Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Do městečka Svit pod Tatrami přijíždí v roce 1937 ředitel velké továrny se svou ženou, aby zde po baťovském vzoru Zlína postavili moderní průmyslové město. Jejich plány ale naruší znepokojující nález mrtvoly v areálu továrny. Novorozenec s mužským i ženským pohlavním orgánem. Monstrum. Případ přesahuje možnosti místních četníků, podléhá maximálnímu utajení a na místo přijíždí tajná policie. Nicméně zdá se, že jediný, kdo chce záhadu vyřešit a nalézt odpovědi a pravdu, je těhotná manželka ředitele. Narazí ale na nečekané překážky, včetně svých vlastních předsudků… (Bontonfilm)

(více)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (319)

luka4615 

všechny recenze uživatele

Moderní vizuální stránka, v níž se snoubí hutně dávkovaný příběh a uvěřitelně civilní herecké výkony. Úsvit režiséra Matěje Chlupáčka je dokonalou ukázkou toho, že se správnou látkou a nadšeným přístupem lze i ve skromných tuzemských podmínkách stvořit dílo, jež bezezbytku splňuje zavedené světové parametry. Jistě, sice by se dalo namítnout, že v druhé polovině celému snímku začne trochu "padat řetěz", nicméně i navzdory tomuto nedostatku dostaneme skvěle vypadající a hluboce vtahující dílo, které svou nosnou myšlenkou bude určitě ještě dlouho rezonovat (skoro) v každém divákovi. Skvělá práce! (Netflix) ()

BoPo 

všechny recenze uživatele

Vyzeralo to nádejne. Vyladený vizuál majúci dobre sediacu farebnú patinu. Na české pomery netradičná zápletka. Bohužiaľ jej atraktívnosť bola rýchlo pochovaná spolu s telíčkom. Priveľmi rýchlo sa zo záhady stala len doplňujúca zložka. Nečakajte teda žiadnu detektívku. Ide hlavne o vzťahy, v ktorých sa bijú rozdielne nastavené rebríčky hodnôt. Eliška Křenková bola ideálne nespokojná, neodbytná, majúca nadhľad. Martha Issová bola učebnicová pi*a. Milan Ondrík bol správne znepokojujúci. Ladislav Hampl absolvoval hollywoodskú premenu. A všetci títo a ďalší sa pohybovali v uveriteľných kulisách. O to viac mrzí, že najvýraznejším momentom celého filmu bola manželská hádka na schodisku. Chcelo to väčšiu odvahu. Viac tlačiť na pílu v rámci krimi zápletky. Úsvit si za určité veci zaslúži kredit, ale za rok bude len ďalším telom v masovom hrobe priemernosti. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Pokud jsem to ještě nenapsal, tak to řeknu teď: obdivuji Matěje Chlupáčka, protože to je borec  který ve věku kdy středoškoláci řeší jak vyjebat s maturitou, začal produkovat a natáčet filmy. Úsvit je pozoruhodný v podstatě minimalistickým námětem, ale zpracování je perfektní. No a atmosféra je, jako kdybychom měli sledovat předvečer nějaké velké revoluce. Eliška Křenková sice působí velmi protivně, ale v mnoha pozicích se skvěle nachází a hraje dobře. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Na 29-letého režiséra nesmírně ambiciózní nálož se silnými intimními momenty neokoukaného, společensky citlivého námětu. Úsvit funguje fantasticky v nadčasovém poselství o nevymýtitelné omezenosti společnosti, předsudcích a netoleranci k čemukoliv jinému. Ne každému ale bude fungovat v souhře bočních témat (problematický vztah hlavní hrdinky a kariéristického manžela, znepokojivá postava příslušníka kontrarozvědky) či zasazením do baťovského industriálního mikrosvěta. Přitom právě tento svět dodává filmu na divácké atraktivitě i historickém zakotvením příběhu pro lepší podtržení myšlenky. A s hezky stylizovanými ateliérovými kulisami na popředí Vysokých Tater zároveň dotváří výtvarní patinu uměleckého podobenství. Sice ne ve všech detailech vyzrálého, ale určitě takového, na které by si většina českých filmařů netroufla. Matěj Chlupáček je někde jinde a pokud za následujících deset let projde stejnou cestu jako mezi Bez doteku a Úsvitem, jeho třetímu celovečeráku se bude tleskat ve stoje i v Cannes a Benátkách.  [Karlovy Vary IFF] ()

castor 

všechny recenze uživatele

Mohutně kritizovat (nejsem v tom úplně jinej) stav současné české kinematografie umíme, přesto se každoročně objeví několik titulů, které můžou třeba na evropském trhu hravě konkurovat. Retro drama Úsvit, které má hlavní triumf v Elišce Křenkové, mezi takové patří. Baťa tehdy po vzoru Zlína odkoupil od slovenské obce Veľká přes půl milionu metrů čtverečních pozemků s cílem postavit moderní průmyslové město. Nikdo z továrny ovšem moc netuší, jak naložit s mrtvolou novorozeněte pohozenou v hromadě písku. Tedy nejde o postup, ale hlavně o to, že se jedná o novorozence s mužským i ženským pohlavním orgánem. Pozor, máme rok 1937, válka je za rohem, navíc (těhotná) manželka ředitele továrny, který se vzhlédl v politikaření a lezení do zadku šéfům, začne do záhady šťourat. A to, co si myslí nebo na co nedostudovaná lékařka přišla, nemá problém vykřičet do světa. Výprava, kostýmy, kamera, výrazné barvy… všechno šlape. Naopak přes prsty by zasloužil zvukař, mnohým dialogům (v tuzemské kinematografii tradičně) prostě nejde rozumět. „Kriminální“ příběh postupně lehce ustupuje, zaměřujeme se na několik rovin intersexuality a ve velkém se tu kope ve prospěch sexuálních menšin. Na aktuálně četně diskutované téma vnímání jinakosti máme nespočet „odborníků“, svůj názor vynechám, ale je patrné, že skrze předsudky a facebookové konstrukty v našich hlavách jsme se moc daleko neposunuli. Navíc nevím, jak moc tvůrci operovali s faktem, že pár let po událostech pod Tatrami jsme to s onou větší otevřeností a lidským porozuměním dotáhli k tragédii zvané koncentrační tábory. Matěj Chlupáček nemalé ambice promítnul i do své prvotiny Bez doteku, ovšem to mu bylo pouhých 19 let. Teď o deset let starší přináší zajímavý kus, u kterého pořád nevím, zda mu nedat spíš čtyři hvězdy. A to zejména díky zmiňované amatérské detektivce Křenkové, která je správně sarkastická, která nehodlá být poslušnou ženuškou a která si snad dojde pro Českého lva za hlavní roli. ()

Galerie (50)

Zajímavosti (8)

  • Při scéně, kdy sedí všichni u stolu v osadě a je jim podáván talíř s cukrem, je vidět samovolně se pohybující sklenice na stole. I když to může působit paranormálně, byl to záměr režiséra. (NumeranS)
  • Atmosféru 30. let 20. století předznamenává ve filmu i přelet předválečné Electry L-10 (Lockheed 10A Electra). Dopravní letoun byl původně osobním strojem Jana Antonína Bati a dnes je vzácným, funkčním exponátem. Pečuje o něj majitel webu Seznam.cz Ivo Lukačovič. Letadlo má za sebou důkladnou renovaci a následný nekonečně dlouhý let z Kanady zpátky do České republiky. (Posheidon)
  • Autorkou plakátu je renomovaná hollywoodská designérka Desi Moore, která navrhla plakáty k titulům jako Tár (2022), Hra o trůny (od r. 2011) nebo Mad Men (od r. 2007). (Azurose)

Související novinky

Cenu filmových fanoušků získal Bod obnovy

Cenu filmových fanoušků získal Bod obnovy

15.01.2024

V pondělí 15. ledna 2024 dopoledne byly na tiskové konferenci České filmové a televizní akademie (ČFTA) odhaleny nominace v rámci 31. ročníku předávání cen Český lev. Na začátku tohoto ceremoniálu… (více)

Ceny české filmové kritiky 2023 - nominace

Ceny české filmové kritiky 2023 - nominace

04.01.2024

Ve čtvrtek 4. ledna byly Sdružením české filmové kritiky oznámeny nominace pro 14. ročník výročního předávání Cen české filmové kritiky, které by tentokrát měly vyzdvihnout výrazná česká… (více)

Finále Plzeň začne 22. září

Finále Plzeň začne 22. září

08.09.2023

Film-iálový inter-kino-vizní festival. Jen na Finále uvidíte průřez kompletní českou audiovizuální tvorbou – filmy a seriály, které jsou v kině, v televizi nebo na internetu. Kromě projekcí je… (více)

Reklama

Reklama