Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hororový snímek Roberta Aldricha kde hlavní postavou je bohatá dáma Charlotte Hollis (Bette Davis), která žije ve starém rodinném sídle se svou služebnou Velmou (Agnes Moorehead) samotářský život, stranící se společnosti. Důvodem je nevyjasněná smrt jejího snoubence Johna (Bruce Dern) , který byl zavražděn před 37 lety a na Charlotte padlo podezření. Další hrozbou je stavba dálnice, které stojí její dům v cestě. Charlotte se snaží za každou cenu zabránit bourání domu a tak si pozve na pomoc sestřenici Miriam (Olivia de Havilland), která má ale svoje plány... (contrastic)

(více)

Recenze (32)

Huguette 

všechny recenze uživatele

Jako většina lidí tady se ani já nevyhnu porovnávání s Baby Jane a také se přikláním k tomu, že Baby Jane byla o chlup lepší, že v Charlotte bylo více lidí než bylo potřeba a tak dále, ale i tak je to pozoruhodný film se skvělou Bette Davis. Myslím, že Bette završila své nejlepší roky hraní rolí Margo Channing v All About Eve a je dobře že později přišly role právě Baby Jane a Sweet Charlotte, které Bette sedly a zas ji vrátily tam, kde bývala. V jiných filmech po All About Eve si na Bette zvykám hůře, protože mi občas připadá jako karikatura sama sebe, občas trochu přehrávající a ve vypjatých situacích nepříjemně mrkající...když si projdete fází Bette Davis a půl roku nekoukáte na jiné než její filmy, všimnete si opakujících se gest a pohybů, které postupem času ještě zintenzivněly. I v Charlotte jsou momenty, kdy je Bette nepřirozeně "zjemnělá", což ke starší Bette, která ještě více působila jako hrubší a trochu nepříjemně přísná paní, moc nesedělo. Při jedné scéně má za úkol očima přejet po místnosti, ale pohyb očí,hlavy a hlavně obočí - toto gesto má přesně tu teatrálnost 40. let, kdy si hned vybavíte chmurné a bolavé pohledy Charlotte Vale z Now, Voyager nebo její "Svatá Dala..." z Watch on the Rhine (nicméně opravdu a vážně mám Bette ráda a ta přísnost a proříznutá pusa se mi ní líbí). Ale to jsou nicotné momentíky, kterých si člověk všimne snad až po zhlédnutí 45 jejích filmů. Ale uznávám, že úvodní scéna s ukolébavkou, kdy koukáme jen na její obličej je parádní a zvládnutá a pak ten křik na schodech - působivé a děsivé! A ty její oči! Pak je tu Olivia deHavilland, ta byla krásná a role medové mrchy jí šla, ale přecejen je mi líto, že to Joan Crawford vzdala, protože role Miriam by jí opravdu sedla. Nikdo neuměl působit tak uhlazeně a klidně a mile, přičemž jste zároveň cítili, jak neoblomná a striktní uvnitř je (k tomuto mě napadá Harriet Craig). ()

Houdini

všechny recenze uživatele

Oscar 7 nominací: Herečka VR - Agnes Moorehead, Kamera ČB, Výprava ČB, Kostýmy ČB, Střih, Píseň - "Hush... Hush, Sweet Charlotte", Hudba ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrý psychothriller s místy skoro hororovými prvky. Atmosférou i stylizací mi tento příběh malilinko připomněl Plynové lampy, ale celkovým pojetím a kvalitou za nimi nakonec přece jen trochu zaostal. Bette Davisová je výborná, což se bohužel nedá říct o Olivii De Havilland, která tady hraje jen lehce nadprůměrně. Škoda, že více prostoru nedostali Joseph Cotten a hlavně Mary Astorová, kterou jsem marně vyhlížel, a teprve v závěrečných titulcích jsem se dočetl, že hrála ani ne minutovou roličku vdovy. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

"Hush hush, sweet Charlotte / Charlotte, don´t you cry / Hush hush sweet Charlotte / He´ll love you till he dies / Oh, hold him darling / Please hold him tight / And brush the tear from your eye / You weep because you had a dream last night / You dreamed that he said goodbye" 1927: V patricijském domě jižanské rodiny se koná ples. Otec sladké Charlotte zastraší dceřina ženatého ctitele Johna, ten dá přednost zákonité manželce a téhož večera přijde nejen o nabízenou ruku, ale také o hlavu. V kuchyni se pohřešuje řeznický sekáček a Charlottiny sněhobílé šaty jsou zbrocené krví... Brilantní úvod. Škoda, že hlavní děj, odehrávající se o 37 let později, neudržel kvalitu přechozího filmu Co se vlastně stalo s Baby Jane?, na který si tolik přál navázat. Jde o nový příběh, smíchaný z totožných ingrediencí. Bette Davis hraje další tragickou oběť dávné chyby a nepříznivých okolností. Soud jí sice vraždu neprokázal, ale pro sousedy navždy zůstala tou krvavou bábou, o které si pouliční děti zpívají morytáty. Charlotte už desítky let nepřekročila hranice svého pozemku. Fixovaná na dům jako mauzoleum lepších časů se odmítá vystěhovat kvůli plánované dálnici. Když se dělníci s bagry nenechají zastrašit ani střelbou, pozve na pomoc svou světáckou sestřenici. Tu měla původně hrát Joan Crawford, partnerka a rivalka Davisové z předchozího filmu. Protože komunikace obou hereček přerůstala v otevřenou nenávist a Crawfordová trávila víc času nervovým zotavováním v nemocnicích než na place, film se každým zdržením prodražoval a Aldrichovi nakonec nezbylo než ji nahradit. Katharine Hepburn na nabídku neodpověděla, Vivien Leigh a Loretta Young ji odmítly. Nepochybně je to škoda, protože Olivia de Havilland je zaměnitelná a bohužel i příliš průhledná herečka pro účely filmu, který staví na překvapivých zvratech. Některé z nich jsou velmi poplatné osvědčeným momentům z Baby Jane, další si Aldrich vypůjčil z Plynových lamp a Ďábelských žen. Variace na variace mi nevadí, ale množství zbytečných vedlejších postav je IMHO vážnější problém. Přesto - je to nadprůměrný film, jako obvykle mu dominuje hypnotická Bette Davis a titulní ukolébavku nemůžu dostat z hlavy. 80% ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Výborný atmosferický thriller tehdy se ještě neuvádělo filmové označení psychothriller od dua Henry Farell (scénář-námět) a Robert Aldrich (režie) kteří si postupně už někdy od začátku šedesátých let budovali pověst děsivými snímky, jako tento tehdy novou formou psychothrilleru.Také v tomto snímku se střetávají na život a na smrt dvě staré ženy Charlotte (B.Davis) a její sestřenice Miriam (Olivia de Havilland) v podobně jako o dva roky starším snímku What Ever Happened to Baby Jane? Tam ale hrála místo ní Joan Crawford a hrála tam sestru B.Davis.Bette Davis v obou těchto snímcích podává výborný herecký výkon a zcela na místě zde dokazuje že měla opravdu mimořádné herecké schopnosti a pouze skromně dokazuje zač byla po právu v roce 1977 vyznamenána cenou LAA-za celoživotní dílo. ()

Bart 

všechny recenze uživatele

Proč natočil Robert Aldrich dva roky po úspěšném filmu Co se vlastně stalo s Baby Jane? podobně laděný thriller a opět s Bette Davisovou v titulní roli, to je myslím jasné. Filmy jsou si podobné jak tématem, tak i celkovou atmosférou. O to lépe se dají srovnat. Zatímco Baby Jane byla po všech stránkách vyrovnaná, Charlotte už trochu kulhala. Ale ne moc. Jinak bych nemohl dát pět *. V Baby Jane byla velká tíha vložená na bedra obou hlavních představitelek a jejich hereckých výkonů a i kdyby selhaly ostatní složky, Bette Davis a Joan Crawford by to utáhly. Ve Sladké Charlotte už tomu tak nebylo. Obě hlavní představitelky už nestály tolik v popředí, bylo tam větší množství vedlejších postav, z nichž některé mi připadaly nejen zbytečné, ale dost špatně zahrané. Všechny slabiny Sladké Charlotte ale rázem zapomenu, když vypíchnu naprosto skvělou kameru, která si dokázala pohrát nejen s detaily, ale naopak ve chvílích, kdy čekáte detail a kamera zabírá celou scénu, vy se uvnitř třesete na to, abyste už konečně viděli famozní mimiku tváře Bette Davis. A propos - Bette Davis. Má cenu tady skládat ódy na její herecké umění? V jedné ze závěrečných scén na schodech mě při jejím opravdu zvířecím kvílení lezl mráz po zádech. Vedle ní působila Olivia de Havilland tak trochu jako tupé ořezávátko. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Aldrich bohužel není zvlášť dobrý režisér. Baby Jane jeho rutinu utáhla díky atraktivnímu námětu, který vedl jeho ruku. Zde by při všech těch zvratech a posunech motivací bylo zapotřebí větší řemeslné a vypravěčské důmyslnosti. Je to škoda. ()

choze 

všechny recenze uživatele

Úvodní vražda v minulosti evokuje whodunnit slasher, ale vyleze z toho jen ukecané/hysterické drámo - na horor málo atmosférické a děsivé, na thriller málo napínavé a celkově zbytečně dlouhé. Respektive je to hagsploitaťák, který spáchali přímo tvůrci Baby Jane - Davis a Aldrich (kdo viděl Feud, je doma). Není to špatné, ale čekal jsem od toho něco jiného. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Skláňam hold režisérovi Robertovi Aldrichovi. Vytvoril film, o ktorom sa nedá napísať takmer nič, aby sa nevyzradila pointa. Zároveň ide o skvelé, napínavé pozeranie s prepracovaným scenárom. Na deji a spracovaní sa dá celkom dobre ilustrovať téza o zhlúpnutí ľudstva. Pretože ak porovnám Sladkú Šarlotu s väčšinou súčasných hollywoodskych thrillerov, tieto pred Aldrichovým filmom blednú ako intelektuálne tak herecky ako aj režijne. Zároveň si, na rozdiel od väčšiny spolukomentátorov nemyslím, že Olivia de Havillandová sa zhostila svojej úlohy nejako nemastne-neslane. Práve naopak, jej akoby nezúčastnenosť sa veľmi hodila k typu, ktorá predstavovala. Taktiež nezdieľam názor, že film predstavuje akúsi menej vydarenú kópiu režisérovho predchádzajúceho filmu Čo sa stalo s baby Jane?, pretože tentoraz je vzťah dvoch žien o niečom inom ako o kainovsko-ábelovskom súrodeneckom nenávistno milostnom vzťahu. Tentokrát ide o tú druhú vec, pre ktorú je človek schopný urobiť naozaj takmer čokoľvek. Áno, vážení a milí, nemýlite sa, tentokrát ide o prachy. A tak jediná vec, s ktorou sa so spolukomentátormi stotožňujem je skutočnosť, že napriek viacerým scénaristickým kiksom v Baby Jane, išlo o lepší film a to vďaka celkovej atmosfére, ktorú sa tu, napriek snahe, nepodarilo spracovať tak, aby diváka vtiahla do príbehu absolútne, bez výhrad. Drobná chybička, no vďaka nej nemá u mňa výsledok absolútne hodnotenie. Ostáva však veľká spokojnosť, o čom svedčí opakované pozretie si filmu, bez straty kvetinky a zaujatia ním. ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Ťažkopádna snaha parazitovať na úspechu Baby Jane. Oceňujem pokus ozvláštniť to verným prenesením literárneho žánru southern gothic na plátno; myslím, že Faulkner by mal radosť. Je tam asi všetko: upadajúci plantážnici, ich osamelé pustnúce sídla ako symbol neschopnosti adaptovať sa dobe, groteskná šokujúca brutalita, či duchovia minulosti číhajúci na každom rohu. No podobne ako Faulknerove knihy (aspoň to čo som čítal) je to zároveň aj strašne zdĺhavé a ťažkopádne vyrozprávané. Vystrihnutím minimálne (fakt minimálne!) tridsiatich minút by ten film vôbec nestratil, práve naopak. Veď najlepšia Faulknerovka je aj tak jeho pár stranová poviedka Rose for Emily, čo odporúčam každému koho zaujala atmosféra tohto filmu. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Zhruba pred nejakými tými 24. mesiacmi nakrútili spoločný sugestívny snímok - významná herečka klasického Hollywoodu, Bette Davis, a pomerne renomovaný americký režisér, Robert Aldrich + scenárista Heller, film sa volal : What Ever Happened to Baby Jane ? , čiže spolupracujú opäť, ale nemyslím si, že je to po kvalitatívnej stránke, také strhujúce, ako predtým ! Namiesto nenávidenej Joan, má tentokrát k dispozícii ANTI - sympatickú Oliviu de Havilland ( takto pôsobí iba v tomto snímku ), ktorá inak patrí medzi moje obľúbené herečky, áno, tu je poriadna sviňa ! Pamätám si ju ešte z Classic Hollywood. Obidve stelesnili príbuzné, konkrétne - SESTERNICE, keď akože, tá dobrá, prichádza po dlhých rokoch, na pomoc, tej „chorej, labilnej, troske”, a to z dôvodu plánovaného počatia výstavby mosta, ktorý má viesť cez jej pozemok, ale Ona o tom nechce ani počuť ! Z Charlotty sa medzitým stala známa čudáčka, lebo práve pred viac, ako tridsiatimi rokmi, zavraždili v tomto dome jej milenca Johna, s patričnými otáznikmi ? , a aby som nezabudol, v súčastnosti žije taktiež so slúžkou Vilmou, ktorá na ňu dáva i pozor. Mám tu i doktorského šarlatána, ktorý namiesto liečenia, dopuje pacienta drogami. Čoskoro zíde z pôvodného plánu pomoci, aby sa Miriam angažovala, že zachráni sesternicu. V myšlienkach ide len po majetku, ktorým dotyčná disponuje... Psychologický TEROR na OBZORE ! Všetko toto, čo líčim, sa oplatí určite vidieť, ale s tým, že prvá spoločná vec, týchto výborných umelcov, dopadla presne podľa mojich predstáv a očakávaní... ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Po 35 rokoch sa temný dom opäť stáva dejiskom zločinu...Výborný psychothriller so silnými prvkami hororu. Vznikajúcu Bette Davis s jej desivými očami by som sa bál aj cez deň. ()

hansel97 

všechny recenze uživatele

Nepovedená vykrádačka Baby Jane, u které se jasně projevuje to, že Aldrich není zrovna dobrým režisérem. V Baby Jane ho značně podržela předloha, ale tady se příběh tříští, působí nejasně a zmateně. Bette působí jako v té samé roli a podruhé už spíše komicky, ale ona se zbytkem obsazení to jakž takž utahuje na průměr. ()

Una111 

všechny recenze uživatele

Oči Bette Davisové - kapitola sama pro sebe! Jinak jsem asi očekávala více napětí! Jako thriller bych film ale neoznačila. (Nebo že bych byla už tak otrlá?) ()

TomX2 

všechny recenze uživatele

Celkový dojem: Veľké sklamanie. Námet je zaujímavý a príbeh aj keď dnes už klitšé, točený v dobe kedy bol ešte zaujímavý, nový a originálny. Priznám sa, od Sweet Charlotte som čakal veľa, ale nakoniec je to pre mňa veľké sklamanie a môj dojem je negatívny. Herecké obsadenie nezaujímavé, dej nudný a scénar miestami až veľmi chabý. Atmosféra je ešte jakž-takž miestami napínavá a vo svojej dobe možno aj nepríjemná, lenže to je asi tak všetko. Moje hodnotenie: 40% ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Dva roky po megauspechu Whate ever Happened to Baby jane si bette Davis povedala, ze chce nadviazat na uspech toho filmu, tak uz nemala Krofordku, ale Oliviu de Haviland. A je to vyrazne slabsie, Bette Davis uz nie je demonicka, dialogy slabe, tempo tiez nijake .... slaby odvar slavnejsieho filmu : 55 % ()

Související novinky

Zemřela Olivia de Havilland

Zemřela Olivia de Havilland

26.07.2020

Po bouřlivém období, během nějž se oči veřejnosti po letech opět začaly houfně upínat k legendárnímu snímku Jih proti Severu z roku 1939, přichází velmi smutná zpráva. Včera filmový svět opustila… (více)

Reklama

Reklama