poster

Ztracené město Z

  • USA

    The Lost City of Z

  • Slovensko

    Stratené mesto Z

Akční / Dobrodružný / Drama / Historický / Životopisný

USA, 2016, 141 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • poz3n
    ****

    Příběh Percy Fawcetta jsem neznal, o filmu jsem si předem mnoho nezjišťoval a proto jsem netušil, že se v podstatě jedná o životopisný snímek. Pokud bych to totiž věděl, je možné, že bych Ztracené město Z úplně vyškrtl ze seznamu filmů, na které se chci podívat. Jestli se mi totiž nějaký filmový žánr za poslední léta zprotivil, je to právě ten životopisný. Většina snímků je totiž postavena podle té nejstereotypnější šablony, která ovšem často (většinou asi z důvodu toho, že se to prostě takhle opravdu stalo) pomíjí jakákoliv pravidla filmové dramaturgie a dějové výstavby. Příběhy jsou tak absolutně nudné, ploché, sterilní a povětšinou si stejně říkám, proč vůbec podobná díla vznikají. Nebýt časových údajů, které v Grayově snímku oddělují čas, trvalo by mi velice dlouho uvědomit si, že se dívám na životopisný film. V mnoha ohledech je totiž Ztracené město Z díky bohu atypickým příkladem životopisného příběhu. Scénář klade důraz na postavy, jejich emoce a vnitřní postoje, často se řeší morálka a morální dilema. K tomu je i citlivě uzpůsobeno vyprávění, které působí určitým staromilským způsobem. Je pomalejší, často formálně připomíná kinematografii 70. let (třeba pomalé atmosferické nájezdy transfokátorem) a dějově dává důraz na okamžiky, které by jiný současný film patrně opomíjel. Gray na nich naopak staví a díky tomu jsou jednotlivé postavy mnohem více lidské a obyčejně srozumitelné. Výhrady mám snad jen k posledním desítkám minut, ve kterých se přeci jen už projevuje to životopisné břemeno a čas a děj je najednou velice rychle posouván vpřed, aby se stihl celý dovyprávět. Prvních 100 minut filmu je ale znamenitých. V příjemné kooperaci funguje práce s mizanscénou s prací kamery a Charlie Hunnam je ve vážné charakterní roli opravdu dobrý. Ztracené město Z není jednoznačně film pro většinového diváka, pro toho okrajovějšího je ale určitě neobvyklým a příjemně staromilským zjevením. 7/10(4.7.2017)

  • Lima
    ****

    Režisér James Gray jako by ani nepatřil do současného světa. Takhle se filmy vyprávěly v 50. a 60. letech, v době přemýšlivých velkofilmů Davida Leana, tj. pomalu, rozvážně, s důrazem na vykreslení postav, s výrazným hlavním představitelem (charismatický Hunnam byl ideálním volbou). Dnešní zpovykaná děcka, odkojená ´Rychle a zběsile´, marvelovkami a podobnými blbinami na steroidech, nechť popojdou o dům dále, ty tohle neocení. Tady se upřednostňuje silný příběh, a tak to mám rád. __ PS: Charlie Hunnam je borec. Není v současnosti mnoho charismatičtějších herců, než je on. Doufám, že komerční neúspěch jeho posledních dvou filmů mu u producentů nezlomí vaz.(6.7.2017)

  • gudaulin
    ****

    Přiznám se, že podobné filmy mám rád: výpravné, technicky precizní se skvělou kamerou i soundtrackem, snažící se o nějaké sdělení a zároveň poskytující prostor pro divákovu fantazii. Ztracené město Z je snímek o lidské odvaze, touze po poznání a posedlosti dosáhnout vytčený cíl. Příběh z doby, kdy badatelé ještě museli být zároveň i dobrodruhy a chlapy, kdy skutečně šlo o to sáhnout si na dno sil a vědomě kalkulovat s tím, že své blízké při loučení vidím naposledy. Z hlediska žánru jde o kombinaci dobrodružné podívané (zbavené tolik oblíbených akčních a fantasy prvků) s životopisným příběhem majora Fawcetta, jehož úkolem se stalo zmapovat oblast "zeleného pekla" povodí Amazonie. O generaci později už cestovatelé používali letadla a motorové čluny, Percy Fawcett připomíná spíš proslulé cestovatele 19. století vybavené pouze kompasem a nezměrným odhodláním zaplnit obrovské bílé plochy na mapě. Na Ztraceném městě Z se mi líbí, že je to v každém ohledu dospělý film, nedělá žádné úlitby rodinnému publiku ani teenagerům, není založený na emocích a sentimentech. Pokud bych se měl nad něčím pozastavit, pak snad nad idealismem filmového Fawcetta ve vztahu k domorodým kulturám, který odpovídá názorům moderních městských liberálů euroamerické civilizace a nezapadá do dobového smýšlení britských důstojníků odkojených civilizační nadřazeností bílého muže a elitářstvím příslušníka britského impéria z doby jeho největšího rozkvětu. Film mohl být ve své latinoamerické části atmosféričtější, dalo se víc pracovat s prvky magického realismu. Scén, jako byl vstup výpravy do opery rovnou z džungle nebo halucinogenní scéna zajetí indiánským kmenem, mohlo být víc. Přesto naděluji poctivé 4* a 80 % celkového dojmu k tomu.(5.5.2017)

  • Anrie
    ****

    Od Jamese Graye jsem, zatím, viděla pouze film Milenci, a sice se jedná o naprosto odlišný žánr, jedno mají tyto dva filmy společné. Jsou nenucené. U Ztraceného města Z je příběh poutavý sám o sobě a tak nepotřebuje tlačit na pilu. Mnohým se jeho vyprávění může zdát zdlouhavé, ale proč spěchat? Ať je divák stejně napjatý a chtivý po objevení jako sami badatelé. Nikdy jsem nepochybovala o tom, že je Pattinson dobrý herec, akorát se mu nenaskytl žádný výraznější charakter. Ovšem zde byl prvotřídní. Spolu s Charliem, který zažívá přelomový rok, tvořili uvěřitelnou dvojici přátel.(4.7.2017)

  • Deschain
    ****

    Lawrence of Arabia meets Aguirre, der Zorn Gottes. Tieto dva filmy mi po skončení vhupli do hlavy ako asociácia. Horúčkovitý sen bez šialenstvo navodzujúcej hudby Popol Vuh. Tak ma potešilo, že mi to pripomenulo úplne idú dekádu filmárstva. Príbeh, ktorý plynie pomaly ale vôbec nenudí. Super zážitok. Super záverečná scéna. (Artkino Za zrkadlom - 28.5.2017)(29.5.2017)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace