Režie:
Neill BlomkampScénář:
Neill BlomkampKamera:
Trent OpalochHudba:
Ryan AmonHrají:
Matt Damon, Jodie Foster, William Fichtner, Alice Braga, Diego Luna, Michael Shanks, Carly Pope, Talisa Soto, Sharlto Copley, Wagner Moura, Faran Tahir (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Píše se rok 2154 a Země je přelidněná, nemocná a znečištěná. Chudí obyvatelé planety žijí ve slamech, zatímco bohatí a mocní žijí na Elysiu, vesmírné stanici na oběžné dráze, těsně nad zemskou atmosférou. Spider, hacker žijící na Zemi v Los Angeles, provozuje lety raketoplánů na Elysium, aby propašoval lidi, kteří by tam použili Med-Bays, zařízení, která mohou léčit jakoukoli nemoc nebo špatný stav. Ministr obrany Elysia Delacourtová nechá sestřelit dvě kosmické lodě ve vesmíru, klidně zabije všechny na palubě raketoplánů a ten, který dosáhne Elysia, je zadržen. Pasažéři jsou zatčeni a deportováni zpět na Zemi. Prezident Patel pokárá Delacourtovou za její činy a pohrozí propuštěním při dalším podobném incidentu. Ta tajně nabízí generálnímu řediteli firmy Armadyne Corp, Johnu Carlylovi, doživotní zbrojní kontrakty výměnou za počítačový program, který umožní Delacourtové provést převrat a dosadit ji na prezidentský post. Carlyle program vymyslí a uloží ho do svého mozku. Na Zemi Max Da Costa pracuje pro Armadyne Corp jako dělník, ovšem je náhodou vystaven smrtelné dávce radiace. Dostane léky s tím, že mu zbývá jen pět dní života. Max a jeho přítel Julio přijdou za Spiderem a uzavřou s ním dohodu. Pokud Max dokáže ukrást data související s Elysiem Johnu Carlylovi, zařídí Maxovi dopravu do Elysia, aby mohl použít Med-Bay k vyléčení své nemoci... (TV Nova)
(více)Videa (17)
Recenze (1 604)
Tenhle film má téměř vše, co má správná antiutopická sci-fi mít. Přelidněné chudinské slumy, luxusní Citadelu z Mass Effectu, rozervaného hlavního hrdinu, psychopatického (a později rozervaného) záporáka, blonďatou Lenku Bradáčovou, augmentace z Deus Ex, dítě, co všechno přežije, asociální megakorporace, happy end plný světlých zítřků... ()
Rozklepaná (a jak!) kamera a zběsilý (a jak!) střih ruku v ruce spolehlivě zabíjejí akci; stupidně a prvoplánovitě tlačené socialistické cítění by zase zabilo děj... Kdyby nějaký byl. Prostě děs běs. A aby to nebylo málo, tak to působí, že chybí polovina stopáže. A zrovna jako naschvál ta, ve které se Neill "točím filmy jako když Pejsek s Kočičkou dělají dort" Blomkamp věnuje příběhu, postavám, elementární vnitřní logice či propojení na sebe (ne)navazujících scén. ()
So vstupom do Ackovej blokbaster ligy zial Neil vymakol. Pricom prva polovica filmu to este celkom zdarne maskuje, pretoze sme na mieste, kde sa reziser pohybuje s istotou. Po vzore D9 presvedcivo buduje spinavu scifi v slumoch futuristickeho LA, industrialny puch sa vali z platna a kyberpunkove motivy, zabalane v ocakavanom B-ckovom pribehu, inteligenciu divaka neurazaju. Ovsem s presunom deja majoritne na Elysium sa domcek zacina rucat, praskliny odkryvaju chabe motivy (pripadne tie zaujimavejsie uplne vysumia do prazdna), nelogickosti a prekvapivo aj oku nelahodiaci strih. Celkovo zaverecna 20 minutovka mi pride velmi uponahlana, alebo razantne prestrihana. Situaciu uz nezachrani ani demonicky dokonaly Sharlto a uz vobec nie prehravajuca Jodie Foster s ustnou mimikou pripominajucu cloveka s plnou pusou zuvaciek so Signal Whitening efektom. Nevyraznost Damona je tazke kritizovat, kedze mam dojem, ze tato charakterova nevlastnost je ucelova a plne vedoma vzhladom na zranitelnost jeho postavy. Vo vysledku je Elysium dychavycnostou postihnuty mladsi surodenec dravostou natlakovaneho D9. 6-7/10. ()
Blomkamp je režisér, akého súčasný fanúšik sc-fi žánru hľadal veľmi dlho. Keďže Scott o sci-fi zakopne raz za dekádu a startekovská séria je predsa len trošku uhladenejším popcornom, tak na drsné, čistodrvné sci-fička si musím počkať (s výnimkou minuloročného Dredda) práve od tohto tvorcu. R-ková prístupnosť sľubovala teda veľmi slušný nárez, čo film aj potvrdil, ale mám taký dojem, že ešte sa dalo trošku pritvrdiť. Násilie a akcia ale kupodivu neodrezali cestu emóciám, čo nebýva v tomto type filmu pravidlom, a tak som rád, že poctivý príbeh mal na konci zmysel. Dunivé akčné sekvencie nemali konca a vizuálne eskapády naozaj splnili svoj účel. Len keby sa trošku viac zamerala pozornosť na zaplátanie zopár chybných zdrojových kódov v scenári, bola by to dokonalá filmová show. Škoda, že tento film nenarobí v pokladniciach kín taký prievan ako režisérov vstup do prvej ligy, ale dúfam, že to štúdiá neodradí, aby dali peňáz tomuto parchantovi aj na ďalšiu nadupanú fajnotku. 90%. ()
Páčila sa mi asi prvá hodina - androidy, čipy, heckeri, preľudnenie, ľuďmi zapríčinená ekologická a ekonomická katastrofa - potom to začalo byť príliš gýčové. Hlavný príbeh je vlastne veľmi jednoduchý, hlavný hrdina sa potrebuje dostať na kozmickú stanicu, kde by sa zbavil svojho smrteľného ožiarenia. A keď už zachrániť seba, prečo nie všetkých ľudí? Nechýbala klasická prvoplánovaná psychiku vydierajúca srdcervúca scénka s malým dievčatkom umierajúcim na leukémiu, ktorá hlavnému hrdinovi porozprávala rozprávku o hladnej surikate, ktorej dali jej zvierací kamaráti kúsok zo svojho jedla. Ňuňu, asi sa rozplačem. Namiesto toho, aby vyslali na Zem vakcíny proti pôrodnosti, vyšlú lode prvej pomoci. ()
Galerie (121)
Zajímavosti (36)
- Za špeciálne efekty sú zodpovedné spoločnosti ILM a Image Engine. (Greenpeacak)
- Sám Matt Damon (Max) přiznal, že při natáčeních v lokalitě skládek v Mexico City museli všichni aktéři snášet obrovský zápach ze všech odpadků a výkalů, což znepříjemňovalo celé natáčení. (zbyshek)
Reklama