Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman, Jack Davenport, James Rebhorn, Sergio Rubini, Philip Baker Hall, Celia Weston (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Padesátá léta minulého století. Manhattanský uklízeč toalet Tom Ripley (Matt Damon) si vypůjčí sako studenta Princetonu, v němž hraje na klavír na zahradní párty. Když s ním pak bohatý otec čerstvého absolventa Princetonské univerzity zapřede rozhovor, Tom předstírá, že jeho syna zná. Rázem tak dostane nabídku, aby se výměnou za tisíc dolarů vypravil do Itálie a přesvědčil Dickieho Greenleafa (Jude Law) k návratu domů. V Itálii se Tom připojí k Dickiemu a jeho vzdělané snoubence Marge (Gwyneth Paltrowová). Předstírá, že miluje jazz a chová homosexuální naděje, zatímco se topí v přepychu. Kromě lhaní je Tom také velmi dobrý v imitaci a padělání, takže když se s ním pak pohledný a sebejistý Dickie začne nudit a zavrhne ho, Tom neváhá zajít opravdu hodně daleko, aby si přivlastnil Greenleafovy výsady. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (513)
Film je zasazený na skvělé místo a do skvělé doby. Filmovým postavám lze jedině závidět dobu, kdy se měli dobře, nestarali se o nic a pařili na jazz. Tato romantická atmosféra je nejsilnější stránkou filmu. Matt Damon zde dokázal, že je mnohem lepší herec než Afleck, ale přesto to nestačí na charismatický výkon Lawa. ()
Učiteľ a žiak, t.j - režiséri : Sydney Pollack a Anthony Minghella, veď už predchádzajúci 9. oscarový - Anglický pacient, mnohé ukázal zo Spomienok na Afriku, o tri roky neskôr, Tony opäť triumfuje, ale nie, čo sa týka - Oscarov, ale, najmä, čo sa týka - samotného spracovania, s vtedy špičkovými hercami, pričom Jude Law, sa stane jeho dvorným hercom, ten, kto dominuje celému, takmer 2. a pol hodinovému, majstrovsky spracovanému, nasnímanému, ozvučenému : F-I-L-M-U, je bez debát, Matt Damon, ani nie 30. ročný herec, zvláda viacero hereckých polôh, až z neho, ide strach a hrôza, z toho, aký je prirodzený - manipulátor, imitátor, či a najmä, chronicko - notorický KLAMÁR, ktorý ani pravdou nedýchne, skrátka sú takí ľudia, ktorí celý svoj, zakomplexovaný život, klamú, podvádzajú, až to berú úplne normálne, že sa z toho stáva každodenná rutina, hovorím o mladíkovi Tomovi Ripleyovi, ktorý je až do úmoru, MOC - extrémne talentovaný, prichádza z New Yorku do Talianska, aby priviedol domov - márnotratného syna - Dickieho Greenleafa. Odkedy ho zbadá i s jeho šarmantnou priateľkou, spisovateľkou Marge, odvtedy ho začne - študovať, napodobňovať, aby sa stal - ním, od hlavy po päty, pritom je šokujúce, že mu prechádzajú činy a skutky, ktoré spáchal, hnus ! Nie je to pozitívny film, síce áno, ako v tom, vie hlavná postava - chodiť, vyseká sa z hoc - akého prúseru, že všetko hádže, smerom do autu. Veľmi nebezpečný film ! Majstrovskí herci a réžia, kamera. ()
Matt Damon hraje sociálního chameleóna a finančního parazita, kterému se tak zalíbila zahálka bohaté mládeže ve slunné Itálii natolik, že je schopen si kvůli penězům vybírat bohatého kamaráda, partnera či partnerku, předstírat společné zájmy, podvádět, krást i zabíjet. Několikrát jsem bohužel to měl chuť vypnout kvůli pomalému tempu. Do kvalit Dobrého Willa Huntinga to má daleko, ty nominace na ceny za režii a scénář tentokrát nechápu. Trailer: http://www.csfd.cz/film/14144-talentovany-pan-ripley-talented-mr-ripley-the/videa/ ()
Filmy už nebohého Anthonyho Minghellu sa vyznačujú nie príliš zbesilým dejom, skôr veľmi pomaly plynúcim, výborne napísanými a zahranými postavami a hlavne majú vždy nejakú myšlienku a niečo z nich vyplynie. Pre to tempo má s ním masové publikum, ale aj to oscarové, trochu problém, lenže Pán Ripley mu to môže vynahradiť veľmi sugestívnou atmosférou a kulisami. Z jeho filmov asi najmenej odťažitou. Preto je aj môj od neho najobľúbenejší. ()
Má talent na napodobování téměř kohokoliv, na lhaní a na falšování podpisů..... .Předně zdůrazňuji, že M.Damon je výbornej! Celé je to výborná filmařina! Prostě to jen není typ thrilleru, který bych opěvoval. Nesedí mi tempo, všechno trvá dlouho, aby se napovrch dostala ,,psychárna". A ta zde opravdu funguje. Brrr ()
Galerie (62)
Zajímavosti (26)
- Z hlediska českého trikařského studia Universal Production Partners byl pozoruhodný vznik scény, v níž loď Queen Mary vplouvá do New Yorku. Slovy ředitele UPP Víta Komrzého ji "sice bylo možné složit z 'nějakých' záběrů, ale Minghella trval na autenticitě Manhattanu z padesátých let a kdesi v archivu dokonce našel dobový záběr přesně téhle scény. Ten nám poslali s tím, že ho máme 'vylepšit'. Ale ono to nešlo, protože kvalita archivního materiálu byla hrozná, takže jsme museli celou scénu vytvořit znovu. Nejdřív jsme si nafotili Queen Mary, která dnes kotví v kalifornských docích, a pak jsme začali shánět 'starý' Manhattan. Nejdřív jsme chtěli použít fotografie z různých 'image banks' z Londýna i z Ameriky, ovšem přestože šlo o mnohdy velmi drahé diapozitivy, byly do té míry nekvalitní, že jsme nakonec, už pod značným časovým tlakem, zjistili, že nám nezbývá než si Manhattan znovu nafotit. Je tam dodnes část starých domů, které jsme potřebovali, k nim fotograf navíc nafotil fasády jiných mrakodrapů a z materiálu, který přivezl, jsme na computerech podle fotografií 'vystavěli' starý Manhattan - něco jsme domalovali, něco přidali, něco upravili. Do popředí jsme pak umístili loď, vodu jsme natočili na Vltavě, dodělali k ní vlnky, a scénu jsme pak oživili ještě tím, že jsme na ulici natočili nějaké ptáky a ve Vršovicích pohybující se lidi, které jsme jako maličké postavičky naklíčovali na loď. Celá scéna vznikala v polních podmínkách, ale ve filmu nakonec je." (NIRO)
- Natočeno podle novely Patricie Highsmith se stejným názvem. Má další čtyři pokračování. (don corleone)
- Film byl zásadní pro vzestup české trikařské společnosti Universal Production Partners (UPP), která před ním pracovala především na tuzemských snímcích jako Pelíšky (1999) nebo Z pekla štěstí (1999), ovšem po něm se na svém poli začala postupně stávat nepřehlédnutelnou a čím dál tím úspěšnější i mezinárodně. Její ředitel Vít Komrzý tehdy komentoval, že tato práce vlastně byla "shoda šťastných okolností i náhoda, která přála připraveným. Když v létě před dvěma lety začal Honza Svěrák připravovat Tmavomodrý svět, přivezl si z Londýna pana Dennise Lowea, což je supervizor vizuálních efektů. (...) Pak ale Jan Svěrák projekt na určitý čas přerušil a právě v té době Dennise Lowea oslovil Anthony Minghella, který chystal Ripleyho. A protože je v kompetenci supervizora vizuálních efektů navrhnout místo, kde je chce realizovat, a protože se Dennis během naší spolupráce přesvědčil, že UPP funguje, navrhl Prahu. Byl to pro produkci asi šok, ale Dennis se za nás zaručil, a tak jsme začali na Ripleym pracovat a udělali jsme v Praze víc než polovinu vizuálních efektů. (...) Minghella věřil Dennisovi. Řekl mu, jaké má požadavky, a už se nestaral o to, jak a kde je naplní. Když jsme začínali, řekl mi Dennis: 'Vítku, budu to dělat s vámi, ale musí to dopadnout, protože když ne, vám nikdo nic nevyčte, ale já budu mít problémy.' Proto jsme také cítili takovou odpovědnost a věděli jsme, že nemám právo něco pokazit." (NIRO)
Reklama