Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Victoria Grantová (Julie Andrewsová) sice disponuje vynikajícím sopránem, ale momentálně jí to není nic platné, vypadá to, že rok 1935 pro ni bude smolný. Uvízla totiž v Paříži, opuštěná svým šéfem, hladová a bez haléře, a marně se pokouší získat práci. Díky sérii bizardních událostí se nakonec dá (pracovně) dohromady se světa znalým kabaretním bavičem, homosexuálem Carrollem Toddem, přezdívaným Toddy (Robert Preston). Toddy, taktéž v nezáviděníhodné situaci (čerstvě bez práce a bez přítele), Victorii přesvědčí, aby se pokusila prosadit jako imitátor, ženský imitátor...: 'chceš, abych byla žena předstírající, že je muž předstírající, že je žena?'. Jedné noci se tak v populární show módního klubu zjeví tajemný polský hrabě Victor Grezhinski a coby uhrančivá femme-fatale s čarovným hlasem zcela uchvátí mnohdy nevděčné a senzacíchtivé pařížské publikum. Úspěch je to vskutku kolosální, Victor, všeobecně považovaný za Toddyho novou lásku, se stává miláčkem davu a hitem noční Paříže. Všechno vypadá pro oba dva až nečekaně růžově, na scénu ale vstupuje King Marchand (James Garner), lehce mafiánský a mocný majitel prosperujícího baru v Americe, t.č. hledající v pařížských vodách nový pěvecký objev pro svůj klub. Na cestách ho doprovází velice sexy a velice afektovaná přítelkyně Norma (Lesley Ann Warrenová) a oddaný bodyguard (Alex Karras), mlčenlivý hromotluk, se kterým nejspíš nejsou žádné žerty. King je Victorem taktéž okouzlený, ale zároveň i notně vyvedený z míry. I když se tomu brání zuby nehty, Victor ho přitahuje a přece není možné, aby se mu líbil muž! Rozhodne se za každou cenu zjistit pravdu. Než se mu ale podaří rozplést všechny nitky a navíc získat Victorii i její srdce, budeme svědky nejednoho nečekaného odhalení, řady dramatických i komických situací, těsných úniků a (i přes odlehčený žánr muzikálové komedie) četných bojů s předsudky všeho druhu. Ke slovu se dostane i vděčný 'boj mezi pohlavími'. King a Victoria, oba stejne tvrdohlaví a ve svých názorech neústupní, jsou si navzájem důstojnými soupeři, mezi nimiž jiskry jen srší.

Muzikálová komedie VICTOR/VICTORIA (1982) byla natočena v době, kdy byl tento žánr ve filmových kruzích všeobecně považován za mrtvý. Úspěšný režisér Blake Edwards (např. SNÍDANĔ U TIFFANYHO, RŮŽOVÝ PANTER, VELKÝ ZÁVOD), ale dostal důvěru studia MGM a napsal scénář šitý na míru své manželce Julii Andrewsové, která v té době poněkud stagnovala po fantastických muzikálových 60. i 70. letech. VICTOR/VICTORIA plný pěveckých a tanečních čísel jí znovu poskytl příležitost plně uplatnit svůj všestranný talent. Ve filmu můžeme vidět i jejího neúnavného manžela, který kromě psaní scénáře a režie zvládl i menší roli soukromého detektiva.

Přestože se VICTOR/VICTORIA odehrává v Paříži roku 1935, evokuje (i když americky umírněným a poněkud 'vydezinfikovaným'způsobem) spíš dekadentní prostředí nočního Berlína 20.let, prostředí libující si v odlišnostech, bisexualite, transvestitismu a senzacích. Nejspíš proto nepřekvapí, že muzikál byl inspirovaný německým filmem z r.1933 VIKTOR UND VIKTORIA, muzikálová verze se objevila v USA nejdřív v jevištním zpracování na Brodwayi. I přes dobu nepřející muzikálům byl VICTOR/VICTORIA úspěšný u kritiky i diváků. Získal celkem 7 nominací na Oscara a 5 na Zlatý Glóbus, v obou případech proměnil po jedné (Oscar: hudba - Henry Mancini, Leslie Bricusse ; Zlatý Glóbus: nejlepší herečka - Julie Andrewsová). (DearS)

(více)

Zajímavosti (12)

  • Pro scénu v restauraci byli švábi dodáni v podchlazeném stavu a „uváděni v život“ pomocí fénu. Štáb mohl jen doufat, že se po nabytí pohyblivosti vydají tím správným směrem, protože se nedalo očekávat, kam vyrazí. (ČSFD)
  • Keď sa divák zameria na jedno z najpôsobivejších čísiel filmu - "The Shady Dame From Seville", neuverí, že šaty, ktoré má na sebe najskôr Julie Andrews a vo finálnej scéne Robert Preston, sú jedny a tie isté. Sústavou špeciálnych háčikov a očiek boli najskôr utiahnuté pre Juliinu drobnú postavu, pre Roberta sa zase v dolnej časti pridali čierne volány, aby sa dorovnala rozdielna výška. Preston záverečnú scénu nakrútil na jeden záťah, takže pot na jeho tele a vyčerpanosť nie je ani trochu kašírovaná. (classic)
  • Herečka Victoria Grant brala kvôli presvedčivému stvárneniu úlohy hodiny boxu. (classic)
  • V scéne, keď Viktoria / Viktor skúša po prvýkrát svoje číslo "Le Jazz Hot.", jeden z trojice mladíkov hovorí: „On je božský". Dotyčným mladíkom je Geoffrey Edwards, Edwardsov syn z prvého manželstva. Tým pádom hovorí o svojej civilnej macoche. (classic)
  • Pozornému divákovi prídu parížske ulice pomerne mdlé - to je dané tým, že sa celý film nakrúcal v štúdiách Pinewood v Anglicku, do mesta nad Seinou sa vôbec nešlo. (classic)
  • Pôvodne mala snímok produkovať spoločnosť Lorimar, ale keď sa dozvedela, že za kostýmy a nákladné dekorácie bude musieť zaplatiť 20 miliónov dolárov, prenechala výrobu MGM. (classic)
  • Okolo postavy Kinga Marchanda kolujú dohady, že ju Edwards ponúkol Tomovi Selleckovi a ten ju odmietol, rovnako ako úlohu Indiana Jonesa kvôli práci na seriáli Magnum. Edwards ale vo svojich pamätiach popiera, že by sa o Selleckovi uvažovalo. (classic)
  • Snímok bol pôvodne plánovaný už na rok 1978, ale kvôli finančným problémom sa jeho realizácia odložila. Edwards s Andrewsovou sa medzitým vrhli na snímok S.O.B. (classic)
  • Režisér pripustil, že pri písaní mal na mysli predovšetkým svoju manželku Julie Andrews, s ktorou sa oženil v roku 1969. Plánoval, že znova naštartuje jej upadajúcu muzikálovú kariéru. Predtým zažiarila v muzikáloch Mary Poppins (1964) a Za zvukov hudby (1965). (classic)
  • Blake Edwards priznal, že scenár písal zhruba mesiac. Veľa práce zaňho ale odviedli Hans Hoemburg a Reinhold Schünzel, z ktorých spoločného pera vzišla pôvodná predloha, vytvorená v roku 1933. (classic)

Reklama

Reklama