Režie:
Jacques AudiardKamera:
Stéphane FontaineHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Tahar Rahim, Niels Arestrup, Farid Elouardi, Reda Kateb, Hichem Yacoubi, Adel Bencherif, Gilles Cohen, Pierre Leccia, Leïla Bekhti, Antoine Basler (více)Obsahy(1)
Malik El Djebena, odsouzený k šesti letům vězení, neumí číst ani psát. Do věznice přichází úplně sám a působí mladším a křehčím dojmem než ostatní trestanci. Je mu 19 let. Šéf korsického gangu, který vládne i vězení, si ho okamžitě vezme na paškál a pověří ho několika „úkoly“, díky kterým se Malik nejen zocelí, ale zároveň si začne získávat šéfovu důvěru. Ale Malik je odvážný a učenlivý, a tak si tajně začne spřádat vlastní plány… (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (287)
Popravdě bezprostředně po zhlédnutí filmu jsem si nebyla moc jistá, jestli se mi to líbilo, nebo ne...měla jsem z toho takový podobný pocit jako z Kmotra, který se mi nelíbil. Měla jsem ale to štěstí, že jsem se na tento film přišla podívat v rámci festivalu francouzského filmu. Po skončení byla diskuse s Taharem Rahim, který posloužil tomu, abych film lépe pochopila. Je zde totiž jeden hodně velký rozdíl mezi Kmotrem a Prorokem, který jsem si tak rychle neuvědomila. Je to skvěle a naprosto realisticky udělaný příběh člověka, který se dostane do vězení, a všemožnými i téměř nemožnými prostředky se tam snaží přežít, najít si "rodinu" v podobě vlastního gangu vně i uvnitř vězení. Proti filmu jako takovému asi nemám výtek, ale přeci jen, filmy tohoto typu mi nejsou zrovna blízké, a tak hodnotím 4*. ()
Monumentálny väzenský a kriminálny epos v duchu absolútneho realizmu. Audiard rozpráva klasický príbeh cez neklasické situácie a postavy, je surový, dôsledný a pôsobivý, ale popri tom oplýva veľmi svojráznou poetikou. Avšak s istým časovým odstupom sa mi zdá, že Un Prophète by sa dal skrátiť a zhutniť. (8/10) ()
Prolnutí dvou žánrů - mafiánské ságy a vězeňského dramatu - a oněmi žánry specifikovaných světů dělá z Proroka hodně osobitý film. Jacques Audiard je už nekorunovaným králem novodobé francouzské drsné gangsterky, v níž po několikáté variuje svá oblíbená témata (především specifický svět vězení a motiv vězně...) a kterou ozvláštňuje spojením naturalisticky popisného prostředí s poetickými scénami, jež dávají snímku funkčně umělecký rozměr. Symbolická postava zavražděného spoluvězně, která nevyčítá a nepronásleduje, leč naopak apelativním výkladem snů pozitivně ovlivní životní peripetie hlavního hrdiny, morálně relativizuje vyznění celému snímku, neboť přináší svět, v němž nejen že neexistuje svědomí, zábrany, jasné rozlišení dobra a zla, ale už ani mrtví nechodí ve spaní vyčítat vinu původcům svého utrpení. S kým v takovémhle vidění světa vlastně sympatizovat? Prorok je silný film, přesto jsme v něm občas postrádal výjimečný příval katarze, která by mi v diváckém zážitku přinesla punc mimořádnosti. Návštěva kina nebyla tentokráte událostí, na kterou nebudu moci dlouhou chvíli zapomenout...chyběly tomu mimořádné scény či třeba macho knírek a neodolatelné charisma režisérem Jacquesem Audiardem též dříve obsazeného Vincenta Cassela alias přímé konkurence v podobě Richetova Veřejného nepřítele č.1... ()
Audiardovy filmy diváka pohlcují nezávisle na jeho vůli a nejinak je tomu i zde - dvě a půl hodiny utekly jako voda. Ovšem pro plnohodnotné ponoření se do příběhu mně chybělo vyznat se v poněkud větším množství postav a jejich motivacích. Vinou filmu to ale není - je pouze třeba se po celou dobu plně soustředit. Napodruhé budu moudřejší. ()
Říkám to pořád..... vězení formuje charaktery a zoceluje :o) Vynikající Tahar Rahim jako Malik El Djebena, 19 - ti letý mladík odsouzený k šesti letům vězení, hozený napospas tvrdé realitě každodeního vězeňského života, ale Malik je rozhodně chytřejší než by se na první pohled mohlo zdát a tak jsme svědky jeho postupného " růstu " a obratného manévrování mezi místníma skupinkama. Z vězení tak nakonec odchází zcela jiný Malik....... Parádní zážitek, nicméně na plné hodnocení to tentokráte u mě není. Snímku by neuškodilo mírné prostříhání a zkrácení stopáže tak o 25 minut, přesto si Audiardův snímek pozornost rozhodně zaslouží! ()
Galerie (68)
Zajímavosti (7)
- Jacques Audiard mal v angažovaní Nielsa Arestrupa (César Luciani) jasno, keďže toto bol v krátkom čase ich druhý spoločný film. (vander19)
- Režisér si zvolil Tahara Rahima (Malik El Djebena) za hlavného herca svojho filmu po tom, ako ho videl jazdiť autom v jeho predchádzajúcom filme. (vander19)
- Tahr Rahim získal „Evropskou cenu“ pro nejlepšího herce. (Olík)
Reklama