Režie:
Ron HowardKamera:
Salvatore TotinoHudba:
Hans ZimmerHrají:
Tom Hanks, Ewan McGregor, Ayelet Zurer, Stellan Skarsgård, Pierfrancesco Favino, Nikolaj Lie Kaas, Armin Mueller-Stahl, Carmen Argenziano, Thure Lindhardt (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Po smrti papeže Ilumináti, odvěcí nepřátelé církve, těsně před konkláve unesli čtyři papežské kandidáty. Vyhrožují, že je s hodinovými odstupy popraví v tajných iluminátských kostelech a poté vyhodí celý Vatikán do vzduchu pomocí antihmoty, kterou ukradli z urychlovače částic v CERNu. Do Vatikánu je proto povolán Robert Langdon, aby ze symbolů odhalil, kde se tajné kostely nacházejí. V tom mu pomáhá odbornice z CERNu Vittorie Vetra a mladý papežův camerlengo Patrick McKenna. Postupně odhalují polohu kostelů, kde mají kardinálové zemřít, přicházejí ale vždy pozdě. Langdonovi se podaří zachránit posledního kandidáta, který mu prozradí, kde je utajované sídlo Iluminátů. Robert s Vittorií tak naleznou tajnou chodbu, která je dovede do papežského paláce. Tam přistihnou místního komisaře skloněného nad camerlengem Patrickem, na jehož hrudi je vypálený pátý znak. Komisař je zastřelen ochrankou a do výbuchu antihmoty zbývají jen minuty... (TV Nova)
(více)Videa (7)
Recenze (1 531)
Opravdu dobrý film mého oblíbence Rona Howarda. Jistě, je to velkofilm pro masy, ale je to film, u kterého se více než dvě hodiny rozhodně nenudíte. Dostanete se dokonalými záběry kamery do zákulisí Vatikánu a katolické církve v období konkláve, řešíte s Tomem Hanksem coby profesorem Langdonem význam tajemných symbolů společensví ILUMINATI, budete sledovat Ewana McGregora na herecké cestě od Velké ryby k Velkému Rybáři:), podíváte se do historických chrámů Věčného Města Říma, k tomu jako bonus exkurze světem mikročástic a antihmoty ve švýcarském CERNu,... Napětí se dá krájet jako ve správném thrilleru (mimochodem: víc než předchozí Howardovu Šifru mistra Leonarda mi to připomnělo slavný Fincherův thriller Sedm) a závěr - ten Vás rozhodně překvapí. A hudba - báječný Hans Zimmer: http://www.youtube.com/watch?v=XntNDh4VwWY . ()
Je až neuvěřitelné, že dokázal Ron Howard natočit tak namyšlený a složitě se tvářící film podle tak jednoduché a nenáročné knihy. Na knize Andělé a démoni se mi líbilo, že byla natolik plná nesmyslů, že ji snad nikdo nemohl brát vážně (rozumějte nikdo, kdo zároveň někdy nakouknul do učebnice dějepisu pro první třídu), ale přesto byla zábavná a četla se velmi dobře... kéž by byl tak stravitelný i film. Ten je dlouhý, nudný a sžírá se ve vlastní dokonalosti. Zároveň je ale také neuvěřitelně hloupý, až je to k smíchu. Tom Hanks běhá po prázdných památkách, kdy zrovna náhodou ty, který potřebuje navštívit, jsou v rekonstrukci a bez personálu, bez turistů a dokonce i bez jakéhokoli zabezpečení, aby ho nikdo nerušil... Vedle něj neustále kluše spanilá děva, která ale není naprosto k ničemu dobrá a za dvě hodiny se Robert Langdon neuráčí vysvětlit, proč ji s sebou vlastně tahá, když mezi nimi zároveň není žádné jiskření nebo náznak budoucího vztahu, což by z ní dělalo "alespoň" zkrášlení scén. Není ani to. V Šifře to bylo alespoň poprvé, tady tohle už působí jako špatný vtip. Andělé a démoni jsou zoufale špatné pozlátko pro nenáročné diváky, kteří budou mít po jeho zhlédnutí pocit, že jsou teď historicky i kinematograficky vzdělaní... Je to samozřejmě velký omyl, nicméně aspoň někomu udělá film radost. PS: Hans Zimmer se tentokrát ani netváří, že by vymyslel něco nového. Prostě v soundtracku Šifry zdůraznil chorály... Opět mu to projde, protože to zní dobře, ale tentokrát už si toho ředění snad musí všimnout každý... PPS: Je pro mě neuvěřitelné, že Ron Howard, který natočil kousky jako Aplollo 13, Čistá duše nebo Frost/Nixon, dokázal vytvořit i takovouto slátaninu. ()
Co na kvalitě přidá dynamičtější tempo a dramatičtější obsah, to ubere vražedná délka. Ve výsledku stejně špatné, třebaže méně blbé než Šifra. A propos, jedině tak neschopný primitiv a intelektuální kastrát jako Dan Brown dokáže zplodit něco jako „Věda zničí církev. Vatikán pohltí světlo. Na konci cesty zaplane hvězda osvícení“ a založit na tom boj vědy a náboženství nikoli v podobě myšlenkového střetu poznání s tmářstvím, ale ve smyslu fyzického pokusu vědců vyhodit Vatikán do vzduchu. Bylo by to směšné, kdyby to nebylo tak bolestně dementní. ()
Obráceně nežli v knize: výbornou expozici nahradili filmaři nezáživnou túrou po římských památkách ve společnosti syslího pěšce Toma Hankse, za vlasy přitažené finále Brownovy předlohy zase celkem solidním a vizuálně zajímavým vyvrcholením. Za pozitivní lze bezesporu označit účinkování Ewana McGregora, za negativní to, že z mysteriózní a napínavé honby za symboly zůstalo režijně i herecky tristní vakuum bez špetky invence a emocí. Langdon má prostě v knihách i ve filmu velký problém, že pořád neví, jestli je víc akční hrdina, nebo akademický kecal. V literatuře to lze s přimhouřením oka tolerovat, ale ve filmu to působí hodně břichatým a upoceným dojmem. Za pár závěrečných minut zaokrouhluji nahoru. Nicméně angažování Toma Hankse považuji za historický omyl. V příštím díle už chudák nepropadne ani okulem Pantheonu. Těch 50 ranních bazénů mu člověk nevěří. Leda s motorkem v zadnici. ()
Po minulej skúsenosti som nečakal vôbec nič... a dostal som prekvapivo odsýpajúci a miestami dokonca aj napínavý thriller. Hoci najprv som sa musel prebrodiť zhruba 45-minútovým hnojiskom nezáživných vysvetľovacích dialógov, ktoré urážajú každého priemerne vzdelaného človeka. Potom sa našťastie začne poriadne vraždiť a Howard ukáže, že má zmysel pre tempo (aj keď polovicu práce zaňho robí Zimmer v životnej forme). Iste, nezbavilo sa to béčkových volovín a skrz-naskrz predvídateľných zvratov, ale na rozdiel od Da Vinciho kódu sa nad nimi vďaka svižnému behaniu z kostola do kostola nestihnete zamýšľať. Hanks je sympatickejší než minule, McGregor a Skarsgard hrajú svoj vyšší priemer. A dočkáte sa aj jedného značného prekvapenia - na to, že je to film s prístupnosťou PG-13, je prekvapivo drsný. Nielenže má slušný bodycount, ale nechýbajú kaluže krvi, vylúpnuté oči, žeravým železom označkované telá, potkany hodujúce na mŕtvole, upaľovanie zaživa... ako toto prešlo cez MPAA, to je pre mňa záhadou. Naozaj stačilo hovoriť slušne a neukazovať kozy? ()
Galerie (74)
Zajímavosti (41)
- Vo filme sme za jeden večer mohli vidieť, že počas konkláve sa niekoľkokrát dymilo z komína, čiže niekoľkokrát prebehla voľba pápeža. Pri skutočnom konkláve však kardináli volia len dvakrát za deň - raz doobeda a raz podvečer. Zbytok času venujú modlitbám a dohadovaním sa o voľbe toho správneho kandidáta. V realite by teda prebehlo už len jedno hlasovanie (podvečerné) v daný deň. (ambrobene)
- Ron Howard si během přípravy filmu odskočil natočit Duel Frost/Nixon (2008). (HellFire)
- Jelikož vatikánští představitelé považují snímek za urážku svého náboženství, nedostali se filmaři do žádné z církevních památek. Bazilika svatého Petra, Sixtinská kaple, náměstí Svatého Petra, Piazza Navona nebo interiéry Pantheonu tak vznikly ve studiích Sony Pictures v Los Angeles. (Olík)
Reklama