Režie:
Roger CormanKamera:
Floyd CrosbyHudba:
Ronald SteinHrají:
Ray Milland, Hazel Court, Heather Angel, Alan Napier, Dick Miller, Brendan Dillon, Richard Ney, John DierkesObsahy(1)
Film podle předlohy Edgara Alana Poea. Guy Carrell (Ray Milland) se obává, že trpí dědičnou chorobou, kterou je katalepsie. Ta se projevuje ztuhlostí těla a zpomalením životních funkcí tak, že nemocný je snadno považován za mrtvého. Guy se žení s krásnou Emily (Hazel Court), ale začíná se chovat podivně. Jeho strach se stupňuje, nechává si postavit hrobku, vybavenou jídlem a pitím, do které má být pochován. A ta pravá hrůza má teprve přijít... (MI-380)
(více)Videa (1)
Recenze (58)
Stihomam z možných následků rodového prokletí - katalepsie - nutí Raye Millanda myslet už v nejlepších letech na poslední věci člověka a zřídit si útulnou hrobku se zásobami jídla, nouzovým zvonkem, nářadím potřebným k úniku z rakve a jedem pro případ nečekaných komplikací. Kdyby Roger Corman začal vyprávět až odsud; kdyby měl smysl pro obrazovou zkratku a pro černý humor; kdyby nedělal z dobré poloviny filmu ubulené konverzační melodrama, kde nutí postavy desetkrát opakovat už známé informace, mohla z toho být pětihvězdičková krásně obskurní záležitost a ve spojení s jinou třičtvrtěhodinovou by určitě vydala na skvělý film. Ale kdepak. Corman otálí. Po působivé titulkové scéně nás provází nádhernými interiéry i kašírovanými exteriéry, které jsou ve všech jeho poeovských filmech víceméně totožné, ale tak nádherné, že bych se do nich okamžitě přestěhoval. :-) Jenže ani doprovod zlověstných žesťů a iritujícího pinkání na xylofon nezakryje fakt, že kromě tlachání už tato část filmu nic nenabízí. Corman přešlapuje na prahu a holedbavě žvaní o tom, co nás mohlo a mělo překvapit až uvnitř. Druhá půle už je sice dějovější, ale přichází s křížkem po funuse. Narozdíl od ostatních nevidím nejmenší problém v nahrazení Vincenta Price Rayem Millandem. Není jeho chybou, že je nucen hrát skoro v každé scéně totéž, ani to, že mu scénář neposkytne vždycky dost věrohodný impuls k teatrálním náladovým zkratům. Vzhledem k tomu, že zbývající obsazení je opět mimořádně nepovedené, k Millandovi jsem se naopak upnul jako k jedinému opěrnému pilíři filmu. Především on přispěl k tomu, že to nakonec nevidím tak černě. 60% ()
Klasický zástupce gotického hororu. Příběh je přímočarý, a kdo koho vodí za nos poznáme ihned, kdy hrdina je nucen spálit svou perfektně vybavenou hrobku. Priceova absence mě ani nestačila zamrzet, protože - co si budeme povídat - hlavní roli tu tentokrát hraje atmosféra, jež známe z jiných snímků od Cormana, a také ty úžasné exteriéry ponurého hřbitova se spoustou náhrobků, mrtvých stromů a především nepropustnou mlhou. Zkrátka lehce naivní, ale sympatická stará škola. A to je přesně to, co na starých hororech milujeme. ()
Zpětně mi všechny Cormanovky splývají do jednoho velkého nerozlišitelného celku. Předčasný pohřeb se odlišuje hlavně v tom, že Vincenta Price nehradil Ray Milland, což sice není fakt, který by se dal ohodnotit jednoznačně kladně, ale aspoň nějaká změna ... Úvodní část filmu je bohužel protažena až někam do jeho dvou třetin, což mělo v souvislosti s pozdní hodinou projekce negativní vliv na mé kognitivní schopnosti, především na pozornost a koncentraci :) 65 % Horror movie of the Year ()
Spojení E. A. Poe x Roger Corman funguje. Zde sice chybí Vincent Price, ale tolik to zas nevadí. Film natočen ve stejném stylu jako ty předchozí. Cormanovy snímky si zamilujete: staré hrady, hrobky, pavučiny a příjemné mrazení postupně se měnící v občasnou hrůzu. Závěrečných 15 minut jsem si opravdu vychutnal. ()
V Cormanově třetí poeovce Vincenta Price zastoupil Ray Milland, protože film původně vznikal mimo tradiční spojení s American International Pictures a Price byl u nich smluvně vázaný. Nicméně jinak tu máme všechny obvyklé ingredience a schémata jako cizí příchozí osobu nevítanou v pochmurném sídle, malování zneklidňujících expresivních obrazů či morbidní fascinaci smrtí. Motiv pohřbení zaživa je tentokrát roztažený na ústřední téma a kolem něj je vystavěno obvyklé vyprávění o nepěkných rodinných vztazích, kletbě minulosti a děsivě groteskním trestu ze záhrobí. Osobitost vůči ostatním poeovkám snímek získává díky studiovým exteriérům močálů s tunou umělé mlhy a především skrze famózní etudu na téma receptář prima morbidních nápadů. Pasáž, kde se hrdina chlubí svou soukromou hrobkou se sto a jednou možností úniku v případě pohřbení zaživa, přináší jeden z nejbizarnějších obrazů vyšinutého kutilství a chalupářství. ()
Galerie (102)
Photo © American International Pictures (AIP)

Zajímavosti (3)
- Příběh s výjimečným postavením v rámci Cormanova slavného poeovského cyklu. Jediný Cormanův film, v němž se vůbec neobjevil proslulý Vincent Price. [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)
- Jako jeden z mála hororů se hrál tento snímek i v totalitním Československu. Vedle filmu Jáma a kyvadlo (1961) byl dlouhou dobu příkladem žánru, se kterým byl oficiálně mylně spojován Alfred Hitchcock. [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)
- Roger Corman původně nechtěl točit tento snímek pro společnost American International Pictures. Vincent Price, který měl se společností exkluzivní smlouvu, se proto natáčení nemohl zůčastnit a Corman vybral pro hlavní roli Raye Millanda. Firma Pathe Labs, která projekt financovala, film však po začátku natáčení společnosti American International Pictures prodala. (liquido26)
Reklama