Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ve více než třicet let starém sci-fi snímku zobrazuje oscarový režisér Richard Fleischer nám nepříliš vzdálenou budoucnost, rok 2022, v níž přeplněná Země zápasí s nedostatkem potravin. Poslední spásou je syntetická strava Soylent, o jejímž původu jsou jen nejasné zprávy. Charlton Heston jako detektiv Thorn přichází při vyšetřování vraždy jednoho z vrchních představitelů Soylentu na hrůzné tajemství... (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (70)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Harry Harrison by myslím mohl být spokojen - atmosféru skomírajícího lidstva, které přelidnilo a zcela vysálo matičku Zemi, se Richardu Flesicherovi povedlo vystihnout skvěle. Je to až kruté, sledovat jak se na klinice eutanázie budoucí nebožtíci loučí se světem záběry na přírodu, kterou si někteří z nich ještě pamatují z dětství, ale která je nenávratně pryč. Jinak příběhově - jasně tušíte, jak to celé je, tudíž není moc o co stát, takže za detektivku bych Soylent Green rozhodně neoznačil. Hlavní deviza tkví v přesvědčivém vykreslení ubíjející reality hroutícího se světa, kterou nejlépe předávají Edward G. Robinson (mimochodem toto je jeho poslední film) a strážci vědění z Archivu. Přece jenom Heston je tu za drsňáka, byť i z něj je postupem děje cítit vědomí, že si možná ukousl trochu moc velké sousto. Nebula i Saturn pro Soylent Green byly rozhodně zasloužené, ale nejde si nepřiznat, že dnes už by takovýto film těžko obstál. Na druhou stranu, ta zhruba hodina a půl uběhla jako nic, takže ode mě tomuhle nepříjemnému obrazu naší možné budoucnosti půjde 70%. ()

monolog 

všechny recenze uživatele

SF, kterýmu nejde o triky ani akčnost, ale spíš o myšlenku a pointu a varování. Takto bych v kostce shrnul první dojem. Vyšetřování, které je hlavní nosnou linií příběhu je dost odfláknuté, ale prostředí postapokalyptického světa (a přelidnění je apokalypsa) je ukázáno hezky. Na postkatastrofických scifárnách miluju nejvíc to vykreslení světa, vztahů a chování v něm, co je a co není normální (protože to se od našich dnešních měřítek velmi liší). Jde mi o životnost a reálnost prostředí. Pointa je sice odhadnutelná už od poloviny, ale to vůbec nevadí. Herci jsou staří praktici, režisér taky není nováček a i když film rozhodně není akční ani co by se za nehet vešlo, je zábavný. Tedy takto. Bude vás bavit, pokud máte rádi i látku na přemýšlení v SF příbězích a nevadí vám, že tam nevystupují žádní emzáci, žádný superstroje, žádný lasery ani nic dalšího z podobných rekvizit. Pokud by lidská populace stoupla na těch ve snímku avizovaných 25-30 miliard (podle toho, že tam je v New Yorku 40 milionů lidí, dnes jich je v NY nějakých 8) vypadalo by to asi hodně podobně. Zásoby ropy se tenčí a ve chvíli, kdy ropa dojde, zhroutí se náš svět. Nebudou lítat letadla, vesmírný lodě, auta, nebude energie z generátorů. Naše planeta dokáže uživit prý maximálně 10 miliard lidí. Každej nad ten počet už bude muset být zabit, jinak se zhroutí celá "civilizace" a budou hladovět všichni. Takže plánované rodičovství a povolení mít děti se stane realitou dne, jídlo bude vzácnější než zlato a sladká voda se vyrovná diamantům. Pokud vědci nevymyslí nějakou náhražku přírodních zdrojů, jako třeba nějaké rychlerostoucí kvasinky připomínající sojové maso nebo i ten Soylent Green, mohl by klidně následovat svět Šíleného Maxe. ()

Reklama

dobytek 

všechny recenze uživatele

Film nabízí zajímavej pohled na problém přelidnění. Je to tak trochu opak toho, o čem jsou Pitomci lidí. V roce 2022 žije na území New Yorku 40 milionů obyvatel, zmizely stromy a rostliny, voda je na příděl, jako potrava je k dispozici pouze jakýsi soylent, lidi přežívaj, kde se dá, panuje nesnesitelný horko, všude prach, špína a beznaděj, dobře si žije jenom pár nejbohatších a uprostřed toho sledujeme osudy poněkud supermanovskýho detektiva (Charlton Heston). Na filmu oceňuju zejména dobrou hlavní myšlenku a taky atmosféru. Jinak se ve filmu řeší jedna vražda, ale to jednak neni moc zajímavý a vlastně ani moc důležitý. Celkově se mi film líbil. Jenom to provedení na mně zanechalo tak trochu béčkovej dojem. Najdou se tam dost blbý chyby (v jedný scéně Charlton Heston s prostřelenou nohou kulhá, pak najednou úplně v pohodě běhá a skáče a za minutu už zase kulhá) a taky je vidět, že se asi trochu šetřilo (interiéry jsou papundeklový a exteriéry pořád stejný). Kdyby se natočil remake s většim rozpočtem a postava detektiva by spíš byla třeba ve stylu Deckarda z Blade runnera, mohla by to bejt bomba... ()

whack 

všechny recenze uživatele

Prvýkrát, keď som videl tento film pred rokmi, som bol anarchizujúci utopista, ktorý v ňom videl sociálnu nerovnosť, nespravodlivosť a hnus. Až po vytriezvení vekom som pochopil, že jedinou katastrofou je to vyobrazené absolútne preľudnenie, ktoré inak ani riešené byť nemohlo. Možnože poukázať na toto bolo aj zámerom autora, vzhľadom na celkom otvorený koniec. Ak nechceme dopadnúť podobne, jediné humánne riešenie je zabrániť preľudňovaniu. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Moc dobrého toho v Soylent greenu není. Není to vina filmu. Důležitým faktorem tohoto snímku je hloubka poselství a letmá filozofie o tom, kam člověk může zajít, aby nakrmil ostatní lidi. Snímek se točí okolo detektiva, který se přes vraždu významné osobnosti postupem času dostane až ke zdroji jediného jídla pro masy lidí, kterými je přeplněný svět, Soylent. Ten má různé barvy, ale ve filmu jde hlavně o Soylent green, který by měl být potravinovým vrcholem a o němž nikdo pořádně neví z čeho se vyrábí. Hrůzostrašné zjištění je již od půlky filmu dost patrné a proto nikoho nepřekvapí, ale jsou spíše důležité otázky zda je to správné a zda je to morální. ()

Galerie (60)

Zajímavosti (10)

  • Film byl natočen podle románu Harryho Harrisona "Make Room! Make Room!" (Hans.)
  • Herec Edward G. Robinson už během natáčení věděl, že umírá a že další film nestihne. Scéna jeho smrti, kdy volí dobrovolnou eutanazii, je poslední scénou, kterou natočil. Zemřel o necelé dva týdny později. (ClintEastwood)

Reklama

Reklama