Režie:
Francis LawrenceScénář:
Richard LaGraveneseKamera:
Rodrigo PrietoHudba:
James Newton HowardHrají:
Robert Pattinson, Reese Witherspoon, Christoph Waltz, Hal Holbrook, James Frain, Paul Schneider, Dan Lauria, Ken Foree, Tim Guinee, Ashley Palmer (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Starý muž stojí před cirkusem a je zcela zjevné, že utekl z domova pro seniory nebo z jiného podobného zařízení. Majitel cirkusu se snaží zjistit, kam starý muž patří, ale on ho přemluví k rozhovoru. Je sice už starý, ale stále má dost duševních i fyzických sil a nepotřebuje být v zařízení, kde mu dávají tlumící léky. Má pět dětí, ale ani u jednoho z nich nemůže bydlet. Vypráví majiteli cirkusu, že jeho život je s cirkusem těsně spjatý a rád by se do něj vrátil. Zde je jeho příběh: V Americe vrcholí hospodářská krize a Jacob Jankowski, jak se náš muž jmenuje, byl třiadvacetiletým synem polských přistěhovalců a studentem veterinárního lékařství na Cornellské univerzitě. Do dokončení studií už mu zbývá jen jedna závěrečná zkouška, když se jeho rodiče zabijí v autě. Bohužel tím nepřichází jen o rodiče, ale také o střechu nad hlavou, protože jeho otec se zadlužil v bance a ručil veškerým svým majetkem. Nešťastný Jacob nevidí žádný důvod, proč dokončovat studia, a vydá se do města, kde by snad mohl sehnat nějakou práci. Ani tam nedojde a naskočí do rozjetého vlaku, který převáží cirkus Bratrů Benziniových. Zpočátku ho chtějí z vlaku vyhodit, ale když majitel cirkusu August zjistí, že je Jacob veterinář, dá mu práci. Jeho prvním úkolem je vyléčit nemocného koně jeho manželky Marleny, která pracuje v cirkuse jako krasojezdkyně, a její číslo cirkusu vydělává i v těžkých časech alespoň nějaké peníze. Jacob okamžitě zjistí, že koně nelze zachránit a jediné, co pro něj ještě mohou udělat, je utratit ho. Marlena je nešťastná, ale svého koně miluje a nechce mu způsobovat další bolest, a tak souhlasí. Jacob koně zastřelí a vzteklý August ho kvůli tomu málem vyhodí z jedoucího vlaku. To ostatně dělá s každým nepohodlným člověkem. August je zlý nejen na lidi, ale i na zvířata a jeho chování je naprosto nevyzpytatelné. Ale Jacobovi odpustí, a dokonce se s ním začne po svém způsobu přátelit. Jednoho dne pořídí cirkusu nové zvíře – slonici Rosie – a přeje si, aby ji Jacob vycvičil a Marlena s ní vystupovala. Doufá, že toto číslo přiláká spoustu diváků. Rosie se však nejeví být dostatečně inteligentní a Augustovi se zdá, že všechno dlouho trvá. Chová se k ní velmi krutě. Jacob zcela náhodou zjistí, že slonice nerozumí pokynům, protože jsou pronášeny anglicky. Když na ni mluví polsky, slonice v pohodě reaguje. Marlena a Jacob se do sebe zamilují. August to zjistí a Marlenu zbije a na Jacoba pošle své zabijáky. Marlena Jacoba varuje a on chce, aby s ním utekla. Oba vyskočí z vlaku a utečou. Augustovi lidé je však najdou. Jacoba skoro zabijí a Marlenu vrátí zpět k Augustovi. To však Jacob nemůže nechat jen tak... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (731)
Vodka pro slony, tak by se snímek měl jmenovat vzhledem k alkoholické povaze hlavní slonice a době ve které se odehrává. Nemám rád klauny a nemám rád Patizóna (jeho starší vydání Hal Holbrook ho přehrává o tři třídy), ale Lawrence servíruje tuhle klasickou hollywoodskou pohádku opravdu skvěle a Christoph Waltz si zlé parchanty s mocí umí užít. Hudba Jamesa Newtona Howarda zase jednou vezme za srdce. ()
Tak tu sedím a přemýšlím, jestli více nesnáším cirkus nebo Patyzóna, ze kterého se neustále někdo snaží udělat herce, protože se pár šestnáctek vyprstilo u Tvajlajtu. Každopádně jsem po přečtení obsahu a obsazení věděl, že tohle bude film přesně pro mě, protože jsem ten večer nemohl najít špendlíky, které si běžně píchám pod nehty a jezdecký bičík, kterým se obvykle švihám po koulích se mi zlomil už u Nezapomeň na mě. A věru nebyl jsem zklamán! Dostal jsem přesně to, co jsem očekával! Močopudnou červenou knihovnu, která donutí nejednu starou pannu pročistit si slzné kanálky a pořádně se vysmrkat, v níž ten hoch s Brežnevovským obočím a profilem rozšlápnuté tykve svádí svádí nerovný "herecký" souboj se slonem indickým uprostřed bandy muklů, alkoholiků, cigošů a jiných podivných zkrachovalých existencí, týrajících zvířata. Dle předpokladů je to už v šedesáté minutě 10:0 pro slona, který mě ohromil především pestrou škálou mimiky a neuvěřitelnou schopností vyjádřit tu sílu romantiky okamžiku pouhým zvednutím chobotu. Doufám, že jej uvidím v příštím Stmívání! On takový zamilovaný slonodlak určitě bude mezi fanynkami paní Majerové nesmírně oblíben. A tak mu Patyzón jen nosí vodu, sleduje jeho herecký koncert a prožívá (možná trochu nadnesený výraz) onu tolik romantickou zakázanou lásku, která spočívá v tom, že se ve chvílích volna snaží ošukat paní Bělolžičkovou, toho času manželku sadistického principála. Dojetím močím. Samozřejmě kapesník nad troufalostí tvůrců, navléci Rís, která je již nepatrně za zenitem do bílých pitkáčů a elastického trikotu, jež tolik zdůrazňují její celutické půlky a vykojené poprsí. Kamera naštěstí milosrdně uhýbá před detaily a při drezůře zabírá dablérku, a tak z toho Rís vyvázla jen s cejchem opravdové, odpudivé blondýny. No řeknu vám, doják!!! Nebýt opět dokonalého Herr Waltze a na takovou sračku pompézní výpravy, zabouchnu nad tímto dvouhodinovým, kýčovitým krocením slona víko žumpy dřív, než by jste řekli "Drahý Džone". Ale co, dobře jsem si ráno zapíchal, a tak budu dnes milosrdný. ()
Francis Lawrence ukazuje, kterak uchopit profláknutý příběh, zabalit jej do krásného obalu a převázat stužkou tak poutavou, až se dotýká lidských emocí. Voda pro slony není filmem, který by byl zajímavý svou zápletkou či pointou, nýbrž zpracováním jednotlivých scén jdoucích za sebou s jasným atakem na diváka. Těžko se to popisuje, ale z plátna jakoby se na začátku vynořila ruka a vtáhla vás do příběhu. Snažím se pochopit názory, které tu říkají, že se jedná o další zbytečnou variaci již tolikrát zahraného, ovšem sám disponuji odlišným pohledem. A ten mi říká, že ve svém žánru je Voda pro slony extratřídou, od které by se ostatní mohli učit. Samozřejmě, řeč je potřeba stočit také k hlavním protagonistům. Christoph Waltz je předurčen k rolím zákeřných padouchů, jeho výkon mi našeptává něco o další možné nominaci na jisté ocenění. Reese Witherspoon zraje do krásy každou svou rolí, s elegancí zvládla zamaskovat desetiletý věkový rozdíl mezi ní a Robertem Pattinsonem. No a právě Pattinson je asi tím největším tématem. On už ve filmu Remember me naznačil, že by snad i mohl umět hrát. A zde se projevil na plné obrátky. Jistě, občas v jeho pohledu jsou zřejmé odkazy na tolikrát omílané Stmívání, jenže za to Robert nemůže. My všichni se musíme vyrovnat s tím, že Robert Pattinson bude navždy spojován s tím, jehož kariéru nastartovala pubertální srágora, a přes tuto skutečnost se naučit nahlížet na jeho další herecké počiny bez předsudků. A učiníme-li tak u Vody pro slony, je na místě konstatování, že zahrál skvěle! Pokud toužíte ještě po jednom lákadle či argumentu, napíšu stroze; James Newton Howard. Jeho hudba má úděl státi se nezapomenutelnou. ()
Na to, jak je Patizón mizerný herec, tak si kupodivu vybírá v celku zajímavé filmy. Od tohohle filmu jsem nečekala moc, už jen protože cirkus jako takový opravdu nemusim a název filmu mi připadá dost divný. Ale když jsem viděla to obsazení (Christoph Waltz a Reese Witherspoon), rozhodla jsem se znovu překonat svou nechuť k Patizonovi a podívat se. A kupodivu, poprvé v životě, jsem měla pocit, že i občas hrál! Co se týče příběhu, byl rozhodně zajímavý, neokoukaný a mělo to poměrně nepředvídaný konec, protože jsem vážně nečekala, že by to dopadlo tak jak to dopadlo. Herecké výkony, hlavně u Christopha a Reese, byly dobré, ale ze všeho nejlepší byla ta slonice :) Rozhodně dávám 4* ()
Francis Lawrence vizuelně umí, což potvrdil v předchozích filmech. Přesně na to sází i v tomto příběhu, byť poněkud scénáristicky prázdnějším. Jednoduchá zakázaná lovestory situovaná do doby prohibice odehrávající se v cirkusovém prostředí přesto má něco do sebe. Rozhodně mě neuchvátil svět šapitó nebo přestárlá slonice, která je nevinnou hrdinkou vyprávění, ale režisérovo charisma poctivě odvyprávět sebebanálnější story. A stejně tak potěšil trojlístek Pattinson/Witherspoon/Waltz. ()
Galerie (78)
Zajímavosti (26)
- Christoph Waltz (August) kvůli tomuto filmu odstoupil od projektu Davida Cronenberga "The Talking Cure", později realizovaného pod názvem Nebezpečná metoda (2011). (Taninaca)
- Reese Witherspoon (Marlena) díky natáčení překonala svůj strach ze slonů. (zajda404)
- Tržby ze severoamerických kin dosáhly 58,7 milionu amerických dolarů, součet těch celosvětových 117,1 mil. (NIRO)
Reklama