poster

30 dní dlouhá noc

  • USA

    30 Days of Night

  • Slovensko

    30 dní dlhá noc

  • Slovensko

    Noc dlhá 30 dní

  • Velká Británie

    30 Days of Night

Horor / Thriller

USA / Nový Zéland, 2007, 113 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    **

    Stejnojmenný komiks se stal ve svém žánru literární událostí roku a to nikoliv pro vcelku průměrný scénář, který těží z jediného chytrého nápadu, nýbrž díky rozostřené originální kresbě Bena Templesmithe, která dílo posunula do artových vod. Jeho grafický styl je úsporný, surrealistický, spoléhá na fantazii čtenářů a soustředí se na výrazné, nepříjemné detaily, které navozují dojem bezútěšnosti a krutosti. Komiks mám doma, patří k mým oblíbeným. Byl jsem nadmíru zvědavý, jak dopadne jeho filmové zpracování, zvlášť, když se kniha dá číst bezmála jako filmový scénář a má velký filmový potenciál. O to větší bylo mé zklamání, když jsem uviděl výsledek. Pravda, určitá vizulní podoba filmových upírků s těmi komiksovými se vysledovat dá, stejně jako byl převzat původní nápad a základní příběh. Jenže zatímco z těch komiksových netvorů čiší zlověstná majestátnost a démonickost, ti filmoví připomínají nemocné nakažené ebolou a vzteklinou současně. Padouši z komiksu jsou v jedné vteřině brutálnímim vrahy, aby se v následujícím momentě změnili v uhlazené společníky, kteří si s elegantním úsměvem na rtech perverzně pohrávají se svou příští obětí. Ti filmoví vydávají jen nelidské skřeky a vzbuzují lítost. Z každého komiksového okénka čiší přibývající napětí, strach z neznáma a izolace, později syrovost brutálního masakru a bezvýchodnost přeživších. Komiks dokáže posunovat děj a vyvolat spoustu emocí jediným celostránkovým obrázkem sněhové vánice - nelze přitom nevzpomenout na dlouhé záběry zasněžené krajiny, které spolu s jednoduchým hudebním motivem dokázaly vyvolat nepříjemnou tíseň v Carpenterově kulťáku Věc. Filmu schází to, co komiks proslavilo - tedy atmosféra. Atmosféra, to je ve filmu originalita, pečlivá práce se zvukem a chytře natočené scény, vizuálně působivé záběry kamery. Protože Sladeovi chybí estetické cítění a zejména smysl pro kompozici, snaží se navodit dojem jen způsoby typickými pro výrobu videoklipů - tedy maskami, rychlým střihem a zběsilými nájezdy kamery. Těm, co vyrostli na videoklipech a počítačových hrách, to možná stačí, fajnšmekrům, co znají filmovou klasiku, patrně nikoliv. Nevadí mi, že Sladeově snímku chybí umělecký přesah. To se podaří jen málokdy a většina diváků ho neočekává a ke své spokojenosti nepotřebuje. Vadí mi, že 30 dní dlouhá noc je hloupá, nepůsobivá filmařina, která v této podobě může uspokojit jen příznivce béčkových hororů a splatterpunku. Viděl jsem film jen na podřadné pirátské kopii (díky Bohu, protože za něco takového vyhazovat peníze v kině bych věru vydýchával dlouho), ale i tak bylo jasně patrné, že se v něm neobjevila jediná zajímavá a zapamatováníhodná scéna. Nemusím se obracet k filmovým legendám, například v neambiciózním a ryze televizním "kingovském" snímku Noční letec si jich vybavím pět... V této souvislosti stojí za zmínku film Vetřelec. Před ním byly natočeny desítky ba stovky špatných filmů o krvelačných potvorách z vesmíru, které žánr poškodily a tuhle rekvizitu dokonale zdiskreditovaly. Pak přišel jeden chytrý režisér a spolu s jedním originálním výtvarníkem dokázali, že nejsou "vznešené" a "pokleslé" žánry, jen dobré a špatné filmy. Vetřelec se filmovou událostí stal, o filmu 30 dní dlouhá noc v této souvislosti nesmírně pochybuji. Celkový dojem 35 %.(25.11.2007)

  • Superpero
    ****

    Paradoxně nejvíc se mi líbily části, kde ještě svítilo slunce. Jelikož Slade umí a na ty barvy s krvavě zapadajícím sluncem bych se vydržel koukat dlouho. Josh Hartnett je dobrej, ale ty upíři jsou takový divný. Vetšinu obyvatel jen ultrarychle stáhnou pod domy, nebo tak a není vidět žádná bitka (čestnou výjimkou budiž drsné a pomalé vyvražední jedné rodiny přímo u nich doma). Ovšem scéna braná z nadhledu (GTA 2 pohled) když kamera projíždí městečko a obyvatelé marně zápolí s upíry je dokonalá a David Slade v ní potvrdil režisérskou nápaditost. Prostředek filmu je dost ukecaný a ve finále asi 20 upírů prostě zmizí neznámo kam (beru to tak že pochcípali na slunce). Vůdce upírů a jeho rádobymoudré kecy mi opravdu pily krev. Zato poslední záběr filmu je jedna velká poetika.(10.2.2008)

  • Flipnic
    ***

    Pro mne v podstatě zklamání. Atmosféra a kamera, výtvarná stránka a vizuální stránka na jedničku, to uznávám. Navození strachu u mne ale naprosto vůbec nezafungovalo, spíš jsem se nudil a i když film stále více tlačil na pilu, nudil jsem se stále víc. Gore scény dobře zpracované, ovšem kamera naschvál nejméně z 50% možných zobrazení gore uhne, nebo utne svůj záběr. Možná to má smysl v tom že když uvidíme méně, je to horší, protože zafunguje představivost, ale já jsem už viděl ve filmech tolik, že tohle na mne prostě nefunguje. A pak, když již vidíme na přímo odsekávání hlav a porcování a zneškodnění dítěte-upíra, tak jsem se opět nudil, protože jak říkám ... asi jsem již otupělý z explotation kruťáren a HK CAT III produkce. Atmosféra, jak jsem již uvedl je dobrá, ale pořád jsem díky prostředí nějak upadal myšlenkami do filmu "The Thing (1981)", který je atmosférou mnohem lepší a stará dobrá škola v tricích dává tomuto filmu pěkně na zadek. Tady je spousta digitálních efektů, i když nejsou přímo hned poznat, o ruční práci nejde. Herecké výkony byly slabé obecně, hrdinové nezajímaví. Paradoxně se mi líbili dost upíři, kteří jsou v tomto filmu diváky dost kritizováni za svoji podstatu, vzhled a chování. Ale tak nějak mi do toho sedli. Možná bych si takhle i nějakou agresivní, nezranitelnou slepou evoluční větev člověka i představoval. Celkově takový průměr.(9.10.2008)

  • Lateef
    ****

    Z dílny Davida Sladea vyjela třetí nadupaná mašina. Svěží, dynamická, sebevědomá. Z očí Sladeových srší neskutečné množství energie, která se do jeho výtvorů vrývá neobvyklou svěžestí a neustále se kumulujícím napětím. Hard Candy mě brutálně sejmulo a 30 dní dlouhá noc v tomto duchu pokračuje. Sice jsem se nedočkal tak mrazivé scény, jako bylo (spoiler!) talrav ínávázeřdo, ale bohatě mi tento zážitek vynahradil noční život ve městečku Barrow. Už jenom to prostředí sněhu a ledu, zahalující se do třicetidenního temného pláště působí depresivně. A takovouto scenérii zaplní Slade luxusní smečkou upírů, dychtících po krvi. Takže začíná řezničina. Upíři, vedení charizmatickým Danny Hustonem, útočí jako šílení, nečekaně, bleskově, krvavě a zanechávají po sobě roztrhané krční arterie. Lidé kontrují prostřednictvím bagrů, kolečkových rypadel, seker, Otesánka a bouchaček a aby si tohle všechno divák dostatečně užil, tak je vždy u nějaké takové scény přítomna kamera, která před krvavým záběrem nikdy necouvne. Akční scény mají opravdový drajv, lekačky zavání podělanými trenkami a Hartnett a Foster jsou jednoduše perfektní. Nebýt několika žánrově klišovitých scén, neváhal bych s nejvyšším hodnocením. Takto je to nadprůměrná upířina a Sladeův další pořádný hryzanec do jeho filmografie. 30 miliónů dolarů(rozpočet)/53 miliónů dolarů(výdělek celovětově)(1.12.2007)

  • genetique
    ****

    '30 Days of Night' mi naháňal hrôzu dlhé dve hodiny. Ďalší z novodobých horrorov, ktorý na nahnanie strachu naplno využíva možnosti dnešných grafických a audiovizuálnych efektov. Čo chcem ale vyzdvihnúť je, že nenecháva všetko na pospas chlapcom zo štúdia a naplno sa hrá s temnou atmosférou temnej aljašskej noci. Hrôzu číhajúcu za každou dunou piesku som cítil na vlastnej koži a záver sa so mnou hral ako s bábikou. Režisérovi som síce každou minútou v prvej polovici filmu nedával veľké šance, že tak skvelo rozbehnutú partičku udrží v tak dobrom tempe až do konca, ale on mi to každou prebiehajúcou minútou v druhej polovici patrične vyvracal. Herecká snaha vôbec nevyšla navnivoč, to že sa posádka pod velením režiséra Davida Sladea naozaj snažila, bolo na výsledku badať. Idelány námet na pokračovanie, avšak vôbec nebudem sklamaný, keď žiadne nevznikne. Škoda kaziť tak príjemnú jednohubku. 80%.(29.9.2009)

  • - Do niektorých kín šiel film pod názvom Red Impression. (genetique)

  • - Spoiler: Na konci filmu je celé mesto v plameňoch, ale sneh sa netopí. (NostraMovies)

  • - Eben Oleson (Josh Hartnett) je jediná postava vo filme, ktorá má fúzy. (NostraMovies)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace