poster

Casshern Sins (TV seriál)

  • Japonsko

    キャシャーン Sins

  • angličtina

    Casshern Sins

Animovaný / Akční / Drama / Sci-Fi

Japonsko, 2008–2009, 9 h 36 min (Minutáž: 24 min)

  • HDeer
    *****

    Neobyčajný anime reboot, ktorý vás bude prenasledovať ešte dlho potom ako ho dopozeráte. Doslova vynikajúco spracovaná animácia, rovnako i s víziou zruinovaného sveta, ktorý je dokonalé uveriteľný. Spoznávame i jedného z najnezvyčajnejších hlavných charakterov vôbec - Casshern - hrdina s dokonalým menom, ktorý vyniká nesmiernou silou, obratnosťou a najmä odolnosťou. Taktiež zaujmú vedľajšie postavy ako Ringo, Luna či Lyuuze. Problémom je však, že epickosť ktorou seriál disponuje vydrží tak prvých šesť - sedem epizód, potom už na ňu natrafíte už len zriedkakedy. To, čo spôsobuje viditeľný deficit je akási repetitívnosť Casshernových súbojov, kde okrem svojich ostrých pästí a kopancov nepoužíva prakticky nič iné, okrem jedného razu kedy použil pripevnené trysky na páse (rešpektujem však možnosť, že Casshern nikdy nenadobudol svoju predošlú pamäť a preto tak ako poznamenal Dio, nebol schopný využívať svoj plný potenciál) a taktiež ma rušila nezmyselnosť niektorých dialógov, ktoré sa buď snažili navodiť ešte väčšiu epickosť a nevyšlo im to, alebo jednoducho chceli zaplátať trhliny medzi hlavno-líniovými debatami. Casshern napokon sám občas pôsobí, ako keby bol nesvojprávny s tým jeho Boku wa... chápem ale, že spočiatku bol zmätený, no opakovať to 23 epizód sa mi zdá trochu priveľa. Nakoniec sa ale úroveň predsa len vráti na nastavenú latku a dôstojne seriál zakončí, veľmi nepredvídateľným spôsobom. Aj napriek spomenutým nedostatkom som tento seriál zbožňoval a nehanbím sa priznať, že som ho prešiel za pár dní. BTW. Najlepší anime opening song aký kedy bol! EDIT: Dlhší čas dal definitívne uznať pocitom, ktoré vo mne daný seriál ponechal. Všetky prekážajúce chyby už zdá sa odniesol prúd rieky času a ostal len pocit, akého geniálne príbehu som to bol vlastne svedkom. Takto premýšľať nad smrťou ma hádam neprinútil ešte žiadny jestvujúci seriál. Keď počúvam soundtrack, začínam sa nazdávať, že aj ten bol niečím výnimočným a zrejme taktiež prispel na zážitku. Svoju mýlku ohľadom takto nedoceného anime teda mienim okamžite napraviť.(24.6.2014)

  • Subjektiv
    *****

    Nevím o sobě nic, ani jak se jmenuji. Nepřátelé mi říkají prostě Casshern. Svět podlehl Zkáze, každý život, robotický i biologický čeká postupný Rozklad a Smrt. Nebylo tomu tak vždy. Svět Smrt a Konec neznal. Pak však přišel Casshern a zabil Slunce, které se jmenovalo Měsíc. Tehdy Zkáza sevřela živou i neživou přírodu do své drtící náruče. Strach a hrůza zmocnila se obyvatel světa. Zachrání je "zabít Cassherna, pozřít Cassherna"? Když tě pozřu, budu prý žít věčně. Nevím, zda-li je to pravda, ale zkusím to, protože nezkusit nic a jen čekat na smrt, je strašlivá vyhlídka... Nebo se svou pomíjivostí dokáží nějak vyrovnat? Někteří se budou dokonce chtít Casshernovi mstít... Ty o mně něco víš? - Tolik, že tě chci zabít. On zatím bude pátrat po své minulosti, procházet a poznávat umírající svět, hledat smysl svého žití a zjišťovat možnosti odčinění svých hříchů... Postava Cassherna - Troufám si říci, že takového hrdinu anime (a možná film vůbec) ještě nevidělo. Jistě bychom našli leccos z jeho povahy u Johanna z Monstru, u postav Berserka i u řady dalších. Jejich vina však není tak absolutní, jejich ztráta paměti tak mučivá, jejich nemožnost úniku tak svíravá. Zdá se, že Casshernovi totiž osud odepřel odpuštění (protože se absolutně provinil proti všem), pokání (protože neexistuje možnost nápravy, ani adekvátní trest a jeho podstata ho nutí k dalšímu nežádanému ničení), únik (protože nemůže zemřít a všude je konfrontován se Zkázou) i pochopení svých hříchů (protože si nic nepamatuje, ani není jasné, že je spáchal). Je nejobávanější, nejnenáviděnější i nejžádanější. Proč nemůžu přestat bojovat a ničit? - Protože jsi Casshern! Casshernova pouť - Není to však zdaleka jen Casshern, kdo hraje důležitou roli v dění. Během své pouti pozná mnoho postav, z nichž každá se srovnává/nesrovnává se Zkázou a Smrtí po svém, jedinečně. Nejde tu o psychologickou drobnokresbu osob s tisíci aspekty, ale spíše o symbol určitého přístupu k životu a umírání. Jde o zhuštění lidského života v celé jeho tragice do pouhých 20 minut. Vždyť i náš lidský život od narození neochvějně směřuje ke smrti. Jen mnohem pomaleji a tak na jeho konec běžně nemyslíme. Zkáza Casshernova světa však existenciální otázky vykřikuje nepřeslechnutelně. Je pro mě s podivem, jak s minimem dialogů, navíc velmi jednoduchých až heslovitých, dokáží Casshernovy hříchy provést diváka po svých tématech a strhnout ho náladou umírajícího světa. Úvahy o smrti se organicky doplňují s úvahami o nesmrtelnosti. Nedá se říci, že by Casshern objevil o bytí a nebytí či věčnosti a pomíjivosti více, než slavná díla s tímto tématem, objevuje to však v žánru, který se o toto nikdy tak hluboce nezajímal. Objevuje to v remaku zřejmě plytkého příběhu o boji hodného Cassherna proti zlým robotům vraždícím lidi. Objevuje to v depresivní (post)apokalyptické sci-fi. Objevuje to v animovaném filmu plném soubojů. Svět, hudba a výtvarné pojetí - Všudypřítomný zmar si těžko mohl přát lepší formu, než Casshernovy hříchy přijaly. Svět trosek, omlácených, pískem bičovaných kamenů, městských rozvalin, rezavých věží, skřípějících robotů a tu a tam v dáli se ztrácející postava, "osudově" postávající - smrt, sucho, ticho, přerušované jen šustěním všebrousícího písku či šelestěním větru. Mimořádně i rozhovorem, dětským smíchem či dopadem kapky na poklidnou hladinu. Škoda, že můj jazyk není vycvičen na popis barev, protože právě jejich volbou Casshern nad téměř veškerou anime produkcí vysoko ční. Většinou odráží okolní Zkázu, ale i do oné hnědé, pískové, černé, tmavě modré atd. se nebojí výtvarnici vrazit barvu živou, výraznou a obrovsky kontrastní. Ani sluch - zvuky i hudba - nepřijde zkrátka - mně se obzvlášť líbil zmučený hlas Cassherna, který se pro mě navždy stal jednou z nejzajímavějších seiyuu poloh. Srovnání s jinými anime seriály - Během sledování jsem přemýšlel, k jakému tak anime Cassherna přirovnat. Moc mi to nešlo. Putováním světem a poznáváním lidské povahy, podobá se nejspíše Kino no Tabi. Je však depresivnější a monotematičtější. Na druhou stranu nabízí kompaktnější, soudržnější, a myslím i uhrančivější svět. Pátrání po smyslu bytí dá vzpomenout na touhy Gutse a Griffitha z Berserka, vina patří Monstróznímu Johannovi, ale i Tenmovi. Téma smrti je v Shinigami no Ballad či Shigofumi. Lidský úděl obecně v Mushishi. Casshern sins však přece jen, stojí trochu opodál. Dobře tomu tak. Naprosto nechápu, jak tohle mohl udělat režisér Digimonu. Sice ne dokonale bezchybných, ale přeci jen *****. Edit (6.1.2010): Seriál mi natolik zůstává v paměti, že jej přeřazuji do TOP.(18.5.2009)

  • Radek.SCH
    ***

    Subjektiv by z toho rád udělal nejbombastičtější anime všech dob, ale má to dvě ale: 1) Zabil jsem Lunu. Zabil jsi Lunu. a pořád dokola a dokola a dokola... 2) Epizodní epizody. Skoro nikam se to neposunuje, jenom se chodí z jednoho zdevastovaného místa na druhé a potkávají nové postavy, a pak od nich odcházejí. Animace nádherná. - 70 %(4.2.2011)

  • pursulus
    ****

    Život a smrt.¬         Animované akční vědeckofantastické drama převedené do televizního seriálu "Casshern" scénáristou Jasukou Kobajašim a režiséry Šigejasou Jamaučim a Naojukim Itó patří k vrcholům japonské animované tvorby spojené s myšlenkovým odkazem starých mythických nauk; zde jsou tato stará myšlenková schémata propojena s novodobými a přizpůsobena dnešní době, takže se vytváří most mezi minulostí a dneškem, jímž je odstraněna "zkostnatělost" a určitá nečitelnost minulostních schémat, a jejich přizpůsobení dnešku umožňuje vnímati určitá schémata a hodnoty i široké divácké vrstvě.¬                 Celý děj vyúsťuje do zřetelně podaného odkazu, jemuž ovšem předchází bohatý svět významů provázející diváka postupně od začátku až ke konci. Animaci samu je třeba hodnotiti poněkud odlišně, než animační počiny evropské kultury, která hodnotí kromě myšlenkových hodnot vysoko i propracovanost a prokreslenost; japonské vnímání a vůbec vnímání Východu vůbec se zaměřuje hlavně na psychologický účin, jemuž je podřízeno vše ostatní; pro to animační vypracovanost projektu "Casshern" zaostává za evropskou špičkovou tvorbou, aby ale o to více její dynamika a jistá zkratkovitost vyvedení, ve spojení s použitými statickými prvky a vhodně umístěnými zámlkami a v propojení s nezanedbatelným působením vynikající moderně pojaté hudby (a všeho ozvučení) Kaory Wady, působily účinně ve zmíněné oblasti psychologického účinku. Jinými slovy, dá se také říci, že krása podání je až na dalším místě.¬                 Příběh sám je podán dosti zmatečně, mnohdy nelze dobře odděliti skutečnost od snění, věci se dějí tak trochu beze skladnosti, nespořádaně, scénář jako celek se mi nejeví býti propracován s nějakou zvláštní péčí. Další výhradu mám k rozdělení na mnoho krátkých částí (24 dílů po pouhých 24 minutách); dílu a jeho konsistenci by prospělo rozdělení do daleko méně částí, počtem nepřevyšujícím dvanáct či třináct. To, co píšu v tomto odstavci, je asi největším záporem celého seriálu, jehož hlavní síla tkví v jeho myšlenkách podaných způsobem popsaným v odstavci prvním.¬                 Seriál "Casshern" lze bez výhrady doporučiti dospělým i dětem; nemá co říci a nebude se líbiti pouze senilním a nebo vyprázdněným lidem; nebo také lidem bez fantasie, což ovšem je určitým druhem vyprázdněnosti.¬                 Stručné a výstižné opoznámkování: uživ. draxus.(24.12.2017)

  • SonGokussj
    ****

    Subjektiv mě pěkně naladil. A nějakých 12 episod to vydrželo. Pak bohužel přišlo ale. Jak už tu naznačil smeidler. Zabil jsem Lunu. Zabil jsi Lunu. A stále dokolečka. Zabít Cassherna! Pozřít Cassherna! *bitka, kdy pokaždé, když je záběr na nového robota, tak vysloví "Casshern!!!" a další záběr na jiného a ten "Casshern!!!"*. Začínám od toho, co se mi na tom opravdu nelíbilo. 1) Neunavující opakování vět / jmen... Ringo! Ringo! Ringo! Ringo! Ringo! stále a stále.. Nejopakovanější jméno bylo Casshern! a Luna. Stále se opakující věty zabil jsem Lunu a Casshern!! (což sloužilo i jako jméno / věta / oznámení / oslovení... upřímně, postavy tohoto anime by se bohatě domluvili jen tím, že budou říkat svá jména... :-D) 2) Občasná nelogičnost jejich počínání. Zničeho nic někdo řekne větu, která tam vůbec nepatří. Udělá něco, co křičí otázkou proč???... zcela jistě jsou to aspekty, které tvoří toto anime, ale dle mého se trochu vymkly... Z negativ je to nejspíš vše. Možná bych ještě zmínil lehkou absenci širšího repertoáru skladeb. od 15. dílu jsem si začal všímat, že se stále dokola opakují 4 skladby. z toho jedna -opravdu dokola stále a pořád. Největší slabina tohoto anime je stálé opakování věcí... Pozitivní věci:. Dá se říci, že vše ostatní :-) určitě si přečtěte Subjektivův komentář, protože vystihuje mnohé, co jsem též cítil a co se mi tam opravdu velmi líbilo. Vyzdvihl bych postavu Braiking Bosse - připadal mi jedinej opravdu inteligentně přemýšlející, ani záporák, ani klaďas. Dále Animaci, která je úžasná. Parádně vystihla podstatu anime. Psychologii, která, dívaje se na ní střízlivě, je opravdu velmi jednoduchá a přitom komplikovaná a jedinečná. Málokdy vidíte anime, které skončí takhle. Líbily se mi tam i další věci, ale jak říkám, Subjektiv to celkově pojal tak, jak to chápu i já. Casshern Sins bych přirovnal ještě k jednomu anime, které zde nepadlo, a to Ergo Proxy. Divím se, že ho zde nikdo nezmínil. :-) Ergo~Casshern. Silní / slzy v očích / zhřešili. Vysoká bojová schopnost. Lyuze~Re-L Mayer doprovádí zhřešence, zprvu ho chtějí zabít, pak se do něj však zamilují. Střední bojová schopnost. Ringo~Pino takový "mazlíček" na pouti, aby to nebylo tak vážné. Nulová bojová schopnost :-) Ergo proxy s propletením na Kino no Tabi. Aspoň prvních 16 dílů, kdy v každé ep objevují nové lidi. Celkově tedy slabé 4* (To opakování opravdu nepřetrpím...), tedy: 70%(4.2.2011)