Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na zámek v podhůří Krkonoš přijíždí nový majitel Štěpán (J. Prachař) se snoubenkou krásnou komtesou Blankou (D. Morávková) a mladším bratrem Adamem (J. Nedbal). Cestou kočár nešťastně srazí kolemjdoucí dívku Lidušku (L. Skleničková), Adam jí pomůže a ona se do něj zamiluje. V horském městečku je ještě jeden nový příchozí, národopisec Jiráček (O. Sokol), který sbírá místní pověsti a nevychází z údivu nad tím, že zdejší lidé ještě věří v Krakonoše. Díky Adamovi Liduška získá místo zahradnice na zámku, jenže také brzy zjistí, že Adam je beznadějně zamilovaný do Blanky. Sobecký a lakomý Štěpán se dozví od Jiráčka o nevídaných pokladech skrytých v krkonošských horách a je odhodlaný je získat, zvlášť, když Adam náhodou objeví vlašskou knihu, která pomocí tajných značek popisuje, jak se k nim dostat. Jenže rozluštit je nedokáže ani Jiráček. Po první neúspěšné výpravě se ukáže tajemný cizinec a nabídne Štěpánovi, že ho k pokladům dovede. Požaduje za to vlašskou knihu a největší drahý kámen, který najdou. Poklad skutečně objeví, ale Adam zapře drahokam, který vzal tajně kvůli Blance. Štěpán, který se nehodlá s nikým dělit, chce cizince připravit o život. Cizinec však v rozhodující chvíli odhalí svou pravou tvář. Je to Krakonoš! A strašný trest přijde vzápětí. Podaří se Lidušce zachránit Adama? Jakou záhadu skrývá starý obraz na zámku Hůrka a co strašlivého se v horách kdysi odehrálo? A kdo je vlastně Krakonoš a jaké je jeho největší tajemství? (Česká televize)

(více)

Recenze (490)

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Peter Bebjak to se mnou umí, naladím se na jeho filmovou notu bez problémů a sleduji pohádkový příběh se zvědavostí i úsměvem,  Krakonoš se mýma očima povedl, David Švehlík dokonale naplnil má očekávání, moc se mi líbil.. Potěšila mě účast Martina Huby, ráda jsem ho viděla, pánové Ondřej Sokol a Jan Nedbal to též zvládli parádně.. Příjemná záležitost v podmanivé kráse naší země, tudíž u mne spokojenost.. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Atmosféra Krkonoš 19. století rozhodně předčí všechny ty okoukané zámky. Jenže se v ní nachází zejména bludiště milostných trojúhelníků roztažné na přehnaných 100 minut. Leoně Skleničkové bych horalku docela věřil, David Švehlík také působil jako opravdový pán hor. Na odlehčení tu pak byla humorná postava hraná Ondřejem Sokolem. Z výsledku nejsem nijak na větvi, ale aspoň je vidět, že ani vánoční pohádky se nemusejí dělat podle stále stejného vzorce. ()

Reklama

kingik 

všechny recenze uživatele

Po stopách (televizního) Krakonoše. V rozvleklém podání, s nepřívětivými kostýmy a s příměsí deutsche fernsehen pohádek, tolik v našem kraji neoblíbených. Chceme-li rozebrat úvahu, co má bájný vládce hor za tajemství, mohli bychom dojít až k intimnímu problému, který představuje plynatost. Jiným problémem může být jeho impotence i případná latentní homosexualita. Jak jinak si vysvětlit nezájem o tak lepou děvu, jakou je Liduška (Leona Skleničková), která se vedle něj natřásá a v jeho těsných kalhotách zůstává povážlivé klidno. Těch tajemství můžou být desítky a dojdeme jen ke spekulacím a čirým dohadům. Rozeberme tedy fakta. V prvé řadě je dobré si připustit, že útvar zvaný pohádka je dávno přežvýkaný a vysušený. A režisér Peter Bebjak si to patrně uvědomoval. Svoji pohádku nevystavil na absolutním tradičním základu pohádek, ve kterých se to hemží kouzly, nadpřirozenými bytostmi a pohádková atmosféra prosakuje z každého záběru. Zvolil tak trochu opačný přístup, kdy natočil film/příběh s pohádkovými prvky, a postava Krakonoše může být silně vnímána coby nadpřirozená, přičemž její prvotní základ vychází z bájných mýtů, které postupem času začaly kolovat mezi lidmi a nabraly obří rozměr mýtické bytosti, na kterou jedni věří a bojí se vyslovit její jméno a druzí se těmto báchorkám jen smějí. Zajímavý tvůrčí úmysl představoval odvážný záměr natočit tento pohádkový film coby prequel k populárním Krkonošským pohádkám. Krakonoš je ztvárněn v mladší verzi, s impulzivitou, tolik charakteristickou pro Krakonoše Františka Peterky, značně šetří, pověstnou "zpravodajskou" sojku si teprve přinese do svého příbytku a o ziskuchtivém a panovačném Trautenberkovi padne jen letmá zmínka. Nemalým tajemstvím zůstává, zda ho měl nějakým způsobem představovat Jakub Prachař, taktéž v podstatně mladší verzi a příbuzensky spojený s Iljou Prachařem, původním představitelem milostpána, který byl jeho dědečkem. Tak či onak, zajímavý tvůrčí záměr skonal ve svém zárodku, absolutně nic se z něj nevytěžilo a výsledek je na hony vzdálený pojetí Krkonošských pohádek. Do očí bijící je odbytá práce kostyméra. Asi chlastal, ale většina kostýmů působí chudobně, jak kdyby byly spěšně sundány z krejčovských panen, bolestné to bylo zejména u Krakonoše a jeho "civilu", nešlo se zbavit dojmu venkovského trhana nebo tuláka. Zbytek oděných postav nepředstavuje také nic extra honosného. Problém působila i celková absence svižnosti a dynamiky. Většina scén je vystavěna v pomalém tempu, s  nádechem ponuré atmosféry. Ani hlášek si divák moc neužije. V oblasti vtipnosti úřaduje pouze Ondřej Sokol, jehož národopisec náležitě využil umrlé většiny postav a solí výstižně komické a svěží dardy. Problematický Krakonoš, kterému David Švehlík extra charisma nepropůjčil a žádným mocným hlasovým fondem se neblýskl, má ještě dva konkurenty, herecky ještě slabší. Jsou jimi otravná komtesa Dominika Morávková-Zeleníková a prudce mdlý Jan Nedbal, oba svorně herecky selhávající. Nedbal akorát víc na očích, vysápal se totiž až do hlavní role. Koprodukční pachuť si také vybrala svoji daň - německá produkční stopa sice není extra rušivá, i tak je nemožné přehlédnout její špatnost. Dětského diváka už dávno hranými pohádkami neoslníte. Dospělý divák dá Krakonošovi a jeho nesexuálnímu dobrodružství ještě před Anči, Kubou a hajným přece jen větší šanci. Neskonalým nadšením ale vřískat, jako ta pověstná sojka, hned tak nebude. 6/10 () (méně) (více)

Pítrs85 

všechny recenze uživatele

Stačí se jak dementi nepitvořit (zdravíme pohádky od Trošky), scénář, který je zajímavý a vyspělý, a ne klišoidní nebo rovnou retardovaný (zdravíme pohádky od Janáka), neokoukané herecké tváře (Nedbal, Skleničková), špetka humoru (Sokol, Prachař), krásné exteriéry i interiéry, a taky docela originální příběh o tom, jak to s tím Krakonošem vlastně je (btw výtečný David Švehlík). A máme tu jednu z nejlepších pohádek za posledních iks let. Pohádku, která sice bude bavit spíš dospělé než děti (ale tak děti se na televizi už stejně nedívají, noné), ale pohádku, kterou si rád pustím i o příštích Vánocích. A o těch dalších. ()

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

A vida! Po čase jsem se zase mohl u "české" pohádky rozhvězdičkovat. A to jsem měl, nebudu zapírat, z celé záležitosti silné obavy. Velmi rychle se ale ukázalo, že si dala scénáristka přece jen více záležet na dialozích, a celkově jsem měl dojem, že se tady všichni snažili odvést práci, za kterou by se nemuseli stydět. A z mého pohledu se jim zadařilo, protože jsem se bavil, nemusel jsem v zoufalství skřípat zuby a nečekaně jsem si pohádku užil. Mám pocit, že budu muset začít brát jméno páně Bebjakovo jako známku kvality; to už nemůže být jen šťastná náhoda. No, a obsazení hlavní postavy bylo rozhodně správnou volbou, protože Švehlíci u mě pravidelně bodují. / Poučení: I Krkonoše mají svého Velkého bratra. ()

Galerie (92)

Zajímavosti (10)

  • O pohnútkach natočiť rozprávku na túto tému prehovorila scenáristka Barbara Johnsonová: „Postava Krakonoša si zaslúži rozprávku, ktorá je jej venovaná trošku z hlbšieho, podrobnejšieho pohľadu, než ako ju poznáme z Večerníčkov.“ (Arsenal83)
  • Krakonošova chalupa byla postavena na Bílé skále (2 km východně od Příchovic). Zde vznikaly exteriérové záběry. (Hombr3)

Reklama

Reklama