Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nejznámější román F. Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby (1925) nebyl zprvu právě populárním čtivem, i když během jednoho roku od prvního vydání vznikla divadelní adaptace, již na Broadwayi režíroval George Cukor, a podle ní také hollywoodský film režiséra Herberta Brenona, jenž se bohužel nedochoval. O pár let později byla kniha prakticky zapomenuta a teprve po dalších, poválečných vydáních se dočkala zaslouženého uznání i čtenářské obliby. Kniha zachycuje "jazzový věk" bouřlivých dvacátých let, kdy nečekaná hospodářská prosperita byla často vykoupena ztrátou morálních hodnot a kdy "stará" aristokracie těžce snášela nastupující konkurenci z řad nejrůznějších zbohatlíků, z nichž mnozí byli zapojeni do bujícího organizovaného zločinu. Podruhé byl román zfilmován v roce 1949 (režie Elliott Nugent, titulní role Alan Ladd), ale nejznámější je dnes asi třetí filmová verze z roku 1974. Jejím režisérem je známý anglický tvůrce Jack Clayton (mj. klasické Místo nahoře), který pracoval se štědrým rozpočtem (cca 6,5 milionu dolarů) podle scénáře Francise Forda Coppoly a měl k dispozici přední herecké hvězdy, zejména Roberta Redforda do titulní úlohy a Miu Farrowovou jako Daisy. Snímek natočený v duchu tehdy módních retrofilmů (Takoví jsme byli, Podraz) sice ctitele předlohy a filmové kritiky příliš nepřesvědčil, nicméně patřil ve své době k divácky nejúspěšnějším titulům. Americká akademie ho vyznamenala dvěma Oscary, za kostýmy Theoni V. Aldredgeové a hudební adaptaci Nelsona Riddlea. (Česká televize)

(více)

Recenze (114)

Martinvon 

všechny recenze uživatele

Zpracování románové předlohy Francise Scotta Fitzgeralda snad nemohlo být zdařilejší. Pomalu plynoucí čas v předválečném životě znuděné smetánky je i do filmové řeči převeden do podoby pomalu plynoucího rytmu filmu. Čas jakoby nebyl. Teprve skutečné tragédie zahýbou i s časem - pro pumpaře končí život smrtí jeho manželky, bere spravedlnost do svých rukou a jde zabíjet. Jen pro Daisy a jejího manžela stojí čas na stále stejném místě. To, co je v tomto filmu pozoruhodné - samozřejmě kromě hvězdného obsazení - je vizuální řeč motivů. Především očí coby leitmotivu. Několikrát projedou všichni kolem reklamní tabule, na níž jsou dvě velikánské oči. Oči dohlíží na celé dění svrchu, podobně jako oko boží. Několikrát použije kameraman zajímavé detailní záběry - lampa v domě pumpařově přechází pomalým pohybem kamery v jeho (pumpařův) pohled. Detailní přiblížení na přední reflektory automobilu - tak podobné očím. Rozbité “oko” po nehodě, při které umřela pumpařova žena. A jsou to právě oči, které zradí pumpaře a vedou ho za domnělým vrahem jeho ženy. Při psaní tohoto komentáře si uvědomuji, jak je vlastně na první pohled nenápadná, uťáplá postava pumpaře důležitá. Právě na něm je vidět, jak velkou tragédii mohou způsobit zdánlivě banalní “přehmaty” mocných. Stává se nositelem děje. Gatsby je naproti tomu obrazem veleúspěšné kariéry, po celou dobu se snažíme prostřednictvím vypravěče proniknout jeho tajemství. Manželé Carrawayovi obrazem neměnnosti a jakési předurčenosti, plynoucí z vyššího společenského postavení. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Divadelní scénář a divadelní herectví se míjí s fetišistickou výpravou a operetní inscenací večírků (rvačka či skákání do bazénu jsou pojaty jako hudební číslo). Vše je tu vyjádřeno dialogy (Vzpomínáš, jak to tehdy bylo?) či monologem vypravěče. Na jevišti se svět tvoří slovy, ale v této simulaci zašlé doby všechna ta divadelnost působí falešně a neupřímně. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Čítal som, že scenár Veľkého Gatsbyho je presne tým prípadom, ako sa nemá adaptovať román. Čiže presne chronologicky okopírované scény z knihy. Tú som nečítal, takže to neviem posúdiť, ale mŕtvolnosť a chlad vyžarujúci z prvých dvoch tretín filmu bude asi následok tohoto Coppolovho činu, pokiaľ to nebol metaforický zámer režiséra, ako nás uviesť do nudného a prázdneho života hrdinov príbehu. Ku koncu sa to našťastie už poriadne rozbehne a pocit z filmu je tak nakoniec pozitívny, musím brať ale do úvahy jeho dĺžku a prehnaný akademický prístup tvorcov a hercov k látke. Možno to bol správny zámer, to by som ale musel čítať predlohu. No a navyše nechápem záujem dvoch obletovaných pohľadných mužov o Miu Farrow, z tej môže byť hotový snáď iba Woody Allen. 70%. ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Pokud by to nebylo zdlouhavé a v některých pasážích opravdu nudné, tak bych klidně přihodila o hvězdičku navíc. Na chvilku mě pohltila dobová atmosféra, od které jsem se bohužel rychle odpoutala a příběh kolem mě prošuměl do ztracena. Prostě jsem se příběhu nedostala na kloub. To se holt někdy stane. Nic na tom nezachránili ani fešák Robert Redford a Mia Farrow. ()

Aljak 

všechny recenze uživatele

Priznávam, že už samotná predloha Francisa Scotta Fitzgeralda ma akosi vôbec nezaujala a neoslovila... Preto som dúfal, že aspoň vizualizácia a filmové spracovanie môj dojem z toho celého trošku vylepšia, ale nie - takýto zázrak sa bohužiaľ nekonal. Mám rád literárnu klasiku, ale Gatsbyho buď nechápem, alebo možno ani chápať nechcem. Komplikované vzťahy, keď si ženatí muži hľadajú milenky a potom sa čudujú, že ich manželky im utekajú s inými? A to dlhoročné čakanie na niekdajšiu Lásku, ktorá sa medzičasom vydala? Nemá to ďaleko od telenovely, hoci udalosti v tomto prípade zásadne gradovali do všemožnej tragédie - čo ma vlastne zaujalo najviacej. No nič, ešte stále to môže napraviť "nový" Gatsby z roku 2013, ktorému určite šancu dám (a snáď to vylepší môj celkový dojem). ()

Galerie (36)

Zajímavosti (17)

  • Práva na zfilmování románové předlohy F. Scotta Fitzgeralda koupil v roce 1971 producent Robert Evans, který chtěl do role Daisy obsadit svou tehdejší manželku Ali MacGrawovou. Jelikož kvůli zdržení zapříčiněnému výměnou scenáristů bylo natáčení odloženo, přijala MacGrawová roli v akčním thrilleru Útěk (1972). Během tohoto natáčení se zamilovala do svého hereckého kolegy Steva McQueena a Evanse opustila. Ten roli Daisy nakonec svěřil Mie Farrowové. (CrypzzXD)
  • Anachronismus: Nick krmí pěnkavu a kardinála červeného, kteří se na Long Islandu objevují až od 40. let. Do té doby se objevovali jen na západě USA. (NinadeL)
  • Anachronismus: Newport Bridge, který se objevuje v některých záběrech, byl postaven až na konci 60. let. (NinadeL)

Reklama

Reklama