by to jeden z nejlepsich filmu vubec. Skvely herecky vykon Volonteho v roli chladnokrevneho inspektora. Pozornost zaslouzi i tradicne vyborna hudba Morriconeho.(9.8.2014)