Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Největší čarodějky Zeměplochy se vypravily do ankh-morporkské Opery, kde řádí šílený Duch. Jevištní adaptace románu T. Pratchetta inspirovaného slavným muzikálem "Fantom Opery" v nastudování Divadla v Dlouhé... Bábi Zlopočasná a Stařenka Oggová, největší čarodějky Zeměplochy se vypravily užít si večer v ankh-morporkské Opeře, kde ve sboru zpívá jejich rodačka z Lancre a potenciální třetí čarodějka do správného počtu Anežka Nulíčková. V anhk-morporkské Opeře se ale dějí podivné věci, a to nejen v účetnictví. Zaměstnanci Opery padají mrtví z provaziště, lóže číslo 8 se nesmí prodávat, protože si ji pro sebe zabrala tajemná postava muže s bílou maskou na tváři a novopočený ředitel dostává podivuhodné dopisy od jakéhosi Ducha Opery... Terry Pratchett se ve svém dalším humoristickém fantasy románu ze série "Úžasná zeměplocha" inspiroval slavným muzikálem "Fantom Opery". Režisérka Hana Burešová ve své inscenaci operní prvky výrazně posílila, a tak je Maškaráda vynikající komedií nejen pro zasvěcené, tedy znalce "Zeměplochy", ale i pro absolutní laiky v žánru fantasy, pokud mají povědomí o uměleckém žánru zvaném opera... Maškaráda čili Fantom Opery volně navazuje na úspěšnou komedii Divadla v Dlouhé Soudné sestry. Na VII. ročníku Grand Festivalu smíchu získala Helena Dvořáková za postavu Anežky Nulíčkové cenu za nejlepší ženský herecký výkon a inscenace samotná pak titul Komedie roku 2006, neboť získala jak cenu odborné kritiky, tak cenu diváků. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (55)

Eleanor05 

všechny recenze uživatele

"Pochopte, opera peníze nevydělává, to dělají syrečky. Do opery musíte peníze vkládat..." - "A co z toho budu mít já?" - "No přece operu!" Jedna z nejlepších divadelních her, které jsem kdy viděla a to jsem se s díly Terryho Pratchetta dosud neseznámila jinak, než z doslechu. Zábavně střelené, vtipné představení, které navzdory své dlouhé stopáži vůbec nenudí. Naopak je škoda, že to ČT sestříhala, uvítala bych záznam ještě delší, pokud by to nějak prodloužilo scény s mistrem Sardellim. ;-) Hereckým výkonům jednoznačně kraluje pan Jan Vondráček, ale výborní jsou též Miroslav Táborský, Jaroslava Pokorná a Helena Dvořáková. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Maškaráda nepatří mezi Pratchettova nejzdařilejší díla. Přesto V Dlouhé dobře udělali, že si ji vybrali. Oproti Soudným sestrám je to tentokrát výpravnější, opulentnější a divácky líbivější. Problémem je místy nevhodné sklouzávání k estrádnosti a lacinosti nepatřící do adaptace předlohy přetékající britským suchým humorem. Nechci vyvolat dojem, že je to celé laciné. Jenom je tu pár momentů, které takové jsou a v zásadě jsou to všechny ty nemající oporu v předloze. Znovu se také potvrzuje, že přes nespornou kvalitu "dlouháckého" ansámblu, je dvojice Vondráček s Táborským herecky prostě jinde. Co na druhou stranu vyloženě potěší je vymazlená parodická hudební složka "by Jan Vondráček" a výrazně lepší druhá polovina představení. V té se totiž přílišná epizodičnost vyprávění a časté změny lokací konečně slejí do jednoho silného celku (a přímo na divadle je to ještě patrnější, pro televizi to bylo místy ještě docela pokráceno). ()

Reklama

Moly 

všechny recenze uživatele

Pro mne trochu nesnadné hodnotit něco, co jsem měla tu možnost vidět naživo, byť v jiném divadle (Moravské divadlo v Olomouci) a v přeci jen poněkud pozměněné úpravě. Změn ve scénáři není tolik, kolik by se mohlo zdát. Táborský i Vondráček jsou (podle mne) skvělí, nicméně Urban a Juřica byli prostě lepší. Nad to něco Maškarádě chybí. Snad trochu větší spád. Dobré, ale ne vynikající či výborné, přesto fanouška Terryho Pratchetta jistě potěší. ()

Fingon 

všechny recenze uživatele

Líbilo se mi to méně než Soudné sestry, děj není tolik sevřený a vlastně jde jen o řadu scének za sebou (přičemž se dosti ke slovu dostává stříh, který v divadelním záznamu působí ještě více než obvykle opravdu nepatřičně - tohle by lépe vypadalo jako film či alespoň inscenace). Nejvíce mě pobavil Krysí Smrť, ten obyčejný bohužel nedostal moc prostoru (tohle údajně bylo pro televizi vystřihnuto). Jo a Sardelli mi strašně připomněl brněnského herce a skladatele docenta Martina Dohnala:) ()

Nathaniell 

všechny recenze uživatele

Po Soudných sestrách - které bych v podobně úžasně dokonalém zpracování rád viděl naživo - přišla na řadu Opera, jejíž dynamiku lze očividně udržet jen v knize... Chápu, že divadlu k srdci přirostly čarodějky Zlopočasná a Oggová, takže tvůrci chtěli zavést diváky za již osvědčenou zábavou. Také připouštím, že naživo by mohla být Maškaráda mnohem lepší, než ze záznamu, jak už to u divadelních her bývá... Jenže tady nehodnotíme nějaké "kdyby" ale to, co jsme viděli a jak se nám to líbilo. Udělím tedy lehce přísné 3* a v dohledné době dám Maškarádě druhou šanci... ... PS: 90% je opravdu přehnané. Dle všeho byli hlavními hodnotícími vrcholní fanoušci Zeměplochy... ... ... ()

Galerie (8)

Zajímavosti (3)

  • Tato hra se v Divadle v Dlouhé hrála mezi premiérou v roce 2006 a derniérou v roce 2011 celkem 80krát. (Kevinator)
  • Během jedné sezóny si představitelka Stařenky Oggové (Jaroslava Pokorná) zlomila nohu. I se sádrou však odehrála několik představení. Pro některé scény používala berle, většinou se ale nechala vozit na invalidním vozíku. Ten řídila režisérka představení Hana Burešová, aneb jak prohlásil před představením Miroslav Táborský: "Režisérka nejenomže vymyslela vlastní představení a určila hercům, kudy se mají pohybovat, ona je během představení dokonce po scéně i vozila, čímž dovedla režii k naprosté dokonalosti." (Novom)
  • Představitelka Kristýny (Magdalena Zimová) zpívala veškeré písně živě bez úprav, čemuž zprvu nevěřil ani sám Terry Pratchett, který představení navštívil. Musela mu tedy po představení v šatně svůj part přezpívat, za což od něj sklidila aplaus. (Novom)

Reklama

Reklama